RLS (restless legs) och AS?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

RLS (restless legs) och AS?

Inläggav Sotnosen77 » 2010-12-16 16:24:10

Hur många av er har RLS (restless legs syndrome)? Kan detta ha något samband med AS? Bara lite nyfiken. Jag har RLS och tycker det är väldigt jobbigt.
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Inläggav sugrövmanövern » 2010-12-16 16:49:03

Jag har det och det blir gradvis värre med stigande ålder. Rör alltid på benen tex när jag sitter vid datorn. Ibland har jag förnimmelser i hela kroppen, men utgångspunkten är vader, knäveck, rumpa och ryggrad.


Många mediciner förvärrar tillståndet. Bensodiazepiner hjälper en del. Jag tror nog det kan ha ett samband med AS eller någon av mina andra sinnessjukdomar såsom ADD-DCD och psykos.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Flia » 2010-12-16 20:11:33

Jag har RLS och ADHD (och kanske AS).
Fast jag märker att det blir sååå mycket bättre om jag inte äter så mycket socker, och att det är mycket värre när jag varit stilla hemma en hel dag. Promenader hjälper.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Disorder » 2010-12-16 22:22:31

RLS har jag också men Concerta hjälper mig jätte mycket mot detta. Är fruktansvärt jobbigt att ha dessa krypningar i benen särskillt när jag ska sova. Men har upplevt att det blivit bättre men beror nog enbart på medicinen.

Har sådana besvär av det utan medicin att det förstör min livslust.
Disorder
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Zombie » 2010-12-16 22:31:46

Rastlösa ben, jo, jag får anfall eller anfallsperioder då och då. Ännu ett av mina symptom som tydligen är för svaga eller diffusa för att kvalificera sig för någon klinisk diagnos, men som redan vart för sig förstör alldeles klart mer än man egentligen klarar när man redan står permanent långt nere på minus i allmänna kraftreserver.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

många av er som har restless legs?

Inläggav thefairy » 2011-05-10 0:32:48

har läst att det är vanligt med restless leg hos människor som har spektrumstörningar associerade till autism. Jag har så gott som i hela mitt liv haft en sådan smärta i mina ben och vaknat mitt i natten och skrikit av smärta när jag var mindre...men det var ju bara växtvärk som alla säger. Har i flera år tjatat hål i öronen på läkaren för att han ska ta mig på allvar.

När jag kom till psykiatrin så tog jag upp det med läkaren där och han visst precis vad jag pratade om och fick sifrol ( parkinson medicin ) vilket har varit en oerhörd lättnad. För 3år sedan började jag få symtomen i armarna med.

Så är det många här inne som har restless leg?
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: många av er som har restless leg?

Inläggav treeman » 2011-05-10 0:39:07

Jag skakar på benen ibland när jag är stressad. Fast dom känns alltid explosiva på nåt konstigt sätt. Musklerna. Vet inte om det är "restlss leg" men.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: många av er som har restless leg?

Inläggav thefairy » 2011-05-10 0:44:27

treeman skrev:Jag skakar på benen ibland när jag är stressad. Fast dom känns alltid explosiva på nåt konstigt sätt. Musklerna. Vet inte om det är "restlss leg" men.
:)


http://www.doktorn.com/story.asp?storyID=1227

scrolla ner lite så är där en bra "film" om det :)
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: många av er som har restless leg?

Inläggav treeman » 2011-05-10 0:52:08

thefairy skrev:http://www.doktorn.com/story.asp?storyID=1227

scrolla ner lite så är där en bra "film" om det :)


Okay... jag har "restless legs". Jag känner av det just nu tex. Känns nedanför knäna som
om jag vill springa maratonlopp eller nåt.

Förklarar min sömnproblem ännu mer.

Jag borde nog kolla upp mina "åkommor". Min attityd mot mig själv är:
"tugga taggtråd, håll käften, och dö sen".
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: många av er som har restless leg?

Inläggav thefairy » 2011-05-10 0:57:25

prova att spola med kallt vatten på benen innan du ska lägga dig...har läst någon stans att det kan hjälpa...för mig lindrades det med varmt vatten :)
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: många av er som har restless leg?

Inläggav treeman » 2011-05-10 1:04:30

thefairy skrev:prova att spola med kallt vatten på benen innan du ska lägga dig...har läst någon stans att det kan hjälpa...för mig lindrades det med varmt vatten :)


Jo nåt jävla piss borde jag göra. För nu blev jag medveten om "mina ben" mer.

De gör uppror mot mig just nu. Knäna och ner. Kanske springer i trappor i 20 minuter innan läggdags.
:-)007
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: många av er som har restless leg?

Inläggav Banzai » 2011-05-10 1:16:48

Hmm... Jag har haft "myrkryp" i både armar och ben ett tag. Läste just på wiki att det kan orsakas av järnbrist och då jag faktiskt har järnbrist, så löstes det mysteriet fort.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: många av er som har restless leg?

