Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-25 19:14:46

Ja, teorin om Kosminski har jag också hört. Jag är ingen Ripperolog själv, men jag är fascinerad av fallet och har läst en av Patricia Cornwells böcker (Jack Uppskäraren - fallet avslutat, har jag för mig att den heter). Den var intressant och övertygande.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Richard » 2017-05-25 21:37:36

Kahlokatt skrev:Ja, teorin om Kosminski har jag också hört. Jag är ingen Ripperolog själv, men jag är fascinerad av fallet och har läst en av Patricia Cornwells böcker (Jack Uppskäraren - fallet avslutat, har jag för mig att den heter). Den var intressant och övertygande.

Har du sett filmen "From Hell", med Johnny Depp? Den är riktigt bra!
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-25 21:51:19

Richard skrev:
Kahlokatt skrev:Ja, teorin om Kosminski har jag också hört. Jag är ingen Ripperolog själv, men jag är fascinerad av fallet och har läst en av Patricia Cornwells böcker (Jack Uppskäraren - fallet avslutat, har jag för mig att den heter). Den var intressant och övertygande.

Har du sett filmen "From Hell", med Johnny Depp? Den är riktigt bra!


Ja, den har jag sett, men det var länge sedan. Minns den som "sådär." Men det finns en tjock serieroman som bygger på samma historia som jag skulle vilja läsa.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-25 22:17:04

Mord och inga visor
(ett urval från listan Top 10 Bizarre and Offbeat stories involving Serial Killers av Radu Alexander, publicerad på Lisverse 20 maj 2017)

Var Peter Tobin "Bible John"?

Peter Tobin är en skotsk seriemördare som f.n. sitter i fängelse på livstid för att ha våldtagit och mördat tre kvinnor mellan 1991 och 2006. Med tanke på att Tobin redan var över 40 när han mördade sitt första kända offer trodde polisen emellertid att han var skyldig till andra mord. De inledde Operation Anagram och letade i Tobins förflutna efter möjliga offer så långt tillbaka som 60-talet. Utredningen avslöjade flera möjliga kopplingar till en av Skottlands mest ökända mördare, den oidentifierade Bible John. Bible John dödade tre kvinnor mellan 1968 och 1969 efter att ha mött dem på Barrowland Ballroom i Glasgow. Systern till ett av offren sade att mördaren hade beskrivit sig själv som djupt religiös och att han hade citerat Bibeln, därav namnet. Tobin bodde i Glasgow i slutet av 60-talet och brukade, enligt hans första fru, besöka Barrowland Ballroom. De två flyttade 1969, runt den tid då Bible John slutade mörda. Det fanns likheter mellan den unge Tobin och fantombilden av Bible John, och Tobin var djupt religiös.

Efter att fallet hade varit med i programmet Crimewatch, hörde flera kvinnor av sig och hävdade att Tobin hade gjort närmanden, hotat dem och i ett fall våldtagit en kvinna på Barrowland Ballroom. Enligt många människor är det ingen tvekan om att Peter Tobin var Bible John. Olyckligtvis har DNA-proven från Bible John förvarats felaktigt och försämrats så mycket att det inte längre är möjligt att utföra pålitliga prover, så misstankarna mot Peter Tobin kan inte styrkas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-25 22:34:35

Var Jack the Ripper egentligen en Jill?

Professionella kriminologer och amatördeckare har skrivit oräkneliga böcker om Jack the Ripper och många av dem har givit sina åsikter gällande den fräcke mördarens identitet. Dessa går från trovärdiga till skrattretande (som att det skulle ha varit Joseph Merrick, "Elefantmannen", ö.a.)
Någonstans mitt emellan kommer idén att mördaren kan ha varit en kvinna. De som stödjer denna teori menar att mördaren kan ha uppträtt som barnmorska. På så sätt skulle det inte ha verkat misstänkt om hon visade sig täckt av blod mitt i natten.
Det finns några kvinnor som har misstänkts för att ha kunnat vara Jill the Ripper.
Constance Kent chockade det viktorianska England 1860 när hon mördade sin lille bror. Hon tillbringade 20 år i fängelse och släpptes fri några år innan Jacks mordorgie satte igång, men det finns papper som visar att hon flyttade till Australien 1886.
Mary Pearcey, en kvinna dömd för två mord 1890, misstänktes eftersom morden var så fasansfulla.
Lizzie Halliday var en irländska som dödade upp till fyra makar, en styvson och två kvinnor. Två av kropparna skar hon sönder. Halliday flyttade visserligen till USA när hon var ung, men en del Ripperologer har påpekat att hon försvann i början av 1880-talet och dök upp igen i Philadelphia på vintern 1888, strax efter att man hade hittat Jacks sista kända fall. När hon satt på institution, rapporterade en tidning, pratade Halliday ofta om morden i Whitechapel och den lokale sheriffen sade att det inte var någon tvekan om att hon hade varit inblandad i morden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Dagobert » 2017-05-26 11:57:59

