Samband mellan synestesi och förmåga till spegelskrift

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Samband mellan synestesi och förmåga till spegelskrift

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-02 20:07:30

http://www.abc.net.au/science/news/stories/s1119739.htm

Mycket intressant tycker jag.
Förmågan att läsa och skriva spegelskrift, beräknas finnas hos c.a. 1 på 6500 individer, enligt Dr Iain Mathewson. Förmågan är ärftlig, via X kromosomen, som också lär va inblandad vid synestesi. Vidare har Dr Iain Mathewson undersökt det hela längre och funnit att det finns fler vänsterhänta "spegelskrivare" och att det förekommer tendenser till atypiska språkcentra hos dessa (både V och H).

Synestesi är som bekant mer frekvent inom autismspektrumet än någon annanstans.

L. Da Vinci, som vad jag minns var dubbelhänt?(men skrev med vänster?), har spekulerats mycket kring som potentiell aspergare, av bland annat M. Fitzgerald.
L.D.V's manuskript var spegelskrift (uteslutande?).
Kanske förklaringen ligger någonstans häri..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:50:41, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Re: Samband mellan synestesi och förmåga till spegelskrift

Inläggav nitro2k01 » 2007-11-02 20:16:02

uniqueNr5 skrev:L. Da Vinci, som vad jag minns var dubbelhänt?(men skrev med vänster?)
Nästan rätt. Så här minns jag det som:
da Vinci var vänsterhänt men, tvingades att lära sig skriva med högerhanden. Detta lärde han sig till slut också. Men det lustiga var att när han skrev med vänsterhanden kunde han skriva spegelvänt lika naturligt som han skrev normalt med högerhanden. Detta är ett vanligt drag hos vänsterhänta som lärt sig skriva med högerhanden. Dock var da Vinci utmärkande i det att han kunde läsa sin spegelskrift också.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 10:50:41, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Re: Samband mellan synestesi och förmåga till spegelskrift

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-02 20:34:01

nitro2k01 skrev:
uniqueNr5 skrev:L. Da Vinci, som vad jag minns var dubbelhänt?(men skrev med vänster?)
Nästan rätt. Så här minns jag det som:
da Vinci var vänsterhänt men, tvingades att lära sig skriva med högerhanden. Detta lärde han sig till slut också. Men det lustiga var att när han skrev med vänsterhanden kunde han skriva spegelvänt lika naturligt som han skrev normalt med högerhanden. Detta är ett vanligt drag hos vänsterhänta som lärt sig skriva med högerhanden. Dock var da Vinci utmärkande i det att han kunde läsa sin spegelskrift också.

Vid närmare läsning ser jag att Da Vinci skulle vart vänsterhänt som du påpekar. Det är ett utmärkande drag hos de som undersökts av Dr Iain Mathewson att även läser spegelskrift flytande. Det är alltså ett kriterium att både kunna läsa och skriva spegelskrift relativt obehindrat.
Exakt hur Dr Iain Mathewson test såg ut vet jag inte, men det gick ivarjefall på tid och bedömdes antagligen i kvalité (misstag "bestraffas").

Min misstanke är helt enkelt att Da Vinci helt enkelt var en "spegelskrivare" vilket är föga förvånande i perspektivet av att han även var vänsterhänt och troligtvis hade asperger där dessutom synestesi förekommer mer frekvent än inom neurotypiska populationen.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:50:41, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav danS » 2007-11-02 20:47:33

Aspergare brukar ju vara noga med detaljer, så jag vill påpeka att Vinci är en stad i Toscana och att de tre orden ”Leonardo da Vinci” betyder ”Leonardo från Vinci”; således är ”da Vinci” inte en del av hans namn”. Han kan omtalas som ”Leonardo da Vinci” eller bara ”Leonardo”, men om man kallar honom för ”da Vinci” avslöjar man sin okunnighet om personen ifråga. (Att den finns en bok som heter ”Da Vinci-koden” är ingen ursäkt.)

För övrigt har väl många högerhänta (utan att de vet om det) förmågan skriva spegelskrift med vänster hand. Visserligen blir det inte särskilt vackert första gången man försöker.
Senast redigerad av danS 2011-05-04 10:50:41, redigerad totalt 1 gång.
danS
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2007-07-18

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-02 21:06:10

danS skrev:Aspergare brukar ju vara noga med detaljer, så jag vill påpeka att Vinci är en stad i Toscana och att de tre orden ”Leonardo da Vinci” betyder ”Leonardo från Vinci”; således är ”da Vinci” inte en del av hans namn”. Han kan omtalas som ”Leonardo da Vinci” eller bara ”Leonardo”, men om man kallar honom för ”da Vinci” avslöjar man sin okunnighet om personen ifråga. (Att den finns en bok som heter ”Da Vinci-koden” är ingen ursäkt.)

