Reklam/spammande och regler i chatten.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav Titti » 2017-05-15 12:10:23

Jag har sett ett större antal länkningar till en annan chatt i forumchatten. Det är inte tillåtet med någon form av reklam på forumet utan godkännande i förväg. Det finns en tråd på forumet om den den andra chatten och det är inga problem med den.

Det har uppstått frågor om huruvida forumets regler gäller även på chatten. Svaret är ja, men det fungerar lite annorlunda där. Det är fler korta inlägg, kanske bara en smiley. Och diskussionerna kan gå OT. Sånt accepteras naturligtvis i chatten. Men inte reklam.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav kiddie » 2017-05-15 12:26:50

Låter som du är rädd för att forumets chatt ska dö ut. Du ville ta bort den.

VAD ÄR PROBLEMET?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav Huggorm » 2017-05-15 12:28:12

Titti skrev:Det har uppstått frågor om huruvida forumets regler gäller även på chatten. Svaret är ja, men det fungerar lite annorlunda där. Det är fler korta inlägg, kanske bara en smiley. Och diskussionerna kan gå OT. Sånt accepteras naturligtvis i chatten. Men inte reklam.
Om chatten kan gå off topic, vad är då topic där?
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav Titti » 2017-05-15 12:31:46

Admin

kiddie skrev:Låter som du är rädd för att forumets chatt ska dö ut. Du ville ta bort den.

VAD ÄR PROBLEMET?


Det finns inget problem mer än att reklam och spammande inte är tillåtet någonstans på forumet. Men det finns en tråd här om den andra chatten. Vad är problemet?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav Titti » 2017-05-15 12:35:08

Admin

Huggorm skrev:
Titti skrev:Det har uppstått frågor om huruvida forumets regler gäller även på chatten. Svaret är ja, men det fungerar lite annorlunda där. Det är fler korta inlägg, kanske bara en smiley. Och diskussionerna kan gå OT. Sånt accepteras naturligtvis i chatten. Men inte reklam.
Om chatten kan gå off topic, vad är då topic där?

Jag uttryckte mig lite illa där. Vad jag menar är att det på chatten naturligtvis tillåts att diskutera flera ämnen samtidigt och att växla mellan dem och helt nya ämnen. Det kan ibland betraktas som OT i vanliga trådar.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav kiddie » 2017-05-15 12:49:59

OK, så du påpekar att man får chatta i chatten (= gå offtopic). Tack för upplysningen.

Får man posta youtubelänkar i chatten?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav RainBowChild » 2017-05-15 12:59:47

Nationalencyklopedin definierar reklam enligt följande:

"Vanligen ett av de konkurrensmedel som ett företag använder i sin marknadsföring för att främja försäljningen av en vara eller tjänst."

Så vad är egentligen problemet med problemet?
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav kiddie » 2017-05-15 13:09:08

Är det ett problem med själva problemet nu? :-)063 Nä, nu orkar jag inte tänka mer. :-)051
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav RainBowChild » 2017-05-15 13:21:00

Jag tror det är ett väldigt löst användande av termen "spammmande" också. För några avsikter att faktiskt "spamma" finns inte.

Men det verkar vara upp till modsen här att bestämma vad folk har för avsikter med saker tyvärr.

Så är det.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav sugrövmanövern » 2017-05-15 13:37:18

Titti, varför lämnar du inte över chattmodererandet till någon som vet vad en chatt är? Som förstår hur kommunikationen i en chatt fungerar? Eller försök lära dig genom att iaktta några olika chatter?

Du vet inte vad du snackar om, du verkar inte ens veta om du vill ha bort chatten eller ha den kvar, och nu är plötsligt länkar till alternativa chatter otillåtet.

Är det inte bra att folket går över till en annan chatt så du får mindre att moderera?

Du har ju klagat på att det är svårt att hänga med i för mycket text och att chatten är en stor börda för dig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav kiddie » 2017-05-15 13:45:17

Nu är jag ju själv ganska chattskadad iom att jag hängt på både IRC och webbchattar sedan 1998. Och iallafall i snitt 5 dagar i veckan.

Det finns ett slags skelett vad en chatt är. Det är ganska viktigt att man förstår sig på detta om man ska driva en chatt.