Kahlokatt skrev:Fy vad tråkigt att så många bilder har försvunnit från mina inlägg. :(

Men bifoga bilderna då, så blir de kvar!
Jag har för mig att du gjort det nån gång. Det är inte svårt. Jag har varit på dig om det förut.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Dagobert » 2017-05-26 12:21:32

Många har försökt förklara. Av nån anledning uppfattas bifogning som svårt.

1. Spara en bild på din dator.

2. Klicka på Förhandsgranska.
Då står det Ditt meddelande innehåller för få tecken. Skit i det, det går lika bra ändå när man ska bifoga.

3. Scrolla ner till Ladda upp en bilaga och klicka.

4. Klicka på rutan "Bläddra" och leta reda på bilden. Välj den.

5. Klicka på nästa ruta "Bifoga filen".

6. Scrolla ner lite så ser du rutan "Placera inom inlägget" med filnamnet över. Klicka inte än, utan ställ först textmarkören i textrutan där du vill ha bilden.

7. Klicka på "Placera inom inlägget". Nu ska stå
[attachment=0] filnamn.jpg [/attachment ]

Förhandsgranska så syns bilden.
Klart. Nu kan du skriva både över och under bilden. Och den försvinner inte.
Senast redigerad av Dagobert 2017-05-26 12:35:11, redigerad totalt 3 gånger.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Huggorm » 2017-05-26 12:28:41

Dagobert skrev:
Kahlokatt skrev:Fy vad tråkigt att så många bilder har försvunnit från mina inlägg. :(

Men bifoga bilderna då, så blir de kvar!
Jag har för mig att du gjort det nån gång. Det är inte svårt. Jag har varit på dig om det förut.
Jag tror hon vet det, om du kollar i tråden om intressanta folkslag
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Dagobert » 2017-05-26 12:48:10

Huggorm skrev:
Dagobert skrev:
Kahlokatt skrev:Fy vad tråkigt att så många bilder har försvunnit från mina inlägg. :(

Men bifoga bilderna då, så blir de kvar!
Jag har för mig att du gjort det nån gång. Det är inte svårt. Jag har varit på dig om det förut.
Jag tror hon vet det, om du kollar i tråden om intressanta folkslag


Ja titta. Men hon borde även "placera inom inlägget" som jag beskrev, då kan man få den layout man vill ha, inte bara text över och bild under.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-26 17:25:40

Dagobert:
För det första: Skrik inte åt mig. Att skriva Men bifoga bilderna då, så blir de kvar! utstrålar "Hur många gånger ska jag behöva säga det åt dig, din korkade, irriterande..." Det utstrålar definitivt inte att du vill hjälpa mig. Jag blir inte det minsta uppmuntrad, tvärtom blir jag ledsen, sårad och känner mig dum och oduglig.

För det andra så vet du mycket väl att jag ser vad du skriver och jag gillar inte att bli omskriven i tredje person med "Men hon borde...", som om jag vore ett småbarn.

För det tredje är man inte automatiskt ett datasnille bara för att man har Asperger. Jag är jättedålig på datorer. Verkligen JÄTTE-dålig. Jag gör så gott jag kan. Det är jobbigt nog som det är att försöka passa in i samhället utan att dessutom få en massa skit från andra aspergare. Jag har precis lärt mig bifoga bilder och prövar mig fram. Tidigare förstod jag inte ens var alla hittade den där rutan med "bifoga bild", för jag insåg inte att jag måste trycka på förhandsgranska först.
Jag lär mig inte fortare för att du skäller ut mig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Dagobert » 2017-05-26 20:01:19

Kahlokatt skrev:Dagobert:
För det första: Skrik inte åt mig. Att skriva Men bifoga bilderna då, så blir de kvar! utstrålar "Hur många gånger ska jag behöva säga det åt dig, din korkade, irriterande..." Det utstrålar definitivt inte att du vill hjälpa mig. Jag blir inte det minsta uppmuntrad, tvärtom blir jag ledsen, sårad och känner mig dum och oduglig.

Det var inte avsikten.