För övrigt har väl många högerhänta (utan att de vet om det) förmågan skriva spegelskrift med vänster hand. Visserligen blir det inte särskilt vackert första gången man försöker.

Att ”Leonardo da Vinci” betyder ”Leonardo från Vinci” känner jag redan till. Sedan kan jag även skriva Davinci dAViNcI eller leo DV eller lite andra opedantiska saker jag känner för sålänge det är klart vad som avses. Jag betvivlar att du har någon som helst aning om min eventuella okunnighet eller kunnighet om Leonardo da Vinci eller någonting annat för den delen. Dessutom har jag inte läst Da-Vinci koden och har ingen lust med det heller. Nu är det inte DE detaljerna ifråga som är relevanta här.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:50:43, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-02 21:23:40

danS skrev:Aspergare brukar ju vara noga med detaljer...

Varför bli slav under sin diagnos. Även jag har asperger. Men jag slår av och på noggranheten och fokuserar den till sånt som känns relevant,
asperger eller inte..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:50:43, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-02 21:54:55

Hmm. Provade. Går rätt bra att skriva spegelskrift.

Har man gammaldags kladdigt bläck så är det en fördel att vara högerhänt, så man inte kladdar med handen i det man just skrivit.

Eller så kan man göra som da vinci (ja, jag vet vad ni just diskuterat..) och skriva vänsterhänt och spegelvänt. Då får man skriva med den hand man föredrar OCH man slipper kladdet med bläcket! Han var smart, den rackaren, Leonardo!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:50:43, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-02 22:24:00

Jag skriver själv rätt bra spegelskrift. Hur bra skulle va intressant att testa någon gång. Jag var dubbelhänt fram till 8 års ålder, då övergick jag till höger. Sedan har jag även synestesia.
Den initiala förmågan borde vara en baggis att förbättra dessutom. Men av den lilla artikeln gissar jag att det är den initiala förmågan som EGENTLIGEN avses.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:50:43, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav danS » 2007-11-02 23:43:27

Jag förstår egentligen inte artikeln. Rimligen avses förmågan att skriva engelska (eller något annat språk som använder latinska bokstäver) från höger till vänster och med bokstäverna spegelvända . Men det förutsätter att det på något sätt skulle vara naturligast att skriva från vänster till höger, och det är det väl knappast. Det finns andra system, exempelvis:

1. Arabiska skrivs från höger till vänster.

2. På inskrifter i det gamla Grekland gick ibland varannan rad från vänster till höger och varannan från höger till vänster (bustrofedon); bokstäverna på en rad var spegelvända jämfört med föregående rad.

3. Modern kinesiska skrivs oftast från vänster till höger, men kan lika gärna skrivas från höger till vänster eller uppifrån och ner. Tecknen ser alltid likadana ut (ingen spegelvändning eller rotation sker).

Jag hoppas jag inte retar upp någon, men jag ser inte logiken i artikeln.
Senast redigerad av danS 2011-05-04 10:50:43, redigerad totalt 1 gång.
danS
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2007-07-18

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-03 0:28:48

danS skrev:Jag förstår egentligen inte artikeln. Rimligen avses förmågan att skriva engelska (eller något annat språk som använder latinska bokstäver) från höger till vänster och med bokstäverna spegelvända . Men det förutsätter att det på något sätt skulle vara naturligast att skriva från vänster till höger, och det är det väl knappast. Det finns andra system, exempelvis:

1. Arabiska skrivs från höger till vänster.

2. På inskrifter i det gamla Grekland gick ibland varannan rad från vänster till höger och varannan från höger till vänster (bustrofedon); bokstäverna på en rad var spegelvända jämfört med föregående rad.

3. Modern kinesiska skrivs oftast från vänster till höger, men kan lika gärna skrivas från höger till vänster eller uppifrån och ner. Tecknen ser alltid likadana ut (ingen spegelvändning eller rotation sker).

Jag hoppas jag inte retar upp någon, men jag ser inte logiken i artikeln.


För att generalisera idéen litegrann skulle jag anta att det som avses är förmågan att uppfatta skrift som är visuellt spegelvänd, samt förmågan att reproducera skrift spegelvänt mot dess ursprungliga visuella struktur. Det lär alltså va en kombination av visuo-spatial och lexia relaterad förmåga.(ursäkta det improviserade uttrycket , associerar från tex hyperlexia).

