”Redogör för hur du tänkte” - tankar om hur man kan hjälpa

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: ”Redogör för hur du tänkte” - tankar om hur man kan hjäl

Inläggav Laika » 2011-07-20 21:07:20

wuwei skrev:Det är väl inte alltid genomgången saknats rent verbalt, det är exemplen på hur det ska se ut rent konkret som fattats. Väldigt lätt att åtgärda, men ofta verkar idén inte ens föresväva en massa pedagoger :shock:

Jag hade svårt att förstå vad man får utgå från utan att behöva förklara det. Det krävs vissa axiom att grunda resonemang på. Måste jag till exempel förklara hur jag kom fram till att 1+1=2 (om det ingår i resonemanget) eller kan jag förutsätta att det är något alla vet? Måste jag förklara varför a inte kan vara detsamma som icke-a, eller måste det förklaras? Det kan bli väldigt filosofiskt, och så blev ofta mina svar på sådana frågor. När jag skulle förklara derivator fastnade jag på att definiera begreppet "linje".

Många pedagoger är extremt opedagogiska. De har missat själva grunden: det ser inte likadant ut i andras huvuden som i ditt.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: ”Redogör för hur du tänkte” - tankar om hur man kan hjäl

Inläggav Frimodig » 2011-07-21 0:08:40

Du har helt rätt. Hur du tänkte är helt ointressant. Det som är intressant är antagandena och slutsatsen. Bara det.

Det andra är sån här postmodern smörja. Det är nån fransk fake-grej. De låtsas vara djupsinniga.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: ”Redogör för hur du tänkte” - tankar om hur man kan hjäl

Inläggav wuwei » 2011-07-21 0:16:44

På högstadiet handlar det om så enkla saker som att visa med exempel hur en lösning ska se ut och vara tydlig med det. Ändå började lärarna prata om "varför känner du si eller så" när min mellandotter sade att hon inte kunde lösa en uppgift och skriva hur hon tänkte. De psykologiserar istället för att vara konkreta. En som tänker i ord, bilder eller gör intuitiva skutt kan behöva hjälpen med exempel på hur det ska se ut i matte.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: ”Redogör för hur du tänkte” - tankar om hur man kan hjäl

Inläggav Lakrits » 2011-07-21 0:20:47

Pedagogik är en humanistisk disciplin. Om man som jag (och, gissar jag, som många matematiklärare) har en extremt naturvetenskapsinriktad hjärna, så är det svårt att få ut någonting vettigt ur en pedagogikkurs. Jag har själv upplevt det och klyftan mellan de som föreläste och vi som lyssnade var stundom så bred att vi frågade oss varför i hela friden vi ens bemödade oss att gå dit.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: ”Redogör för hur du tänkte” - tankar om hur man kan hjäl

Inläggav Laika » 2011-07-21 0:33:35

Lakrits skrev:Pedagogik är en humanistisk disciplin. Om man som jag (och, gissar jag, som många matematiklärare) har en extremt naturvetenskapsinriktad hjärna, så är det svårt att få ut någonting vettigt ur en pedagogikkurs. Jag har själv upplevt det och klyftan mellan de som föreläste och vi som lyssnade var stundom så bred att vi frågade oss varför i hela friden vi ens bemödade oss att gå dit.

Mitt huvudämne är sociologi. Jag tycker ändå att pedagogikkurser är pinsamt flummiga. På högskolan där jag läste valde folk pedagogik för att det var så enkelt. Det var bara att i hemtentan flumma något om att alla människor tänker olika och att kunskap är ett svårdefinierat begrepp och så vidare.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: ”Redogör för hur du tänkte” - tankar om hur man kan hjäl

Inläggav Frimodig » 2011-08-04 23:40:00

Om man tänker rationellt, så skulle pedagogik handla om hur människor kan lära sig bättre. Hur man lär sig multiplikationstabellen snabbare. Hur man lär sig mer om medeltiden på 2 månader. Hur man producerar 3 nya idéer på 2 år.

Sen finns den här bindgalna sociologen i Lund. Hon skrev en bok om bluffen bakom neuropsykiatriska diagnoser. Det är nog bara inom ämnet sociologi som såna stollar kan vistas. Och ingen känner skam.

Annars är det här "Redogör för hur du tänkte" bara övergrepp.

Lennart Frimodig


Alien
Diskussionen om Gillberg och Kärfve har flyttats till denna tråd: gillbergs-forskning-93-t6918-408.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: ”Redogör för hur du tänkte” - tankar om hur man kan hjäl

Inläggav Lakrits » 2011-08-05 23:42:14

Jag älskade när jag på prov och i tentor fick redogöra för hur jag hade resonerat mig fram till svaret, särskilt som det inte sällan var så att man endast skulle fylla i svaret utan att visa att man hade förstått hur man kom fram till det. Dessutom är ofta det man får lära sig väldigt kort sammanfattat och simplistiskt, vilket lämnar rum för en massa okända parametrar och logiska hål.

