Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav Citrus » 2013-12-28 18:01:13

Hej…ny här, då jag behöver råd. Har själv inte asperger, men har blivit intresserad av någon som har. Min fråga till er är hur jag skall kunna närma mig honom. Har försökt visa honom att jag är intresserad av honom, men inget funkar. Nu är väl vi kvinnor kanske inte de mest tydliga när vi stöter på någon. Har fattat nu jag måste vara mer rakare mot honom, men hur? När vi är ensamma (jobbar ihop) är det så bra, men hur ska jag visa att jag vill mer? På vilket sätt bjuder jag ut honom? Är så livrädda att jag ska skrämma iväg honom….:(
/Citrus :-)154
Citrus
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-12-28

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav Parvlon » 2013-12-28 18:06:23

Bjud han på mat. Säger han att han helst lagar själv så fråga om han bjuder.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-28 18:19:38

-Var lite tydligare om du vill att det ska nå fram.

Jag är själv en aspergergrabb som sannolikt har missat många brudar för att jag inte sett signaler som varit för subtila.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav plåtmonster » 2013-12-28 18:25:41

Citrus skrev:Har försökt visa honom att jag är intresserad

Hur har du gjort detta?
Rent praktiskt..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav Huggorm » 2013-12-28 18:25:54

Eller så uppfattar man ändå signalerna men vågar inte tro att man sett rätt. Kan bli pinsamt om det trots allt inte var intressesignaler. Så ja, tydlighet är viktigt. "Spelet" med uppvaktning och hela den grejen får man ofta avstå om man vill bli ihop med en aspergerkille.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav nescio » 2013-12-28 18:51:17

Citrus skrev:Har försökt visa honom att jag är intresserad av honom, men inget funkar.
Vad menar du med funkar? Väntar du dig att han ska ta något initiativ själv? Han kanske är intresserad, men inte vet vad han ska göra åt det eller inte vågar.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav gadas » 2013-12-28 20:33:53

Citrus skrev:Nu är väl vi kvinnor kanske inte de mest tydliga när vi stöter på någon.

Och kombinerat med att killen har AS och förmodligen behöver väldigt tydliga signaler...

Själv är jag rädd, och har med erfarenhetens hjälp blivit ännu räddare, att övertolka signaler från en tjej.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav Ogsar » 2013-12-28 20:52:22

Jag kan ha väldigt svårt att veta om någon skulle "stöta" på mig. Men försök att vara ärlig, kanske säga att du är lite intresserad av honom (på grund av något) och vill lära känna honom lite bättre. Vet du om han har något intresse där han är väldigt kunnig och du säger att du vill veta lite om det, då kan det vara kört. (Talar från egna erfarenheter), då kanske han tycker att det är kul att berätta och kan sitta väldigt länge, det kan bli svårt för dig att prata om något annat. Men kanske fråga vad han gillar för typ av filmer, böcker eller något, försök att få igång en diskussion och håll diskussionen uppe, utan att börja kallprata.

Jag vet inte hur mycket du samtalat med honom, kan kanske skriva mer då jag vet.
Ogsar
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-12-23

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav Citrus » 2013-12-28 22:57:25

Va snällt att så många har svarat…:)
plåtmonster skrev:Hur har du gjort detta? Rent praktiskt..


Har liksom gjort så som jag alltid gjort. Försöker vara nära honom fysiskt, frågar honom saker, ber honom berätta om sig, ler, överöser honom med beröm och beundran. Men han är liksom bara glad och ler en massa mot mig, men verkar inte fatta något av det jag håller på med.

Ogsar skrev: Vet du om han har något intresse där han är väldigt kunnig och du säger att du vill veta lite om det, då kan det vara kört. (Talar från egna erfarenheter), då kanske han tycker att det är kul att berätta och kan sitta väldigt länge, det kan bli svårt för dig att prata om något annat. Men kanske fråga vad han gillar för typ av filmer, böcker eller något, försök att få igång en diskussion och håll diskussionen uppe, utan att börja kallprata.

Jag vet inte hur mycket du samtalat med honom, kan kanske skriva mer då jag vet.

Att han pratar mycket om det han är kunnig i har jag märkt. Det riktigt lyser om honom när han börjar prata och jag som är helt såld på honom lyssnar ju mer än gärna, oavsett vad han pratar om… :)
Vi träffas genom vårt jobb och jag försöker då prata så mycket som möjligt med honom och han låter mig verkligen fråga honom om allt i hans liv och han svarar på allt. Dock har jag märkt att jag får oftast hålla igång samtalet. Han frågar väldigt sällan mig om saker, men jag försöker berätta lite om mig, i hopp att han ska fatta tycke. Skriver även lite till honom på facebook.

Han verkar lite tafatt och blyg stundtals och det verkar vara svårt att göra något spontat, typ gå ut och fika efter jobbet osv. Men förra veckan följde han med mig på en liten grej efter jobbet och jag blev ju jätteglad, trots att han verkade lite nervös.

