Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Seurat » 2016-05-28 9:29:36

Tack för en riktigt bra tråd Kahlokatt!
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Furienna » 2016-05-28 14:57:30

Här har vi en tråd på Familjeliv, som nog skulle intressera många i den här tråden: http://www.familjeliv.se/forum/thread/7 ... gt-beratta

Detta är vad jag själv har skrivit i den:
Jag har nog inte varit med om något själv, men min bror hade några affischer i sitt rum som tonåring, och de föll ner från väggen vid precis samma tidpunkt varje natt. Han lär också ha sett en varulvsliknande varelse hoppa över vägen en gång, när han körde bil på en väg i trakten en mörk kväll.

Även min syster var med om något, som nog kanske inte var övernaturligt, men hon tyckte ändå att det var märkligt. Hon gick då sista året i gymnasiet, hade nyss fått körkort och körde bil till skolan. Men en morgon såg hon en ensam yngre kille stå vid vägen och se mycket ledsen ut. Han hade missat bussen, och eftersom hans högstadieskola låg bredvid syrrans gymnasieskola, så bestämde hon sig för att hon kunde skjutsa honom. Hon brukar inte ta upp liftare, men hon tyckte så synd om den här killen att hon gjorde ett undantag. Och där skulle det ha slutat, om inte syrran sedan insåg att hon hade låst in sina nycklar i bilen. Hon blev rädd, för nu visste hon inte hur hon skulle komma hem senare. Men så kom hon ju ihåg att killen hade suttit bredvid henne i bilen, så att den dörren borde vara olåst? Så var det, och syrran fick med andra ord belöning för att hon för en gångs skulle tog upp en liftare. Hon brukar kalla den där okände killen för "Änglapojken", när vi pratar om den här händelsen.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav slackern » 2016-05-28 15:07:59

Furienna skrev: Hon brukar kalla den där okände killen för "Änglapojken", när vi pratar om den här händelsen.


Gifte dom sig senare och levde lyckliga?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Furienna » 2016-05-28 15:17:52

Nej, syrrans man är lika gammal som hon. Hon har ingen aning om vem den där pojken var.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav slackern » 2016-05-28 15:21:03

Det skulle vara rätt lätt att ta reda på i och hon vet vilken skola han gick på och under vilka år. Inte intresserad utav det och berätta vilken mystisk ängel han har blivit för eran familj?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Furienna » 2016-05-28 15:27:23

Kanske det skulle gå att få fram en gammal skolkatalog eller något. Men jag tror inte att det skulle vara så lätt att peka ut honom tjugofem år efteråt.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav slackern » 2016-05-28 15:58:45

Det har du nog rätt i. :) Bara en tanka på att få ett namn till den mystiska ängeln. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2016-05-28 22:25:20

Tack för berömmet, Furienna och Seurat!
(Seurat, är det efter konstnären?)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2016-05-28 23:23:56

Den korsfäste mannen
Bild

11 augusti 1994 gav sig fiskaren Mark Peterson ut i sin båt på en långsam färd på Hawkesbury River strax norr om Sydney, Australien. Det var en härlig dag och Mark blev väldigt glad när han kände att han fått något riktigt tungt i sitt fisknät. Det var alldeles säkert massor av fisk!
När han drog upp nätet ur vattnet, visade det sig emellertid innehålla en stor stålställning, formad som ett krucifix. Fast vid korset hängde resterna av en kropp.

Peterson ringde genast polisen, som bekräftade att kroppen var mänsklig. En rättsobducent kom fram till att offret var en man som varit mellan 21 och 41 år gammal och att benen hade fästs anatomiskt vid krucifixet. Offrets hela kropp och huvud var inlindade i plats. Vid sidan om plasten var en ståltråd lindad runt huvudet och bålen.
Mannen har ännu inte identifierats, delvis p.g.a. att hans fingeravtryck nötts sönder av vattnet. Offret kom att kallas Rack Man, "Ställningsmannen".

