Relationsproblem: pojkvännens mamma

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Relationsproblem: pojkvännens mamma

Inläggav blue30 » 2012-01-31 0:18:46

hej!
Jag och min kille har varit tillsammans i över 1 år
Det som är att jag har problem med min killes mamma då hon har sårat mig flera gånger och jag mår dåligt av att träffa henne.
Jag har diagnosen asperger vilket säkert gör att jag i bland är extra känslig.
Jag känner att jag inte vill träffa henne.
Hur framför jag det på ett bra sätt?
Ska jag säga rakt ut till min killes mamma?
Tacksam för svar!


Moderator mnordgren: förtydligade rubriken.
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: relationer

Inläggav Jagers » 2012-01-31 0:24:14

blue30 skrev:Hur framför jag det på ett bra sätt?
Ska jag säga rakt ut till min killes mamma?
Tacksam för svar!

Nej nej, säg till din kille hur du känner för hans mamma, så får han antingen skälla på henne å säga att hon inte får bete sig så mot dig, eller så får han säga till henne att du inte vill träffa henne igen.

Enligt min åsikt så ligger allt ansvar på din kille om hans mamma är dum mot dig och du inte har gjort nånting.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: relationer

Inläggav Red and green » 2012-01-31 0:34:36

Det är väl normalt att inte gilla alla människor på jorden. Jag har svårt med en hel del människor.
Faktan att det handlar din killes mamma gör det lite mera komplicerad.
Men om du inte gillar träffa henne, måste du göra det?
Jag träffar inte människor som jag inte gillar oavsett vem dom är.
Men jag är ju ovanlig envis person med stark vilja, så jag gör som jag vill och i stort sätt struntar i vad andra tycker o tänker.
Men du måste göra det som känns bäst för dig.
Lycka till o hoppas att det ordnar sig på ett bra sätt :-)Happy
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: relationer

Inläggav blue30 » 2012-01-31 0:45:41

Hej i gen!

Detta känns väldigt jobbigt för mig då det ändå är min killes mamma!
Jag har berättat för min kille att jag inte gillar hans mamma och att det är därför som att jag inte följer med och besöker hans farfar förutom vid tex födelsedagar.
Min killes mamma har tidigare sagt sårande saker till mig och jag mår dåligt av att träffa henne.
Hur ska jag göra så att jag inte behöver träffa henne mer? ska min kille berätta det för henne? vill inte sabba relationen mellan min kille och mig ju!

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: relationer

Inläggav Jagers » 2012-01-31 0:53:16

jag tycker du ska prata med din kille igen, som du redan gjort, och berätta hur sårad du verkligen blir av henne, och säga åt han å prata med sin mamma, antingen få henne att skärpa sig eller säga åt henne att du inte vill träffa henne.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: relationer

Inläggav blue30 » 2012-01-31 1:08:25

Hej i gen!
Jag har pratat med min kille flera gånger om att jag inte tycker om att hon säger dumma saker till mig.Han har då sagt att han har sagt åt sin mamma att sluta säga dumma saker till mig.
Jag har berättat för en av min killes bröders flickvänner att jag inte gillar min killes mamma på grund av att hon tidigare har sagt dumma saker till mig.

Min killes har berättat för mig att hans mamma har svårt att acceptera mig.
Kan det ligga till grund för att hon beter sig som hon gör mot mig?

Jag känner att jag snart inte orkar längre då jag har bitit i hop så många gånger nu.

Vill verkligen inte träffa henne så hur får jag en rätsida så budskapet går fram till henne?

Sen undrar jag om hon förstått att jag inte gillar henne?

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: relationer

Inläggav Jagers » 2012-01-31 1:20:19

lite mer info om vad hon brukar säga till dig skulle hjälpa oss att förstå problemet bättre, om du inte kan prata med henne och få henne att förstå att hennes son älskar dig och att du gör honom lycklig så får du säga åt henne att du absolut inte vill träffa henne något mer.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: relationer

Inläggav blue30 » 2012-01-31 1:32:13

Hej i gen!
Ja, hon har sagt följande saker till mig: att hon ska strypa mig, du är ingen snäll svärdotter, att min kille inte älskar mig,du är inte min kompis i alla fall,nu blev du rädd va?

