RSMH:s mäniskosyn.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

RSMH:s mäniskosyn.

Inläggav mikael » 2011-09-08 9:05:38

Vad tycker ni om Rsmh-s människosyn?

http://www.rsmh.se/manniskosyn.shtml
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav MsTibbs » 2011-09-08 11:07:18

De är lite för anti-medicin för min smak, men jag är medlem.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav snuggelhund » 2011-09-09 22:15:31

Det jag läst av dem har jag i regel gillat.

Vad är det själv i deras människosyn du ev. inte uppskattar ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-09-09 23:15:22

RSMH verkar för att människor som har psykiska funktionshinder skall kunna utveckla sin förmåga och bli delaktiga i samhällsgemenskapen och därigenom få möjlighet till ett människovärdigt liv.


Tycker de verkar ha ett rätt bra människosyn, rätt nära min egen. De ser de psykiskt funktionshindrade som levande människor och inte som vårdobjekt som vissa andra gör.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav mikael » 2011-09-10 17:09:46

#Det diagnosinriktade medicinskt-biologiska synsättet, har alltför länge dominerat den psykiatriska hjälp som samhället erbjuder.#
Då är ju dom emot aspegerdiagnoser så som jag uppfattar det, skyller allt på föräldrar och samhället.
Utan diagnoser ingen behandling.
ARV/miljö hänger ihop.
Det vore bättre om dom samarbetade med den neuropsykiatriska forskningen och inte KÄRV-ade.
Dom är emot biologiskt inriktad behandling
Gemenskapen i dom olika föreningarna och medlemmarna i dom har jag inget emot.
När folk tar för lite medicin och blir sjuka slängs dom ut från föreningarna.

http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1353982
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav Zima33 » 2011-09-10 22:02:27

RSMH verkar för att människor som har psykiska funktionshinder skall kunna utveckla sin förmåga och bli delaktiga i samhällsgemenskapen och därigenom få möjlighet till ett människovärdigt liv.

Så om man inte utvecklar sin förmåga och inte är delaktig i gemenskapen lever man ett människoovärdigt liv :?:

Jag menar, det är väl ändå individuellt.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav Lakrits » 2011-09-10 22:40:27

RSMH:s text om organisationens människosyn är så luddig, allmängiltig och full av floskler och självklarheter, att det inte går att hålla med eller säga emot. Zima33 hittade dessutom samma lilla mening som jag, vilken är den enda meningen i dokumentet som åtminstone tar ställning i någon fråga, låt vara att det är ett idiotiskt resonemang.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav mikael » 2011-09-11 7:44:33

Zima33 skrev:
RSMH verkar för att människor som har psykiska funktionshinder skall kunna utveckla sin förmåga och bli delaktiga i samhällsgemenskapen och därigenom få möjlighet till ett människovärdigt liv.

Så om man inte utvecklar sin förmåga och inte är delaktig i gemenskapen lever man ett människoovärdigt liv :?:

Jag menar, det är väl ändå individuellt.


För mig var det ett helvete att arbeta utan medicin och diagnos, fick gå till olika läkare för att få ut temesta. Då blev jag normal ända till dom tog slut.
Jag blev helt frånvarande, ändå krävde samhället att jag skulle jobba.
Fritiden drabbades oxå, liksom allt det sociala.
Jag vill vara symtomfri om jag ska vara delaktig i samhället.
Förstår inte vitsen att vara medicinfri och gå med så svåra symtom som jag hade.
Ett fruktansvärt lidande att gå med sinnesförvrängningar, perceptionsproblem, dessutom livsfarligt.
Själv medicinera med alkohol var ingen höjdare.
Jag trivdes både med jobb och samhälle,Rsmh och antipsykiatriker är ju också en del av samhället.
Rsmh-s styrelse borde be om ursäkt och endast syssla med det sociala som dom är bra på.
Mest 68 vänsterfolk inom styrelsen som idag är välbeställda och skulle inte ta hem en psyksjuk person ,då fick dom vet vad det innebär när dom får en psykos.


Mycket internkritik inom rsmh också.
Dubbelmoraliska!
Dom här dårarna kan man göra karriär på sade en som jobbade inom Rsmh.
Dom stöder konstiga terapiformer som man slutade med på -60talet.
Kbt är en ful terapiform tycker dom.
Att säga att det är friskt att vara sjuk är just vad alliansen vill höra, då kan dom friskförklara sjuka.
Jag är en patologisk anhängare av neuropsykiatri och mediciner.
Många stackare saknar sjukdomsinsikt.
Känner alltför många som dött av rsmh-s ideologi som ska vara så överlägset bra.
Det är så lätt att kritisera mediciner, och neuropsykiatrin, men deras alternativ vård ledde till katastrof.
Hur var det före medicinernas tid?

