Religion helt borta vid 2041?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav DIProgan » 2013-07-24 10:39:23

DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Miche » 2013-07-24 10:55:23

Att ateismen brer ut sig över världen är helt klart glädjande men sannolikheten att religion kommer att försvinna helt är försvinnande liten.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Huggorm » 2013-07-24 11:10:23

Jag tror inte för en sekund att religionen är borta helt vid 2041, enda chansen är om det blir kärnvapenkrig eller någon extremt smittsam och dödlig sjukdom. Vissa delar världen blir ju bara mer och mer religiösa just nu.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav annorlunda » 2013-07-24 12:00:27

Nu har jag inte orkat läsa igenom texten mer än skummat igenom den väldigt hastigt. Jag tror inte att religionen försvinner till 2041. Inte heller önskar jag att den gör det. Däremot så önskar jag att alla religioner kunde samsas och gå ihop om kärleksbudskapet istället, att se likheter istället för olikheter.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Miche » 2013-07-24 12:15:08

Jag misstänker att det lär aldrig hända, det är alltför många religioner och religösa människor som är för inskränkta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav kullan » 2013-07-24 12:17:47

En religion som verkar sprida sig är Islam och den lär nog inte försvinna.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav DIProgan » 2013-07-24 12:46:40

DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Mymlan » 2013-07-24 12:50:39

Isåfall blir det väldigt intressant att se hur alla frikyrkor reagerar.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav lazarus » 2013-07-24 13:08:23

Religion kommer knappast försvinna innan 2041. Följande punkter behöver nog vara uppfyllda för att man ens ska kunna hoppas på att religion börjar avta

- Högre utbildning i underutvecklade länder
- Extremt minskad fattigdom
- Att vi fördelar jordens resurser lika
- Vetenskapen får sitt "stora" genombrott.

Ser inte att något av följande händer de närmaste 30 åren. Om 100 år kan vi nog börja tala om framsteg, men dröjer nog minst 3-400 år till innan mänskligheten gjort några större framsteg.
lazarus
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-07-14
Ort: Stockholm

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Micke » 2013-07-24 20:09:29

annorlunda skrev:Jag tror inte att religionen försvinner till 2041. Inte heller önskar jag att den gör det. Däremot så önskar jag att alla religioner kunde samsas och gå ihop om kärleksbudskapet istället, att se likheter istället för olikheter.

Ja det hade ju varit en trevlig utveckling.

Att religionerna skulle vara borta inom 28 år är ett så världsfrånvänt uttalande att man inte kan göra annat än att le lite åt det.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Huggorm » 2013-07-24 20:21:07

Däremot kommer väll kristendomen vara i det närmaste borta från Sverige då, efter att den äldre generationen droppat av
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2013-07-24 20:30:31

Knappast att det kommer vara helt borta, långt ifrån. Ateismen är inte särskilt utbredd världen över heller, det är bara Nordeuropa och Östasien där den är dominierande.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav DIProgan » 2013-07-24 20:34:02

Mellan 2005 och 2012 har antalet ateister i världen ökat med tre procent. Samtidigt har antalet människor som definierar sig som religiösa sjunkit med nio procent.

Flest religiösa
Enligt WIN-Gallups undersökning anser sig numera:

59 procent vara religiösa

23 procent betraktar sig som icke-religiösa

13 procent säger sig vara övertygade ateister

5 procent sade sig inte veta var de står, eller ville inte svara på frågor

I WIN-Gallups undersökning finns de flesta ateisterna i Kina. 47 procent av kineserna ansåg sig vara övertygade ateister, vilket rimmar väl med landets statliga kommunistiska ideologi. Men även de demokratiska grannländerna Japan och Sydkorea har procentuellt sett fler ateister än de flesta länder i västvärlden.

http://www.dagen.se/nyheter/allt-fler-b ... i-varlden/
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Krake » 2013-07-24 22:48:03

Jag vet inte om det skulle vara särskilt bra om religion försvann och då jag dessutom betraktar ateism som en religion framstår det för mig snarast som en av många skiftningar av trosuppfattning genom historien.

Ni som tycker att det är bra att folk är ateister, vilka är era argument för att det faktiskt är bra? Finns det något som tyder på att ateister är mer toleranta eller vänligare eller mer moraliska eller mindre krigiska än andra? Om det är så, kan det ändå kanske finnas någon religion som slår ateismen på fingrarna när det gäller dessa frågor? Om man då betraktar ateismen som en religion, hur står den sig emot andra religioner? Och kom nu inte med något dumt svar som "ateism är ingen religion" eller "ateismen är bäst för att den är sann". Om det nu skulle vara så att ateismen är sann, vari ligger då värdet i att känna till den sanningen? Är det verkligen bättre att alltid veta vad som gäller även när en viss illusion har mer fördelar än nackdelar?

