Roliga små datorspel!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Roliga små datorspel!

Inläggav underjord » 2008-02-12 0:30:19

Eftersom den gamla tråden tycks ha försvunnit startar jag nu en ny.

Tips på kul spel för snåla, flashversionen av Portal:
http://www.kongregate.com/games/Dragy/p ... sh-version
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:37:50, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Moggy » 2008-02-12 1:19:41

Riktigt rolig spel, tack för tipset!

Har funderat på att lägga in riktiga Portal, men det är så krångligt att installera dagens spel att det för det mesta inte blir av att göra det.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:37:50, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Titti » 2008-02-12 1:55:32

Jag har aldrig sett det förut och fattar inte ett dyft... :(
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:37:50, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Roliga små datorspel!

Inläggav Karl » 2008-02-12 4:31:11

underjord skrev:Eftersom den gamla tråden tycks ha försvunnit startar jag nu en ny.

Tips på kul spel för snåla, flashversionen av Portal:
http://www.kongregate.com/games/Dragy/p ... sh-version
Hej Underjord, long time no see!

Det har tillkommit ett IT-Forum där den gamla datorspel-tråden numera befinner sig, mer precist här.
Längst ned har en Karl tipsat om orginalspelet från Valve. :P
(kommentarerna i spelet är verkligen hysteriskt roliga)

Tack för tipset om Flash-varianten!

Har du spelat Splinter Cell, förresten? Ett spel som har några år på nacken men med härlig känsla och som jag tror kan passa en Thief-fan.


Titti, du skall skapa två portaler, en blå och en gul, genom att klicka(eller trycka "Q" resp. "E"). Du går in genom en portal, kommer ut i den andra och skall sedan ut genom utgången.

Kan se ut så här på första nivån(utgången är längst ned till höger):
[img]http://goto.glocalnet.net/karl/bilder/portal.jpg[/img]
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:37:51, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav JOR » 2008-02-12 8:28:43

Moderatorn:
Flyttar till IT-avdelningen. (Istället för att slå ihop den med befintlig tråd)
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 11:37:51, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav underjord » 2008-02-12 20:30:11

Moggy skrev:Riktigt rolig spel, tack för tipset! Har funderat på att lägga in riktiga Portal
Karl skrev:Längst ned har en Karl tipsat om orginalspelet från Valve.


Efter att jag ha spelat flashversionen blir jag riktigt sugen på att skaffa originalet. Jäkligt kul koncept!

Jag har fastnat på en av banorna; jag vet vad jag behöver göra och hur jag ska göra det, men jag lyckas inte få till det (bristande skicklighet/timning).

Moggy skrev:men det är så krångligt att installera dagens spel att det för det mesta inte blir av att göra det.


Särskilt om man vill spela nya spel på gamla OS eller gamla spel på nya OS. Jag känner väl igen "att det inte blir av"...

Karl skrev:Hej Underjord, long time no see!


Jo, jag tog en paus från forumet ett tag, men nu känner jag mig välkommen tillbaka :D

Karl skrev:Har du spelat Splinter Cell, förresten? Ett spel som har några år på nacken men med härlig känsla och som jag tror kan passa en Thief-fan.


Jag har länge funderat på att skaffa Splinter Cell av just den anledningen, men det har inte blivit av (Thief/specialintressen är som en mycket svartsjuk älskare/älskarinna...). I hyllan har jag Hitman, som jag fortfarande inte har spelat.

Moderatorn skrev:Flyttar till IT-avdelningen. (Istället för att slå ihop den med befintlig tråd)


Tack, jag skulle förstås ha lagt den här från början [img]http://www.freesmileys.org/smileys/sleep002.gif[/img]
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:37:51, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Karl » 2008-02-13 0:18:51

underjord skrev:Efter att jag ha spelat flashversionen blir jag riktigt sugen på att skaffa originalet. Jäkligt kul koncept!
Ja, kul med nya spelidéer och man kan köra det flera varv eftersom det går att lösa på olika sätt.