Sedan har alla chattar olika regler, olika mycket folk, olika stämning och det får man anpassa sig till. Men själva chattskelettet är alltid detsamma.

Och skiljer sig faktiskt väldigt mycket från ett forum. Det kan vara svårt att likna en chatt vid något eftersom den ligger mittemellan skriftspråket och ett IRL-liknande umgänge. Därför måste man nog ha chattat själv för att effektivt kunna driva en chatt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav Huggorm » 2017-05-15 13:48:36

Men faktum kvarstår, det har varit ett förbannat spammande om riget på chatten de sista veckorna.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav kiddie » 2017-05-15 13:53:06

Iofs sant, säger man det en gång om dagen så blir det väl 5 % av allt som sägs på den chatten under ett dygn.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav Zirre » 2017-05-15 20:02:29

Hearnothing skrev en gång http://www.rig...se sen gjorde han en :arrow:
Nu gör många av de som är på www-adressen pilar i chatten. Tror inte många undgår att förstå vad de menar.

Blir inte det som spam?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav Huggorm » 2017-05-15 20:03:39

Tror vi måste ha ett klargörande angående pilarna som postas konstant av vissa användare. Det är ju uttryckligen tillåtet att posta inlägg med enbart en smiley i, men jag tror inte admin varit så mycket på chatten att hon förstått innebörden av pilen. Jag tolkar den som att den betyder "iväg till riget". Detta förnekas naturligtvis av de som postar pilen hela tiden, när Manövern fick postförbud vågar ju ingen medge sitt eget spammande. Men som sagt, vi måste ha ett klargörande om vad som gäller angående detta.

Alltså denna "smiley", om man kan kalla det så: :arrow:
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav Maggie89 » 2017-05-15 20:14:45

Huggorm skrev:Tror vi måste ha ett klargörande angående pilarna som postas konstant av vissa användare. Det är ju uttryckligen tillåtet att posta inlägg med enbart en smiley i, men jag tror inte admin varit så mycket på chatten att hon förstått innebörden av pilen. Jag tolkar den som att den betyder "iväg till riget". Detta förnekas naturligtvis av de som postar pilen hela tiden, när Manövern fick postförbud vågar ju ingen medge sitt eget spammande. Men som sagt, vi måste ha ett klargörande om vad som gäller angående detta.

Alltså denna "smiley", om man kan kalla det så: :arrow:


Får enskilda individer bestämma vad en specifik smilie betyder alltså? Vad du anser att smilien betyder borde vara totalt ointressant. Vi slutande "spamma" riget länken och det är det Sugis fick chattförbud för. Men om pilen ska förbjudas bör alla smilies det för i sådana fall kan jag läsa in flera saker i smiliesarna.

Sen bör Admin göra det klart en gång för alla vem det är som egentligen styr i chatten för om det är dessa specifika som får avgöra och bestämma vad som får diskuteras där och inte så bör vi andra få veta det, om det inte är dem så bör admin plocka ned dem från sina höga hästar.
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav Huggorm » 2017-05-15 20:20:16

Det kanske är så att vissa skriver pilen med den betydelsen jag förklarade ovan, medan andra skriver den utan att förstå innebörden, alltså som en ren gruppgrej. Eftersom dom tuffa barnen gör så så härmar man, utan att förstå vad det är man gör. Eller har jag fel igen?
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Reklam/spammande och regler i chatten.

Inläggav Maggie89 » 2017-05-15 20:26:48

Huggorm skrev:Det kanske är så att vissa skriver pilen med den betydelsen jag förklarade ovan, medan andra skriver den utan att förstå innebörden, alltså som en ren gruppgrej. Eftersom dom tuffa barnen gör så så härmar man, utan att förstå vad det är man gör. Eller har jag fel igen?


Kan säkert vara så också men jag är en av dem som gör pilen men inte för att den betyder "iväg till riget". Inte heller härmar jag de "tuffa" barnen, jag vet inte hur gammal du är men jag har inte gått på dagis de senaste 25-ish åren så. Testa med att prata med folk i chatten istället för att komma in och döma folk istället. Om du inte vill se en pil så skriv med dem som är där men du får knappast någon att vilja prata med dig när du kommer med den attityden i alla fall.
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in