Om en lärarinna råkar vara en bra och anpassningsbar pedagog, så kan denna även använda redogörelserna för att förstå hur det enskilda barnet tänker rent logiskt. Det skulle i sådana fall hjälpa lärarinnan ifråga att bättre lära ut sin kunskap till barnen.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: ”Redogör för hur du tänkte” - tankar om hur man kan hjäl

Inläggav Frimodig » 2011-08-07 2:27:25

Du beskrev stegen i din logik. Bra att du gillade det. Bra att din fröken uppskattade det.

Det är den här satslogik-grejen. Man känner sig skitbra.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: ”Redogör för hur du tänkte” - tankar om hur man kan hjäl

Inläggav Ganesh » 2011-08-07 21:48:56

wuwei skrev:”Redogör för hur du tänkte” kan det stå i en uppgift i skolan som handlar om problemlösning av något slag, exempelvis i matematik.

-------

Om man känner sig osäker på hur man gör en redogörelse för ”hur man tänkt” och tror att man måste skriva ner en massa för att förklara och sedan dessutom kanske tänker i bilder så kan steget till en redogörelse bli ännu längre. Sträckan från bilderna i huvudet till orden att sätta på pappret syns oändlig. Var ska man börja? Hur ska man formulera sig? Ofta är det svårt att hitta starten, det känns bara förvirrat och den känslan gör att det är lätt att ta utvägen att hoppa över en uppgift som kräver att man visar vilka tankar man haft när man kommit fram till sin lösning. Det är inte lathet utan en brist på verktyg som skapar den situationen. Tankarna stängs av och inombords rör sig ett kaos. Och just där och då om frågan ”vad är det som är svårt?” dyker upp så har man inga svar på det. Det är inte heller den typen av hjälp som fungerar. Det som fungerar är att få exempel, så här kan en redogörelse se ut, det här är det som är viktigt att få med, konkreta saker, steg för steg; sådant är bra mycket mer verksamt än att någon ska försöka utröna varför man gör som man gör eller känner som man känner.

Kort sagt: ”When you’re up Shits Creek without a paddle” vill du ha någon som bogserar dig därifrån eller skickar en åra, inte någon som vill få dig att berätta hur du hamnade där eller få dig att beskriva hur det luktar.


Dels frågan felformulerad.

Men allvarligare är att elever/ungdomar oftast inte tränas i detta. "Detta" är någon sorts nästan metatänkande. Dvs tänkande om tänkande. Det är svårt. för svårt för många elever, men också för svårt för många lärare, som inte begriper vare sig vad frågan handlar om eller hur svårt det är. Det här är också en anledning till att så få lärare undervisar om detta.

Litet enklare, men fortfarande för svårt för många lärare är sådant som att svara på frågan:

Vad gör man när man analyserar? Inte i en allmän, svepande mening, utan konkret. Alltså: Konkret, handfast, vad gör man när man analyserar.

Att lära sig göra som i ett exempel handlar ofta om minne och komihåg. Men verklig förståelse är något annat. Vissa saker som ingår i de högsta gymnasiekurserna kan man lära 7-åringar att göra. Men de begriper inte. En elev som kan göra men som inte begriper kan inte redogöra för sitt tänkande. Detta är ett skolans misslyckande. Det skall inte läggas på den enskilda eleven eller föräldern.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: ”Redogör för hur du tänkte” - tankar om hur man kan hjäl

Inläggav Frimodig » 2011-08-11 20:07:27

Jag anser att den här frågan är ett grovt övergrepp på barn.

Den korrekta frågan skulle vara: "Hur resonerade du dig fram till det?" Och sen skall fröken se snäll och intresserad ut, och tolka alla svar positivt.

Det är en mycket utsatt position att få en sån där fråga. För de flesta människor när de går i skolan.

När jag var liten fattade jag inte sånt här. Alla var snälla mot mig och tolkade mig positivt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: ”Redogör för hur du tänkte” - tankar om hur man kan hjäl

Inläggav blyger » 2011-08-30 8:54:07

wuwei skrev:Maldita, det verkar som om du tillhör den intuitiva sorten som Zombie kompletterade min redogörelse med. Jag tycker det är så synd att lärare gör de där misstagen att inte förklara ordentligt och anstränger sig för att lära ut vilka steg det är som finns i de där "skutten" till svaret som vissa kan göra. Istället skuldbelägger de. Tragiskt.

OJ :shock:
Jag som hatar mig själv så för att jag inte tänker,
känns iallafall som att jagi nte tänker.
Önskar så att jag tänkte i bilder,
försöker men nä.

Sånna uppgifter som du beskriver i ts fick mig nästan alltid till andnöd i skolan eller en ölnskan om att slänga boken tvärs över rummet i ren frustration och sorg över hur dum i huvet jag var. (Hände väl ioch för sig hemma att boken flög :oops: )
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in