Den rent visuo-spatiala varianten skulle kunna vara att låta ett test subjekt se en helt okänd symbol skrift (asymmetriska symboler) och skriva denna spegelvänd. I just den situationen är det inte lika intressant från vilket håll detta sker. Det intressanta är där hur effektivt (snabbhet och noggranhet) detta görs.

Men nu är det skriftspråket engelska som avses och i uppgiften ingår alltså både att läsa och skriva och kan dels anses innehålla en verbal aspekt.

Sedan utesluter det inte en bredare problematik i att stoffet som behandlas inom vissa skriftspråk inte kommer ge samma information om individen som brukar just det skriftspråket pågrund av att tex bokstäverna är symmetriska.
Annars, går idéen att utforska på alla skriftspåk som består av asymmetriska bokstäver eller inte är boustrophedon.
Vill man undersöka samma sak på arabiska är det bara att skriva spegelvänt från vänster till höger.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:50:43, redigerad totalt 2 gånger.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav weasley » 2007-11-03 0:33:52

Jag kan inte skriva med vänster hand och jag har inte synestesi. Fast jag tycker alla som har det är lyckligt lottade individer. Jag vill också se färger på ljud och siffror!

Helst siffror; går man på stan kanske det blir jobbigt med så mkt ljud/färger...
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:50:43, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-03 0:48:39

weasley skrev:Jag kan inte skriva med vänster hand och jag har inte synestesi. Fast jag tycker alla som har det är lyckligt lottade individer. Jag vill också se färger på ljud och siffror!

Helst siffror; går man på stan kanske det blir jobbigt med så mkt ljud/färger...


Jag blir helt översvämmad av intryck i vissa miljöer.
Det kan ibland vara ett problem.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:50:43, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-03 1:02:59

uniqueNr5 skrev:Annars, går idéen att utforska på alla skriftspåk som består av asymmetriska bokstäver eller inte är boustrophedon.

Fyskäms uniqueNr5 *smack smack* :-)213
Det ska konjunktion och inte disjunktion.

"alla skriftspåk som består av asymmetriska bokstäver OCH som inte är boustrophedon.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:50:43, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

en liten avvikare

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-03 1:07:15

För de som är matematiskt nyfikna
http://en.wikipedia.org/wiki/Boustrophedon_transform
Det kan bland annat användas vid undersökning av descent statistiker hos permutationer och andra kombinatoriska pärlband...*mums mums*
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:50:43, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav DooM » 2007-11-03 1:56:33

Minns skolan när jag var liten; jag är vänsterhänt och började skriva från vänster till höger;men märkte sedan hur kladdigt det blev på papperet (minns särskilt att jag irriterade mig på att mina händer och min tröja blev smutsig) så jag började skriva från höger till vänster spegelvänt istället; men blev raskt tillrättavisad av fröken.... idag har jag glömt konsten... synd egentligen... hade varit rätt coolt att kunna :)
Senast redigerad av DooM 2011-05-04 10:50:43, redigerad totalt 1 gång.
DooM
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2007-01-01
Ort: Stockholm

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-03 2:02:27

DooM skrev:Minns skolan när jag var liten; jag är vänsterhänt och började skriva från vänster till höger;men märkte sedan hur kladdigt det blev på papperet (minns särskilt att jag irriterade mig på att mina händer och min tröja blev smutsig) så jag började skriva från höger till vänster spegelvänt istället; men blev raskt tillrättavisad av fröken.... idag har jag glömt konsten... synd egentligen... hade varit rätt coolt att kunna :)


Möjligtvis ligger det kanske en sådan förmåga latent?
Har du testat skriva några rader från höger til vänster med
valfri hand. Eller läst något manuskript i spegeln?
Jag ska imorgonkväll testa att spela från bladet med noterna reflekterat i spegeln. Om jag får tid över
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:50:43, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Tobias » 2007-11-04 6:21:15

DooM skrev:Minns skolan när jag var liten; jag är vänsterhänt och började skriva från vänster till höger;men märkte sedan hur kladdigt det blev på papperet (minns särskilt att jag irriterade mig på att mina händer och min tröja blev smutsig) så jag började skriva från höger till vänster spegelvänt istället; men blev raskt tillrättavisad av fröken.... idag har jag glömt konsten... synd egentligen... hade varit rätt coolt att kunna :)

Prova att skriva med två pennor samtidigt, en i vänster och en i höger hand, skriv som vanligt med högern och följ efter med vänstern. Det kommer då att bli spegelvänt automatiskt. Det behövs inte så mycket övning för att kunna lära sig skriva spegelvänt på det här sättet.
Tobias
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2005-10-19

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in