Sen mår jag allmänt dåligt av att träffa henne då hon har ett ganska så jobbigt sätt.
Hon är ganska så livlig av sig och är svårt att prata förtroligt med henne.

Sen känns det lite som att hon kör lite med mig då det ofta är jag som får hjälpa till med att plocka bort disk etc när vi tex har haft födelsedagsfirande.

Har som sagt fått höra av min kille nyligen att hon har svårt att acceptera mig.

Kan det vara anledningen till att hon beter sig som hon gör mot mig?

Jag mår dåligt av detta om vill som sagt framföra på att bra sätt att jag inte vill träffa henne mer.

Tack på för hand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: relationer

Inläggav Jagers » 2012-01-31 1:37:26

blue30 skrev:Ja, hon har sagt följande saker till mig: att hon ska strypa mig, du är ingen snäll svärdotter, att min kille inte älskar mig,du är inte min kompis i alla fall,nu blev du rädd va?

Vafan! vem säger nått sånt till sin sons flickvän?!

Tycker helt klart att du ska säga åt henne att du inte vill träffa henne igen.
rakt ut bara.. "Jag vill inte träffa dig igen för jag tycker du är elak mot mig"
Eller så säger du åt killen att säga åt henne att du inte vill se henne igen.

Hoppas det löser sig. :-)Hug
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: relationer

Inläggav blue30 » 2012-01-31 1:45:20

Hej i gen!

Har berättat för min mamma hur jag känner men hon säger bara att min killes mamma säger dom sakerna på skämt till mig?!

Sen säger min mamma att det är bara att försöka bita ihop.

Jag tycker att jag har bitit i hop för mycket nu då jag känner att jag börjar må mer och mer dåligt över att träffa henne.

Men det jag undrar över är om min killes mamma som sagt har förstått att jag inte gillar henne eller om hon är ovetande om det?

Sen undrar jag om hennes oförmåga att acceptera mig är anledningen till att hon beter sig som hon gör mot mig?

Jag vill som sagt aldrig träffa min killes mamma mer och hoppas jag slipper det också?!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: relationer

Inläggav slackern » 2012-01-31 1:47:51

blue30 skrev:Hej i gen!

Har berättat för min mamma hur jag känner men hon säger bara att min killes mamma säger dom sakerna på skämt till mig?!

Sen säger min mamma att det är bara att försöka bita ihop.

Jag tycker att jag har bitit i hop för mycket nu då jag känner att jag börjar må mer och mer dåligt över att träffa henne.

Men det jag undrar över är om min killes mamma som sagt har förstått att jag inte gillar henne eller om hon är ovetande om det?

Sen undrar jag om hennes oförmåga att acceptera mig är anledningen till att hon beter sig som hon gör mot mig?

Jag vill som sagt aldrig träffa min killes mamma mer och hoppas jag slipper det också?!


Klart att du slipper att träffa henne mer. Om subban har hotat dej till livet. Finns det ingen som helst anledning att träffa henne igen. Förstår inte din kille alvaret i det så kan du ju säga att det är straffbart med fängelse att hålla på med olaga hot.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: relationer

Inläggav blue30 » 2012-01-31 2:08:38

Hej i gen!

Det känns ju inte så kul alls att få höra sådana saker!

Det som blir extra jobbigt för mig är ju att min familj pressar mig lite till att behöva träffa min killes mamma.

Dom säger att du får bita i hop för din killes skull, tänk på din kille osv

Sen undrar jag ju som sagt varför hon beter sig som hon gör mot mig? kan det bottna i att hon har svårt att acceptera mig?

Jag och min kille tycker mycket om varandra och vill inte på grund av hans mamma att förhållandet ska ta slut.

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: relationer

Inläggav Jagers » 2012-01-31 2:30:02

blue30 skrev:Hej i gen!

Det känns ju inte så kul alls att få höra sådana saker!

Det som blir extra jobbigt för mig är ju att min familj pressar mig lite till att behöva träffa min killes mamma.