Polisen arbetar fortfarande (april 2016) med flera ledtrådar, bl.a. en från allmänheten om att Rack Man kan ha varit Joe Biviano, en droghandlare som försvann från Drummoyne 1993. De hoppas fortfarande kunna matcha DNA.
Rack Mans kvarlevor ligger kvar i bårhuset.
(Bilden visar en ansiktsrekonstruktion.)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2016-05-29 17:54:34

Gråten i Wilga Waterhole

Bild

1941 rapporterade Sunday Mail om en anställd på Ruthven Station i Queensland, Australien, som bestämde sig för att bygga en hydda åt sig själv och sin hustru att bo i. Hyddan byggdes på stranden nära Wilga Waterhole nära stationen. Hustrun hade inget emot att vara ensam i hyddan medan maken arbetade, men en natt kom han hem och fann henne hysterisk. Han försökte få reda på vad som hade skrämt henne så mycket, men fick bara ur henne att hon hade hört blodisande skrin och gråt från vattenhålet.

Mannen trodde att hustrun skrämts av skriande fåglar och blev inte alls orolig. Han tänkte inte mer på saken förrän några veckor senare när han hande varit borta i ett ärende i två dygn. När han återvändo fann han sin maka än mer hysterisk än senast och hon hävdade även nu att hon hörde skrik och gråt från vattenhålet.
Nu blev mannen riktigt uppskrämd, tog sin maka från hyddan och återvände aldrig. När han gav sig av, varnade han några kollegor för hur kusligt vattenhålet var. Kollegorna var skeptiska och några av dem bestämde sig för att slå läger vid vattenhålet över natten. De höll sig vakna till efter midnatt och blev bara skrämda en gång: när en gammal tjur gav till ett råmande. Männen skrattade åt sig själva och en efter en somnade de intill den falnande elden.

Plötsligt väcktes de bryskt ur sina drömmar av en öronbedövande gråt som bara blev högre och högre. De förskräckliga ljuden kom från vattenhålet. Männen rafsade ihop sina tillhörigheter och rusade från platsen.
Vissa menar att gråten kommer från spöket av en pojke som dödades av vilda grisar och vars kropp hittades vid vattenhålet för många år sedan. En annan historia säger att en herde blev mördad i området och att hans kropp kastades i vattenhålet. Skeptiker tror att skriken kommer från en lokal uggleart, större spökuggla, eller orsakas av en underjordisk kanal. Några undersökningar har genomförts, men vad som orsakar gråten i Wilga Waterhole är fortfarande ett mysterium.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Seurat » 2016-05-31 17:56:13

Kahlokatt skrev:Tack för berömmet, Furienna och Seurat!
(Seurat, är det efter konstnären?)


Ja, efter konstnären :-)Happy
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2016-06-01 22:06:55

"Det låg något svart över skolan..."
(från Listverse plus Ghosttheory.com, fritt översatt av mig)

Bild

En natt i oktober 1966 hade Eryl Mai Jones, en ung flicka från Aberfan i Wales, en märklig dröm.
"Jag måste få berätta om den," sade hon till sin stressade mor. "Jag gick till skolan, men det fanns ingen skola där. Det låg något svart över den..."
Hon skall också ha sagt: "Jag kommer att dö tillsammans med Peter och June."
Tyvärr lyssnade modern bara med ett halvt öra, utan skickade iväg dottern till skolan som vanligt.

Några dagar senare inträffade en av de värsta katastroferna i Storbritanniens moderna historia. 21 oktober 1966 gav slagghögarna på kullarna ovanför Aberfan plötsligt vika. Flera ton stenar och slagg förstörde allt i sin väg ned, för att slutligen svepa genom Pantglass School. Eryl Mai Jones blev en av 144 personer som miste livet den dagen.
Vissa källor hävdar att Eryl redan före drömmen sagt saker till sin mor som "Jag är inte rädd för att dö" och "Jag kommer att dö med Peter och June."
Var drömmen bara ett sammanträffande, eller hade Eryl verkligen en föraning om katastrofen?
I dag ligger hon begravd bredvid sina bästa vänner Peter och June.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav slackern » 2016-06-01 22:10:55

Kahlokatt skrev:Var drömmen bara ett sammanträffande, eller hade Eryl verkligen en föraning om katastrofen?
I dag ligger hon begravd bredvid sina bästa vänner Peter och June.


