Psykiska problem och näring

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Psykiska problem och näring

Inläggav serri » 2008-08-17 17:03:12

Jag hittade en intressant artikel som en bloggare postat om koppling mellan näringsbrister, näringsöverskott, socker, skräpmat och psykiska problem som depressioner, hyperaktivitet och autistiska symptom.

http://www.peterularsson.se/adhd-7/

Vad är era åsikter om det här?
Senast redigerad av serri 2011-05-04 15:19:40, redigerad totalt 1 gång.
serri
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2008-04-15

Re: Psykiska problem och näring

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-17 17:05:26

serri skrev:Jag hittade en intressant artikel som en bloggare postat om koppling mellan näringsbrister, näringsöverskott, socker, skräpmat och psykiska problem som depressioner, hyperaktivitet och autistiska symptom.

http://www.peterularsson.se/adhd-7/

Vad är era åsikter om det här?


Har inte läst just det här, men känner igen namnet som en som är emot en massa vedertaget om npf. Samma slags argument som Eva Kärfve, scientologerna osv. Inget för mig alltså.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:19:40, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Psykiska problem och näring

Inläggav serri » 2008-08-17 17:31:09

alfapetsmamma skrev:Har inte läst just det här, men känner igen namnet som en som är emot en massa vedertaget om npf. Samma slags argument som Eva Kärfve, scientologerna osv. Inget för mig alltså.


Aha okej. Jag känner varken till bloggaren Peter U Larsson eller artikelförfattaren Peter Anstrin, så för mig spelar inte syftet med artikeln någon roll. Men innehållet var delvis ganska intressant tycker jag. :)
Senast redigerad av serri 2011-05-04 15:19:40, redigerad totalt 1 gång.
serri
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2008-04-15

Inläggav MsTibbs » 2008-08-17 20:23:51

Han är scientolog. Scientologerna argumenterar inte på forum, de bara klistrar in sina propagandatexter, istället för att svara på frågor. Exempelvis hävdar de att ADHD inte finns såm den du länkade till gjort på ett annat forum. Dom sysslar med lobbying och struntar i vad vi som faktiskt har diagnosen själva, säger. Synd, för det kan vara svårt för dem som inte är insatta i frågan att veta vem de kan tro på.

Självklart är det bra att äta nyttigt, det är nog ingen emot, äta bra mat ger folk bäst möjlig förutsättning att må bra:

- Men inte tusan BOTAR det depressioner/ADHD/autism som han felaktigt hävdar! Viktig skillnad!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:19:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav serri » 2008-08-17 21:28:43

Jag hade aldrig hört talas om scientologer. Men okej.. Det låter ju som de har sjuka åsikter. Tack för upplysningen, jag ska läsa på om det.

Fortfarande tycker jag det är en intressant artikel. Jag läste inget om att ADHD inte skulle finnas eller att bra mat botar något i den där artikeln. Jag tolkade innehållet i artikeln som att dålig mat kan förvärra mående och problematik hos personer med psykiska problem och att bra mat så klart istället förbättrar. Uppenbart och intressant helt enkelt.

Om artikelförfattaren bara sprider propaganda och all fakta i artikeln är falsk så är det väldigt tråkigt. Men tankarna kring själva ämnet ska väl inte uteslutas att diskuteras om för det?
Senast redigerad av serri 2011-05-04 15:19:40, redigerad totalt 1 gång.
serri
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2008-04-15

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-17 21:35:58

serri skrev:Jag hade aldrig hört talas om scientologer. Men okej.. Det låter ju som de har sjuka åsikter. Tack för upplysningen, jag ska läsa på om det.

Fortfarande tycker jag det är en intressant artikel. Jag läste inget om att ADHD inte skulle finnas eller att bra mat botar något i den där artikeln. Jag tolkade innehållet i artikeln som att dålig mat kan förvärra mående och problematik hos personer med psykiska problem och att bra mat så klart istället förbättrar. Uppenbart och intressant helt enkelt.

Om artikelförfattaren bara sprider propaganda och all fakta i artikeln är falsk så är det väldigt tråkigt. Men tankarna kring själva ämnet ska väl inte uteslutas att diskuteras om för det?


