Provtagningsremiss och vad provar de förnågot?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Provtagningsremiss och vad provar de förnågot?

Inläggav nano » 2010-07-08 3:43:35

Jag fick blodprovsremissen i handen för de hade så mycket remisser på provtagningen och de ville inte ha fler när det visade sig att jag inte visste att man måste vara fastande vid provtillfället och bad mig komma dagen efter istället.

Här har de prickat i prover jag gärna vill veta vad det är förnågot
Bild

Här har de inte prickat i någonting men om någon vet o orkar berätta så vore det trevligt att veta vad det är ändå :)
Bild
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-08 3:59:40

Tyreoidea är sköldkörtelhormoner.
Det vet jag i alla fall. :)
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav nano » 2010-07-08 4:03:33

Jo det äter jag medicin för och det är det provet jag brukar ta men plötsligt är det massor med prover.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav ferocactus » 2010-07-08 8:31:23

hej,
lpk är vita blodkroppar (nån slags, finns flera sorter)
hb är hemoglobin. skall vara ca 140(i nån enhet)
folat är ett vitamin
glukos blodsocker testar de ofta och gärna.
sr är väl sänka tror jag. man ser om man har nån infektion
kreatinin tror jag är en nedbrytningsprodukt från musklerna
kan ge indikation på dålig njurfunktion om det är avvikande. är ochså relaterat till muskelmassan.

synd att jag inte kan hjälpa dig mer men man måste nog vara läkare för att förstå allt och vad de kan indikera. fast tar man mediciner för något vill de gärna se att alla eventuella biverkningar är under kontroll.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-08 11:50:18

folat är folsyra och kobalaminer är b-12. Dessa visar inte rätt om man äter tillskott, och anses rätt osäkra, men kan ju ge en indikation.

B-12 kan ge psykiatriska symptom, kanske därför de kollar rutinmässigt när man är inom psykiatrin?

hb är hemoblobin. Lågt innebär anemi som man får av järnbrist. Järnbrist kan man dock ha utan att ha lågt HB. Jag har lågt järn och järnförråd, men normalt hb (inte optimalt eftersom kvinnor brukar ha lägre p.g.a. mens, så accepteras suboptimala värden...).

TSH, T4 och T3 hör till sköldkörteln, och tas också ofta när man har med psykiatrin att göra (om de tänker). TSH är hormonet från hypofysen som säger till sköldkörteln att bilda sköldkörtelhormonet T4. Lite T3 bildas också, men mest T3 kommer från T4 som omvandlas till T3. T3 är det aktiva hormonet. (T4 = 4 jodatomer, T3 = 3 jodatomer.)

ALAT och ALP har nog båda med leverfunktion att göra.

Kalium är ett mineral, och jag trodde att man alltid testade det ihop med natrium eftersom de balanserar varandra.

B-LPK har aldrig tagits ensamt för mig, utan ihop med flera andra poster ur "hematologi". Min nuvarande läkare säger också att det inte är så stor idé att ta enskilda saker, utan det är att jämföra ihop som är viktigt. Psykiatrin är mycket dålig på detta, men i just DITT fall så handlar det ju faktiskt inte (antar jag) om att utreda en trolig sjukdom på det sättet, utan de vill nog bara kolla lite allmänt att du inte har någon brist/obalans/whatever som kan förklara de symptom de utreder.

EDIT: Googla på exakt det som står i remissen, och du hittar bra svar på vad det mesta betyder. Det brukar jag göra när jag kollar optimala värden och vad exakt prover betyder. Så får man lite hum också om läkaren tänkt ordentligt, eller bara accepterar labbens normalkurvor som gyllene regler utan att jämföra prover eller ta hänsyn till symptom eller individ. Fast nu har jag en bra läkare som självmant gör detta med mig vid besöken :)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav tveskägg » 2010-07-08 13:31:34

Många livsmedel innehåller farliga mängder kalium, och en viktig uppgift för njurarna är att befria blodet från kalium inför nästa giftdos (läs: måltid). En hög kaliumhalt i blodet är ett tecken på nedsatt njurfunktion.

Såhär i sommartider kan det hända att en och annan njursjuk inte kan motstå frestelsen att äta jordgubbar och dör i kaliumförgiftning.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav regnif » 2010-07-08 14:03:54

B-12....jag frågade en gång på en öppenvårdspsyk jag inte längre tillhör om inte de kunde hjälpa mig att boka en tid för provtagning och de sade visst, men det gick flera månader och de gjorde ingenting, så jag tog det i egna händer och beställde sedan tid istället. Men det verkade inte vara något enligt proverna men jag vet att jag tidigare fått resultatet brist på folsyra. Fick nämligen det av läkaren att äta sedan. Men jag har hört att man måste ge det i samband med B-12 eller något annat järn, och inte ge folsyra ensamt, vilket jag fick. Det kunde visst orsaka någon skada om man fick det ensamt har jag läst (men vad skall man tro på?). Har läst också att ibland kan B-12 brist döljas pga. att det bara syns folsyrabrist på proverna, eller något sådant. Hm, klurigt.

