"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav Alien » 2014-10-28 16:38:36

Det är alltså en kvinna i Holland som bara äter raw food och bara det får sonen också, sedan han var fem år.

Inget kött, ingen fisk, inga mjölkprodukter. Hon är emot all kokt (och stekt) mat. Varm mat är rena giftet och ger cancer, säger hon. Inför argumentet att sonen riskerar att bli 10-12 cm kortare med denna kost svarar hon att andra barn får i sig konstgjorda hormoner i kött och mjölkprodukter. För min del anser jag att det kan vara en nackdel att vara kortare än andra pojkar/män. Att vara lång anses öht mer attraktivt för båda könen. Och för männen tillkommer att de förväntas vara längre än sina kvinnor. Enligt läkarna riskerar han bristsjukdomar som drabbar även hjärnan. Han får för lite protein, kalcium och fetter. Men modern säger att hon vet bättre än läkarna. Känns som sonen blir uppfostrad i en sekt "Raw food-sekten".

En raw food-profet predikar att kalcium ligger bakom alla inflammationssjukdomar.

Modern (någon far tycks inte finnas med i bilden) har anmälts för barnmisshandel (vanvård är det väl närmast). Men det verkar vara ett svårt fall, kan man ta ett barn ifrån dess mor när han själv inte upplever sig vanvårdad och givetvis håller av och litar på sin mor? Tyvärr har hon nu vant honom vid denna kost och dessutom hjärntvättat honom, så han inte äter något annat ens när han får chansen.

Programmet finns har på svt play:
http://urplay.se/Produkter/184093-Rawfood-infor-ratta
Men skolan och sjukvården tycker inte att Tom växer som han ska och hälsotester visar att han är undernärd. Myndigheter och åklagare kopplas in och Francis blir anklagad för vanvård.



Jag har ännu inte sett hela programmet själv, jag blev så upprörd att jag måste avbryta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Rawfood inför rätta". Vanvård att bara ge sin son raw food?

Inläggav Charlie72 » 2014-10-28 16:43:43

Har var ju 1,77 senast, så längden verkar ju inte vara något problem
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav Charlie72 » 2014-10-28 16:53:15

Kan inte vara värre än att äta ihjäl sig som resten av världen gör :-)063
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav matterik » 2014-10-28 20:32:49

Jag har ätit rawfood själv. Däribland ruttet kött, rutten fisk, rå fisk, rå kycklig, opastoriserad mjölk och kefir, honung, råa grönsaker, rå grönsaksjuice, rå häst, rå lamm hjärta, rå lever, rå njure, rå nöt osv.

Jag fick först reda på det från någon som heter aajonus vonderplanitz som bor i kalifornien och har skrivit en bok som heter "We want to live".

Jag blev aldrig sjuk av det jag åt.

Aajonus hade ett kontrakt som folk fick skriva på som han hjälpte själv där han friskrev sig från ansvar rent juridiskt så att de inte kunde komma åt honom. Men de försökte ändå. Har för mig att jag kommer ihåg att han hade advokat och videoinspelade allt när de bråkade med honom.

Jag skrev dock inte på något kontrakt själv eftersom jag aldrig hade direkt kontakt med honom utan bara köpte boken och körde på eget bevåg.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav matterik » 2014-10-28 21:08:52

Det var nog inte rutten fisk förresten. Om jag minns rätt. Det var bara nötkött som vi ruttnade.

Färsk kycklingfilé kunde man göra på följande sätt. Man klippte kycklingfilén i bitar. Sedan pressade man några citroner och la alla bitarna i en glasform tillsammans med citronvätskan. Sedan ställde man in det i kylskåpet. Så fick de stå och marinera några dagar tror jag. Kommer inte ihåg tiden och sedan åt man. Det var en syrlig god smak.

Ruttet kött gör man genom att ta en glasburk och stoppa i bitar av nötkött i. Sedan sätter man på lock och sätter in det i kylskåpet. Sedan så får man öppna locket en gång per dag så att det inte bildas anaeroba bakterier som kan vara farliga. Tror det tog en månad i kylskåpet så.

Sedan kunde man ta en bit kött då och då. Kallades för high meat.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav kiddie » 2014-10-28 21:37:43

Det ställs inför rätta för att det är konstigt och udda. Mer att ha avvikande idéer anses barnmisshandel.

Det är vanligt att man ger ungar näringsfattig mat, helfabrikat, godis, snacks, läsk och McDonalds. Ingen bryr sig. Grannungen växte upp utan hemlagat eller färska grönsaker.

Ställ sådana föräldrar inför rätta med isåfall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav Alien » 2014-10-28 21:58:29

Det är inte misshandel att vara dålig på att göra hemlagad mat. Dessa föräldrar har inte som idé att barnen inte ska få äta nyttig mat. Om barnen vill ha grönsaker får de det. Problemet brukar snarare vara att barnen inte vill äta grönsaker. Och dessa föräldrar hindrar inte sina barn från att äta skolmaten. Och de hindrade inte sina barn från att äta varm mat. Tänk när man kommer hem trött och frusen och inte kunna få något varmt i sig. Tom får heller aldrig känna lukten av god mat på spisen, all mat är kall och luktfri.

Jag ser inte hamburgare som dålig mat i sig heller, problemet är den feta pommefritten och den söta läsken.

Problemet i båda fallen är att man ger sina barn samma ensidiga kost som man äter själv. Men i ena fallet är det beroende på okunnighet/lättja och barnen har möjlighet att få bättre mat i skolan och hemma hos kompisar. I det andra fallet är det mer som en sekt. Tom får höra att läkare inte vet något, mamma vet alltid bäst och även hos kompisar ska han bara äta grönsaker.