Kahlokatt skrev:För det andra så vet du mycket väl att jag ser vad du skriver och jag gillar inte att bli omskriven i tredje person med "Men hon borde...", som om jag vore ett småbarn.

Huggorm omnämnde dig som "hon", och jag kunde inte gärna skriva "du" i svaret till honom.

Kahlokatt skrev:För det tredje är man inte automatiskt ett datasnille bara för att man har Asperger. Jag är jättedålig på datorer. Verkligen JÄTTE-dålig. Jag gör så gott jag kan.

Jag vet det, och jag försökte visa att det inte är svårt. Tyvärr blir det mycket text om man ska ha med detaljerna. Jag ville hjälpa dig och andra som inte kan.

Kahlokatt skrev:Det är jobbigt nog som det är att försöka passa in i samhället utan att dessutom få en massa skit från andra aspergare.
Kahlokatt skrev:Jag lär mig inte fortare för att du skäller ut mig.

Var i inlägget har jag gett dig skit och skällt ut dig?
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-26 20:05:28

Dagobert skrev:Var i inlägget har jag gett dig skit och skällt ut dig?


Att skriva Men bifoga bilderna då, så blir de kvar! med fet stil och utropstecken kan jag inte tolka som något annat än en utskällning. Man riktigt ser irritationen i det ("att hon aldrig lär sig", typ).
Speciellt jobbigt kändes det eftersom jag precis har lärt mig bifoga bilder och gör det för glatta livet för att folk skall bli nöjda och så kommer du och skäller.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Dagobert » 2017-05-26 20:11:35

Kahlokatt skrev:
Dagobert skrev:Var i inlägget har jag gett dig skit och skällt ut dig?


Att skriva Men bifoga bilderna då, så blir de kvar! med fet stil och utropstecken kan jag inte tolka som något annat än en utskällning. Man riktigt ser irritationen i det ("att hon aldrig lär sig", typ).
Speciellt jobbigt kändes det eftersom jag precis har lärt mig bifoga bilder och gör det för glatta livet för att folk skall bli nöjda och så kommer du och skäller.

Som syntes i mitt svar till Huggorm hade jag inte lagt märke till att du börjat bifoga.

Jag kan inte hjälpa att du tolkar fetstil som utskällning. Om du ser nån irritation där så är det inbillning. Jag försöker trampa försiktigt när jag svarar på dina inlägg, men ibland (ofta?) trampar jag fel.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-26 20:17:35

Då var det väl jag som gjorde fel i vanlig ordning, då...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Toblerone » 2017-05-26 20:25:57

Kahlokatt skrev:Ja, teorin om Kosminski har jag också hört. Jag är ingen Ripperolog själv, men jag är fascinerad av fallet och har läst en av Patricia Cornwells böcker (Jack Uppskäraren - fallet avslutat, har jag för mig att den heter). Den var intressant och övertygande.


En svensk har kommit med en ny teori och en ny misstänkt. Minns inte namnet, men det var en av männen som "hittade" det ena liket. Allt är logiskt, värt att ta på allvar:

https://www.youtube.com/watch?v=tndfLueunCQ
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-26 20:46:14

IT'S CRYPTID TIME!
(valda delar av Top 10 Bizarre Cryptids av "Jewditzsue", publicerad på Listverse 25 juli 2010 och 10 More Terrifying and Mysterious Creatures av Stephen King - knappast DEN Stephen King - publicerad på Listverse 17 november 2010)

Champ och Nessie

Nessie.jpg


Champ och Nessie är varelser med liknande bakgrund och beskrivet utseende. Folk har rapporterat att de har sett dessa varelser i Lake Champlain i USA och Loch Ness i Skottland. Rapporter om Nessie beskriver varelsen som 7 meter lång, med mörkgrå hud. Hon skall ha pucklar och åtminstone ett par simfenor. Hennes huvud påminner om ett hästhuvud. Vittnesrapporter varierar i beskrivningen, men inte särskilt mycket. Rapporter om Nessie var vanligast på 1930-talet, men förekommer än i dag.