Jag kastade mig som vanligt huvudlöst in i spelet utan att läsa manualen, skapade portaler och jagade en figur vilket jag trodde var meningen med spelet. Blev lite konfunderad när avståndet förblev konstant och fattade till slut att det var mig själv jag jagade. :-)095


underjord skrev:Jag har fastnat på en av banorna; jag vet vad jag behöver göra och hur jag ska göra det, men jag lyckas inte få till det (bristande skicklighet/timning).
Det finns en bugg på bana 32 om du har missat det.
*level 32 energy ball bug: A quick solution is to hit the "O" button once so it changes the quality to medium, then the ball will be released and the lvl will be solvable.


underjord skrev:Jag har länge funderat på att skaffa Splinter Cell av just den anledningen, men det har inte blivit av (Thief/specialintressen är som en mycket svartsjuk älskare/älskarinna...). I hyllan har jag Hitman, som jag fortfarande inte har spelat.
Jag har spelat Hitman både på XBOX och PC men jag kommer inte överens med kontrollen vilket har gjort att jag har tröttnat. Just kontrollen är en viktig faktor till att "Splinter Cell"-serien är så suverän, jag har dock bara spelat det på XBOX men den sägs vara bra på PC också.

Jag har bara testat Thief en kort stund men jag tror Splinter Cell är ganska likt i spelupplägget där man skall smyga sig på, eller förbi, personer och målet är inte att ha ihjäl alla (men man kan ju roa sig med det också när andan faller på :) ). Jag tror dock att det finns fler tekniska prylar i Splinter Cell att leka med.

Ubisoft, som gjort Splinter Cell, släpper "Assassin’s Creed" till PC i mars, det finns bara till konsoler än så länge. Verkar vara lite samma spelupplägg men i medeltidsmiljö och har fått bra betyg.

Det är bara att inse att det är dags att uppgradera datorn. :(


Moggy skrev:men det är så krångligt att installera dagens spel att det för det mesta inte blir av att göra det.
Kan hålla med om att det är krångligt med Valves Steam med aktivering och registrering vilket tar tid både vid installation och start av spelet. Till Portal kör jag dock en ... öhh ... utvärderingsversion där det bara är att dumpa hela mappen på disken och starta spelet.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:37:51, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav underjord » 2008-02-13 3:42:57

Karl skrev:Blev lite konfunderad när avståndet förblev konstant och fattade till slut att det var mig själv jag jagade. :-)095


:lol:

Karl skrev:Det finns en bugg på bana 32 om du har missat det.


Jag var fast på bana 15, men jag lyckades till slut efter att ha tagit en paus, så nu är jag fast på bana 36 istället. Jobbig bana.

Karl skrev:Just kontrollen är en viktig faktor till att "Splinter Cell"-serien är så suverän, jag har dock bara spelat det på XBOX men den sägs vara bra på PC också.


Thief har också väldigt bra rörelsekontroller. Ettan och tvåan i alla fall. Trean låtsas jag som att den inte finns :wink: En annan stark fördel med Thief är att det finns så många extra uppdrag utvecklade av spelarna själva - och fler blir det.

Det kanske är lika bra att jag beställer Splinter Cell innan det försvinner helt; jag vill ju helst börja från början, och låter det ligga tills andan faller på.

Assassin's Creed har jag kollat in och tror att det kan bli något alldeles extra, även om jag har hört att många tycker att uppdragen är lite väl lika varandra.

En helt annan typ av spel, som jag ser fram emot och bara måste nämna är City of Metronome, som dessvärre saknar utgivare för tillfället och det är inte säkert om och när det kommer att släppas. Enligt uppgift ska man bland annat kunna använda ljud på oväntade sätt.

Karl skrev:Det är bara att inse att det är dags att uppgradera datorn. :(


Konspirationsteoretikern skulle kunna säga att hårdvaru- och mjukvaru-utvecklarna samarbetar: De senaste spelen kräver bättre dator, men när man väl uppgraderat släpps nästa spel som kräver en ännu bättre dator och så vidare. Inget fel med snygg grafik/fysik, men det finns risk att fokus hamnar där istället för på juste gameplay. Till exempel Thief har väl inte världens bästa grafik (även om mycket har gjorts av spelarna själva för att snygga till den) i dagens mått mätt, men jag skulle säga att få spel idag överträffar känslan och gameplayet i Thief.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:37:51, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Underjord pratar med sig själv... :)

Inläggav underjord » 2008-02-14 3:22:26

underjord skrev:Jag var fast på bana 15, men jag lyckades till slut efter att ha tagit en paus, så nu är jag fast på bana 36 istället. Jobbig bana.


