Rakdon.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rakdon.

Inläggav Flatline » 2015-02-13 14:45:41

Efter att ha ögnat igenom trådar om hud/hår och diverse tips för att sköta hygien och vardagsrutiner så som rakning så tänkte jag att det var på tiden med en tråd där man kan diskutera och tipsa om den lite mer ritualiserade delen av det hela.
Nämligen att raka sig med kniv eller för all del säkerhetshyvel om det faller en mer i smaken.
I vart fall finns det en uppsjö av vackra och effektiva redskap som gör morgonrutinen till något man ser fram emot och uppskattar.

Personligen föredrar jag kniven man får ju räkna med att det tar 10-15min extra men det ger en lite extra klasskänsla och man får väldigt god kontroll.

http://www.sageblades.com/straight-razors/
Där har vi några exempel på knivar som jag iof inte har råd med i dagsläget men gärna skulle vilja ha.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Rakdon.

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-13 15:05:16

Gillar hantverket skarpt...mycket snygga grejer!

Men raka sig med kniv, det vete fan...tänk om man slinter och skär upp ett sår? Råkar hosta eller blir skrämd av nåt plötsligt ljud?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rakdon.

Inläggav Flatline » 2015-02-13 15:15:01

Jag har faktiskt aldrig skurit mig hittills det gäller bara att stroppa kniven ofta så att den behåller skärpan.
En slö kniv är en farlig kniv.
Någon enstaka gång har jag kanske fått något litet snitt men inte värre än vad jag fått med vanliga hyvlar och då har jag använt kniv i snart 10 år.

Också viss fördel att den aldrig behöver bytas, har haft samma kniv under den perioden och den är lika bra som den dagen då jag köpte den.
http://thecompleteman.co.uk/CTR_E.-600.jpg
Där är den modellen av kniv jag använder, inte den absolut enklaste modellen utan den kostar runt tusenlappen men nöjer man sig med plast istället för ebenholts i handtaget så klarar man sig på mindre summor och det är ju som sagt en engångssumma.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Rakdon.

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-13 15:18:34

Ja man kanske lär sig rätt teknik hyfsat snabbt...men jag gillar inte att raka mig ens med hyvel.
Den nakna känslan efteråt, den irriterade huden.

Trimmar istället ner till ett skäggstubb med maskin.

Samma längd som på huvet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rakdon.

Inläggav antonius » 2015-02-13 15:57:52

"Riktiga män rakar sig med stål från Eskilstuna", men skam till sägandes har jag bara provat använda den ett par gånger, den kräver ju lite träning, men det är lite coolt när man tar fram rakkniven och småpojkarna tittar storögt när dom håller på med sina små engånghyvlar, haha :-)005

25110ce3214ddf6ff3575ca9138f9385.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Rakdon.

Inläggav Flatline » 2015-02-13 16:17:54

antonius skrev:"Riktiga män rakar sig med stål från Eskilstuna", men skam till sägandes har jag bara provat använda den ett par gånger, den kräver ju lite träning, men det är lite coolt när man tar fram rakkniven och småpojkarna tittar storögt när dom håller på med sina små engånghyvlar, haha :-)005


Den var inte ful den heller även om jag personligen föredrar en lite längre svans på dom, tycker att man har lite bättre styrsel då.
Och vad gäller det sistnämnda går det alldeles utmärkt ;)
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Rakdon.

Inläggav antonius » 2015-02-13 18:05:40

Flatline skrev:Och vad gäller det sistnämnda går det alldeles utmärkt


Ja om man är van, haha, men skämt åsido så kan man träna upp sin färdighet genom att bara raka kinderna med kniven och ta med en engångshyvel på svåra ställen, så slipper man raka av sig näsan på första försöket... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Rakdon.

Inläggav Miche » 2015-02-13 19:55:06

Flatline skrev:[...] nöjer man sig med plast istället för ebenholts i handtaget så klarar man sig på mindre summor och det är ju som sagt en engångssumma.
Tror ärligt talat att en plasthandtag inte håller lika länge och då blir det bökigt när det pajar (med otur ett rejält skärsår som följd). Om man ska satsa på kvalitet i bladet så bör nog även handtaget vara av bra kvalitet (trä kan vara ett alternativ om det är tätväxt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Rakdon.

Inläggav Flatline » 2015-02-18 20:08:05

Miche skrev:
Flatline skrev:Den var inte ful den heller även om jag personligen föredrar en lite längre svans på dom, tycker att man har lite bättre styrsel då.
Och vad gäller det sistnämnda går det alldeles utmärkt

Tror ärligt talat att en plasthandtag inte håller lika länge och då blir det bökigt när det pajar (med otur ett rejält skärsår som följd). Om man ska satsa på kvalitet i bladet så bör nog även handtaget vara av bra kvalitet (trä kan vara ett alternativ om det är tätväxt).


Plasten håller faktiskt förvånansvärt länge förutsatt att de inte ligger ute i direkt solljus.
Finns ju hundratals gamla bakelitklädda knivar liggandes i gamlingarnas badrumsskåp och de håller allt ihop bra ännu men visst det blir ju inte alls samma kvalitetskänsla även om de faktiskt håller väldigt bra.

Moderator: Rättade citatet så det tydligt framgår vem som skrivit vad.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in