Rotspetsoperation

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rotspetsoperation

Inläggav Smultron » 2015-05-16 21:52:52

Har en kompis som också har AS och har en tandvårdstödskort. Nu har stackarn fått hål under en krona i sjätte tanden och behöver en rotspetsoperation på minst två tänder. Har ni nån susning om tandvårdstödskortet täcker detta och om inte vad dte kostar?
Smultron
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2015-03-27

Rotspetsoperation

Inläggav geocache » 2015-05-16 22:15:57

Mitt tips till din kompis är att han eller hon kollar med personalen på tandvårdsmottagningen. Jag hoppas att operationen går bra.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Rotspetsoperation

Inläggav Moggy » 2015-05-16 22:20:11

http://tandkirurgi.se/rotspetsoperation/

När rotfyllning är ett bättre alternativ

Om det går att komma åt rotfyllningen och göra om den, så är en ny rotfyllning det bästa alternativet.
När rotspetsoperation är ett bättre alternativ

Om du har en stiftkrona så blir det svårt att komma åt rotfyllningen. Då är det bättre att med hjälp av en operation via tandköttet ta bort den inflammerade vävnaden.

Operation är också det bästa alternativet om inflammationen är kvar trots en ny rotfyllning.



Inte direkt svar på din fråga men det låter ju som att en sån operation är det som gäller i den situationen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Rotspetsoperation

Inläggav Alien » 2015-05-16 23:34:02

Det låter som "nödvändig tandvård", dvs just det som tandvårdskortet ska täcka.

Jag har fått hål i rotfyllda tänder (känns som alla gamla lagningar leder till nya hål), och då måste ju den gamla rotfyllningen tas bort och bytas mot en ny. Det kompisen råkat ut för är ju bara en annan variant. Mer komplicerad men lika nödvändig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in