Saknar kramar och närhet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Saknar kramar och närhet

Inläggav johnnyfg » 2008-08-30 0:32:41

Jag saknar det så jag kan "dö" ...
Vill ha "kickar" i livet. Att krama och kela med den man älskar ... är den största av alla kickar tycker jag. Att få höra henne stöna högt när, ja ni vet.
Eller känna hennes dofter, höra henne le i mörkret.
Åhh!
Är singel nu sedan jag flyttat. Behövde flytta, men så synd att det också skulle bli att jag förlorade den nära kontakten med henne.
Att bygga upp en ny kontakt sådant är jättesvårt för mig. Kan ta flera år.
Att få det som LSS-åtgärd är ju inte att räkna med.

Ett tag tänkte jag om man skulle bli nakenmodell bara för att komma ut och "träffa" andra. Vet inte om jag vågar.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 15:37:14, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Inläggav Charley? » 2008-08-30 0:39:19

Det finns studier som pekar på att spädbarn (och även några få om vuxna) som blir utan fysisk kontakt under en längre tid blir sjuka och i vissa fall dör.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Mats » 2008-08-30 0:45:13

Charley? skrev:Det finns studier som pekar på att spädbarn (och även några få om vuxna) som blir utan fysisk kontakt under en längre tid blir sjuka och i vissa fall dör.

Så om jag blir sjuk och dör vet ni vad det beror på.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Charley? » 2008-08-30 0:46:07

Mats skrev:
Charley? skrev:Det finns studier som pekar på att spädbarn (och även några få om vuxna) som blir utan fysisk kontakt under en längre tid blir sjuka och i vissa fall dör.

Så om jag blir sjuk och dör vet ni vad det beror på.

*cyberkram*
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Mats » 2008-08-30 0:48:22

*cyberkram tebax* :)
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav mnordgren » 2008-08-30 0:50:09

Rätt fascinerande att vi människor, trots allt vi uppnått, är helt beroende av något så (ursäkta uttrycket) banalt som att bli fysiskt berörda av en annan människa. Vi är ganska enkla varelser egentligen, och det är inget fel med att vara det.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Lime » 2008-08-30 1:21:42

Jag och några av mina väninnor brukar massera varandra för att få den där sköna livgivande kroppskontakten som sätter fart på kroppens endorfiner och som stärker självförtroendet.

Tyvärr är killar livrädda för kroppskontakt med andra män av homofoba skäl (Om det inte gäller idrott eller slagsmål)
Det är nog bara homo eller bisexuella män som skulle kunna ge varann kroppsmassage.

Om jag fick bestämma skulle jag se till att genomföra en friskvårdsreform i LSS regi som gav alla aspergare som så önskade möjligheten till att få regelbunden massage hos en valfri proffesionell massör, lika gärna som man nu kan få samtalskontakt med kuratorer, psykologer eller psykiatiker.
Är helt övertygad om att just AS folk skulle vara en mycket tacksam målgrupp för massagebehandlingar pga av att många är så isolerade och därför törstar efter fysisk beröring och att bristen på denna kontakt gör att symtombilden av somatiska och psykiatriska besvär är mycket värre än den annars skulle vara :idea:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Kristofer » 2008-08-30 1:23:33

Generellt är aspegerkillar ett ganska törstande släkte ja...
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav underjord » 2008-08-30 1:44:06

Kristofer skrev:Generellt är aspegerkillar ett ganska törstande släkte ja...


För lite öl?
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav jonsch » 2008-08-30 2:31:56

underjord skrev:
Kristofer skrev:Generellt är aspegerkillar ett ganska törstande släkte ja...


För lite öl?

Vad det inte du som skrev att fredagstrådar hade en tendens att spåra ur och att orsaken kunde ha något med hur mycket man kramat ur ölflaskan att göra?

Jag törstar efter KRAMAR, så det så.

(om du nu gör det eller ej behöver ingen veta, jag bara sköt in det för att tråden inte skulle se för mycket ut som en bekräftelse av fördomen om den manliga skräcken för beröring :wink: )
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 2 gånger.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Pemer » 2008-08-30 2:38:41

Apropå kramar och LSS har det slagit mig som lite lustig skillnad mellan gruppboendet i samma hus som min förra lägenhet låg i, som jag blev administrativt inflyttad till och fick med deras personal att göra, jämfört sedan med serviceboendet jag hör till nu.

Där, på förra stället, var flera av kvinnorna i personalen hjärtliga, goa och varma och inga som helst räddhågsna hämningar. [A] som var min stödperson kramade om mig vid flera tillfällen. Jag gav själv enhetschefen [B] en jättekram när vi hade varit och tittat på den här lägenheten, när jag just hade blivit erbjuden den.

Personalen här däremot är alla genomgående... ja, det har känts närmast demonstrativt, situationer har uppstått där det närmast har känts frapperande att liksom... "hallå, vadå... var det inte normalt sett läge för en kram här...??!?" :?:

Jag har definitivt fått intrycket att de rimligen måste ha bestämt som en genomgående policy här att de inte ska komma oss boende så "nära" som att kramas.

