Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: religion

Inläggav Iridia » 2012-01-06 13:05:14

Medhåll.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: religion

Inläggav Moggy » 2012-01-06 13:40:01

Lakrits skrev:En passus:

Den franske matematikern Fermat kom i slutet av sitt liv fram till att oavsett om det finns en gud eller inte, så är det för den som känner sig osäker på saken rent matematiskt mest fördelaktigt att bestämma sig för att tro.



Hmmm. Du råkar inte syfta på Pascal?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pascals_trossats
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: religion

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-06 13:46:18

calima skrev:
Miche skrev:Varför skulle det vara så jobbigt att låta bli att ta ställning eller helt enkelt inte bry sig?

De kanske bara är öppna för möjligheten till att det kan finnas en högre makt eller att det inte kan finnas.


+1

Själv tycker jag det är ganska oviktigt om Gud eller någon högre makt finns överhuvudtaget. Guds eventuella existens skall inte påverka vårt sätt att leva.
Om ens beteende gentemot andra människor är avhängigt Guds existens är det hyckleri och dessutom påverkar det varken vår "belöning" i livet eller ett eventuellt liv efter detta.

Vad jag menar är att om man tror på Gud och försöker vara "god", spela "god" utan att vara det i själ och hjärta vet naturligtvis en allseende Gud att det bara är ett spel och att man enbart sucktar efter belöning.
Lika så omvänt. Om man inte tror men är en verkligt god människa lär man inte bli "bestraffad".

Om Gud finns är jag tämligen övertygad om att det handlar om en kärleksfull, förstående och ickebestraffande makt.
Om hen kallas Gud, Brahma, Ra eller vad som helst är ointressant.


man kan inte bli rättfärdig genom goda gärningar, det blir man genom sin Tro.
och ja! jag lever mitt liv i ständig påminnelse om att man ansvarar inför Gud i det man gör, och det man säger. handling och tanke.

men som sagt, att Tro eller inte tro är ett personligt ställningstagande inför Gud.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: religion

Inläggav Miche » 2012-01-06 14:22:11

Issa Jesus skrev:man kan inte bli rättfärdig genom goda gärningar, det blir man genom sin Tro.

Tack, du har just gett mig ytterligare ett skäl att inte tro på någon allsmäktig. Att leva "rätt" men utan att tro inte ger en rättfärdighet är för mig ett bevis att en eventuell gud inte är god.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: religion

Inläggav Zombie » 2012-01-06 14:27:54

Visst, heder åt den som inser att man inte kommer undan ansvaret att göra så mycket gott man kan, även om det bara är tron på Jesu offerdöd som rättfärdiggör en. Fast jag personligen tycker att den gud som ställer upp det villkoret verkar mindre både god och förståndig än en del människor; och kom inte och säg att det är jag som förhäver mig, jag brukar bara det omdöme Gud eller vad det nu är har lånat ut åt mig.

Men den där betoningen av tro på bekostnad av gärningar bär nog mycket skuld till det onda både enskilda kristna och kristendomen som institution har gjort i historien, vare sig man i annat fall skulle ha funnit på någon annan ursäkt eller inte; och den har bidragit till både kristnas och hela kristendomens intolerans och problem med att se godhet utanför sin egen religion och ondska inom den.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: religion

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-06 14:32:24

Miche skrev:
Issa Jesus skrev:man kan inte bli rättfärdig genom goda gärningar, det blir man genom sin Tro.

Tack, du har just gett mig ytterligare ett skäl att inte tro på någon allsmäktig. Att leva "rätt" men utan att tro inte ger en rättfärdighet är för mig ett bevis att en eventuell gud inte är god.


det står även i bibeln att "visa mig din tro genom dina ord, så visar jag min Tro genom mina gärningar"
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: religion

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-06 14:36:09

Zombie skrev:Visst, heder åt den som inser att man inte kommer undan ansvaret att göra så mycket gott man kan, även om det bara är tron på Jesu offerdöd som rättfärdiggör en. Fast jag personligen tycker att den gud som ställer upp det villkoret verkar mindre både god och förståndig än en del människor; och kom inte och säg att det är jag som förhäver mig, jag brukar bara det omdöme Gud eller vad det nu är har lånat ut åt mig.

