Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kemisten » 2014-05-12 18:45:28

Från läkemedelsverkets hemsida:

Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA har inlett en granskning av läkemedel som innehåller hydroxizin. Läkemedlen är godkända för behandling av flera olika tillstånd i de flesta medlemsstater i EU, t.ex. ångest och oro, klåda och sömnstörningar.

Granskningen inleds på begäran av den ungerska läkemedelsmyndigheten efter att data från den kontinuerliga säkerhetsövervakningen och publicerade experimentella studier identifierat en potentiellt ökad risk för påverkan på hjärtrytmen.

EMA kommer nu att utifrån alla tillgängliga data värdera förhållandet mellan nytta och risk för läkemedel som innehåller hydroxizin.


Se hela sidan: http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... in-inleds/

samt: http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp? ... 05805c516f

En rimlig gissning är kanske att maxdosen kommer att sänkas. I vissa länder är den så hög som 300 mg/dag.

atoms

Markerade citatet på ett korrekt sätt samt la in ett förtydligande om vilken myndighet som initierat granskningen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-12 18:50:14

Vad skönt att ett så kallat "ofarligt" läkemedel som alla får som förstapreparat mot ångest, ifrågasätts :-)049 .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav plåtmonster » 2014-05-12 18:54:08

Kika på när läkemedlet introducerades. Enligt regler som ändrades för max 5 år sedan räckte det med att endast publicera positiva studier.

En analogi är om t.ex blå band skulle lansera en ny gelékräm av pulverhallon. Alla barn som ogillade den fick inte vara med. Bara de som gillade den fick delta i studien som då kom till slutsatsen att "alla barn gillar denna". :-)065

Allt är ofarligt tills "oops" det visst inte var det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav Patrix » 2014-05-12 19:45:41

Inte så konstigt. De flesta kemiska substanser har negativa effekter på kroppen vid långvarigt bruk i höga doser.

Hydroxizine är även ett fentiazinderivat. (Besläktat med neuroleptika)
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav gadas » 2014-05-13 13:55:04

Mycket intressant - och alarmerande, särskilt för mig som tagit den under många år. Och tyckte att hjärtat höll på att stanna på mig för 36 timmar sedan - INNAN jag fick en aning om detta och några dagar efter att jag höjt till maxdos !! Börjar tro att jag mardrömmer...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav Voyage » 2014-05-13 14:27:14

Hmm, jag är högt tveksam till att atarax fungerar över huvud taget.
Schysst allergimedicin köpt på Malta var bra mycket mer effektiv, men jag antar att atarax egentligen är ett sätt att ge sockerpiller till patienter.
Min åsikt inte bevis på något sätt så argumentera gärna emot.

:)
Voyage
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Linköping

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav Moggy » 2014-05-13 15:12:12

Är det nåt värre än att alla mediciner kan vara farliga i höga doser? Olika mediciner granskas väl hela tiden och det upptäcks diverse bieffekter.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav gadas » 2014-05-13 15:17:27

Voyage skrev:Hmm, jag är högt tveksam till att atarax fungerar över huvud taget.
Schysst allergimedicin köpt på Malta var bra mycket mer effektiv, men jag antar att atarax egentligen är ett sätt att ge sockerpiller till patienter.
Min åsikt inte bevis på något sätt så argumentera gärna emot.

:)


Jo, på mig har den nog haft effekt, men först efter 3-4 dagar dvs när de flesta gett upp. Man vet att den verkar mot histamin och därmed mot spänningstillstånd i kroppen, och jag själv vet att spänningstillstånd i kroppen är själva grunden för ångest.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav gadas » 2014-05-13 15:25:54

Moggy skrev:Är det nåt värre än att alla mediciner kan vara farliga i höga doser?


Min helvetesnatt stämmer alldeles för bra in på hjärtrytmrubbningar, t o m bättre än på panikattack. Hört med Läkemedelsverket nu, som uppmanat mig att söka läkare snarast för kontroll av hjärtat!