Och med tanke på hur mycket man vet om vilken enkel och billig medicin en kram kan vara, hur mycket just en kram kan betyda, som både Charley? och Lime pekade på här, så ter det sig minst sagt underligt om man verkligen skulle ha fattat beslut om något sådant.

Men mycket har känts präglat rent allmänt av inte så himla bra koll på hur man kan antas funka med Asperger, så why not... den i personalen som blev min stödperson här uttalade diagnosnamnet "Aschberger"... :roll:

Ja, jag vet inte, jag... men jag brukar ju själv ha en känsla för när man är närmare en kram än att bara säga "hej" eller bara ta i hand, och jag vet ju att min känsla för saken normalt sett brukar vara ömsesidig i de flesta sammanhang, inklusive att det var det med personalen där jag bodde förut. Det känns onekligen speciellt just här.

Nåja. Whatever.

_________________________________

Moderator weasley:

Redigerade bort dopnamn.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

"Ömsint beröring får kroppen att jubla"

Inläggav geocache » 2008-08-30 5:54:35

Här http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=247182 finns en tidningsartikel om oxytocin och vad som händer när man får (och inte får) försiktig fysisk beröring.

Och en fråga som lite grann anknyter till ämnet för tråden; någon mer här som har "bakvänd" överkännslighet för just fysisk beröring? När någon rör lätt vid mig känner jag oftast ren smärta (ja, faktiskt! :cry:) medan jag upplever hårda grepp som avslappnande massage (samma med ljud, för övrigt). Egentligen är det ju väldigt ologiskt/"onormalt" att ha den kännsligheten för ljud och beröring...

Av geocache
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: "Ömsint beröring får kroppen att jubla"

Inläggav daniel » 2008-08-30 6:37:15

geocache skrev:Och en fråga som lite grann anknyter till ämnet för tråden; någon mer här som har "bakvänd" överkännslighet för just fysisk beröring? När någon rör lätt vid mig känner jag oftast ren smärta (ja, faktiskt! :cry:) medan jag upplever hårda grepp som avslappnande massage (samma med ljud, för övrigt). Egentligen är det ju väldigt ologiskt/"onormalt" att ha den kännsligheten för ljud och beröring...


Nej, det är rätt logiskt. Jag har lite problem med ljud som är svaga. Ett svagt ljud är svårt att höra, vilket gör att hjärnan måste fokusera på ljudet och verkligen "pejla in" det för att höra detaljerna i ljudet. Ett starkt ljud behöver hjärnan inte fokusera på, det är tydligt ändå.

Mvh Daniel
Senast redigerad av daniel 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
daniel
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2008-06-07
Ort: Växjö

Inläggav Inger » 2008-08-30 8:26:45

Lime for President!

Pemer, nu är du där igen och nämner folk vid namn på ett öppet forum. Bara förnamn visserligen, men de torde lätt kunna identifieras med tanke på hur detaljerade personuppgifter du lägger ut om dig själv. Kanske någon moderator kan radera? (Räcker med att kalla dem person A och B el dyl.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sommar » 2008-08-30 9:35:43

Lime skrev:Jag och några av mina väninnor brukar massera varandra för att få den där sköna livgivande kroppskontakten som sätter fart på kroppens endorfiner och som stärker självförtroendet.

Tyvärr är killar livrädda för kroppskontakt med andra män av homofoba skäl (Om det inte gäller idrott eller slagsmål)
Det är nog bara homo eller bisexuella män som skulle kunna ge varann kroppsmassage.

Om jag fick bestämma skulle jag se till att genomföra en friskvårdsreform i LSS regi som gav alla aspergare som så önskade möjligheten till att få regelbunden massage hos en valfri proffesionell massör, lika gärna som man nu kan få samtalskontakt med kuratorer, psykologer eller psykiatiker.
Är helt övertygad om att just AS folk skulle vara en mycket tacksam målgrupp för massagebehandlingar pga av att många är så isolerade och därför törstar efter fysisk beröring och att bristen på denna kontakt gör att symtombilden av somatiska och psykiatriska besvär är mycket värre än den annars skulle vara :idea:


Klockrent! :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-08-30 9:38:06

Charley? skrev:Det finns studier som pekar på att spädbarn (och även några få om vuxna) som blir utan fysisk kontakt under en längre tid blir sjuka och i vissa fall dör.


Just det, vilket jag nämt här på forumet förut.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Flinta » 2008-08-30 11:14:45

Har man frikort för sjukvård och vill ha "gratis" massage kan man ringa till t ex vårdcentralen o höra med deras sjukgymnaster och/eller arbetsterapeuter om de ger massage som ofta ingår om man t ex går på rörelseterapi. Mest lämpligt om du har t ex depression, är stressad, har värk, ångest osv och söker för det (att bara ringa o säga att man saknar beröring är mindre bra, även om det är det största problemet/anledningen till att du vill ha massage).

Själv kunde jag gå o få akupunktur o massage samtidigt (en del samtal ingick också). Rörelseterapi o massage hade jag också ett tag.