Champ.jpg


Rapporter om Champ har förekommit i 400 år och indianstammar har ännu äldre legender om ett odjur i Lake Champlain. Champ sägs också vara ungefär 7 meter lång (åsikterna skiftar) med ormliknande kropp. Han skall också ha ett hästliknande huvud. Det finns lagar som skyddar honom.
Det mest intressanta med Champ och Nessie är att de tros vara dinosaurier som har lyckats överleva; beskrivningarna av dem låter som en plesiosaurus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-26 20:54:48

Ebu Gogo

Ebu Gogo.jpg

De här små varelserna brukade ses på den indonesiska ön Flores från forntid ända fram till 1800-talet. De beskrivs som håriga och korta med stora magar. De går som människor och sägs ha kunnat upprepa vad folk har sagt till dem.
Australiensare och indonesier hittade vid en arkeologisk utgrävning skelett efter en tidigare okänd människoart. Den tros ha levt för över 10 000 år sedan. Skeletten var ungefär en meter höga. Det är möjligt att dessa varelser kan ha varit de ebu gogo som indonesisk folklore talar om.
"Ebu gogo" betyder ungefär "farmor som äter allt" och med berättelserna om dem har man skrämt barn för att få dem att uppföra sig.
Enligt legenden levde ebu gogo och människorna i fred...en tid. Sedan började ebu gogo förstöra odlingar och döda boskapsdjur. Människorna började döda ebu gogo, som flydde undan till grottor. Efter att ebu gogo stulit ett människobarn, satte människorna eld på grottorna, men vissa ebu gogo skall ha lyckats fly till Liang Bua-grottorna...
...den plats där arkeologerna hittade skeletten...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Furienna » 2017-05-26 20:56:52

Kahlokatt skrev:IT'S CRYPTID TIME!
(valda delar av Top 10 Bizarre Cryptids av "Jewditzsue", publicerad på Listverse 25 juli 2010 och 10 More Terrifying and Mysterious Creatures av Stephen King - knappast DEN Stephen King - publicerad på Listverse 17 november 2010)

Champ och Nessie

Nessie.jpg


Champ och Nessie är varelser med liknande bakgrund och beskrivet utseende. Folk har rapporterat att de har sett dessa varelser i Lake Champlain i USA och Loch Ness i Skottland. Rapporter om Nessie beskriver varelsen som 7 meter lång, med mörkgrå hud. Hon skall ha pucklar och åtminstone ett par simfenor. Hennes huvud påminner om ett hästhuvud. Vittnesrapporter varierar i beskrivningen, men inte särskilt mycket. Rapporter om Nessie var vanligast på 1930-talet, men förekommer än i dag.

Champ.jpg


Rapporter om Champ har förekommit i 400 år och indianstammar har ännu äldre legender om ett odjur i Lake Champlain. Champ sägs också vara ungefär 7 meter lång (åsikterna skiftar) med ormliknande kropp. Han skall också ha ett hästliknande huvud. Det finns lagar som skyddar honom.
Det mest intressanta med Champ och Nessie är att de tros vara dinosaurier som har lyckats överleva; beskrivningarna av dem låter som en plesiosaurus.

Somliga tror visst att den översta bilden på Nessie egentligen föreställer en badande elefant, som sticker upp sin snabel över vattenytan.
Senast redigerad av Furienna 2017-05-26 20:59:34, redigerad totalt 1 gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Furienna » 2017-05-26 20:59:07

Kahlokatt skrev:Ebu Gogo

Ebu Gogo.jpg

De här små varelserna brukade ses på den indonesiska ön Flores från forntid ända fram till 1800-talet. De beskrivs som håriga och korta med stora magar. De går som människor och sägs ha kunnat upprepa vad folk har sagt till dem.
Australiensare och indonesier hittade vid en arkeologisk utgrävning skelett efter en tidigare okänd människoart. Den tros ha levt för över 10 000 år sedan. Skeletten var ungefär en meter höga. Det är möjligt att dessa varelser kan ha varit de ebu gogo som indonesisk folklore talar om.
"Ebu gogo" betyder ungefär "farmor som äter allt" och med berättelserna om dem har man skrämt barn för att få dem att uppföra sig.
Enligt legenden levde ebu gogo och människorna i fred...en tid. Sedan började ebu gogo förstöra odlingar och döda boskapsdjur. Människorna började döda ebu gogo, som flydde undan till grottor. Efter att ebu gogo stulit ett människobarn, satte människorna eld på grottorna, men vissa ebu gogo skall ha lyckats fly till Liang Bua-grottorna...
...den plats där arkeologerna hittade skeletten...