Inte så svårt att räkna ut att det kan bli stenras, det lärde jag mig redan som 10 åring i Alperna, så hon bör ha varit uppvuxen med risken att det skulle kunna hända.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2016-06-01 22:36:03

Morden i Tynong North
(från Listverse)

Bild
6 december 1980 var en man ute och dumpade slaktavfall i Tynong North (i den australiensiska delstaten Victoria) när han fick syn på något som liknade mänskliga ben. Han kontaktade genast den lokala polisen, som hittade kvarlevorna av tre kvinnor. Två år senare hittades kvarlevorna av ett fjärde offer i samma område, en kvinna vid namn Narumol Stephenson som hade rövats bort en månad innan de första kvarlevorna hittades.

14-åriga Catherine Headland skulle gå på eftermiddagsskiftet i en lokal matvaruaffär 28 augusti 1980. Hon var hemma hos sin pojkvän tillsammans med några vänner innan hon gav sig av. Föga visste någon av dem att hon aldrig skulle återvända hem. Hennes kropp dumpades tillsammans med kroppen av 73-åriga Bertha Miller, som hade rövats bort 18 dagar tidigare.

18-åriga Ann Marie Sargent försvann i oktober 1980 och hennes kvarlevor hittades bredvid Catherine och Bertha.
Trots att flera personer har misstänkts genom åren och att man har gjort försök att länka seriemorden till ytterligare två mord begågna i Frankston utanför Melbourne, har polisen hittills inte kunnat lösa morden. Trots mängder av intervjuer vet man inte ens om morden begicks av flera olika gärningsmän eller en enda.
(Fotot föreställer Catherine Headland.)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2016-06-08 22:25:38

Stjärnorna som bara försvann
(allt från Listverse, översatt av mig)

Bild

Bobby Fuller

1966 tog 23-årige Bobby Fuller och hans band, the Bobby Fuller Four, musikvärlden med storm när deras hitsingel I Fought the Law nådde plats 9 på nationella listor. Allt fick emellertid ett abrupt slut när Fuller hittades död 18 juli i sin bil som stod parkerad utanför hans lägenhet i Los Angeles. Först trodde man att det handlade om självmord, men ingen förstod varför en sångare som höll på att bli stjärna skulle ta livet av sig.

Fullers kropp var indränkt i bensin och man hittade en tömd bensindunk nedanför sätena. Ett vittne hävdar dock att han såg en polis kasta bensindunken i en soptunna i stället för att spara den som bevis. Utredarna trodde att Fuller hade dött av att inhalera bensinångor, men man fann blåmärken på hans kropp och blod på bilsätet. Dessutom var han helt likstel och hade alltså varit död i flera timmar, men hans bil hade bara stått parkerad utanför hans lägenhet en kort stund innan man hittade kroppen, så en teori gick ut på att gärningsmannen höll på att sätta eld på bevisen innan han tvingades fly.
Flera olika konspirationsteorier om vad som hände Bobby Fuller har uppkommit - allt från en olycklig överdos till att han blivit mördad av sitt skivbolag eller t.o.m. av Charles Manson - men hans död är fortfarande ett mysterium.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2016-06-08 22:35:34

Christa Helm

Bild

Vid 17 års ålder lämnade Christa Helm sitt hem i Milwaukee för att starta en karriär som modell och skådespelerska i New York. Efter att ha fått huvudrollen i en lågbudgetrulle som hette Let's Go For Broke reste Helm till Hollywood för att fortsätta sin karriär och fick några småroller i TV. Hon blev mycket omskriven i skvallerpressen eftersom hon ryktades ha diverse eskapader för sig med olika Hollywoodkändisar.
12 februari 1977 hittades 27-åriga Helm död utanför sin agents hem i West Hollywood. Hon hade blivit huggen 22 gånger innan hon klubbats ihjäl.

