Retrodatorer

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Retrodatorer

Inläggav Masselito » 2011-07-20 0:02:13

Är det någon eller några här som gillar retrodatorer? (Datorer som classic Amiga, Atari, Commodore, Acorn, Sinclair, Amstrad, m.m)
Masselito
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-18

Re: Retrodatorer

Inläggav Savanten Svante » 2011-07-20 0:06:35

Har flera av dem!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Retrodatorer

Inläggav matgar » 2011-07-20 0:23:55

Nostalgi tripp på commodore64 och amiga.
Dock har jag inte kvar dom. :(
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Retrodatorer

Inläggav Moggy » 2011-07-20 0:32:53

Växte upp med C64 och Amiga. Tyvärr gjorde jag mig av med dom när jag flyttade en gång.

Men spelar lite emulatorspel ibland.


En grej jag ångrar att jag inte köpte när jag hade chansen var en Commodore C65. En sån hade varit skoj att ha! (Ja just det C65. Jo, dom fanns till salu på ett ställa en kort tid)
Bild
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Retrodatorer

Inläggav kvicksilver » 2011-07-20 0:39:44

Älskar gamla datorer. Hade en 486a för ett par år sen med DOS 6.22+Windows 3.11 och Linux på den andra, brukade sitta långa kvällar med att spela eller bara koda i terminalen. Oh, how I miss my geek days. :)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Retrodatorer

Inläggav BigPete » 2011-07-20 3:21:08

Jag gillar teknik, men jag samlar lite mer på gamla *nix-burkar, typ gamla Sun netra servrar, lite Indigo desktops o sånt.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Retrodatorer

Inläggav Farbror » 2011-07-20 6:59:35

Har min gamla amiga 500 kvar. Ingen aning om den fungerar dock.
En av de dummaste sakerna jag gjort är att jag gjorde mig av med mitt gamla
intellivision tv-spel.
Farbror
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2010-10-15
Ort: En plats med utsikt

Re: Retrodatorer

Inläggav Miche » 2011-07-20 8:59:59

Själv började jag med ABC80 så ABC-datorerna är retro för mig.

Jag har aldrig varit så där superförtjust i spel, mer i praktiska program, så de datorerna passade mig som handen i handsken.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Retrodatorer

Inläggav Masselito » 2011-07-20 10:28:23

Kul att hitta flera som gillar retrodatorer :D Jag har främst hållit på med Amiga genom tiderna, men är intresserad av det mesta inom retrodatosfären. Amigan är den som ligger varmast i hjärtat hos mig. Idag har jag 2 kvar. Den ena använder jag i studion.


matgar skrev:Nostalgi tripp på commodore64 och amiga.
Dock har jag inte kvar dom. :(

Moggy skrev:Växte upp med C64 och Amiga. Tyvärr gjorde jag mig av med dom när jag flyttade en gång.


matgar och Moggy: Jag gjorde mig också av med några av mina för några år sedan, och det ångrar jag djupt idag :(

Moggy skrev:Men spelar lite emulatorspel ibland.

Under ett par år körde jag en del emulator med. Jag gör det fortfarande ibland när jag ska plocka ut grejer från mina gamla hårddisk som jag körde mycket med förr. Kan inte köra den i någon av de Amigor jag har just nu.

Moggy skrev:En grej jag ångrar att jag inte köpte när jag hade chansen var en Commodore C65. En sån hade varit skoj att ha! (Ja just det C65. Jo, dom fanns till salu på ett ställa en kort tid)
Bild


Den har jag missat faktiskt :) Man lär sig nytt varje dag :)
Masselito
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-18

Re: Retrodatorer

Inläggav Masselito » 2011-07-20 10:47:19

kvicksilver skrev:Älskar gamla datorer. Hade en 486a för ett par år sen med DOS 6.22+Windows 3.11 och Linux på den andra, brukade sitta långa kvällar med att spela eller bara koda i terminalen. Oh, how I miss my geek days. :)


I sure understand you, my fellow geek :) Jag önskar jag hade behållit min gamla 486:a och 386:a. Det hade varit kul att köra dem idag. Just Windows är inte min favorit (har svurit alldeles för mycket över versionerna genom åren), men det vore faktiskt kul att dra igång en 3.11 eller tidigare, det var så länge sedan jag körde det nu.

BigPete skrev:Jag gillar teknik, men jag samlar lite mer på gamla *nix-burkar, typ gamla Sun netra servrar, lite Indigo desktops o sånt.