Min åsikt är att det värsta med religionen är fanatismen men den är nog mer mänskligt och kulturellt betingad än religiöst betingad. Att ta bort religion tror i alla fall inte jag löser de stora motsättningarna i världen. Fanatismen överlever nog religionen om religionen försvinner.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Huggorm » 2013-07-24 22:50:51

Krake skrev:Ni som tycker att det är bra att folk är ateister, vilka är era argument för att det faktiskt är bra? Finns det något som tyder på att ateister är mer toleranta eller vänligare eller mer moraliska eller mindre krigiska än andra? Om det är så, kan det ändå kanske finnas någon religion som slår ateismen på fingrarna när det gäller dessa frågor?

Jag tror det är jainismen du tänker på

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jainism
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Nibor » 2013-07-24 22:52:39

Jag har träffat en hel del troende människor, men av dem är ateister nog de mest övertygade.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav dasunbedingte » 2013-07-24 22:59:35

Så länge de abrahamitiska religionerna försvinner helt...
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Huggorm » 2013-07-24 23:01:41

dasunbedingte skrev:Så länge de abrahamitiska religionerna försvinner helt...

Vad skall då isareler och palestinier bråka om?
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav DIProgan » 2013-07-24 23:17:42

Krake skrev:Om det nu skulle vara så att ateismen är sann, vari ligger då värdet i att känna till den sanningen?
Att veta att du kan bygga vidare på den och känna dig som en del av allt om du lyckas till skillnad från i religioner där du måste övertyga dig själv om och om igen utan att någonsin få höra guds röst om du inte blivit skvatt galen och få galningar gör samhället något bra.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav ajemen » 2013-07-25 1:02:24

Krake skrev:Jag vet inte om det skulle vara särskilt bra om religion försvann och då jag dessutom betraktar ateism som en religion framstår det för mig snarast som en av många skiftningar av trosuppfattning genom historien.

Ni som tycker att det är bra att folk är ateister, vilka är era argument för att det faktiskt är bra? Finns det något som tyder på att ateister är mer toleranta eller vänligare eller mer moraliska eller mindre krigiska än andra? Om det är så, kan det ändå kanske finnas någon religion som slår ateismen på fingrarna när det gäller dessa frågor? Om man då betraktar ateismen som en religion, hur står den sig emot andra religioner? Och kom nu inte med något dumt svar som "ateism är ingen religion" eller "ateismen är bäst för att den är sann". Om det nu skulle vara så att ateismen är sann, vari ligger då värdet i att känna till den sanningen? Är det verkligen bättre att alltid veta vad som gäller även när en viss illusion har mer fördelar än nackdelar?

Min åsikt är att det värsta med religionen är fanatismen men den är nog mer mänskligt och kulturellt betingad än religiöst betingad. Att ta bort religion tror i alla fall inte jag löser de stora motsättningarna i världen. Fanatismen överlever nog religionen om religionen försvinner.


Jag tänker inte ta hänsyn till hur ateister är: en del är "bra", andra inte. Ateism existerar p.g.a. existensen av teism och deism, och i den meningen är ateismen bra då den immuniserar världen från religion genom att bl.a. belysa det galna och löjliga med dessa trosbundna förhållningssätt och åskådningar.

Ateister kan leva med en god moral, och detsamma gäller troende. När det gäller omoraliska handlingar så kan en dock enkelt konstatera att många människor har agerat extremt inhumant -- motiverade av religion -- medan man inte finner det motsatta. (Eller att det åtminstone är försumbart ur ett globalt perspektiv.)

Om jag föreställer mig en utopi, så är den inte präglad av människor som är intoleranta mot sanningen och som förhåller sina liv efter något som det inte finns några bevis för. Människan är så pass sofistikerad att hon kan vara god utan gud. Hon behöver inte riktlinjer från heliga böcker eller liknande, och vara bunden till att leva ett gott liv p.g.a. rädslan för "livet efter" etc.; modern etik finns tillgänglig i religionsdepriverade samhällen, så låt oss vara rationella och verklighetsförankrade snarare än löjliga, och försöka att förhålla oss till varandra på ett sätt som gör livet lättare att passera utan storebror Gud. (Där Gud är en metonymi för en sorts emergent fenomen som när sadomasochistiska människor.)

Min åsikt är att de ateistiska, agnostiska och panteistiska ideologierna är mycket mer ödmjuka inför vad vi vet och inte vet, och dem påverkar inte hur vi lever som moraliska varelser. Om religionerna nu skulle göra oss till bättre människor, oberoende av sanningshalten i deras budskap, så kanske det tillfälligt vore bättre att bevara dem. Jag är dock inte så intresserad av det -- hur skulle vi då utvecklas och åtgärda våra brister? (Skriver jag som om det vore viktigt, men jag utgår från det och tycker själv att det ger en viss mening med livet.)

Nietzsche skrev att det fanns två bra droger i Europa: alkohol och Kristendom. Om jag fick välja skulle jag söka tröst och stöd från en, många gånger, absurd och hemsk värld, genom droger snarare än religion. Droger är verkliga och fungerar enligt mig -- en man som i desperata stunder krupit till korset genom bön -- mycket bättre än den ovissa tröst religion har att erbjuda. Med illusioner i åtanke är droger dessutom att föredra då dem mer påtagligt förvränger vår verklighetsuppfattning, och det mer verklighetsförankrade livet blir ju ändå utan större mening i en delirisk tillvaro, så varför skulle en bry sig om det dekadenta och omoraliska med en sån livsstil, det är ju "ateisternas" huvudvärk?

