Programtestning som specialintresse?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Programtestning som specialintresse?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-21 15:48:33

Jag fastnar lätt i att ladda ner program efter program från nätet och testköra det för att på något sätt välja ut det bästa. Ska jag ha tag i någon form av nättjänst så måste jag alltid testa hur många som helst innan jag bestämmer mig. Oftast gör jag det inte. Och allt resulterar i att jag aldrig lär mig att få något flyt eftersom jag inte minns i vilket program det fungerade på det ena eller andra sättet.

Detta är både energikrävande och extremt tidsödande.

Är det någon som känner igen sig?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:31, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav OnionKnight » 2008-11-21 15:51:45

Delvis, jag testar inte alla utan använder lämplig heuristik för att plocka ut de bästa och sedan utvärdera om de är något att ha utifrån beskrivningarna. Sedan testar jag programmet jag valt och om inte det var så bra som det sades så går jag vidare till de nästa.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 16:41:34, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2008-03-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-21 15:57:04

Beskrivningarna säger ju sällan något om de funktioner man vill ha, eller hur programmet känns eller hur intuitivt det är att använda.

Men jag inser att min föreställning om det perfekta planeringsprogrammet exempelvis är precis just en dröm.

Precis som föreställningen om det perfekta CMS:et.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:34, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rdos » 2008-11-21 19:43:10

Nepp, avskyr att behöva använda program jag inte gjort själv. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:41:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav apkonstapel » 2008-11-21 20:02:00

Bjäbbmonstret skrev:Men jag inser att min föreställning om det perfekta planeringsprogrammet exempelvis är precis just en dröm.

Jag har gjort flera försök till ett eget, som alltid runnit ut i sanden eftersom jag inte fattat vad jag vill ha. Hur ser den där föreställningen ut egentligen?
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:41:34, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav OnionKnight » 2008-11-22 14:17:17

Bjäbbmonstret skrev:Beskrivningarna säger ju sällan något om de funktioner man vill ha, eller hur programmet känns eller hur intuitivt det är att använda.

Men jag inser att min föreställning om det perfekta planeringsprogrammet exempelvis är precis just en dröm.

Precis som föreställningen om det perfekta CMS:et.

Jag tycker att "Features"-listor brukar innehålla den mesta informationen om funktionaliteten. Vad gäller look and feel så kan screenshots tala för en del, men för mig är det mest intressanta om programmet har de funktioner jag behöver. Om det sedan är omöjligt att använda spelar ingen större roll för mig.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 16:41:34, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2008-03-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-22 16:38:51

apkonstapel skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Men jag inser att min föreställning om det perfekta planeringsprogrammet exempelvis är precis just en dröm.

Jag har gjort flera försök till ett eget, som alltid runnit ut i sanden eftersom jag inte fattat vad jag vill ha. Hur ser den där föreställningen ut egentligen?


Jag skulle vilja ha en slags korsning mellan Lige Balance http://www.llamagraphics.com/LB/mac/index.php som finns både för Mac och Windows och ical http://support.apple.com/kb/HT2513?viewlocale=en_US&locale=sv_SE
eller Google calendar http://www.google.com/a/help/intl/sv/images/calendar.jpg

Det som är bra med Life Balance är att det har både en outline och en att-göra-lista samt ett grafiskt sett att räkna ut balansn mellan olika typer av handlingar.

Det som är dåligt är att man inte tillräckligt lätt kan flytta runt de olika saker man tänker göra på det sätt som går att göra i ical. Kommer just nu inte ihåg hur funktionen ser ut i Googles kalender men det finns flera funktioner för att integrera Googles kalender med andra kalendrar vilket är bra. Dessutom kostar Life Balance pengar.

Problemet med samtliga dessa planeringssystem är att de fungerar bäst på kort och medellång sikt. För långtidsplanering om man nu är i ett sådant skede att man orkar med det är det lättast att komplettera med papper och penna.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:34, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav apkonstapel » 2008-11-22 17:05:54

Intressant, särskilt Life Balance som jag inte sett förut. Google Calendar använder jag, tillsammans med goosync.com. Därmed får jag påminnelser i mobilen samtidigt med popups på datorn. Mobilen är ju bra att ha med sig, och datorn är bra att lägga stora scheman i. Den lösningen är perfekt för att hålla ordning på mitt schema på universitetet. Dessutom kan Google skicka både individuella SMS-påminnelser per "möte" samt ett dagligt schema via mejl, utan hjälp av sajter som goosync.