Kritisera gärna den biologiskt inriktade psykvården , men riv inte ner den gör den bättre.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav Zima33 » 2011-09-12 23:17:31

Lakrits skrev:RSMH:s text om organisationens människosyn är så luddig, allmängiltig och full av floskler och självklarheter, att det inte går att hålla med eller säga emot. Zima33 hittade dessutom samma lilla mening som jag, vilken är den enda meningen i dokumentet som åtminstone tar ställning i någon fråga, låt vara att det är ett idiotiskt resonemang.

Jag hittade inte den utan citerade den bara från ditt inlägg. :roll:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav Lakrits » 2011-09-12 23:26:51

Zima33 skrev:
Lakrits skrev:RSMH:s text om organisationens människosyn är så luddig, allmängiltig och full av floskler och självklarheter, att det inte går att hålla med eller säga emot. Zima33 hittade dessutom samma lilla mening som jag, vilken är den enda meningen i dokumentet som åtminstone tar ställning i någon fråga, låt vara att det är ett idiotiskt resonemang.

Jag hittade inte den utan citerade den bara från ditt inlägg. :roll:

Nej, det kan du inte ha gjort. Det inlägg som du citerar här ovan är det första jag skrev i den här tråden.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav Zima33 » 2011-09-12 23:34:11

Aaah det var visst DefinitivtInteAnonym jag hade citerat. :mrgreen:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav sugrövmanövern » 2011-09-13 14:23:31

RSMH är en samling sjuka djur som borde sitta och sticka lovikkavantar istället för att "arbetamämännisker".
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav Lakrits » 2011-09-13 14:26:49

Det börjar bli många förkortningar nu.

RSMH
RFSU
RFSL
KSMB
KPML(r)
KSSS
KLTK
SSAB
LKAB

Hur skall man kunna hålla reda på alla dessa?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav sugrövmanövern » 2011-09-13 14:40:06

Bäst att inte fördjupa sig. När någonting behöver en förkortning är det ofta av ondo. AS tex, Aspergers Syndrom, hur kul är det att ha på en skala? Jag tycker inte det är skönt alls.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav kullan » 2011-09-13 14:56:35

sugrövmanövern skrev:Bäst att inte fördjupa sig. När någonting behöver en förkortning är det ofta av ondo. AS tex, Aspergers Syndrom, hur kul är det att ha på en skala? Jag tycker inte det är skönt alls.


Håller med dig. Det gör ont istället.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav Flawed » 2011-09-13 16:37:36

AS är skönare än AS.
Där ett av ASen råkar vara ankyloserande spondylit.
Svårt att stava till om man är halvdyslektisk.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav MsTibbs » 2011-09-14 10:55:39

Träffat Sundsvalls RSMH-ordförande i två dagar nu, han målade upp en bättre bild av RSMH än jag haft. Utöver det är han ordförande i Attention Sundsvall(?) och har tidigare varit ordförande i Attention Karlstad före han flyttade.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav mikael » 2011-09-14 13:47:13

MsTibbs skrev:Träffat Sundsvalls RSMH-ordförande i två dagar nu, han målade upp en bättre bild av RSMH än jag haft. Utöver det är han ordförande i Attention Sundsvall(?) och har tidigare varit ordförande i Attention Karlstad före han flyttade.

Jag skrev styrelsens ideologi inte dom enskilda föreninganarnas, där det kan vara hur olika som helst.
Låter som en bra ordförande.
:D
Kanske han är ung och tänker mera uppdaterat?
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Rsmh-s mäniskosyn.

Inläggav MsTibbs » 2011-09-14 14:47:47

mikael skrev:
MsTibbs skrev:Träffat Sundsvalls RSMH-ordförande i två dagar nu, han målade upp en bättre bild av RSMH än jag haft. Utöver det är han ordförande i Attention Sundsvall(?) och har tidigare varit ordförande i Attention Karlstad före han flyttade.

Jag skrev styrelsens ideologi inte dom enskilda föreninganarnas, där det kan vara hur olika som helst.
Låter som en bra ordförande.
:D
Kanske han är ung och tänker mera uppdaterat?


Nope, han är pensionerad. Polis. En sån man inte vill vara ovän med. Mycket pondus trots att han inte är så lång, men mycket vänlig och klok.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: RSMH:s mäniskosyn.

Inläggav mikael » 2011-09-15 5:45:41

MsTibbs skrev:
mikael skrev:
MsTibbs skrev:Träffat Sundsvalls RSMH-ordförande i två dagar nu, han målade upp en bättre bild av RSMH än jag haft. Utöver det är han ordförande i Attention Sundsvall(?) och har tidigare varit ordförande i Attention Karlstad före han flyttade.

Jag skrev styrelsens ideologi inte dom enskilda föreningarnas, där det kan vara hur olika som helst.
Låter som en bra ordförande.
:D
Kanske han är ung och tänker mera uppdaterat?


Nope, han är pensionerad. Polis. En sån man inte vill vara ovän med. Mycket pondus trots att han inte är så lång, men mycket vänlig och klok.

