Redigeringsdator till Final Cut 10?!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Redigeringsdator till Final Cut 10?!

Inläggav dipsy » 2013-09-16 20:15:23

Hej!

Jag ska köpa en redigeringsdator, som sagt för att klippa i Final cut 10.

På Apple-affären säger dom att det bästa vore Macbook retina som kostar typ 20 000.

Är det sant? Eller är det bara försäljarsnack? Vore jättetacksam för lite tips, då jag är så himla oinsatt i datorer.

Tack på förhand
dipsy
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-09-20

Redigeringsdator till Final Cut 10?!

Inläggav Moggy » 2013-09-16 21:02:12

Tynga videos du ska redigera? Typ 1080p och göra avancerade saker med höga krav på kvalitet? Eller fixa till videoinspelningar från mobilen?

En stationär med stor skärm och rejält med RAM borde vara ett bättre val, bättre ergonomi än en bärbar dator. Borde funka med en mellanklassdator som inte har de dyraste och bästa i processorväg om du inte ska göra superkrävande saker.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Redigeringsdator till Final Cut 10?!

Inläggav abyss » 2013-09-16 21:03:52

Eftersom att du använder Final Cut så är du ju nästan låst till att använda Apples datorer. Då får du helt enkelt vara beredd på att betala enorma summor pengar för hårdvara som egentligen kostar mycket mindre.

Det du vill ha när du redigerar är ju så kraftig processor som möjligt, mycket RAM och nu på senare tid vill man också ha en eller flera kraftiga GPUs(grafikkort). Sen tar det ju väldigt mycket plats att lagra video så man vill ju oftast ha mycket diskutrymme.

Personligen skulle jag inte titta på Macbooks överhuvudtaget, det man vill ha är ju en Mac Pro där det är kraftigare hårdvara och bättre möjligheter att koppla in nya diskar.

Om du nu ska ha en Macbook så är det ju bättre att köpa den vanliga Macbook Pro(inte retina) för du får helt enkelt mer hårdvara för pengarna då. En Retina med Dual Core verkar ligga på samma pris som den vanliga med Quad Core och då är det absolut bättre att köpa den vanliga.

Men om din budget är obegränsad och du absolut ska ha en Macbook så är det ju sant att den dyraste Macbook Pro Retina är den kraftigaste Macbooken och därför den bästa.
abyss
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-10

Redigeringsdator till Final Cut 10?!

Inläggav dipsy » 2013-09-16 21:12:30

Jag ska redigera HD-film med ganska höga krav på kvalitet. Jag skulle föredra en bärbar då jag reser så mycket.
Det var mannen i apple-butiken som sa att jag borde ha en macbook retina. Men Mac Pro säger du, det ska jag kolla upp, tack! Jag har verkligen ingen obegränsad budget, tvärtom:( Det är så obehagligt att lägga så mycket pengar på såna här saker utan att förstå dom olika grejerna:/
dipsy
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-09-20

Redigeringsdator till Final Cut 10?!

Inläggav Moggy » 2013-09-16 21:17:38

Är Mac ett krav? Finns appar till PC som gör samma sak och du får mer prestanda för pengarna då...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Redigeringsdator till Final Cut 10?!

Inläggav dipsy » 2013-09-16 21:33:57

Appar? Fattar inte sådant. Vet bara att jag måste ha Final cut 10! Men du menar att man bygger den själv på något sätt?
dipsy
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-09-20

Redigeringsdator till Final Cut 10?!

Inläggav Moggy » 2013-09-16 21:37:01

Videoredigeringsprogram. Som Final Cut Pro 10. Det finns motsvarade program till Windows.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Redigeringsdator till Final Cut 10?!

Inläggav abyss » 2013-09-16 23:25:43

Sony Vegas är väl det som används mest för redigering i Windows.
abyss
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-10

Redigeringsdator till Final Cut 10?!

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-17 0:07:58

Jag använde Final Cut Pro en del i våras på en Macbook Air av den senaste modellen. Jag redigerade visserligen inget 4K-material men 1080p gick smidigt att redigera. Det tog kanske 4 minuter per minut film att skapa den slutgiltiga filen utifrån projektet på storyboarden. Om du kan tänka dig en stationär kan du ju avvakta tills den nya Mac Pro släpps (den cylinderformade). Du behöver ju inte köpa en sån modell men då lär ju de gamla sjunka kraftigt i pris.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Redigeringsdator till Final Cut 10?!

Inläggav likeaboxof » 2013-09-17 3:22:53

Du får mer dator för pengarna om du köper stationär men reser man mycket och behöver ha med den så är det ju inget alternativ.
Om du måste arbeta i final cut pro (det finns andra bra program) så blir det nog billigast om du skaffar en snabb och bra dator som har windows men som klarar att köra apple operativsystem också. Jag är inte säker på vilka som det funkar på och inte men det kan du nog söka dej till.

