Råd om halsmandlar?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Råd om halsmandlar?

Inläggav Fröken Fräken » 2011-07-28 23:44:11

Ursäkta om jag postar i fel avdelning, detta handlar om vård men inte om AS.

Min ena halsmandel (jag antar att det är min halsmandel, det är i alla fall långt bak i munnen, mellan två "valv"), den är svullen och missformad och det kommer gula prickar, typ som stora finnar. Det gör måttligt ont. Jag har ingen feber och känner mig inte sjuk. Det har kommit och gått i ett par veckor nu. Är detta något jag borde gå till vårdcentralen med? Eller ska jag ignorera det?

Jag är en sådan där som väldigt ogärna går till doktorn och jag har ingen vana av att göra det, eftersom jag fysiskt sett alltid varit så frisk. Så borde jag göra det nu?

Tack för svar av er med mandelerfarenhet... :wink:
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Råd om halsmandlar?

Inläggav Lakrits » 2011-07-28 23:58:54

För det första: Ring sjukvårdsupplysningen. De är kompetenta att svara på den här typen av frågor, något som de flesta här inte är (även om de tror att de är det).

För det andra: Om du kommer till en punkt, där du känner att du behöver fråga om sådana här saker, så visar det på ett mått av oro. Stilla denna oro genom att antingen följa punkt ett eller genom att gå till vårdcentralen och låta dem ta ett titt. Du kommer inte att dö av det och i värsta fall får du se det som en handfast KBT-övning.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Råd om halsmandlar?

Inläggav Fröken Fräken » 2011-07-29 23:46:53

Ja, men vårdcentralens uppgift är väl att behandla sjukdomar, inte att stilla min oro? Jag vill inte ta upp deras tid i onödan, om det inte är något. Och självklart väntar jag mig inte medicinskt kompetenta svar här. Men det kan ju finnas någon som har haft något liknande.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Råd om halsmandlar?

Inläggav Lakrits » 2011-07-29 23:55:27

Men ring då till Sjukvårdsrådgivningen. Deras uppgift är att svara på frågor som den du har för bedömning om det tarvas läkarvård eller inte. Du tar med andra ord inte upp deras tid i onödan. Vi betalar skatt för att vårdapparaten skall finnas där när vi behöver den. Att lida i tron att du bara skulle ta upp resurser är bara dumt. Min mor är likadan och har nästan strukit med ett par tre gånger eftersom hon "inte vill belasta vården i onödan". Gör inte samma misstag.

Vad jag menade med "att stilla din oro" var att om du har kommit till ett läge där du själv oroar dig för dina halsmandlar, så är det antagligen dags att uppsöka din husläkare. Förutsatt att du inte är hypokondriker, förstås, men det intrycket får jag inte.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Råd om halsmandlar?

Inläggav Rabies » 2011-07-30 0:10:41

Sjukvårdsupplysningen, som sagt :)
Rabies
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-06-07

Re: Råd om halsmandlar?

Inläggav Fröken Fräken » 2011-07-30 0:25:48

Ok, tack, jag ska prova att ringa dit.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Råd om halsmandlar?

Inläggav Fenren » 2011-07-30 0:30:46

de har öppet dygnet runt (1177 är det dit)
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Råd om halsmandlar?

Inläggav micke83 » 2011-07-30 0:30:53

Jag instämmer med övriga talare, men med tillägget att min gissning är att de kommer gissa att du har en bakteriell tonsillit (halsfluss) som du verkar kunna hålla stången, meninte göra dig kvitt. i det läget gissar jag att dom kommer skicka dig till doktorn rö att få antibiotika.

OM det inträffar bör du stå på dig hos doktorn och kräva ett odlingsprov för att inte få fel atibiotikum utskrivet. Vi vill ju inte i onödan skynda på bakteriernas anpassning... Snart hjälper inte vårt kära penicillin längre.
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Råd om halsmandlar?

Inläggav Fröken Fräken » 2011-08-06 22:29:02

Uppdatering: jag är bra i halsen nu.
Jag bokade tid på Vårdcentralen, kl 8.15 på morgonen. Jag hade stora gula pluppar i halsen. Tyvärr trillade de bort på kvällen innan jag skulle dit, så när jag kom dit så kunde doktorn inte se att något såg konstigt ut alls, så jag skämdes jättemycket för att jag kommit dit i onödan. Det hände alltså precis det jag oroat mig för, att jag tog upp deras tid för ingenting. (Han var noggrann och tog prover och allt, inga streptokocker.) Sedan dess är det bra.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Råd om halsmandlar?

Inläggav Lakrits » 2011-08-06 22:33:49

Fröken Fräken skrev:Uppdatering: jag är bra i halsen nu.
Jag bokade tid på Vårdcentralen, kl 8.15 på morgonen. Jag hade stora gula pluppar i halsen. Tyvärr trillade de bort på kvällen innan jag skulle dit, så när jag kom dit så kunde doktorn inte se att något såg konstigt ut alls, så jag skämdes jättemycket för att jag kommit dit i onödan. Det hände alltså precis det jag oroat mig för, att jag tog upp deras tid för ingenting. (Han var noggrann och tog prover och allt, inga streptokocker.) Sedan dess är det bra.

Men du var inte där i onödan, utan för att det fanns något reellt för doktorn att ta ställning till. Om du anser att du måste vara död eller dödssjuk för att inte skämmas inför doktorn, så må väl det vara hänt, men den här inställningen som du har är fullständigt irrationell.

Vad sade sjukvårdsupplysningen, förresten?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Råd om halsmandlar?

Inläggav Fröken Fräken » 2011-08-06 22:40:49

Jag ringde aldrig till dem, för jag blev så äcklad av de gula plupparna att jag ringde direkt till vårdcentralen i måndags. Men tack ändå för stöd och uppmuntran att ringa dit!
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Råd om halsmandlar?

Inläggav ca » 2011-08-06 23:10:55

Det har jag för mig att min syster råkat ut för... Hmm. Kommer inte ihåg namnet på tillståndet. Kanske hon kan svara själv.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Återgå till Aspergare och vården



Logga in