Dom säger att du får bita i hop för din killes skull, tänk på din kille osv

Sen undrar jag ju som sagt varför hon beter sig som hon gör mot mig? kan det bottna i att hon har svårt att acceptera mig?

Jag och min kille tycker mycket om varandra och vill inte på grund av hans mamma att förhållandet ska ta slut.

Tack på förhand!

Jag tycker du ska ta upp dethär med en psykolog om du är så osäker.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: relationer

Inläggav Alien » 2012-01-31 2:31:37

Om din killes mor säger sådana saker till dig på skämt, har hon väldigt konstigt skämtlynne. :shock:

Antingen har hon missbruksproblem el en pyskisk störning. Är hon sådan mot andra också, t ex din killes bröders flickvänner, el bara mot dig? I senare fallet så är det tydligt att hon inte accepterar dig och vill skrämma bort dig.

Säg till din kille (och din familj) att du känner dig hotad av hans mor och mår jättedåligt av att träffa henne. Han (och din egen familj) kan inte kräva att du ska stå ut med det, särskilt när hon varken ber om ursäkt el ändrar sig.

Sen hur det går i framtiden, om ni t ex skulle få barn och hon vill träffa sina barnbarn vet jag inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: relationer

Inläggav blue30 » 2012-01-31 2:47:14

hej!
Av vad jag har märkt har hon ett bättre beteende mot min killes bröders flickvänner dvs hon säger inte dumma saker till dom eller kör med dom.
Min kille har berättat för mig att hon har svårt att acceptera mig sen bakåt i tiden.
Tycker det känns jätte jobbigt att träffa henne och undrar om det är så att hon vet om det och vill skrämma mig?
Ska jag säga som det är att jag inte vill träffa henne mer eller har hon vunnit då?
Tack på för hand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: relationer

Inläggav Alien » 2012-01-31 3:14:13

Jag tycker inte hon har "vunnit" för att du vägrar träffa henne; det är den logiska följden av hennes beteende mot dig. Om det blir slut mellan dig och din kille, då har hon vunnit.

Jag misstänker att det är din AS som gör henne avog gentemot dig. Vet hon om att du har AS? Har hon någonsin framfört någon konkret kritik mot dig utom den allmänna att du inte är god nog för hennes son?

Eller så är hon en mobbartyp som ger sig på dig för att hon märker att du är känslig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: relationer

Inläggav blue30 » 2012-01-31 3:42:56

Hej i gen! :(

Ärligt talat så vet jag inte om hon vet om att jag har AS

Har själv aldrig talat om det för henne.


Det hände saker tidigare som gjorde att det tog slut mellan min kille och mig.
Och jag antar att det har med att göra att hon nu har svårt att acceptera mig?

Sen jag och min kille blev tillsammans igen tycker jag att hon har ett sämre sätt mot mig.

Jag har slutat följa med min kille till hans farfar och spela kort på grund av att de flesta situationer har uppstått då dvs hon har sagt dumma saker till mig.

Jag upplever min killes mamma allmänt som rätt så jobbig och lite ohyfsad.
Det går inte att prata förtroligt med henne.

Jag behöver tips på hur jag kan hämta kraft dvs var tuff och visa för henne att hon inte får bete sig så mot mig?

Om det inte fungerar ska jag då säga som det är att jag aldrig vill träffa henne mer?

Tack på för hand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: relationer

Inläggav Alien » 2012-01-31 3:52:59

Du kan väl fråga din kille om han berättat om din AS för henne? Om han inte gjort det, tror det vore till fördel el nackdel för dig? Skulle hon i så fall försöka övertala din kille att göra slut och skaffa någon "normal"? Eller skulle hon få större förståelse för dig?

Det kan vara att hon tycker att du behandat hennes son illa, och att hon inte kan acceptera det. Men det är ju hans beslut.

Går det inte att hälsa på din killes farfar utan att träffa din svärmor? Bor han hos dem?

Hur man ska hävda sig och säga ifrån vet jag inte. Risken är att det blir ännu värre. Jag skulle nog heller helt enkelt gå därifrån.