Videoredigering kräver framför allt mycket proccesorkraft, dom nyare intel i7 proccessorerna klarar det galant och se till att ha minst 8 gb ram och gärna en ssd hårddisk.

Lycka till! :)
likeaboxof
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-16

Redigeringsdator till Final Cut 10?!

Inläggav lollo_testar » 2013-09-17 6:51:27

undrar mest varför du "måste" ha just final Cut. andra som ska klippa i samma film eller bara du som ska klippa? premiere pro funkar oxå...tror du kan ha pc till den..myyyyyyyycket billigare..
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Redigeringsdator till Final Cut 10?!

Inläggav yestomtom » 2013-09-17 9:19:37

Ett par tankar kring det hela så ta det för just vad det är, tankar.

Moggy skrev:Tynga videos du ska redigera? Typ 1080p och göra avancerade saker med höga krav på kvalitet? Eller fixa till videoinspelningar från mobilen?

En stationär med stor skärm och rejält med RAM borde vara ett bättre val, bättre ergonomi än en bärbar dator. Borde funka med en mellanklassdator som inte har de dyraste och bästa i processorväg om du inte ska göra superkrävande saker.


Tung video eller inte, FCP X gör ändå om allt till prores som inte kräver så mycket av CPU/GPU som andra codex.

Moggy skrev:Är Mac ett krav? Finns appar till PC som gör samma sak och du får mer prestanda för pengarna då...


Beror väll lite på vad man är van eller bekväm med. Många kan säkert jobba i alla de stora redigeringsprogrammen då de är väldigt lika och gör ungefär samma sak med väldigt små skillnader. Med det sagt så finns det alltid program man är mer bekväm med och får på så vis gjort (oftast) ett bättre jobb.

dipsy skrev:Jag ska redigera HD-film med ganska höga krav på kvalitet. Jag skulle föredra en bärbar då jag reser så mycket.
Det var mannen i apple-butiken som sa att jag borde ha en macbook retina. Men Mac Pro säger du, det ska jag kolla upp, tack! Jag har verkligen ingen obegränsad budget, tvärtom:( Det är så obehagligt att lägga så mycket pengar på såna här saker utan att förstå dom olika grejerna:/


Retina Mac behöver du inte alls och en nyare iMac duger fint om du inte ska börja försörja dig på din redigering och måste ha många hårddiskar och videocapturekort etc. Mac Pro är ganska dyr men den hänger med länge. Den jag har och redigerar på är fyra år gammal och jag skulle inte drömma om att byta ut den då den gör vad den ska utan problem. Kan tänka mig att dagens bärbara har bättre prestanda än min fyra åriga Mac Pro. En bärbar utan retina skärm eller en iMac kommer du klara dig långt på. En sak att tänka på är att FCP X använder mycket grafikkorts prestanda för att avlasta datorns CPU. Ska du göra mycket färgläggning, coola övergångar, filmburn eller andra effekter kolla efter om du hittar någon modell med lite vassare grafikkort. Men att lägga tusenlappar mer är inte värt det.

Har svårt att tänka mig att någon dator idag skulle bli seg för (vanlig) videoredigering. Det var dock stor skillnad för 4 - 6 år sedan.

lollo_testar skrev:undrar mest varför du "måste" ha just final Cut. andra som ska klippa i samma film eller bara du som ska klippa? premiere pro funkar oxå...tror du kan ha pc till den..myyyyyyyycket billigare..


Håller absolut med om att PC kommer vara en billigare lösning, sen om den är det i längden är en annan fråga. Premiere Pro CS är ett mycket trevligt och kompetent program att redigera video med. Lite högre inlärningströskel vilket kan göra att man som ny lättare fastnar och blir hämmad i sitt skapande (det är en helt personlig tanke kring det hela och behöver inte stämma på alla). Själva priset på Adobe Premiere Pro är ganska mycket högre än priset på FCP X.

Lycka till med din nya hobby och skapandet. kika gärna med Sveriges Film och Videoförbund http://sfvforbund.se/ om de har någon förening där du bor. Att hoppa med i en förening under en termin ger en bra skjuts framåt precis i början.

När allt kommer omkring handlar det ju tillslut om vad som funkar bäst för dig som person. Jag själv sitter fortfarande med FCP 7, för det funkar för mig. Har provat i stort alla de större från Adobe, Sony och AVID någon gång och fullföljt projekt i dem med. Skickar PM till dig med min Vimeo sida så du kan plågas med lite hobby film :lol:
yestomtom
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2013-09-05
Ort: NV Skåne

Återgå till IT-forum



Logga in