Intressant. Min syster lade en gång fram en teori, att trollen i vår gamla folklore skulle ha varit överlevande neandertalare. Och en snabb googling visar att om hon inte är ensam om teorin.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-26 21:09:20

Springheel Jack
Jack.jpg

Rapporter om Springheel Jack har kommit från London, New Mexico, Massachusetts och Argentina, från 1837 och än i våra dagar. Springheel Jack (ungefär "Jack med sporrskor") tros vara en lång, smal man klädd i en tätsittande hatt och svart slängkappa. Han har stora klor och ibland sägs hans ögon glöda i klarrött.
1837 knackade en man, som sade sig vara poliskonstapel, på hemma hos en kvinna och påstod att han hade fångat Springheel Jack. Kvinnan kom tillbaka med ett tänt ljus, men mannen hade försvunnit. Hon gick ut och fann honom vid grinden, varpå hon gav honom ljuset. Mannen - som var Springheel Jack - attackerade henne. Ur hans mun sprutade vita och blå flammor och han rev sönder i hennes klänning och ansikte med sina klor. Han flydde efter att kvinnans syster hörde henne skrika och sprang ut.
1877 rapporterade folk att de beskjutit Springheel Jack, men han hade förblivit oskadd.
På 1930-talet skall folk ha sett honom i Silver City, New Mexico och Cape Cod, Massachusetts. Rapporterna var ungefär desamma.
Så sent som 2005 skall folk ha sett honom hoppa mellan tak, fem meter upp i luften och tio meter framåt.
Vissa människor kopplar honom till Jack Uppskäraren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-26 21:10:43

Furienna skrev:Somliga tror visst att den översta bilden på Nessie egentligen föreställer en badande elefant, som sticker upp sin snabel över vattenytan.


Ja, jag tycker att man t.o.m. kan ana ett elefantöra. Det var tydligen inte ovanligt att förbipasserande cirkusar förr i tiden brukade låta sina elefanter bada i Loch Ness.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-26 21:13:52

Furienna skrev:Intressant. Min syster lade en gång fram en teori, att trollen i vår gamla folklore skulle ha varit överlevande neandertalare. Och en snabb googling visar att om hon inte är ensam om teorin.


Intressant teori. :-)063
Jag har läst att historierna om "bortbytingar" kan ha kommit till när det hade fötts barn med missbildningar eller olika syndrom. I dag tycker nog de flesta att ungar med Downs syndrom är gulliga, men innan man visste vad det var kanske man trodde att ungen med sneda ögon och stor tunga var ett troll?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Furienna » 2017-05-26 21:23:09

Kahlokatt skrev:Intressant teori. :-)063
Jag har läst att historierna om "bortbytingar" kan ha kommit till när det hade fötts barn med missbildningar eller olika syndrom. I dag tycker nog de flesta att ungar med Downs syndrom är gulliga, men innan man visste vad det var kanske man trodde att ungen med sneda ögon och stor tunga var ett troll?

Ja, det är vad jag också tror. Särskilt som sägnerna säger att bortbytingar utvecklades långsam- mare än "riktiga" barn.

Men det behöver inte utesluta att även sentida neandertalare kan ha gett upphov till trollsägner. Jag skall göra en undersökning om saken...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-26 21:26:43

Odjuret på Bray Road
Beast of Bray Road.jpg

Detta odjur skall hålla till i Wisconsin i USA och sågs tidigast 1936. Det springer på fyra ben eller på bakbenen. Det sägs vara ungefär två meter högt, byggt som en atletisk man och täckt med raggigt hår. Odjuret har ett vargliknande ansikte med gula tänder som glöder när de möter ljus. Det stinger ruttnande kött.
En kvinna som sett odjuret, sade att hon aldrig hade sett en varelse som mer liknande en varulv.
1936 sågs odjuret gräva på en indiansk begravningsplats. Kyrkogårdsvaktmästaren bad för sitt liv. Odjuret skall ha sagt "gadarah" till honom och gått iväg på bakbenen.
Gadara var en grekisk stad öster om Jordanfloden. Den nämns i Nya Testamentet. Jesus mötte en man som skall ha varit besatt av onda andar. Mannen var så stark att han kunde slita sönder kedjor. När mannen såg Jesus, föll han på knä framför honom, berättade att han hette Legion och att det fanns många som han. Jesus botade honom från de onda andarna genom att i stället skicka dem på en flock med grisar. Grisarna sprang ut i havet och drunknade.
Det finns en teori om att odjuret på Bray Road försökte berätta för kyrkogårdsvaktmästaren om sin sort och att de har funnit sedan biblisk tid.

Så här ser odjuret på Bray Road ut i en skräckis från 2005. Jag tycker att det är en otroligt ruskig bild (visst är jag barnslig?), så ni tittar på egen risk...
http://vignette3.wikia.nocookie.net/hea ... 0606174640
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in