Det gick rykten om att Helm hade fört en hemlig dagbok och spelat in sina sexuella äventyr med diverse kända pojkvänner. EFtersom dagboken och inspelningarna mystiskt försvann efter hennes död spekulerade vissa i om de kan ha varit anledningen till att hon blev mördad. Man gissade också att Helm kunde ha mördats av Lionel Ray Willams, som mördat filmstjärnan Sal Mineo på ett liknande sätt i samma kvarter exakt ett år innan Helm mördades. Han kan emellertid ha suttit i fängelse den natt Helm blev mördad.
30 år senare visade sig DNA hittat under en av Helms bevarade fingernaglar komma från en kvinna och det ryktades att Helm kan ha haft ett sexuellt förhållande med en sångerska kort innan hon dog.
Trots alla dessa ledtrådar vet man fortfarande inte vem som mördade Christa Helm.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2016-06-08 22:44:14

David Bacon
Bild

1943 var David Bacon en strävande 29-årig skådespelare som just hade spelat sin mest framstående roll efter att ha valts ut att spela titelkaraktären i filmserien The Masked Marvel. Bacons liv tog dock slut 13 september när han plötsligt körde av vägen i Santa Monica, Kalifornien. Han stapplade ur bilen, endast iklädd en baddräkt, och efter att han fallit ihop och dött upptäckte man att han hade en liten kniv i ryggen.

Den viktigaste ledtråden var en kamera man hittade i Bacons bil. Filmen i kameran framkallades och visade en bild av en naken Bacon på stranden. Man tror att denna bild kan ha tagits av mördaren. Före sin död hade Bacon berättat för sin hustru - en österrikisk cabaretsångare som hette Greta Keller - att han skulle ta en simtur. Strax före mordet sågs Bacon köra omkring med en annan man i bilen och man upptäckte senare att Bacon hyrt ett hus åt en manlig vän vars identitet man aldrig lyckades finna. Keller hade alltid misstänkt att hennes make var homosexuell, men inte vågade erkänna det, och att han hade en affär med Howard Hughes, mannen som först hade upptäckt honom som stjärna.
Inget av detta har dock kunnat bevisas och mordet på David Bacon är fortfarande olöst.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Furienna » 2016-06-10 5:54:43

Det finns många intressanta historier i tråden på Familjeliv, som jag skrev ut en länk till ovan. Men jag tror att min favorit är denna:

Vi såg en fågel med ett skitstort typ eldklot i magen (?!). Det är det konstigaste jag sett. Hade bortförklarat det för längesen om det inte var för att vi var två
nyktra vuxna människor som såg samma sak. Jag fattar ingenting av den grejen. Det var så TYDLIGT det vi såg. Letade info i flera år efter händelsen men hittade knappt nåt ens i gamla sagoväsen och sånt.

Denna upplevelse kommer jag fundera över tills jag dör. Vad var det vi såg egentligen?!! Ingen Aning.


Haha alltså jag blir så full i skratt när jag tänker på denna himla fågel! Vet inte om det var något övernaturligt överhuvudtaget, men kan samtidigt, än idag, inte förstå vad vi såg.

Iaf.. Jag hade min andra dejt med en kille som senare blev min pojkvän. Han satt i min soffa och jag stod vid balkongdörren för att göra något. Det är på kvällen och ganska mörkt ute men inte kolsvart. Plötsligt ser jag hur något kommer flaxande över hustaken längre bort. Det ser ut som en kråka underifrån men i kanske dubbla storleken (dvs svart avtecknad mot himlen och har den där kråkformen. Den var svart/mörk iaf).