Men den där betoningen av tro på bekostnad av gärningar bär nog mycket skuld till det onda både enskilda kristna och kristendomen som institution har gjort i historien, vare sig man i annat fall skulle ha funnit på någon annan ursäkt eller inte; och den har bidragit till både kristnas och hela kristendomens intolerans och problem med att se godhet utanför sin egen religion och ondska inom den.


hehe^^
jo kristna skjuter sig gärna i foten. jag gillar inte heller de präktiga "goda" kristna som säger sig vara fromma, men som är som ulvar i hjärtat.

tungan är en eld, det är även pennan. eller som nu, tangenterna är en eld.
1 fil 4, vers 4-8
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: religion

Inläggav geocache » 2012-01-06 14:59:15

Zombie skrev:Visst, heder åt den som inser att man inte kommer undan ansvaret att göra så mycket gott man kan, även om det bara är tron på Jesu offerdöd som rättfärdiggör en. Fast jag personligen tycker att den gud som ställer upp det villkoret verkar mindre både god och förståndig än en del människor; och kom inte och säg att det är jag som förhäver mig, jag brukar bara det omdöme Gud eller vad det nu är har lånat ut åt mig.

Men den där betoningen av tro på bekostnad av gärningar bär nog mycket skuld till det onda både enskilda kristna och kristendomen som institution har gjort i historien, vare sig man i annat fall skulle ha funnit på någon annan ursäkt eller inte; och den har bidragit till både kristnas och hela kristendomens intolerans och problem med att se godhet utanför sin egen religion och ondska inom den.


Klokt skrivet.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: religion

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-01-06 16:59:22

Jag anser att religion i sig är bra, det är vissa människor som tolkar saker på ett inte så bra sätt eller som använder religion som svepskäl för att få makt jag inte gillar.

Jag tillhör ingen specifik religion, men anser inte att någon religion är bättre/sämre, rätt/fel etc and någon annan. Alla relgioner har samma status för mig (eller hur jag nu ska förklara det) men alla religioner passar inte alla och därför är det viktigt att hitta en som passar än själv. Eller ingen alls om man nu känner för det.

Mer om hur jag tror skrev jag just i en annan tråd av samma trådstartare, "Trö" tror jag den heter.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: religion

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-06 20:41:55

KaosPrinsessa skrev:Jag anser att religion i sig är bra, det är vissa människor som tolkar saker på ett inte så bra sätt eller som använder religion som svepskäl för att få makt jag inte gillar.

Jag tillhör ingen specifik religion, men anser inte att någon religion är bättre/sämre, rätt/fel etc and någon annan. Alla relgioner har samma status för mig (eller hur jag nu ska förklara det) men alla religioner passar inte alla och därför är det viktigt att hitta en som passar än själv. Eller ingen alls om man nu känner för det.

Mer om hur jag tror skrev jag just i en annan tråd av samma trådstartare, "Trö" tror jag den heter.


bra skrivet! gillar dina inlägg^^ :-)154
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: religion

Inläggav Lowas » 2012-01-06 21:15:45

Min erfarenhet är att ateister oftare handlar mer "kristet" än vad kristna ofta gör.
Många bra sångare/sångerskor har ofta en Gudstro dock.
Min uppfattning är att en tro i vissa fall är vettig och i andra inte.
Själv har jag valt att tro på Gud/Gudar även om jag hatar ordet, MEN jag utesluter inte att Gud kanske är just "ingenting".
Jag tror till 70% ungefär att Big Bang inte var en slump.
Att ta någon nuvarande religion bokstavligt ser jag som att tro på jultomten.

Med universums lagar så kan en skapare skapa något som är mer avancerat än skaparen själv.
Så om det nu skulle finnas en Gud/Skapare av människan så skulle jag inte utesluta att han kanske är rätt korkad.

Den Gud/Gudar som religioner ofta pratar om som vill alla väl och har skapat allt tror jag är något människa och maskin kommer utveckla inom några miljoner år. Kanske har man då bräckt koden till "tid" så man skapar något som alltid har funnits(lite osannolikt kanske men en teori).

De mesta människan drömmer om förvekligas ofta förr eller senare inom någon form med hjälp av vetenskap och teknik och Gudar är ju något som är ganska genomgående inom alla kulturer.

Vill avsluta med att min tro och religion är nog tron på sannolikhet :)
Jag tycker sannolikheten väger tyngst med de verktyg vi har i dag.

Jag uppskattar sannolikheten att Jesus är Guds utvalde son som ska frälsa oss på jorden till så gott som 0%
Sannolikheten att Jesus har funnits och låg lite före sin tid i medmänsklighet etc till kanske 35-50%.