Sådärja: Alla 40 banor avklarade.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:37:51, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Trolsk » 2008-02-14 12:31:25

Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 11:37:51, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Karl » 2008-02-14 19:07:24

underjord skrev:Thief har också väldigt bra rörelsekontroller. Ettan och tvåan i alla fall. Trean låtsas jag som att den inte finns :wink: En annan stark fördel med Thief är att det finns så många extra uppdrag utvecklade av spelarna själva - och fler blir det.
Jag har "Thief Gold" liggandes och testade det för några år sedan men avinstallerade ganska snabbt men jag skall ge det en ny chans.
Jag är väldigt splittrad i spelandet, möjligen var jag på fps-humör nät jag testade det sist. :-)072


underjord skrev:Det kanske är lika bra att jag beställer Splinter Cell innan det försvinner helt; jag vill ju helst börja från början, och låter det ligga tills andan faller på.
Man får mycket för pengarna när man köper några år gamla spel, jag köpte nyligen "Splinter Cell Chaos Theory" till XBOX för 99kr. Det är dock en del märkliga buggar så jag undrar om inte skivan är dålig och funderar på att försöka få den utbytt.


underjord skrev:Inget fel med snygg grafik/fysik, men det finns risk att fokus hamnar där istället för på juste gameplay. Till exempel Thief har väl inte världens bästa grafik (även om mycket har gjorts av spelarna själva för att snygga till den) i dagens mått mätt, men jag skulle säga att få spel idag överträffar känslan och gameplayet i Thief.
Sant, den snygga grafiken tröttnar man snabbt på, känsla och spelglädje består.

Kom att tänka på "Deus Ex" som också är ett riktigt bra spel och kan köpas billigt nu, uppföljaren "Invisible War" var dock inte så lyckad.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:37:51, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Karl » 2008-02-14 19:12:28

underjord skrev:Sådärja: Alla 40 banor avklarade.
Ja ja, då skall väl inte jag vara sämre. :twisted: :wink:


Kommer inte ihåg om jag tipsat om en Yeti Olympics, här är det i alla fall:
http://gprime.net/game/ylympics/

Och något att bita i:
Bild
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:37:51, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav underjord » 2008-02-15 16:27:23

Karl skrev:Jag har "Thief Gold" liggandes och testade det för några år sedan men avinstallerade ganska snabbt men jag skall ge det en ny chans.


Jag köpte Thief Gold begagnat för några år sedan för att kunna spela de extra uppdragen och för att göra samlingen komplett. Skillnaden mellan TDP (Thief: The Dark Project (Thief 1)) och TG (Thief Gold (Thief 1 Gold)) är inte så stor och även om TG är den "upphottade" varianten, så föredrar jag själv TDP.

Idag spelar jag mest TMA (Thief: The Metal Age (Thief 2)), eftersom det är för TMA som de flesta FM:ar görs. Dessvärre har det inte blivit så mycket spelande på sistone efter att jag börjat bygga på min egen FM.

Karl skrev:Jag är väldigt splittrad i spelandet, möjligen var jag på fps-humör nät jag testade det sist. :-)072


Hehe, Nä, FPS-läge passar ju inte riktigt i Thief, även om jag själv ibland drabbas av stora FPS-skälvan och går runt och lönnmördar alla (inklusive oskyldiga civila). Tjusningen med Thief är annars det att ligga och trycka någonstans medan man studerar vakternas patrullmönster och sedan i exakt rätt ögonblick släcker man en fackla med en vattenpil, smyger in i nästa rum och snor allt som inte är fastspikat precis innan vakterna kommer tillbaka, eller så hittar man en alternativ rutt genom att skjuta en reppil i en takbjälke, klättrar upp och ser vakterna passera under en.

En annan kul grej man kan göra är att först förbereda med en reppil någonstans. Sedan får man alla vakter att jaga en, klättrar uppför repet, släpper en flashbomb och med lite tur kan man slå ut en fem sex vakter på en och samma gång med blydaggen (the blackjack).

Karl skrev:Man får mycket för pengarna när man köper några år gamla spel.


Jo, gamla spel är ju ofta precis lika bra som nya (förutom grafiken/fysiken kanske då). Man får inte vänta för länge bara, vissa spel går inte längre att få tag på (ibland gäller detta även för spel som inte ens är särskilt gamla) eller så är de inte kompatibla med ens OS (i alla fall inte utan en del tricksande).

Karl skrev:Det är dock en del märkliga buggar så jag undrar om inte skivan är dålig och funderar på att försöka få den utbytt.


Jo, det händer ju ibland. Jag hade problem med att en skiva inte gick att läsa med nya DVD-spelaren vid installation. Skivan gick dock att läsa med den dåvarande fyra år gamla brännaren (nytt är inte alltid bättre).

underjord skrev:Kom att tänka på "Deus Ex" som också är ett riktigt bra spel och kan köpas billigt nu, uppföljaren "Invisible War" var dock inte så lyckad.


