RSMH - erfarenheter? Snabba svar.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

RSMH - erfarenheter? Snabba svar.

Inläggav Joakoni » 2013-07-04 18:42:42

Hej alla. Jag håller på med en inlämningsuppgift där jag bl.a. ska skriva om RSMH. Har ni några personliga erfarenheter och upplevelser förknippade med organisationen? Har ni fått stöd där? Deras syn på NPF-diagnoser och medicinering? Inga stora utläggningar men behöver lite input, och helst nu. Tack!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

RSMH - erfarenheter? Snabba svar.

Inläggav Joakoni » 2013-07-04 19:44:15

Ok, har hittat en bra tråd:

rsmh-s-maniskosyn-t22570.html?hilit=rsmh

Har någon något att tillägga??
Jag vill veta hur det ser ut inifrån.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

RSMH - erfarenheter? Snabba svar.

Inläggav Joakoni » 2013-07-04 20:45:12

Det verkar som att deras "antimedicin" och "allt-är-barndomstrauma"-attityd har mildrats lite. Det hittar jag på deras hemsida:

Riksförbundet Attention har lyft fram två grupper med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som idag saknar tillgång till bra missbruksvård.

Personer utan diagnos – som tidigare beskrivits har kunskapen kring neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar varit eftersatt både i skola, vård och arbetsliv. Detta innebär
att väldigt många har någon form av funktionsnedsättning utan att veta om det,
exempelvis har ungefär 3-5 % av hela Sveriges befolkning ADHD i vuxen ålder.
Bland våra medlemmar hittar vi personer som varit omhändertagna enligt både LVU
och LVM utan att professionen insett att det handlar om ett funktionshinder. Först i
kontakter med psykiatrin har personen blivit utredd och fått stöd, hjälp och mediciner
att hantera sin funktionsnedsättning. Det är inte ovanligt att personerna missbrukat för
att ”hantera” sitt funktionshinder innan rätt diagnos ställs.

Personer som medicinerar – I utredningen framkommer att det händer att personer
som medicinerar för ADHD tvingas avsluta med medicineringen för att annan missbruksvård
ska inledas. ADHD-medicinering i många fall är en förutsättning för att övrig
behandlig ska fungera, men uppfattningen att personen ska vara ”drogfri” är ändå
förhärskande på vissa håll.


http://www.rsmh.se/Battre%20insatser%20 ... roende.pdf
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

RSMH - erfarenheter? Snabba svar.

Inläggav katta222 » 2013-07-16 16:48:40

Det låter som en spännande inlämningsuppgift :-)Happy . Jag blev medlem i RSMH som nydiagnosticerad. Men jag kände mig inte alls hemma där som Aspergerpersonlighet. Kort och gott blev medlemsskapet inte långvarigt.
katta222
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2013-07-16

RSMH - erfarenheter? Snabba svar.

Inläggav Joakoni » 2013-07-16 16:57:43

Tack Katta! Den delen är klar och jag kände inte alls att den var spännande... Jag gillar inte skriva om sådant jag inte känner för, och RSMH väckte mitt oklara motstånd på en gång.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in