Det konstiga är att dels flaxar fågeln lite märkligt och vingslagen hörs lite konstigt trots att den är för högt upp för det, och jag kan fortfarande inte sätta fingret på vilket sätt den flög konstigt. Typ levande men lite mekaniskt eller lugnt. Och dels så ser det då ut som att fågeln har svalt ett stort eldklot?. Som att det lyser -inifrån- fågelns mage men ändå ett såpass tydligt och starkt orange sken att man ser att det är ett runt flammande klot. Inte som en vanlig glödlampa utan något flammande som eld eller ja nåt flammande. Och det är tydligt i fågelns mage eller undre del. Går knappt att förklara vettigt. Men jag VET till 100% att ingen vanlig kråka eller fågel ser ut sådär, eller flyger sådär märkligt. Svårt att tro iaf.

Klotet lyser upp nån cm runtom bara, resten av fågeln är svart. Inte lyser som i en himla ficklampa utan mer diffust flammande som är inuti fågeln. Hittar inget bättre ord för det?? Låter löjligt med flammande klot och nej jag är inget fan av fantasyfilm så det är inge sånt påhitt. Jag svär på min mor att allt är sant.

Den flyger iaf ganska rakt över himlen/höghusen och inte jättefort.

Jag säger till dejten "haha men gud en brinnande fågel skynda dig" och han kom dit och vi kunde båda följa fågeln över grannhuset, vidare över mitt hus så att den var precis ovanför oss fast högt upp. Flög vidare till andra grannhuset där sikten tillsist försvann. Men såg i flera sekunder, kanske 8-10 sek. Låter kort men är ganska länge när man väl tittar sådär. Och den flög rakt över oss.

Jag o killen hade ju precis träffats och det var lite blygt mellan oss så först skrattade vi bara bort det, men allt eftersom kvällen gick började vi prata om vad vi hade sett och ingen av oss fattade något. Vi ritade även varsin snabb bild utan att se på den andra, för att kolla om vi kom ihåg lika. Och det gjorde vi men han mindes den dock större än vad jag gjorde, utöver det var allt lika.

Denna kille tycker att ALLT övernaturligt är bluff och båg och skrattar rakt ut åt folk som tror annat och tycker dom är puckon typ. Dock säger han fortfarande (snart tio år efter händelsen) att fågeln är det enda oförklarliga han upplevt och att han fortfarande inte hittat någon idé om vad det var. Övernaturligt är det INTE enligt honom, bara oförklarligt. Jag säger varken bu eller bä för jag vet verkligen inte.

Är så glad att vi var två som såg samma sak bara för hade jag varit ensam hade jag garanterat viftat bort det som antingen synvilla eller att jag fått en knäpp för att jag är för flummig typ :P Svårare att vifta bort det när Mr "allt har en förklaring" inte ens hittar någon förklaring haha.

Men på riktigt, det var jättemärkligt. Skulle hemskt gärna vilja veta vad det var (naturligt) eller om det var övernaturligt vad det isåfall betydde.

Det var INTE bara en fågel som typ råkat svälja en batteridriven ljusslinga eller nåt. Nej!

Det var något väldigt märkligt med hela fågelns uppenbarelse. Inte direkt otäck, men mäktigt och bara konstigt liksom. Vet inte vad jag ska tro om det ALLS, vet bara vad vi såg och känslan den gav mig (som förstås kan vara inbillad eller till viss del efterkonstruerad.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2016-06-10 12:52:18

Skumt men lite vackert med den brinnande fågeln. Undrar vad det kan ha varit? En kulblixt? :-)063
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav slackern » 2016-06-10 12:57:08

Kahlokatt skrev:Skumt men lite vackert med den brinnande fågeln. Undrar vad det kan ha varit? En kulblixt? :-)063


Eller kanske solstrålar, reflexer eller någon annan ljusillusion?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2016-06-10 13:27:31

Bild

Om man bortser från katten på fönsterrutan (bläddra i tråden om du vill läsa den historien) och en del skumma hypnagoga upplevelser och drömmar har jag bara varit med om en riktigt konstig sak och den var varken läskig eller spöklik utan bara jätteskum.
Ett par mil utanför Uppsala finns en gammal herrgård som heter Hammarskog. Runtom ligger ett friluftsområde där vi brukade vara ibland när jag gick i skolan och när det här hände gick jag i trean.