Inläggav treeman » 2011-05-10 1:19:49

Banzai skrev:Hmm... Jag har haft "myrkryp" i både armar och ben ett tag. Läste just på wiki att det kan orsakas av järnbrist och då jag faktiskt har järnbrist, så löstes det mysteriet fort.


Du är lika intelligent som du ser ut! Alltså smart tänkt. Jag måste luska mer om mig själv...
Då kanske jag är lika dum som jag ser ut...
:-)007

Hehe
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav Alien » 2011-05-10 1:22:52

Jag har det inte själv men det finns i släkten. Det kan tydligen bero på t ex järnbrist el dopaminbrist.

Jag är glad att jag själv sluppit rastlösa ben. I stället har jag fått muskelkramper (sendrag), men det håller iaf inte på hela kvällen/natten, även om det gör ont just när det kommer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav thefairy » 2011-05-10 1:36:34

oj...startade en tråd om detta efter att jag sökte på restless leg och det inte fanns en tråd.

Jag har det...jag har en fruktansvärd smärta i både armar och ben och fick för 3år sedan medicinen sifrol och tackar gud för det :)
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav Miche » 2011-05-10 1:47:57

thefairy skrev:oj...startade en tråd om detta efter att jag sökte på restless leg och det inte fanns en tråd.

Det är lätt att missa och ingen är sur på dig för det!

Är det ok med dig att slå ihop trådarna?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav thefairy » 2011-05-10 1:49:05

Miche skrev:
thefairy skrev:oj...startade en tråd om detta efter att jag sökte på restless leg och det inte fanns en tråd.

Det är lätt att missa och ingen är sur på dig för det!

Är det ok med dig att slå ihop trådarna?


absolut :)


mnordgren:

Slog ihop trådarna
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
.
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: många av er som har restless legs?

Inläggav thefairy » 2011-05-10 1:52:50

Banzai skrev:Hmm... Jag har haft "myrkryp" i både armar och ben ett tag. Läste just på wiki att det kan orsakas av järnbrist och då jag faktiskt har järnbrist, så löstes det mysteriet fort.


jo...det är vanligt att det orsakas av både järnbrist och b12 brist med...tur att det "bara" var järnbrist för dig :)
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav treeman » 2011-05-10 1:52:54

Miche skrev:
thefairy skrev:oj...startade en tråd om detta efter att jag sökte på restless leg och det inte fanns en tråd.

Det är lätt att missa och ingen är sur på dig för det!

Är det ok med dig att slå ihop trådarna?


+3 (i trevlighet)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: många av er som har restless legs?

Inläggav treeman » 2011-05-10 1:54:04

thefairy skrev:jo...det är vanligt att det orsakas av både järnbrist och b12 brist med...tur att det var "bara" järnbrist för dig :)


B12 brist ligger i släkten. Dags jag börjar klunka den där jävla smörjan de säljer på apotek då.
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: RLS (restless legs) och AS?

Inläggav Flia » 2011-05-10 3:05:57

thefairy skrev:oj...startade en tråd om detta efter att jag sökte på restless leg och det inte fanns en tråd.

Jag har det...jag har en fruktansvärd smärta i både armar och ben och fick för 3år sedan medicinen sifrol och tackar gud för det :)


Är det verkligen RLS du har?
Det man brukar kalla RLS är "sockerdricka" i benen, en pirrande rastlös känsla, som kan vara i resten av kroppen också.

Det jag upplever är ungefär som när benet somnat och håller på att vakna. Man kan inte ligga kvar i sängen utan måste upp och gå omkring tills det går över. Det kan dämpas med Atarax om man har tur.

Smärta har jag inte hört talas om i det sammanhanget.

Har du varit till doktor med det?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: många av er som har restless legs?

Inläggav Banzai » 2011-05-10 7:53:43

thefairy skrev:
Banzai skrev:Hmm... Jag har haft "myrkryp" i både armar och ben ett tag. Läste just på wiki att det kan orsakas av järnbrist och då jag faktiskt har järnbrist, så löstes det mysteriet fort.


jo...det är vanligt att det orsakas av både järnbrist och b12 brist med...tur att det "bara" var järnbrist för dig :)

Absolut. Jag är glad att lösningen var enkel för min del. Jag hade fruktansvärd växtvärk när jag var liten men jag vet inte om det har med restless legs att göra.

Jag ska tipsa mamma om detta med järnbrist då även hon får "myrkryp" i benen på nätterna ibland.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: många av er som har restless legs?

Inläggav Meppe » 2011-05-10 12:13:59

Vet inte om det är restless legs, men när jag sitter på datastolen brukar jag snurra på nedre delen av den med benen. Det är ingen problem, men jag måste bokstavligen tvinga mina ben att vara stilla när jag ska sova.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: många av er som har restless legs?

Inläggav treeman » 2011-05-10 13:42:41

Meppe skrev:Vet inte om det är restless legs, men när jag sitter på datastolen brukar jag snurra på nedre delen av den med benen. Det är ingen problem, men jag måste bokstavligen tvinga mina ben att vara stilla när jag ska sova.


Låter jobbigt. Det med benen när du ska sova.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Aspergare och vården



Logga in