Kul! Oavsett vilka maskiner man samlar på eller kör, så är det speciellt tycker jag. Man har en unik koppling till dem. Jag minns krigen förr mellan olika datorläger (sker fortfarande på dagens marknad tyvärr :( ) och jag önskar de kunde ta slut.

Farbror skrev:Har min gamla amiga 500 kvar. Ingen aning om den fungerar dock.
En av de dummaste sakerna jag gjort är att jag gjorde mig av med mitt gamla
intellivision tv-spel.

Testa den någon gång vetja :) Jag har också gjort missen att kasta ett gammalt tv-spel. Hade ett Phillips G7000.

Miche skrev:Själv började jag med ABC80 så ABC-datorerna är retro för mig.

Jag har aldrig varit så där superförtjust i spel, mer i praktiska program, så de datorerna passade mig som handen i handsken.


ABC80 missade vi helt i skolan. Första gången jag kom i kontakt med datorer i skolan var först 89/90 på högstadiet iofs (vi hade inga alls på låg- o mellanstadiet). De körde Macar. Jag har hört om ABC80'n och sett den, men aldrig testat den. Det skulle jag vilja göra.
Masselito
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-18

Re: Retrodatorer

Inläggav Miche » 2011-07-20 10:59:46

Jag sålde min ABC80 och lånade nog bara ABC800-burkarna från jobbet...

Grafiken var deras stora svaghet, men jämfört med den första IBM-PC'n var faktiskt ABC806 rena rama prestandamonstret (tyckte jag).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Retrodatorer

Inläggav Masselito » 2011-07-20 11:16:14

ABC80:n var kanske lite före min tid? Jag skulle gärna vilja testa den och undersöka den och se vad man kan göra med den. Ska se om jag kan lyckas med det någon gång, antingen kanske lyckas få tag på en, eller kanske på något hack ifall någon tar med sig sin. Första IBM-PC'n, var det de gamla 8088:orna med grön monokromskärm och en eller två 5.25" drivar? Jag borde ju verkligen läsa på mer :oops:
Masselito
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-18

Re: Retrodatorer

Inläggav Sammelsurium » 2011-07-20 12:11:24

Jag är rätt förtjust i gamla datorer, men inte till den grad att jag vill lägga tusentals kronor på att samla. Hittar jag något intressant till lågt pris händer det att jag köper.

Vet inte vad det är som är så roligt med gamla datorer, kanske att systemen var lättare att få en överblick över då. Både hårdvara och mjukvara. Och vad som gick att uppnå med så (med dagens mått) begränsade resurser.

Favoriten är nog en Atari Portfolio, en handhållen DOS-kompatibel sak (som även finns med i Terminator 2).

Jag hittade ett roligt projekt för en massa år sedan, ELKS (Embeddable Linux Kernel Subset) som är en fri UNIX för gamla PC-system som jag installerade på en 8088. Tyvärr verkar det inte ha hänt så mycket med projektet sedan 2006.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Retrodatorer

Inläggav Farbror » 2011-07-20 15:24:09

http://www.slayradio.org/home.php
Bruka lyssna på deras liveprogram. Kanal för gamla C64 fans
Farbror
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2010-10-15
Ort: En plats med utsikt

Re: Retrodatorer

Inläggav micke83 » 2011-07-20 15:53:55

Gränsfall till OT, men detta är nostalgimaskineri tycker jag.
http://www.youtube.com/watch?v=QfUVe223Kzg
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Retrodatorer

Inläggav Sammelsurium » 2011-07-20 16:06:28

Påminner om Teleguide.

Bild

Vi fick en sådan hemskickad eftersom min pappa var ordförande i en idrottsklubb och man ville väl få folk att använda åbäket. Det här var tidigt 90-tal (enligt artikeln ovan lades projektet ned 1993).
Den kopplades aldrig upp och kastades nog till slut. Lite synd, eftersom det hade varit en rätt fräsigt att använda den som vt100-terminal.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Retrodatorer

Inläggav Savanten Svante » 2011-07-20 16:40:38

Nåt som är kul är att bläddra i gamla tidningar och läsa de vansinniga priserna..

http://www.lemonamiga.com/dmz/

där finns en hel HÖG med datormagazin, med c64 och amigajox!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Retrodatorer

Inläggav Masselito » 2011-07-20 17:30:59

Farbror skrev:http://www.slayradio.org/home.php
Bruka lyssna på deras liveprogram. Kanal för gamla C64 fans

Dit ska jag gå in o lyssna :)

Sammelsurium skrev:Vet inte vad det är som är så roligt med gamla datorer, kanske att systemen var lättare att få en överblick över då. Både hårdvara och mjukvara. Och vad som gick att uppnå med så (med dagens mått) begränsade resurser.