Ingen fakta bakom detta utan bara min åsikt och tro.
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: religion

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-06 21:28:03

Lowas skrev:Min erfarenhet är att ateister oftare handlar mer "kristet" än vad kristna ofta gör.
Många bra sångare/sångerskor har ofta en Gudstro dock.
Min uppfattning är att en tro i vissa fall är vettig och i andra inte.
Själv har jag valt att tro på Gud/Gudar även om jag hatar ordet, MEN jag utesluter inte att Gud kanske är just "ingenting".
Jag tror till 70% ungefär att Big Bang inte var en slump.
Att ta någon nuvarande religion bokstavligt ser jag som att tro på jultomten.

Med universums lagar så kan en skapare skapa något som är mer avancerat än skaparen själv.
Så om det nu skulle finnas en Gud/Skapare av människan så skulle jag inte utesluta att han kanske är rätt korkad.

Den Gud/Gudar som religioner ofta pratar om som vill alla väl och har skapat allt tror jag är något människa och maskin kommer utveckla inom några miljoner år. Kanske har man då bräckt koden till "tid" så man skapar något som alltid har funnits(lite osannolikt kanske men en teori).

De mesta människan drömmer om förvekligas ofta förr eller senare inom någon form med hjälp av vetenskap och teknik och Gudar är ju något som är ganska genomgående inom alla kulturer.

Vill avsluta med att min tro och religion är nog tron på sannolikhet :)
Jag tycker sannolikheten väger tyngst med de verktyg vi har i dag.

Jag uppskattar sannolikheten att Jesus är Guds utvalde son som ska frälsa oss på jorden till så gott som 0%
Sannolikheten att Jesus har funnits och låg lite före sin tid i medmänsklighet etc till kanske 35-50%.

Ingen fakta bakom detta utan bara min åsikt och tro.


tack för att du dela med dig :-)154
kärlek till dig ;)
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: religion

Inläggav Kostymhippie » 2012-01-06 21:56:57

Jag tillhör Raeliska Rörelsen.
http://sv.rael.org

Kortfattat kan man säga att Raeliska Rörelsen är ateister och kreationister.
Livet på Jorden är skapat av människor från en annan planet med ca 25 000 års tekniskt och socialt försprång.
Dessa människor och deras rymdfarkoster har felaktigt i historien tolkats som gud/gudar/änglar m.m.
Läs mer på hemsidan om ni vill veta mer.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: religion

Inläggav Lakrits » 2012-01-06 22:05:10

Issa Jesus skrev:hmm....

en agnostiker står välan med ena benet i Tron, och andra benet i icke tro, och har egentligen inte tagit ställning till om Gud finns eller ej?

personligen skulle jag inte palla ett sådant ställningstagande. då ere bättre gå in för Tron, eller bli ateist, så man e odelat det ena eller andra.

Jag tror inte att filmen Tron har särskilt mycket med ateism, gudstro eller agnosticism att göra. Det är en medioker berättelse om ett par personer som åker motorcykel i ett datorspel.

Själv är jag delad i frågan om Tron är sevärd eller inte, vilket antagligen gör mig till en cinematografisk agnostiker.
Senast redigerad av Lakrits 2012-01-06 22:08:41, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: religion

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-06 22:08:03

Lakrits skrev:
Issa Jesus skrev:hmm....

en agnostiker står välan med ena benet i Tron, och andra benet i icke tro, och har egentligen inte tagit ställning till om Gud finns eller ej?

personligen skulle jag inte palla ett sådant ställningstagande. då ere bättre gå in för Tron, eller bli ateist, så man e odelat det ena eller andra.

Jag tror inte att filmen Tron har särskilt mycket med ateism, gudstro eller agnosticism att göra. Det är en medioker berättelse om ett par personer som åker motorcykel i et datorspel.

Själv är jag delad i frågan om Tron är sevärd eller inte, vilket antagligen gör mig till en cinematografisk agnostiker.


tron e en spännande film, gillade 2an bättre ;)
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: religion

Inläggav Jagers » 2012-01-06 22:10:36

Issa Jesus skrev:tron e en spännande film, gillade 2an bättre ;)

Gillade 2an bättre oxå, sett den 2-3 ggr nu, sååå bra film, 1'an är en klassiker och helt klart sevärd
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: religion

Inläggav Lowas » 2012-01-06 23:28:01

Kostymhippie skrev:Livet på Jorden är skapat av människor från en annan planet med ca 25 000 års tekniskt och socialt försprång.

sv.rael.org skrev:Genom deras budbärare, Rael, har Elohim utryckt en stark önskan att vilja möta oss som jämlikar.