Men vårdcentralen går inte att ringa till (ganska typiskt i Sverige i dag) och då är frågan om jag ska ringa 112 (om det går) bara för att få prata med en läkare. Sist jag gjorde det fick ambulansen åka nio mil till ingen nytta, eftersom landstinget ska spara pengar... Jag sätter ner dosen ordentligt istället och avvaktar.

Det känns bara så overkligt (ironiskt nog eftersom just overklighetskänslorna saknades i "panikattacken") att jag kanske faktiskt höll på att dö när det kändes som att jag höll på att dö! Men jag utgår trots allt ifrån att det hade mer med ångest än med Atarax att göra.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kemisten » 2014-05-13 20:04:20

Atarax är inte besläktat med fentiaziner utan är ett piperazinderivat, samma klass av antihistaminer som t.ex. cetirizin (Zyrlex) och meklozin (Postafen).

Läser man fass-texten under prekliniska uppgifter (http://www.fass.se/LIF/product?1&docTyp ... 0405000014) får man intrycket av att saken redan undersökts:

FASS skrev:Hydroxizin vid en koncentration av 3 µM ökade varaktigheten av aktionspotentialen i isolerade Purkinje-fibrer från hund vilket tyder på interaktion med kaliumkanalerna som är involverade i repolariseringsfasen. Vid högre koncentrationer, 30 µM, observerades en markant minskning av varaktigheten av aktionspotentialen vilket tyder på en interaktion med kalcium- och/eller natriumströmmar. Hydroxizin orsakade hämning av kalium (IKr) strömmen i hERG-kanaler uttryckta i däggdjursceller, med en IC50 av 0.62 µM, en koncentration som är mellan 10 och 60-gånger högre än terapeutiska koncentrationer. De hydroxizinkoncentrationer som krävs för att ge elektrofysiologiska effekter på hjärtat är dock 10 till 100 gånger högre än de som krävs för att blockera H1 och 5-HT2–receptorer. Hos obundna, ej sövda hundar som monitorerats med telemetri, gav hydroxizin och dess enantiomerer liknande kardiovaskulära profiler om än med några mindre skillnader. I en första telemetri-studie på hund så gav hydroxizin (21 mg/kg oralt) en något ökad hjärtfrekvens och förkortade PR och QT intervall. Det gav ingen påverkan på QRS och QTc intervall, och därmed är dessa små förändringar sannolikt inte av klinisk relevans vid normala terapeutiska doser.

Liknande effekter på hjärtfrekvensen och PR-intervall har observerats i en andra telemetri-studie på hund, där avsaknaden av effekter av hydroxizin på QTc-intervallet bekräftades vid upp till en oral engångsdos av 36 mg/kg.




Moderator atoms - markerade citatet på ett korrekt sätt.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kemisten » 2014-05-13 20:06:59

Tilläggas kan att för ca 15 år sedan drogs antihistaminen terfenadin (Teldanex) in p.g.a. påverkan på QT-tiden och risk för torsades ffa i samband med vissa andra mediciner.

Se vidare: http://ww2.lakartidningen.se/ltarkiv/1998/temp/pda17944.pdf

Jag använde själv Teldanex under massor med år på 90-talet men plötsligt byttes den ut. Kanske väntar ett liknande öde för Atarax, vem vet?
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav MissN » 2014-05-13 20:38:25

Hahaha, jag har alltid sagt halvt på skämt sagt att Atarax är dödsfarligt. Nu fick jag vatten på kvarn, haha.
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kiddie » 2014-05-13 22:32:24

Vad är maxdosen? Jag hade 8 tabletter om dagen, 25 mg stycket, och jag kunde öka till 12 om jag "behövde".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-13 22:33:56

Atarax blev en mongo av. Fick hallisar, såg bilder, växter slingrade sig runt tak och väggar, hörde ljud... en snedtripp. :P
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav gadas » 2014-05-14 10:55:24

kiddie skrev:Vad är maxdosen? Jag hade 8 tabletter om dagen, 25 mg stycket, och jag kunde öka till 12 om jag "behövde".