Tankarna du nämner här låter harmlösa och dessutom riktiga, men annars är scientologer JÄTTELÄSKIGA. Vill du läsa om deras krig mot neuropsykiatrin så rekommenderar Strider i hjärnåldern, av Vanna Beckman.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:19:40, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MsTibbs » 2008-08-17 21:42:38

serri skrev:Om artikelförfattaren bara sprider propaganda och all fakta i artikeln är falsk så är det väldigt tråkigt. Men tankarna kring själva ämnet ska väl inte uteslutas att diskuteras om för det?


Läs om läs rätt.

Jag skrev att det är skitbra att äta hälsosamt, det ser du om du läser noggrant. Till och med dom värsta elakingar tyckte förmodligen det var bra att äta hälsosamt, men det säger inget om hur sjuka vissa av deras andra åsikter är.

De är en sekt, med allt vad begreppet sekt innebär, de är farliga just därför att de ser så ofarliga ut vid snabb anblick men har et väldigt farligt och förrädiskt budskap, om man ser på helheten av vem de är.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:19:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav harrypotter » 2008-08-17 23:07:59

Jag fick nyttig mat av mina föräldrar och var redan konstig då.
Senast redigerad av harrypotter 2011-05-04 15:19:40, redigerad totalt 1 gång.
harrypotter
 
Inlägg: 329
Anslöt: 2007-06-12

Inläggav serri » 2008-08-17 23:44:18

MsTibbs skrev:
serri skrev:Om artikelförfattaren bara sprider propaganda och all fakta i artikeln är falsk så är det väldigt tråkigt. Men tankarna kring själva ämnet ska väl inte uteslutas att diskuteras om för det?


Läs om läs rätt.

Jag skrev att det är skitbra att äta hälsosamt, det ser du om du läser noggrant. Till och med dom värsta elakingar tyckte förmodligen det var bra att äta hälsosamt, men det säger inget om hur sjuka vissa av deras andra åsikter är.

Jag läste rätt från början. Det du citerade från mitt inlägg handlade om artikeln, inte det du skrev.

MsTibbs skrev:De är en sekt, med allt vad begreppet sekt innebär, de är farliga just därför att de ser så ofarliga ut vid snabb anblick men har et väldigt farligt och förrädiskt budskap, om man ser på helheten av vem de är.

Okej. Jag förstår. Scientologer är idioter. Men som sagt... Jag tipsade om en artikel angående något annat än scientologism. Även om den nu visade sig vara skriven av en scientolog så kan det finnas något värde i artikeln.
Senast redigerad av serri 2011-05-04 15:19:40, redigerad totalt 1 gång.
serri
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2008-04-15

Inläggav serri » 2008-08-17 23:45:46

harrypotter skrev:Jag fick nyttig mat av mina föräldrar och var redan konstig då.

Jag med.
Senast redigerad av serri 2011-05-04 15:19:40, redigerad totalt 1 gång.
serri
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2008-04-15

Inläggav serri » 2008-08-17 23:49:50

alfapetsmamma skrev:Tankarna du nämner här låter harmlösa och dessutom riktiga, men annars är scientologer JÄTTELÄSKIGA. Vill du läsa om deras krig mot neuropsykiatrin så rekommenderar Strider i hjärnåldern, av Vanna Beckman.

Tack för tipset! Jag ska läsa lite på internet för att veta vad de sysslar med, men jag tror inte jag är intresserad att veta mer än det. :)
Senast redigerad av serri 2011-05-04 15:19:40, redigerad totalt 1 gång.
serri
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2008-04-15

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-18 7:11:55

serri skrev:
harrypotter skrev:Jag fick nyttig mat av mina föräldrar och var redan konstig då.

Jag med.
Samma här.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:19:43, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-18 7:21:16

Jag anser att det är att snedvrida när man som artikelförfattaren ifrågasätter felbalanser av transmittorsubstanserna och därmed mediciner som SSRI.
Samtidigt som samma person tycker att rätt mat kan påverka problemen.

"Rätt mat" påverkar balansen mellan transmittorsubstanserna, till det bästa.