Avvikande idéer kan faktiskt vara vanvård och farligt för barnen. T ex när föräldrar inte låter vaccinera sina barn och vägrar att låta barnen få blodtransfusion.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav kiddie » 2014-10-28 22:05:50

Meh. Man kan inte misshandla sin unge och skylla på okunnighet och lättja. Det är ingen ursäkt. OK att man som förälder inte orkar vara perfekt men att en del ungar enbart lever på skräp är inte OK. Skolmaten behöver inte vara någon direkt höjdare i hälsosamhet. Men jo, grannens unge hade nog dött av vitaminbrist utan skolmaten iallafall. Man kan inte leva utan vitaminer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav kapuni » 2014-10-28 22:33:06

Alien skrev:Han får för lite protein, kalcium och fetter.

Säger läkaren detta? Har prover tagits då? Att få i sig tillräckligt med protein och fett är inte svårt med vegan raw food.

Genomsnittsmänniskan överkonsumerar snarare protein och dessutom lär man behöva mindre när man äter raw food.

Fett är inte heller några problem med tanke på alla nötter och fröer man äter.

Kalcium kanske kan vara problematiskt, men äter man tillräckligt med mörka bladgrönsaker och samtidigt får i sig vitamin D tar kroppen upp bra med kalcium. Dessutom ska man inte behöva inta lika mycket kalciumrik mat med raw food vegan-diet som när man äter tillagat animaliskt protein.

Alien skrev:all mat är kall och luktfri.
Kall och kall, det behöver ju inte vara kylskåpskallt för att ätas. Luktfri? Snarare känner man både doft men framför allt smakerna mycket rikare när man äter oprocessad mat.

Visst, han kanske kan vara undernärd, men det lär inte bero på att han äter just raw food, utan att han inte äter tillräckligt. Det är långt ifrån det första barnet som äter raw food. Jag skulle tro att de flesta som äter raw food och gör det på rätt sätt snarare är väldigt friska. "Vanlig diet" kan ge brister också. Pga andra omständigheter.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav elle » 2014-10-28 22:40:35

Jag har sett hela programmet . En skrämselpropaganda om raw food .

Det finns kändisar som ger sina ungar raw food och ingen bryr sig om .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-10-29 0:53:51

Såg dokumentären.. Verkade ju inte vara någon fara på taket, då skulle de ju tagit ungen med detsamma från mamman.

Tror dock livsstilen passar vuxna bättre. Tror barn kan ha svårt att proppa i sig de mängder som behövs av denna mat som man fick se i programmet, det var väldigt strikt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav Lussan » 2014-10-29 12:28:32

Man ska kunna få i sig alla vitaminer och mineraler samt fett och protein genom att äta raw food. Inga problem.

Problemet är att mamman i det här fallet, iaf vad som visas vid deras middagar i programmet, inte ens gav killen nötter samt verkade bara ge honom sallader i olika former. Och vad jag såg så verkade innehållet inte vara tillräckligt varierat eller mycket. Och hon använde inte ens olja så fett fanns det inte mycket av heller. Hon var ju anklagad för att vara för fixerad och det tycker jag definitivt att hon var. Hon borde ge honom mer att äta och mer varierad kost. Så hon borde gå till en näringsrådgivare och inte de raw food personer hon träffade. De var ju lika fixerade som henne. programmet borde inte vara riktat till raw food utan till mamman som person. För hon var alldeles för extrem. Och hennes metod är ur min synvinkel som kost och näringsrådgivare skadligt för en växande person.
Lussan
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Stockholm

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav kiddie » 2014-10-30 0:33:12

Undrar vad som hände sen...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav elle » 2014-10-30 19:39:33

kapuni skrev:
Alien skrev:Han får för lite protein, kalcium och fetter.

Säger läkaren detta? Har prover tagits då? Att få i sig tillräckligt med protein och fett är inte svårt med vegan raw food. .

Ja , folk är rädda att bli hungriga och de äter mer än de behöver .

Mamma ändrade hans kost och han fick mer fet och kalcium ( från sesamfrö ) som jag förstod i filmen .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

"Rawfood inför rätta". Vanvård att ge sin son bara raw food?

Inläggav kiddie » 2014-10-30 20:01:04

Enda som var verkligen jobbigt var att mamman inte fattade att mat kan vara bra och dålig samtidigt. Om en sorts mat är 90 % bra så kanske man kan acceptera den? Ska all mat vara bäst utan en enda negativ egenskap kan man nog börja plocka bort mer och mer. Så att det till slut knappt finns något kvar. Då blir det ju bara stress och skräck knutet till maten.

Som att fisk var dåligt pga kvicksilver. Men man kan väl då ta en fisksort med mindre kvicksilver än de värsta sorterna?

Eller laga viss mat så att den blir energitätare, behöver ju inte vara animaliskt alls, men bara så ungen fick i sig lite större mängd. Han åt sig ju typ mätt på sallad.

Jag har svårt för att alla barn ska vara precis likadana, då kommer man ingenvart. Då kommer felaktigt tänkande och fördomar alltid finnas kvar. Man kan ju inte bara satsa på att ungen ska passa in hela tiden. Man förutsätter att ungar mår bäst om de passar in. Jag tror att det bara blir sämre mental miljö om alla kör på med att passa in vad det än är. Mindre och mindre olikheter accepteras. Så jag tycker det är jätteskönt när ngn vågar sticka ut.

Men som sagt, lite nyanserat tänkande från mammans sida hade inte skadat istf att bara fokusera på hur farligt allt är. Man undrar hur lång hennes lista över förbjuden mat egentligen var.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in