Ok, du ligger 25000 år framför den ras du har skapat, du väljer ut en budbärare för att bygga en ambassad för att mötas som jämlikar, det första du skulle göra var att förse denna budbärare med så pass avancerad teknik att han skulle bli "trovärdig" i alla läger, han skulle försetts med verktyg för att motbevisa eventuella felaktiga teorier, han skulle vara integrerad i toppen av vetenskap och/eller makt-eliten och framföra banbrytande vetenskapliga teorier, han skulle troligen vara försedd med ett bot mot cancer (glöm ej inte bara 25 000 års tekniskt försprång utan 25000 år socialt också så han skulle aldrig uppfattas som ett "hot" eller liknande). Det skulle vara mer troligt om någon som Einstein hade utsett sej själv till att vara en budbärare för en mer högstående ras.

Själva teorin att vi möjligen kan vara "skapade" av andra "människor" ser jag inget fel på.
Jag tror dock att det finns rätt starka bevis för att färger och dofter inte har "skapats" efter universums födelse vilket de påstår i ett klipp utan de finns med i själva Big Bang designen om man uttrycker sej så. Om det finns en möjlig skapare så har han/de troligen kokat ihop grytan Big Bang och inte fingrat i det så mycket efteråt.

sv.rael.org skrev:Det huvudsakliga syftet var att lära mänskligheten de grundläggande principerna om icke-våld och respekt.


De vill väl så slutresultatet blir ju ändå godkänt men att Rael skulle vara någon utsedd budbärare ser jag som högst osannolikt.

Tack för länken dock, det var intressant att läsa :)

Moderator: Bytte till citat-taggar samt la till ägare av citaten!
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: religion

Inläggav BengtZz » 2012-01-07 3:10:42

Lakrits skrev:Det är irrelevant för det jag skrev. Jag skrev att den åsikten inte berör definitionen av agnosticism.

Jag skrev bara att det är en tro, inget mer än så. Gjorde ingen slutsats angående ditt påstående.
BengtZz
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-01-06

Re: religion

Inläggav Jagers » 2012-01-07 3:51:53

Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: religion

Inläggav Lakrits » 2012-01-07 4:52:15

BengtZz skrev:
Lakrits skrev:Det är irrelevant för det jag skrev. Jag skrev att den åsikten inte berör definitionen av agnosticism.

Jag skrev bara att det är en tro, inget mer än så. Gjorde ingen slutsats angående ditt påstående.

Ja, men då var ju det du skrev fullständigt irrelevant. Att citera någon och sedan skriva något som inte har med det citerade att göra kan jag inte riktigt se vitsen med. Men fortsätt du, om det hjälper dig i ditt argumenterande.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: religion

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-07 12:32:44

Tro, hopp och kärlek!

och störst av dem är kärleken^^
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: religion

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-07 15:09:56

Kostymhippie skrev:Jag tillhör Raeliska Rörelsen.
http://sv.rael.org

Kortfattat kan man säga att Raeliska Rörelsen är ateister och kreationister.
Livet på Jorden är skapat av människor från en annan planet med ca 25 000 års tekniskt och socialt försprång.
Dessa människor och deras rymdfarkoster har felaktigt i historien tolkats som gud/gudar/änglar m.m.
Läs mer på hemsidan om ni vill veta mer.


Finns det många raelianer i sverige?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: religion

Inläggav Ugglan » 2012-01-07 15:37:16

Kostymhippie, jag jobbade med den fd raelianen Daniel (numera Vandinja) när han gick med i realianerna. Det var för säg 15 år sen, nu har han hoppat av och skrivit en bok.
Har för mig att realianerna är lite som Scientologerna men nu är jag väl ute och cyklar ... eller...

Kan ej öppna pdf-filen på min dator.

Rael - The Masonic Messiah
En bok där D. Vandinja (före detta språkrör för rörelsen och numera vaken) presenterar kritisk information om Raeilismen, Frimureri, Den nya världsordningen...

http://www.realrael.org/thebook.pdf
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: religion

Inläggav Lakrits » 2012-01-07 16:54:41

Ugglan skrev:Rael - The Masonic Messiah
En bok där D. Vandinja (före detta språkrör för rörelsen och numera vaken) presenterar kritisk information om Raeilismen, Frimureri, Den nya världsordningen...

Glöm inte att inkludera den nazistkommunistiska judisk-negroida homosexuella rörelsens inflytande. Det var de som fick Usain Bolt att tjuvstarta i sprintfinalen över 100 meter i VM i somras.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Intressanta intressen



Logga in