Sen finns det ju även elevbehandlingar.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav johnnyfg » 2008-08-30 13:26:40

mnordgren skrev:Rätt fascinerande att vi människor, trots allt vi uppnått, är helt beroende av något så (ursäkta uttrycket) banalt som att bli fysiskt berörda av en annan människa. Vi är ganska enkla varelser egentligen, och det är inget fel med att vara det.


Kanske för upplevelsen att man tänker annorlunda och utvecklar en känsla av att leva i en "glasbubbla" och därför behöver något extra som närheten för att åtminstonde för en stund spräcka bubblan?
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-30 13:53:40

Lime skrev:
Om jag fick bestämma skulle jag se till att genomföra en friskvårdsreform i LSS regi som gav alla aspergare som så önskade möjligheten till att få regelbunden massage hos en valfri proffesionell massör, lika gärna som man nu kan få samtalskontakt med kuratorer, psykologer eller psykiatiker.
Är helt övertygad om att just AS folk skulle vara en mycket tacksam målgrupp för massagebehandlingar pga av att många är så isolerade och därför törstar efter fysisk beröring och att bristen på denna kontakt gör att symtombilden av somatiska och psykiatriska besvär är mycket värre än den annars skulle vara :idea:


Bra förslag, men jag tror hela samhället skulle gagnas av att även andra fick tillgång till sånt. Vore bra om det var lättare/billigare att få komma till professionella när det gäller massage än det som går under namnet massage men är prostitution.. Jag har nämligen hört från vissa att de gått till fnask bara för att få kramas och gosa... Det känns snett.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Mats » 2008-08-30 14:05:55

alfapetsmamma skrev:Jag har nämligen hört från vissa att de gått till fnask bara för att få kramas och gosa... Det känns snett.

:oops: Jag har faktiskt tänkt den tanken. Men det har stannat där. För som du skriver - det känns snett. Den enes bröd, den andres död, typ.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav sommar » 2008-08-30 14:10:10

alfapetsmamma skrev:
Lime skrev:
Om jag fick bestämma skulle jag se till att genomföra en friskvårdsreform i LSS regi som gav alla aspergare som så önskade möjligheten till att få regelbunden massage hos en valfri proffesionell massör, lika gärna som man nu kan få samtalskontakt med kuratorer, psykologer eller psykiatiker.
Är helt övertygad om att just AS folk skulle vara en mycket tacksam målgrupp för massagebehandlingar pga av att många är så isolerade och därför törstar efter fysisk beröring och att bristen på denna kontakt gör att symtombilden av somatiska och psykiatriska besvär är mycket värre än den annars skulle vara :idea:


Bra förslag, men jag tror hela samhället skulle gagnas av att även andra fick tillgång till sånt. Vore bra om det var lättare/billigare att få komma till professionella när det gäller massage än det som går under namnet massage men är prostitution.. Jag har nämligen hört från vissa att de gått till fnask bara för att få kramas och gosa... Det känns snett.


Glömde skriva i mitt förra inlägg att jag tycker att alla borde ha rätt till det i mitt förr inlägg.:oops: Tror att det är positivt med billigare hos de proffesionella för då är risken inte lika stor att folk går till fn*sk o. samhället lär gagnas av det på många olika sätt med tanke på hur viktig beröring är för människan.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-30 14:14:43

Professionella. Ett f två ss ett n två ll.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav sommar » 2008-08-30 14:23:03

alfapetsmamma skrev:Professionella. Ett f två ss ett n två ll.


Sorry att jag missade för jag hade lite bråttom men kan faktiskt stava på det hela taget. Jo, jag vet du har Asperger o. vi ser detaljer i större utsträckning än gemene man men Herre gud o. hänga upp sig på det i ett bra inlägg. Då missar du ju det väsentliga. :shock:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-30 14:41:08

sommar skrev:
alfapetsmamma skrev:Professionella. Ett f två ss ett n två ll.


Sorry att jag missade för jag hade lite bråttom men kan faktiskt stava på det hela taget. Jo, jag vet du har Asperger o. vi ser detaljer i större utsträckning än gemene man men Herre gud o. hänga upp sig på det i ett bra inlägg. Då missar du ju det väsentliga. :shock:


När jag såg det felstavat i Limes inlägg, som var bra, så sa jag inget, just för att inläggsinnehållet fick gå före formen. Nu fick jag plötsligt nog av fulformen av ordet bara.

Dessutom är det ett aspigt drag att fastna på formen- det är en form av bokstavligt eller konkret tolkande. Finns det inte tolerans för sånt här så vet jag inte varför vi har ett AS-forum. Vare sig jag har stämpel i rumpan eller ej (har ingen ännu).

Kan folk här ostraffat få gnälla om hur andra skriver när det kommer till sti (tåg eller spindel osv), ämnesval och annat, så kan jag mycket väl rättstava nåt här och där.

Dessutom nämnde jag inga namn, så jag ligger långt efter andra påhoppare på forumet... Jag skulle nog säga att jag gav utlopp åt ett av mina specialintressen, mer än nåt annat. ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in