Funderar på att fråga om han vill fika någon dag eller gå på en promenad. Tror ni att det är lättast för honom om jag gör det öga mot öga eller typ via facebook?
Citrus
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-12-28

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav Moggy » 2013-12-28 23:06:10

Citrus skrev:Funderar på att fråga om han vill fika någon dag eller gå på en promenad. Tror ni att det är lättast för honom om jag gör det öga mot öga eller typ via facebook?


KAnske föreslå en promenad med nåt syfte och mål? Gå till nån butik lagom långt bort för att du vill ha råd med nåt du funderar på at köpa? Gå till ett visst café för att dom har nån extra god eller speciell macka där?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav Ogsar » 2013-12-28 23:18:28

Citrus skrev:Vi träffas genom vårt jobb och jag försöker då prata så mycket som möjligt med honom och han låter mig verkligen fråga honom om allt i hans liv och han svarar på allt. Dock har jag märkt att jag får oftast hålla igång samtalet. Han frågar väldigt sällan mig om saker, men jag försöker berätta lite om mig, i hopp att han ska fatta tycke. Skriver även lite till honom på facebook.

Han verkar lite tafatt och blyg stundtals och det verkar vara svårt att göra något spontat, typ gå ut och fika efter jobbet osv. Men förra veckan följde han med mig på en liten grej efter jobbet och jag blev ju jätteglad, trots att han verkade lite nervös.

Funderar på att fråga om han vill fika någon dag eller gå på en promenad. Tror ni att det är lättast för honom om jag gör det öga mot öga eller typ via facebook?


Jag själv hade nog inte trott att personen stött på mig, jag hade bara tänkt att hon varit intresserad det hon frågade om osv. Alltså just allmänt.

Om han har svårt för spontana saker, så fråga, "vill du ta en fika med mig nästa vecka?"
Då kan han ju planera lite i alla fall.

Jag vet inte vad som är lättast, gör som du själv känner är bäst. Har du någon "magkänsla" så följ den, men om du ska fråga öga mot öga, fråga så naturligt du kan, det hade jag uppskattat, istället för någon som blir nervös och så. Men det är ju bara jag, han skulle mycket väl kunna vara annorlunda gällande den saken!
På facebook så hade det väl varit lättast att börja med ett hej, sen frågan, eller kanske "vad gör du" mellan 'hej' och frågan.
Ogsar
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-12-23

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav gadas » 2013-12-29 0:11:03

Jag tror han förstår precis vad som pågår - dvs att du av någon anledning vill veta hur han lever, att du tycker att han är duktig, att du vill ha trevligt på arbetsplatsen och att du blir glad när han delar med sig av sina kunskaper... :P :wink:

Så det är nog dags för nästa steg - hade jag kommit på vad så vore jag nog inte oskuld själv...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav Drakir » 2013-12-29 0:25:29

Varför inte vara rakt på sak "Jag är intresserad av dig, lust att gå ut på (middag/fika eller vad som nu passar er) någon dag?"

Tror jag själv hade uppskattat det när det var relevant, just att personen är ärlig och förståelig, vilket hade känts tryggare och gjort det lättare att våga närma sig.

Hoppas det löser sig i vilket fall :)
Drakir
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2013-12-28

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav Feline » 2013-12-29 1:40:36

Drakir skrev:Varför inte vara rakt på sak "Jag är intresserad av dig, lust att gå ut på (middag/fika eller vad som nu passar er) någon dag?"

Tror jag själv hade uppskattat det när det var relevant, just att personen är ärlig och förståelig, vilket hade känts tryggare och gjort det lättare att våga närma sig.

Hoppas det löser sig i vilket fall :)


Försiktigt rak på sak är absolut bäst, enligt mig! :-)Happy

För att prata minnen, en tjej skulle beskriva en dröm kille för mig och
på varje punkt sa jag; -"Men, precis som jag!"
Först efter en stund frågade kompisen vad det var för fel på mig... :-)Happy
Att det var mig hon pratade om kopplade liksom inte! :-)051
Feline
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2013-09-03

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav notwoodstock » 2013-12-29 2:08:17

Jag har råkat ut för att (efter att min Sociala Fobi försvann), så fick jag ett par gången fråga den inblandade damen ifråga om hon flörtade. När situationen var underlig, något.

Det är ju mig det som kanske då har AS som det berodde på, men inte är det ju lyckat om man råkar ut för så grundläggande missförstånd.

Jag vet inte hur man bjuder ut någon praktiskt taget alls. Lite skulle det ju ställa till det om den andre är ointresserad och måste tacka nej. Det är ju ofint.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav Alien » 2013-12-29 3:28:15

notwoodstock skrev:Jag vet inte hur man bjuder ut någon praktiskt taget alls. Lite skulle det ju ställa till det om den andre är ointresserad och måste tacka nej. Det är ju ofint.