Det går en slänt ned från herrgårdsbyggnaden och man kan göra en avstickare till vänster ned till någon sorts källare med en mur runt (jag hittade en bild så att ni kan se hur det ser ut; tydligen är det källaren till en sedan länge försvunnen flygelbyggnad). Min kompis Torun och jag satt vid muren och åt matsäck tillsammans med vår musiklärare. När jag hade ätit klart bestämde jag mig för att gå och leka i syrenbuskarna i närheten (till vänster på bilden). Jag letade efter ett speciellt ställe där det hade bildats som en liten koja bland buskarna, men kunde inte hitta det utan bestämde mig för att gå tillbaka till musikfröken och Torun.
På väg tillbaka såg jag plötsligt något märkligt: Inne bland buskarna såg jag min musikfröken sitta med en grupp barn omkring sig. Hon höll ut handen i en gest som om hon höll på att berätta något och hade en underlig blå liten pläd om axlarna (jag kan se den framför mig än i dag). Ingen av personerna verkade se mig.
När jag kom tillbaka satt musikfröken kvar tillsammans med min kompis.

Konstigt nog minns jag inte vad som hände efter det, mer än att jag berättade det för min kompis.
Det var andra skolor där den dagen, men varför skulle ett gäng barn sätta sig i ett buskage med min musiklärare??? :shock:
Jag är fortfarande högst konfunderad av den här "synen" eller vad det nu var. Det här var väl ungefär 27-28 år sedan.
Hammarskog sägs vara hemsökt, men knappast av min gamla musiklärare...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Alien » 2016-06-10 13:41:57

Jag funderar på om det var en annan lärare som liknade din musiklärare på något sätt och din hjärna genast tolkade det som musikfröken. Eller tror du hela gruppen var en syn?

Jag vet att min hjärna kan spela mig spratt. Jag kan tolka stenar som t ex en hund och allt möjligt som människor. När jag kommer närmare ser jag att det inte var någon hund el människa. Det är som om min hjärna har för bråttom att tolka synintryck.

En gång såg jag en sten som jag tyckte liknande en hare men utan uppåtstående öron. Men när jag tittat ett tag rörde "stenen" på tassarna; det var faktiskt en hare med nedfällda öron. Med samma gråbruna färg som en sten. Men oftast är det tvärtom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav slackern » 2016-06-10 15:04:51

Alien skrev:Jag funderar på om det var en annan lärare som liknade din musiklärare på något sätt och din hjärna genast tolkade det som musikfröken. Eller tror du hela gruppen var en syn?

Jag vet att min hjärna kan spela mig spratt. Jag kan tolka stenar som t ex en hund och allt möjligt som människor. När jag kommer närmare ser jag att det inte var någon hund el människa. Det är som om min hjärna har för bråttom att tolka synintryck.

En gång såg jag en sten som jag tyckte liknande en hare men utan uppåtstående öron. Men när jag tittat ett tag rörde "stenen" på tassarna; det var faktiskt en hare med nedfällda öron. Med samma gråbruna färg som en sten. Men oftast är det tvärtom.


Om man har varit ute i solskenet och börjar att vandra inne bland buskar med mycket skugga och som stänger ute en hel del utav solljuset så tar det ju en lång stund innan ögonen hinner att anpassa sig till "mörkret".
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Furienna » 2016-06-10 15:38:09

Kahlokatt skrev:Skumt men lite vackert med den brinnande fågeln. Undrar vad det kan ha varit? En kulblixt? :-)063

Som sagt, de två personer som såg det hela har inte funnit någon bra förklaring på det på tio år. Väldigt mysko...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in