150 mg per dygn är maxdosen, men den kan nog ökas av läkare.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav earlydayminer » 2014-05-14 10:59:05

Bra. Det dolar och har sig med hjärtverksamheten.

Edit: Då mer specifikt arytmi, alltså oregelbundna hjärtslag.

Edit2: Någon nämnde QT-tiden, vilket är troligt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kemisten » 2014-05-14 12:18:59

Maxdosen varierar i olika länder mellan 100 och 300 mg, vilket är rätt märkligt eftersom de nyare antihistaminerna (såsom cetirizin och loratidin) alltid har en låg fixerad maxdos, trots att deras kardiotoxicitet är betydligt lägre än de äldre antihistaminernas (såsom Atarax).
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kemisten » 2014-05-14 12:26:14

Tilläggas kan att atarax ensamt är nog en sak, men Atarax ihop med mediciner som lättare påverkar QT-intervallet (såsom många neuroleptika) är nog helt annan sak. Detta finns redan beskrivet i fass-texten:

FASS skrev:Försiktighet bör iakttas för patienter som har anlag för hjärtarrytmi, elektro­lytobalans (hypokalemi, hypomagnesemi), som har pre-existerande hjärtsjukdom, eller som samtidigt behandlas med ett läkemedel som har en potentiellt arrytmogen effekt. Hos dessa patienter ska alternativa behandlingar övervägas.


Det som fattas är väl snarare att ovanstående implementeras/uppmärksamms inom vården.



Moderator atoms - markerade citatet på ett korrekt sätt.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav Flawed » 2014-05-14 12:41:48

Det där whatsaname som man får som tinktur då är det samma sak?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kiddie » 2014-05-14 18:01:40

Toppen eftersom jag hade högdos atarax och även ziprasidon vid tillfället som är känt för sina sudden death genom hjärtstillestånd.

Men jag fick atarax eftersom benso är sååååå farligt. Hade även theralen just då, vet inte om det påverkar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kemisten » 2014-05-14 19:38:03

kiddie skrev:Men jag fick atarax eftersom benso är sååååå farligt.


Tvärtom, fördelen med bensodiazepiner är just att de är mycket säkra mediciner och dessutom har snabb och god effekt.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kiddie » 2014-05-14 20:22:05

Nä, det räcker med att man tar en valium, sen börjar man med heroin.

:-)040
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav gadas » 2014-05-15 17:02:21

Jag har satt ner min dos igen men lutar allt mer åt att det var ångest vars lilla utlösande faktor var den onormalt goda avslappning jag uppnådde med den höga dosen som jag visserligen tagit förr men då innan jag lärt mig att slappna av så effektivt ändå.

Den här pärsen har i alla fall satt fingret på hur central (och föga allmänt känd) betydelse de kroppsliga signalerna har för all ångest. Så klockrent typiskt: Symptom som man tidigare inte ens tänkt på - eller möjligen tänkt på som att nu åt jag lite för mycket eller reste mig lite för snabbt - tolkas plötsligt som bekräftelse på ett befarat livshotande tillstånd!

Aj, fan, där kom det igen, då håller jag nog på att dö i alla fall - fast det har jag ju när jag tänker efter gjort ca 25 gånger per dag under hela mitt vuxna liv...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Säkerhet hos Atarax (hydroxizin) ifrågasätts

Inläggav kemisten » 2014-05-20 19:59:00

Jag använde Sobril närmast dagligen i cirka 2 månader för några år sedan. Det var inga som helst problem att sluta med den. Inga utsättningssymtom eller abstinensbesvär.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Återgå till Aspergare och vården



Logga in