Låter mycket bra.
Jag är nog lite fördomsfull.
Vet att det finns bra ordföranden inom rsmh-s föreningar, dom vet om rikstyrelsens ideologi ,men resonerar att vi vill måna om medlemmarna.
Dom är kritiska mot styrelsen, och gör ett bra jobb.
I Eskilstuna tog dom emot en psykopatisk pedofil som blev utkastad från länet i Stockholm,där skyddades han länge av läns distriktet.
Till slut skrev Svenska dagbladet om honom, att han utnyttjande en psyksjuk kvinna.
Han tafsade på kvinnor i socialförvaltningen i Stockholm en var medlem i Rsmh också, en mycket stark kvinna ändå blev hon livrädd för honom, han är ju psykopat.
Jag har träffat honom, på ytan en trevlig snubbe.
Så fel att Rsmh inte gör upp med sig själva innan dom kritiserar neuropsykiatrin, samt den biologiskt inriktade.
Sven randen blev också till slut utkastad.
Baggensudenns Rsmh-s behandlingshem där jag fick lida så mycket var också delvis kritiserad av rsmh utom i riksstyrelsen, nu stängt.
Rsmh-s policy var att inte bedriva vård, ändå öppnande detta farliga behandlingshem.
Riks består mest av gamla -68 vänster snubbar och hårdföra antipsykiatriker.
Läs revansch rsmh-s tidning, Arvid Karlsson vår nobelpristagare blev kritiserad av ordföranden Jan -Olof forsen
Han blev mycket ledsen och skrev, självklart är jag inte emot psykoterapi , men jag jobbar med mediciner.
Antipsykiatriker psykoanalytiker, flummiga psykodynamiker, kanske scientologer stödjer styrelsens ideologi.
Dom känner ju sig hotade av neuropsykiatrin och blir arbetslösa.
Det finns en tråd här om kriget mellan Eva Kärve och Christofer Gillberg, läs den.
Rsmh kan inte mana psyksjuka att minska eller sluta med sina mediciner samtidigt som dom portar folk när dom blir sjuka i dom olika föreningarna.
Det heter att anhöriga tjallar när dom ringer psyket eller polisen, samtidigt som föreningarna ringer polisen i parti och minut.
Ordföranden som själva lytt rsmh-s ideologi har nästan blivit ihjälslagna för att sedan sluta.
Nu är det portkod i nästan varje förening.
Jag har själv jobbat frivilligt på Solbergagården med grillkvällar för länge sedan när vi hade en bra ordförande.
Efter det tog styrelsen på Solbergagården ett beslut att kasta ut honom och dom psyksjuka tog över.
Det slutade i katastrof,dom lät psyksjuka sova över, fifflade med bokföringen,sålde knark och höll på med prostitution, samt att Solbergagården slogs sönder ofta, många polisbesök.
Det slutade med att kommunen sade ifrån och ställde ultimatum sköt er eller vi stänger gården
Sedan dess har dom en bra ordförande och gården delas med en kommunal träfflokal.
Dom sköter sig perfekt nu, vågar inget annat.
Dubbelmoraliskt, när ska riksstyrelsen bestämma sig vilken ideologi dom vill ha?

Jag var där under skräcktiden ibland, väldigt jobbigt.
Nu har jag funnit autistföreningen, habiliteringen i landstinget samt Oa istället och trivs med det.
Sist men inte minst detta forum!

Tycker dom olika diagnosföreningarna är det bästa som hänt.
Ops, det här blev visst lite rörigt, men det var en rörig tid också.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: RSMH:s mäniskosyn.

Inläggav mikael » 2011-09-15 9:32:51

Zima33 skrev:
RSMH verkar för att människor som har psykiska funktionshinder skall kunna utveckla sin förmåga och bli delaktiga i samhällsgemenskapen och därigenom få möjlighet till ett människovärdigt liv.

Så om man inte utvecklar sin förmåga och inte är delaktig i gemenskapen lever man ett människoovärdigt liv :?:

Jag menar, det är väl ändå individuellt.

Jovisst är det så det kan alla hålla med om och visst det är individuellt.
Så självklart.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: RSMH:s mäniskosyn.

Inläggav Abbreviation » 2011-09-15 10:31:03

Lakrits skrev:Det börjar bli många förkortningar nu.

RSMH
RFSU
RFSL
KSMB
KPML(r)
KSSS
KLTK
SSAB
LKAB

Hur skall man kunna hålla reda på alla dessa?

Och KFML(r). Men KPML(r) heter numera bara KP.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: RSMH:s mäniskosyn.

Inläggav Lakrits » 2011-09-15 13:27:25

Abbreviation skrev:Men KPML(r) heter numera bara KP.

Först kokainskandal och nu det här. Radikaliseringen av Kamratposten är längre gången än jag trodde.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: RSMH:s mäniskosyn.

Inläggav Flawed » 2011-09-15 14:47:16

Se Ola.
Ola har kola.
Coola Ola.
Kola Ola.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in