Det är två olika sätt att angripa ett problem, men de kan kombineras och de kan påverka samma substanser.
Mediciner har fördelen att verka kraftfullare (bra vid t.ex. djup depression) och maten har fördelen att påverka "bredare" och att hålla individer friska i längden.
Ibland finns problem att bygga upp komplexa molekyler av enklare, och då hjälper inte vanlig bra kost fullt ut, utan man kan behöva tillföra mediciner eller högre andel av färdiga molekyler (t.ex. som man gör med animaliska långkedjade omega3-fettsyror).

Angående npf och mat så tror jag säkert att man kan påverkas till det sämre genom att "leva på snabba kolhydrater", men inte att man blir "helt normal" genom att äta rätt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:19:43, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Tobias » 2008-08-18 9:46:49

Scientologerna är global sekt grundad av SF-författaren Ron Hubbard, här är en sammanfattning av deras tro:

Senast redigerad av Tobias 2011-05-04 15:19:43, redigerad totalt 1 gång.
Tobias
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2005-10-19

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-18 11:39:49

Här nåt lite trevligare:

http://www.autismdiet.se/
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:19:43, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-08-18 12:57:35

Om Scientologerna:

Har sett ett insider-dokument på nätet där scientologernas mål och metoder var beskrivet (fritt ur minnet):

1. Attackera psykiatrin med alla till buds stående medel (för att knycka marknadsandelar från läkemedelsföretag och psykologer).

2. Skaffa rika och kända anhängare för att göra Scientologin mer populär.

(Sen var det säkert fler punkter som jag inte minns.)

Det är Scientologerna som drivit Narconon. Att rikta in sig på de svagaste i samhället och låtsas vilja hjälpa dem är typiskt predatoriskt sekt-beteende.


Om diet, NPF och psykiska obalanser:

Även om Larsson är Scientolog (vilket jag också har för mig att jag sett bekräftat av någon annan källa) så betyder det inte att artikeln är felaktig i sak, förutom på den punkten att han går till överdrift åt andra hållet och menar att NPF inte finns.

Själv tror jag att de flesta NPF till största delen är nedärvda personlighetsdrag, men det utesluter ju inte att t ex tungmetaller, lösningsmedel och onaturlig diet som har en förgiftande effekt i kroppen förvärrar medfödda problem, särskilt på dem som redan har en medfödd känslighet. Dock tror jag det varierar från person till person hur känslig man är.

Själv påverkades jag väldigt starkt av just socker, som hade exakt den effekt på mig som beskrivs i artikeln; hyperaktiv, rastlös, okoncentrerad, deprimerad, irriterad, extremt nervös, rodnade lätt etc. När jag slutade med socker blev jag lugn, fokuserad och förnöjd. Men det behöver då inte gälla alla. Somliga är ju intensiva snabbtänkare och har ett hett temperament helt naturligt, medan jag egentligen är flegmatisk, opassionerad och introvert så hos mig var symtomen mer en obalans än något medfött.

Felet artikelförfattaren gör är alltså att absolutifiera något som har viss grund men inte nödvändigtvis stämmer på alla.

Så, även om det aldrig skadar att ta extra vitaminer, rena kroppen och undvika socker, tillsatser och gifter så känns alfapetsmammans länk lite mer balanserad. Fast socker finns med på dietlistan där; det skulle jag nog vara lite försiktig med. Autism-diet kan ibland bli lite för insnöad på just gluten och mjölk, när problemet kan vara något annat man inte tål, t ex just socker. Vissa av oss är nästan som allergiska mot det, fast det ännu inte är en vetenskapligt etablerad överkänslighet.


Summa summarum:

Finns medfödd NPF? Det är jag övertygad om. Ärflighetsstudier tycks ju också stödja detta.

Kan man få fysiska, emotionella och mentala problem av gifter och olämplig diet? Ja, det torde väl vara bevisat utom rimligt tvivel. Även Jamie Olivers projekt i England fick ju så bra resultat att regeringen ville lagstifta om bättre skolmat.

Så istället för att välja det ena eller det andra, lägg ihop dem "and do the math".

Kan man bota NPF och psykiska sjukdomar? Naturligtvis bara de delar som ev är orsakade av miljön, inte de som är medfödda personlighetsdrag. Var man udda från början så lär man inte bli mindre udda av vitaminterapi och förändrad diet men man kanske kan fungera bättre i sin uddahet och kanske göra något vettigt av den.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:19:43, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2008-08-18 13:20:31

serri skrev:
harrypotter skrev:Jag fick nyttig mat av mina föräldrar och var redan konstig då.