Du kan säga via din kille att du inte vill träffa henne förrän hon erkänt att hon burit sig illa åt och lovar att inte göra om det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: relationer

Inläggav blue30 » 2012-01-31 4:10:08

hej i gen!
Jag gjorde för ganska länge sen nå dumt mot min kille och på grund av det tog det slut.
Nu är han och jag tillsammans i gen men det blir nu mer på hans villkor.
Han sover på sin hemort 2 dagar i veckan.
Jag har talat om för min kille att jag inte gillar hans mamma och att följer ej med till farfarn på grund av det.
Frågan är om hon vet att jag inte gillar henne?
Vad råder ni mig till: att säga som det är att jag inte vill träffa henne eller prata med min kille att hon måste ändra sig?
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: relationer

Inläggav Jagers » 2012-01-31 11:35:06

blue30 skrev:hej i gen!
Jag gjorde för ganska länge sen nå dumt mot min kille och på grund av det tog det slut.
Nu är han och jag tillsammans i gen men det blir nu mer på hans villkor.
Han sover på sin hemort 2 dagar i veckan.
Jag har talat om för min kille att jag inte gillar hans mamma och att följer ej med till farfarn på grund av det.
Frågan är om hon vet att jag inte gillar henne?
Vad råder ni mig till: att säga som det är att jag inte vill träffa henne eller prata med min kille att hon måste ändra sig?

Jag undrar över en sak, hoppas du inte tar illa upp.
Varför är du tillsammans med din kille? älskar du honom eller är du tillsammans med honom bara för att man "ska" vara tillsammans med någon?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: relationer

Inläggav blue30 » 2012-01-31 12:27:54

hej i gen!
Jag älskar min kille mycket!
Annars hade inte det här med hans mamma varit ett problem för mig.
Sen har jag bitit i hop många gånger för hans skull fast att jag mår dåligt att träffa hans mamma!
Så hur framför jag på bästa sätt att jag inte vill träffa henne mer?
Min killes övriga familj behandlar mig på ett bra sätt.
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: relationer

Inläggav lasseivägen » 2012-01-31 12:30:48

Svärmödrar gillar sällan sina söners flickvänner.
Allt skall vara som det alltid varit. Dom vet bäst vad deras söner skall ha.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: relationer

Inläggav geocache » 2012-01-31 12:46:51

Hallå blue30

Ett par saker jag undrar (kanske jag missat något när jag läst dina inlägg...):

Är din kille yngsta sonen?

Bor han kvar hos sina föräldrar, så att du "måste konfronteras" med din svärmor när du är hemma hos din kille?

Och så tänkte jag på det att din svärmor sagt att hon ska strypa dig. Sådant är olaga hot och därigenom fullt möjligt att polisanmäla henne för. Kanske hon rent av skulle behöva höra det... var du förresten ensam med henne då hon sade det, eller finns det vittnen?

Jag skickar massor av varm omtanke och jättemycket förståelse till dig nu. Jag var tidigare förlovad med en tjej, och hennes mamma var mot mig på samma sätt som din svärmor är mot dig (med den skillnaden att hon inte sade elaka saker till mig. Hon visade på andra, subtila, sätt att hon inte gillade att jag var tillsammans med hennes dotter).
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: relationer

Inläggav calima » 2012-01-31 12:50:05

Alien skrev:Det kan vara att hon tycker att du behandat hennes son illa, och att hon inte kan acceptera det.


Mycket möjligt. Om någon sårat min son ordentligt och behandlat honom rejält illa hade jag förmodligen haft svårt mycket svårt för att acceptera den personen igen. Även om, som påpekats, det är hans eget beslut.

Jag tror att man i en sådan här situation får "välja sina ord".

Det bästa är nog att berätta hur man mår av att träffa mamman, hur djupt sårad man blir av det hon säger, att man blir ledsen och rädd och osäker.

Det är betydligt sämre att säga att man ogillar henne, att hon är otrevlig och ohyfsad.
Hon är ändock hans mamma och man kanske kan utgå från att han gillar henne?

Om ni träffar henne och hon är otrevlig kanske du bara kan säga att du går därifrån om hon inte slutar hacka på dig?
Och verkligen om hon fortsätter!
Utan bråk och tårar, bara gå därifrån så neutralt som möjligt. Och gör det innan hon sårar dig ordentligt.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in