Favoriten är nog en Atari Portfolio, en handhållen DOS-kompatibel sak (som även finns med i Terminator 2).

Ja det är en bra fråga. Jag kan inte riktigt förklara helt just i skrivandes stund varför jag är förtjust i dem. Jag bara är det på något sätt. Amiga just kommer av att jag främst fastnade för musikskapande på den i början på 90-talet. Även idag kör jag den för sånt. Fast idag är den ett komplement i studion, istället för att vara hela studion som det var på den tiden för mig. Sen kan jag ju bara inte låta bli att spela vissa av de gamla spelen också :)

Oooh, Portfolion är en liten goding :) Jag har en :)


micke83 skrev:Gränsfall till OT, men detta är nostalgimaskineri tycker jag.
http://www.youtube.com/watch?v=QfUVe223Kzg

Ja det håller jag med om :) Datavision var en riktig datavision.


Sammelsurium skrev:Påminner om Teleguide.

Bild

Vi fick en sådan hemskickad eftersom min pappa var ordförande i en idrottsklubb och man ville väl få folk att använda åbäket. Det här var tidigt 90-tal (enligt artikeln ovan lades projektet ned 1993).
Den kopplades aldrig upp och kastades nog till slut. Lite synd, eftersom det hade varit en rätt fräsigt att använda den som vt100-terminal.

Teleguide såg jag nog aldrig själv, men jag har hört talas om den. Eller var det t.o.m så att en av våra gamla lärare hade en sån hemma? Jag mins inte riktigt om det var en sån, eller om han hade en texttelefon. Det var så länge sen. Har bara ett vagt minne av en beige terminal av något slag.

Apropå kasta. Innan bättre vetande, så hade jag en ZX81. Den blev mest använd som prydnasföremål, och en dag gick den inte att använda mer och jag skruvade isär den, konstaterade att flatkabeln för tangentbordet var av och kastade den. Idag känner jag: "Vafan kastade jag den för?? Den hade ju kanske gått att rädda!?" Och så ångrar jag mig igen över att jag kastade den :(


Savanten Svante skrev:Nåt som är kul är att bläddra i gamla tidningar och läsa de vansinniga priserna..

http://www.lemonamiga.com/dmz/

där finns en hel HÖG med datormagazin, med c64 och amigajox!

Oohh, dit ska jag gå o rota, visste inte om att det fanns där. Tack för länken.
Masselito
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-18

Re: Retrodatorer

Inläggav BigPete » 2011-07-27 13:07:28

Ställde upp mina Indigo/Onyx 2;or idag och ska labba lite, riktigt roliga maskiner även fast de är 10-talet år gamla.
För er som inte är bekanta med Indigo från Silicon Graphics så var det dessa och liknande maskiner som stog för specialeffekterna i filmer som t.ex. Jurassic park, The Mask och Titanic.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Retrodatorer

Inläggav Masselito » 2011-08-01 17:00:02

BigPete skrev:Ställde upp mina Indigo/Onyx 2;or idag och ska labba lite, riktigt roliga maskiner även fast de är 10-talet år gamla.
För er som inte är bekanta med Indigo från Silicon Graphics så var det dessa och liknande maskiner som stog för specialeffekterna i filmer som t.ex. Jurassic park, The Mask och Titanic.


Coolt! Har för mig att en polare på Safir kör en Indigo också? Eller så minns jag fel, ska ta och kolla upp det.
Masselito
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-18

Re: Retrodatorer

Inläggav Masselito » 2011-08-01 17:02:42

Masselito skrev:Innan bättre vetande, så hade jag en ZX81.

Skit, vilket syftningsfel jag skrev såg jag nu :D Med "innan bättre vetande" så menar jag förstås "innan jag slutade kasta gamla retrodatorprylar".
Masselito
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-18

Re: Retrodatorer

Inläggav Savanten Svante » 2011-08-01 18:37:55

Fast en zx81 var en rätt sugig maskin redan på den tiden. 1 kb minne och världsrekord i dåligt tangentbord.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Retrodatorer

Inläggav Masselito » 2011-08-01 19:52:23

Det kanske den var, men det spelar ingen större roll för mig :D

Tangentbordet var ju klart jobbigt att skriva på. Fast en ljus sida var att det var okänsligt för spillda drycker.
Masselito
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-18

Re: Retrodatorer

Inläggav Savanten Svante » 2011-08-01 19:58:18

Timex 1000!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till IT-forum



Logga in