På vilket sätt är det ofint? Att man bjuder ut någon som är ointresserad? Det måste man ju göra för att få veta om den är intresserad. Iaf om man inte genom någon slags tankeläsning vet detta. Och den tjej som blir utbjuden av någon ointressant blir i bästa fall ändå smickrad. Åtminstone borde hon inte bli förolämpad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav plåtmonster » 2013-12-29 3:39:01

Citrus skrev:Har liksom gjort så som jag alltid gjort. Försöker vara nära honom fysiskt, frågar honom saker, ber honom berätta om sig, ler, överöser honom med beröm och beundran. Men han är liksom bara glad och ler en massa mot mig, men verkar inte fatta något av det jag håller på med.


Han slutsats kan mycket väl vara att du är snäll vän ;)
Och om han är intresserad så kanske han inte vågar tala om det. Eller ännu värre inte vågar erkänna det ens. Är det så blir det svårt.

Du får väl fråga om du kan krama honom?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav ElisabetC » 2013-12-29 5:02:44

Citrus skrev:Hej…ny här, då jag behöver råd. Har själv inte asperger, men har blivit intresserad av någon som har. Min fråga till er är hur jag skall kunna närma mig honom. Har försökt visa honom att jag är intresserad av honom, men inget funkar. Nu är väl vi kvinnor kanske inte de mest tydliga när vi stöter på någon. Har fattat nu jag måste vara mer rakare mot honom, men hur? När vi är ensamma (jobbar ihop) är det så bra, men hur ska jag visa att jag vill mer? På vilket sätt bjuder jag ut honom? Är så livrädda att jag ska skrämma iväg honom….:(
/Citrus :-)154


Var tydlig och visa tålamod.
Föreslå fika kanske, till att börja med. Slå ut med armarna som en invit till en kram..eller fråga om du kan krama honom (vissa aspergare har problem med kroppskontakt, så ta inte alltför illa upp om du får ett nej.. Ge inte heller upp, för nästa gång ni står där mitt emot varandra kanske han mer än gärna vill krama om dig).

Bio.. Middag..

I rätt stund slänger du in att du tycker att han är trevlig och så vidare.. Hur mycket han själv är kapabel att tolka av vad du känner får du helt enkelt försöka hålla reda på under träffen..och då prata på så mycket som situationen kräver helt enkelt..

Lycka till.
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav gadas » 2013-12-29 15:36:20

Framför allt: Tro inte att han är ointresserad eftersom han VERKAR ointresserad - även om han verkar VÄLDIGT ointresserad! Kommer det från en NT är det nog ett "tydligt nej" men från en AS så har han inte uppfattat frågan eller ens att det skulle vara en fråga!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav Toblerone » 2013-12-29 16:40:50

En annan idé vore att försöka prata kärlek och förhållanden - allmänt alltså. Dvs. inte helt allmänt, utan kanske ändå fråga honom om han inte har nån flickvän och varför inte. Då kan du få reda på om han överhuvudtaget kan tänka sig en relation just nu.

Då tar du inte så stor risk om du sedan ska fråga honom lite mera konkret om han kan tänka sig gå ut med dig för. Det vore då nästa steg - som du kan göra direkt om han inte har några invändningar mot en relation. Jag tror det kan vara svårt för en Aspie att förstå vad du är ute efter annars. Jag tror du behöver säga att du gillar honom och skulle vilja gå ut eller göra något tillsammans.

Och just därför kan det vara bra att först kolla av att han inte redan har flickvän, eller inte alls vill ha en relation... eller är bög....
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav plåtmonster » 2013-12-29 20:03:42

Eller asexuell.. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav Citrus » 2013-12-30 21:57:53

Tack så mkt för alla råd. Önskar ju att det var er jag skulle bjuda ut på dejt... :)
Pga av alla helger, så träffar jag honom inte fören nästa vecka, men jag ska ta med allt ni sagt och med lite mod, så får vi se hur det går.. :)
Tack igen!... :-)154
Citrus
Citrus
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-12-28

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav antonius » 2013-12-30 23:58:18

Du måste be om hjälp och ta med grabben till återvinningcentralen, och låtsas lägga ngt fel och då när du får en lång redogörelse om vikten av att lägga saker rätt, säger du kyss mig och slätar av honom.

Eller tar med honom på utflykt med matsäck och när ni ska göra opp eld, så samma där du misslyckas, då måste han ju visa, då gör du samma kyss honom.

Om han är lite intelektuell, bibblan, säg att du har letat efter en märklig Faust översättning längst in mellan bokradena men misslyckats, naturligtvis vill han då visa, då slår du till och hånglar upp honom mellan hyllorna, tre tänkbara senarior kan inte misslyckas, kör på... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Råd hur man bjuder ut någon med asperger

Inläggav Kristofer » 2013-12-31 0:32:48

Citrus skrev:På vilket sätt bjuder jag ut honom?


Tala om vad du vill och vad du känner med egna ord, egna ord utan omskrivningar eller inlindningar.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in