Psykoterapi/samtalstöd hos St Lukas

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Psykoterapi/samtalstöd hos St Lukas

Inläggav silent_wings » 2014-03-26 13:40:13

Jag har tidigare haft kontakt med Vuxenhabiliteringen och träffat psykolog där i ett par års tid. Men den kontakten avslutades för ett år sedan. Jag har ofta tankar kring livet och relationer som jag tycker är svårt att förstå sig på och hantera. Psykologkontakten på vuxenhabiliteringen fick mig att må något bättre. Det gör jag väl fortfarande. Men jag känner att mina djupa tankar börjar komma tillbaka och jag skulle skulle behöva någon igen för djupare samtal, så att jag inte faller för djupt ner i grubblerier.

Tyvärr är det upp till 6 månaders väntetid innan man kan få tid till vuxenhabiliteringen. Det hjälper inte att man varit inskriven där tidigare. Man måste göra om ansökningsförfarandet igen. Nu har jag av mitt boendestöd blivit tipsad om St Lukas och även läst om dem på deras hemsida och vad de kan erbjuda. Är det någon som har erfarenhet av dem och vet ni om de har någon kunskap om Aspergerproblematik? Är det dyrt att gå hos dem?


Moderator: Flyttade tråden från Övriga Aspergerfrågor.
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Psykoterapi/samtalstöd hos St Lukas

Inläggav Cloudatlas » 2014-03-27 22:15:36

St Lukas är som omväxling inte ett vinstdrivande företag. Utan har en lite annorlunda syn på vad det kostar. På de flesta ställena i St Lukas får man ett lägre pris som privatperson. I vissa län så kan det finnas avtal med landsting vilket gör att kostnaden blir lägre. Kunskap om aspergers m.m. är nog bäst att fråga respektive mottagning eftersom det är olika överallt vilka erfarenheter som finns.
*edit: felstavat.
Cloudatlas
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-03-27

Psykoterapi/samtalstöd hos St Lukas

Inläggav atoms » 2014-03-27 22:44:02

St Lukas har 48 mottagningar över hela landet.

http://www.sanktlukas.se/

Till dig som söker S:t Lukas privat…

Hur påverkar mina inre bilder och mina tankar min livskvalitet? Hur lär jag känna mig själv bättre? Hur samverkar jag med min omgivning? Här finns någon att dela tankarna med. Du får möta dig själv i en trygg relation till en terapeut. Någon som lyssnar, finns där för dig och kan ge dig professionell hjälp att komma vidare.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Psykoterapi/samtalstöd hos St Lukas

Inläggav notwoodstock » 2014-03-28 2:46:34

Jag har haft förmånen att möta en präst som även är utbildad där.

Hon var full av "nåd och sanning", en klart positiv person.

Men tyvärr så är det frågan om en sjukhuspräst.

Så jag vill inte störa även om han tyckte det var ok, men jag flyttade därifrån också.

Jag blev lite förbryllad av hur det är gjort med Stiftelsen, jag trodde dom var präster? Har inte riktigt koll på det hela.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Re: Psykoterapi/samtalstöd hos St Lukas

Inläggav kvasten » 2014-03-28 7:21:03

S:t Lukas är en stiftelse på kristen grund där alla ska vara utbildade att kunna prata om existentiella frågor med den patient som vill. Jag har själv gått där i 2,5 år till en superbra terapeut. Alla som jobbar där är inte troende själva. En del präster väljer att vidareutbilda sig på S:t Lukas men det är alltså inte bara präster som jobbar där.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Psykoterapi/samtalstöd hos St Lukas

Inläggav Puzzle » 2015-06-09 23:40:03

Puffar lite i den här tråden för att se om det möjligtvis är någon mer som har erfarenheter av Sankt Lukas och som känner för att dela med sig av den. Själv så hade inte ens hört talas om organisationen innan jag läste om den här på forumet.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Aspergare och vården



Logga in