Det finns en del gott att skriva om religion, och en del ont (särskilt själva konceptet), och jag tror att vi -- om vi vågar -- skulle klara oss bättre utan gud, genom att t.ex. ta hand om varandra.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav dasunbedingte » 2013-07-25 21:53:17

Huggorm skrev:
dasunbedingte skrev:Så länge de abrahamitiska religionerna försvinner helt...

Vad skall då isareler och palestinier bråka om?


Vem som kan snitsa och styla förhudar bäst. Göra finast mössor av förhudar eller något. Varför inte mastodont projekt, ex som Naglfar i nordisk mytologi, fast istället för naglar, så är materialet förhudar.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Alien » 2015-04-25 20:34:13

Det känns kanske inte så nu men de religiösas antal minskar. Och vilka är det som förstör religiös konst, jo andra religiösa. Det som mödosamt byggts upp under lång tid kan förstöras väldigt snabbt. Så jag ser fanatask religion som kulturförstörande (redan bildstormarna i Konstantinopel).

smp skrev:Den amerikanske sociologen Phil Zuckerman vid Pitzer College i Kalifornien har räknat ut att det i dag finns uppemot en miljard ateister, agnostiker och andra icke-troende på jorden.

Det innebär att de icke-troende är ungefär lika många som antalet hinduer. Bara kristendomen och islam har fler anhängare.
http://www.smp.se/sverige-varlden/allt- ... i-varlden/

Ju mer religion, desto sämre för kvinnorna också.

Länderna med högsta andelen icke-troende är Sverige, Vietnam, Danmark, Norge, Japan, Tjeckien, Finland, Frankrike, Sydkorea och Estland. Det exakta antalet är svårt att slå fast eftersom olika undersökningar ger olika resultat, men generellt har 49-85 procent av de tillfrågade i de tio länderna uppgivit att de är icke-troende.
Zuckerman slår också fast att merparten av de mest sekulariserade länderna kännetecknas av hög levnadsstandard, hög utbildningsnivå och stor individuell frihet. De mest religiösa länderna kännetecknas tvärtom oftast av låg levnadsstandard, kvinnoförtryck och låg frihetsnivå.


Även i USA har religiositeten minskat; den yngre generationen blir alltmer sekulariserad.

Totalt har man intervjuat över 50 000 personer i 57 länder runt jordklotet, och jämfört resultatet med den förra mätningen 2005.

De minst sekulära länderna återfinns precis som väntat i Afrika, Mellanöstern, Sydasien och Latinamerika, där en stor majoritet av människorna beskriver sig själva som religiösa, medan det lägsta antalet religiösa personer, procentuellt sett, står att finna i Västeuropa och Östasien.


Så på lång sikt borde det bli färre religionskrig. Men det finns förstås andra orsaker till att krig uppkommer än religion.

Sverige är förstås bäst/värst, uppemot 85% icke-troende.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav bardamu » 2015-04-25 20:38:09

Religion lär inte försvinna.

Problemet med den ateistiska rörelsen är att den ger självbelåtna människor självförtroende när de har fel om allt annat.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Zonkey » 2015-04-25 22:27:51

Kanske om tredje världskriget utbryter 2040.. tror dock att eventuellt överlevande till slut skapar egna religioner.

Krake skrev:Jag vet inte om det skulle vara särskilt bra om religion försvann och då jag dessutom betraktar ateism som en religion framstår det för mig snarast som en av många skiftningar av trosuppfattning genom historien.

Ni som tycker att det är bra att folk är ateister, vilka är era argument för att det faktiskt är bra? Finns det något som tyder på att ateister är mer toleranta eller vänligare eller mer moraliska eller mindre krigiska än andra? Om det är så, kan det ändå kanske finnas någon religion som slår ateismen på fingrarna när det gäller dessa frågor? Om man då betraktar ateismen som en religion, hur står den sig emot andra religioner? Och kom nu inte med något dumt svar som "ateism är ingen religion" eller "ateismen är bäst för att den är sann". Om det nu skulle vara så att ateismen är sann, vari ligger då värdet i att känna till den sanningen? Är det verkligen bättre att alltid veta vad som gäller även när en viss illusion har mer fördelar än nackdelar?

Min åsikt är att det värsta med religionen är fanatismen men den är nog mer mänskligt och kulturellt betingad än religiöst betingad. Att ta bort religion tror i alla fall inte jag löser de stora motsättningarna i världen. Fanatismen överlever nog religionen om religionen försvinner.

Religion i sig självt är väl inte nödvändigtvis något ont. Det funkar för vissa. Men folk som använder heliga skrifter som underlag för att stadga lagar eller hämma forskning (t.ex. kreationister) har jag problem med.
Zonkey
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2011-10-24
Ort: Södra Sverige

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in