Så nej, jag har iallafall inte upplevt att de inom psyk tänker kolla upp något sådant! Men jag tyckte det var ganska dumt...tänk om man faktiskt har brist på det och ingen har ens tagit prover på det under alla åren! Ganska dumt, tycker jag. Om det ändå kan ge psykiska symptom! Då låter det självklart, tycker jag. Då borde det vara det första man kollar, innan man ens tänker på medicin! Har hört att även syrebrist kan ge psykiska symptom.

Men jag har också hört att de inte vill att man blir frisk/hittar felet, för då blir de av med patienten så fort den fått hjälpen, och därmed kan förlora sina jobb när de förlorar patienter, de behöver kanske inte gå kvar där om de börjar må bra. Fast de borde ju ha relativt gott om nya patienter som sitter i kön dit? Men jag har då iallafall hört att de inte bryr sig alls om att hjälpa, utan de bryr sig mer om sin plånbok. Börjar undra om det verkligen är så. Kanske det är det?

nano, tyvärr vet jag inte vad dina provpapper betyder. Förutom några få, men det verkar ju andra beskrivit redan.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav nano » 2010-07-08 14:24:20

Detta kollas inte av psykiatrin utan av vårdcentralens läkare, han frågade för en massa år sedan om jag ville göra en hälsoundersökning mest bara för att det verkade kul eller något.
Och då hittade han sköldkörtelsunderfunktion.

Kommer snart o göra undersökning hos en psykiater och där har jag fått för mig att det blir blodprov också för o kolla liknande saker.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-08 16:13:26

Ok, jag tycker att det verkar vara konstiga prover, alltså för få för att få en helhetsbild.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-08 16:24:04

@regnif: Ja, det upptäcks ju hela tiden folk som har gått på psyk och t.o.m. fått mediciner, men där det visar sig att det handlar om B12-brist eller sköldkörtelsjukdom i stället. Sköldkörtelsjukdom kan ge tvångstankar, depression och ångest, men nu för tiden verkar läkarna gå totalt på TSH-prov och känner inte igen symptomen (mer än "frusen, trött och går upp i vikt" vilket kan bortförklaras ändå av vissa läkare så att nästa får upptäcka sjukdomen).

Jag känner inte till om man kan äta folsyra ensamt, men tvärtom känner jag till, att man inte ska äta B12 utan folsyra.

Provet för B12 i blod, kobalamin sägs vara lite osäkert också, det ska vara bättre att ta homocystein eller metylmalonat (hoppas det är rätt ord). Då ser man om funktioner som påverkas av B12-brist ser ok ut.

Jag tror att vissa privata läkare/kliniker kan vara sådana att de vill ha kvar patienten, medan jag tror att offentliga (när de får sparkrav) samt vissa privata kliniker som är överhopade med kunder, kan vara mer "slarviga" eller "inte vilja utreda vidare" och liksom bara avfärdar folk. Det kostar dem också mer att ta en massa prover. De tjänar bäst på patienter som inte behövs utredas, speciellt inte dyra prover. När jag har varit hos sådana, har det varit tydligt att de inte vill ha mig tillbaka. De tar de vanligaste och osäkraste (billigaste) proverna och säger att allt är bra.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-08 16:25:59

tveskägg skrev:Många livsmedel innehåller farliga mängder kalium, och en viktig uppgift för njurarna är att befria blodet från kalium inför nästa giftdos (läs: måltid). En hög kaliumhalt i blodet är ett tecken på nedsatt njurfunktion.

Såhär i sommartider kan det hända att en och annan njursjuk inte kan motstå frestelsen att äta jordgubbar och dör i kaliumförgiftning.

Tack för bra info. Kände inte till det. Jag har haft kaliumbrist dock, men det var många år sedan, och hörde nog ihop med min ätstörning. Numer har jag lite lågt natrium ibland, men inte "dödsfarligt lågt".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav regnif » 2010-07-08 20:46:30

Bror Duktig skrev:De tar de vanligaste och osäkraste (billigaste) proverna och säger att allt är bra.


Det låter som aningens skumma, suspekta typer tycker jag.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in