Mmmm... Deus Ex nämns även ibland på TTLG (samma utvecklare som Thief) som ett bra spel, så det kanske är dags att ta sig tid att ta sig en titt.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:37:51, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav underjord » 2008-02-15 16:34:57

Karl skrev:
underjord skrev:Sådärja: Alla 40 banor avklarade.
Ja ja, då skall väl inte jag vara sämre. :twisted: :wink:


Hehe, du innehar ju för närvarande rekordet i "rörmokarspelet", så du har ett rykte att leva upp till :wink:

Karl skrev:Och något att bita i:


Jag får väl ta mig en titt.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:37:51, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav underjord » 2008-02-15 22:28:09

Trolsk skrev:Lemmings. :)


En klassiker! Jag finner det intressant att lemmings ibland offrar sig för det allmänna goda. Kul att det är skrivet i DHTML (ovanligt). Är det någon medlem i bandet som skrivit koden?
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:37:53, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav underjord » 2008-02-15 23:09:09

underjord skrev:Kul att det är skrivet i DHTML (ovanligt).


Det var förstås inte skrivet enbart i DHTML, vilket hade varit väääldigt intressant.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:37:53, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav underjord » 2008-02-16 0:06:24

Ett spel som i alla fall jag inte hinner tröttna på:
http://gprime.net/game.php/4secondfury
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:37:53, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Tobias » 2008-02-16 1:08:55

underjord skrev:Thief har också väldigt bra rörelsekontroller. Ettan och tvåan i alla fall. Trean låtsas jag som att den inte finns En annan stark fördel med Thief är att det finns så många extra uppdrag utvecklade av spelarna själva - och fler blir det.


Har du provat Dark Mod demon ännu? Själv behöver jag ett nytt grafik-kort först.
Senast redigerad av Tobias 2011-05-04 11:37:53, redigerad totalt 1 gång.
Tobias
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2005-10-19

Inläggav underjord » 2008-02-16 1:15:35

Tobias skrev:
underjord skrev:Thief har också väldigt bra rörelsekontroller. Ettan och tvåan i alla fall. Trean låtsas jag som att den inte finns En annan stark fördel med Thief är att det finns så många extra uppdrag utvecklade av spelarna själva - och fler blir det.


Har du provat Dark Mod demon ännu? Själv behöver jag ett nytt grafik-kort först.


Aha, en som hänger med lite :) Jodå, jag har testat alfademon. Det är ju en del buggar kvar fortfarande, vilket utvecklarna är noga med att påpeka att de redan känner till och jobbar med, men jag tycker man ser hur jäkla bra det antagligen kommer att bli när det väl släpps. Många justa detaljer.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:37:53, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav mnordgren » 2008-02-21 23:01:55

Steel Panthers : World at War - inte så litet kanske, men gratis att ladda ned.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 11:37:53, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav underjord » 2008-03-04 0:41:05

Haluz 1 & 2:
http://www.haluz.eu/
Haluz går i samma stil som Samorost ("inspired by").
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:37:53, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Karl » 2008-03-18 18:46:38

underjord skrev:Haluz 1 & 2:
http://www.haluz.eu/
Haluz går i samma stil som Samorost ("inspired by").
Kul spel, tack för tipset!

Roligt också att läsa var skogsbilderna som används är tagna(fliken nature). Jag tog själv en del skogsbilder i höstas inspirerad av "Samorost", förväntade mig att en liten vit gubbe skulle poppa fram ur någon murken stubbe. :)
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:37:53, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Karl » 2008-03-18 19:00:22

Vevade i gång min gamla Mac(Performa 6400) i går och spelade "Bumbler Bee-Luxe". Kul och riktigt snyggt spel som mest bygger på fingerfärdighet, tyvärr har jag bara demon och har förgäves försökt få tag i hela spelet. Har man en tillräckligt gammal Mac och vill testa det så går demon att ladda ned här:
http://www.dadgum.com/bumbler.html

Kan också tipsa om en abandonware-sajt för gamla mac-spel:
http://mac.the-underdogs.info/
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:37:53, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav mnordgren » 2010-08-04 17:33:44

http://www.bubblebox.com/play/action/1838.htm

Crush the castle - småkul tidsfördriv.

Finns en massa andra spel där också.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 11:37:53, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Återgå till IT-forum



Logga in