Jag med.


Samma här!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 15:19:44, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Tobias » 2008-08-18 16:15:14

Inger skrev:Har sett ett insider-dokument på nätet där scientologernas mål och metoder var beskrivet (fritt ur minnet):

1. Attackera psykiatrin med alla till buds stående medel (för att knycka marknadsandelar från läkemedelsföretag och psykologer).

Ja, deras underorganisation, Citizens Commission on Human Rights, har sedan 1969 drivit en kampanj mot psykiatrin som bl a försökt övertyga allmänheten att alla psykiatriker är mördare och våldtäktsmän. CCHRs svenska hemsida: http://www.kmr.nu
Senast redigerad av Tobias 2011-05-04 15:19:44, redigerad totalt 1 gång.
Tobias
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2005-10-19

Inläggav MsTibbs » 2008-08-18 19:42:17

Bror Duktig skrev:
serri skrev:
harrypotter skrev:Jag fick nyttig mat av mina föräldrar och var redan konstig då.

Jag med.
Samma här.


Samma här.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:19:44, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-08-18 19:56:40

Hej!

Jag är inte så insatt. Men harrypotter, nyttig mat för oss med autism, AS eller ADHD är mat utan mjölk och mjölkprodukter, mjöl, jäst och soja. Den nyttiga maten du fick av dina föräldrar var nyttig, men inte fri från det som jag räknar upp. Förr visste man inte så mycket om det heller. Inte ens jag som vet vad man ska äta klarar av att hålla en så strikt diet.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 15:19:44, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Inger » 2008-08-18 22:21:02

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag är inte så insatt. Men harrypotter, nyttig mat för oss med autism, AS eller ADHD är mat utan mjölk och mjölkprodukter, mjöl, jäst och soja.

Bara om man är överkänslig mot dessa livsmedel. Alla autister är inte det även om det verkar vara ganska vanligt.

Den nyttiga maten du fick av dina föräldrar var nyttig, men inte fri från det som jag räknar upp. Förr visste man inte så mycket om det heller. Inte ens jag som vet vad man ska äta klarar av att hålla en så strikt diet.

Det var ju iofs en tänkvärd poäng. Om man är känslig för gluten eller nåt annat.

Egentligen borde det vara obligatoriskt att kolla sånt redan när barnen är små, när man ändå gör andra hälsoundersökningar. Men det blir väl för dyrt förstås?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:19:44, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-19 6:50:49

Lilla gumman kanske syftade på detta:
http://www.motkroniskabesvar.se/budskap.htm#BASALLERGI

Enligt den teorin så är det inte så lätt att upptäcka allergin alla gånger, utan man kan behöva testa sig fram.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:19:44, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2008-08-19 8:37:16

Basallergiteorin är just en teori. Tror inte den blivit vetenskapligt utvärderad. Men visst, om något funkar så spelar det ju inte så stor roll varför.

Låter dock som att de drar lite väl långa växlar på den. Att det t o m skulle hjälpa apatiska invandrarbarn och minska förslitningsskador på jobbet låter inte särskilt seriöst.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:19:44, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-19 10:53:29

Inger skrev:
Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag är inte så insatt. Men harrypotter, nyttig mat för oss med autism, AS eller ADHD är mat utan mjölk och mjölkprodukter, mjöl, jäst och soja.

Bara om man är överkänslig mot dessa livsmedel. Alla autister är inte det även om det verkar vara ganska vanligt.



Så vitt jag förstått menar de som förespråkar t ex kasein och glutenfri diet att man inte är överkänslig i den vanliga bemärkelsen, att man blir pruttig, uppkörd, kliig eller att ögonen rinner, utan att man blir som hög av de morfinliknande substanserna som bildas när man förtär dem.

Folk med autism av olika grad är mer känsliga då även deras tarmsystem är annorlunda (inte bara hjärnan alltså). Jag tycker det låter alldeles möjligt och mer därtill. Däremot orkar jag inte leva på den dieten JUST NU..
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:19:44, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in