Ett tag försökte jag använda ThinkingRock, en GTD-implementation, för att hantera det som inte är schemalagt, men det gick inte bra alls. Den enda metoden för sådant som jag någonsin haft ens en måttlig nytta av är faktiskt linjerade skrivblock, papper och penna som du säger, fast för småsaker som telefonsamtal eller storkok snarare än långsiktig planering. Skrev upp allt som skulle göras, strök det som blev gjort, och skrev om listan på ett nytt papper varje dag. Men jag tröttnade efter ett par veckor.

Det här ska jag fundera lite till på. Ditt lappsystem också.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:41:34, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav weasley » 2008-11-22 17:14:22

Jag skriver själv det jag behöver. Om det är smått.

Saker som antivirus och brandväggar brukar jag fråga sådana jag har tilltro till vilka de gillar. Oftast brukar man bara behöva välja på två-tre program då. Ladda ner och använd. Känner jag att jag inte gillar det så är det bara jag byter till ett av de andra rekommenderade programmen.

Fast jag använder inte vare sej kalendrar, tuffa bildprogram eller överbelamrade ordbehandlare. MsPaint, någon texteditor (notepad eller nano, ibland kanske textedit i Mac) och terminalen är det jag brukar flitigast.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:41:34, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-22 17:36:32

apkonstapel skrev:Intressant, särskilt Life Balance som jag inte sett förut. Google Calendar använder jag, tillsammans med goosync.com. Därmed får jag påminnelser i mobilen samtidigt med popups på datorn. Mobilen är ju bra att ha med sig, och datorn är bra att lägga stora scheman i. Den lösningen är perfekt för att hålla ordning på mitt schema på universitetet. Dessutom kan Google skicka både individuella SMS-påminnelser per "möte" samt ett dagligt schema via mejl, utan hjälp av sajter som goosync.


Jag har också använt Google calendar tillsammans med goosync men det gick inte så bra för jag gick ifrån mobilen och alarmet gick på och störde kollegorna på jobbet och de visste inte hur de skulle få av det.
Dessutom hade jag en tendens av att bli stressad när det gick på så numera står det på ljudlöst. ..

Tidigare försökte jag också med Yahoos kalender som skickade mail till mig när det var något jag behövde göra. Jag har inte undersökt möjligheten i Google eftersom jag är lite nojiga angående dem. Sen blev det så jädra igenkläggat i mailen.

Listor blev för oöversiktligt på grund av min ständiga förmåga att stoppa dem i fickan, glömma jobblistorna hemma och hemlistorna på jobbet och sen vara nervös för att någon på jobbet skulle hitta dem så jag gav uppp. Särskilt stressiga dagar skriver jag också listor. Det går absolut fortast men lämpar sig inte för omdisponering. Annars har jag börjat med ett enkel att-göra-lista (det finns en i Facebook) som ligger online bara för att göra prioriteringar - mest jobbmässiga.

Så sammanfattningsvis:
Kylskåpssystemet funkar när jag är hemma...att-göra-listan online när jag är på jobbet - och ska jag iväg någonstans så skriver jag dessutom upp det i pappersalmanackor för att ha det synligt. Jag verkar dock ha slutat med fickkalender även om jag har köpt en även för nästa år.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:34, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav TK » 2008-11-28 0:45:58

Detta är nog ett av mina mest seglivade specialintressen. Det gäller de flesta slags datorprogram, om än inte alla -- spel till exempel har jag vuxit ifrån. Just program för planering, personliga informationssystem etc har jag särskilt intresserat mig för. Jag har samlat mina fynd i ett omfattande programarkiv, särskilt av gratisprogram men har även skaffat mig rätt många licenser för spridprogram etc. Läser emellanåt en hel del diskussioner om detta på forum med sådan inriktning. Jag har flera olika system i gång parallellt -- och tröttnar av mer eller mindre outgrundliga skäl ofta på att använda dem, vad det nu kan bero på. ;)

Ibland upptäcker man emellertid via tips från andra att en viss typ av program kan användas på ett sätt som man från början inte föreställt sig. Så använder jag sedan en tid tillbaka FreeMind för översiktlig planering. Det är suveränt i och med att man inte behöver använda mus särskilt mycket, om alls. Det är ett gratis javaprogram som således kan köras på olika plattformar.

Det ger möjlighet till såväl stor översikt som stor detaljering. Jag undrar om du testat detta, Bjäbbmonstret.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-28 2:09:04

TK skrev:Det ger möjlighet till såväl stor översikt som stor detaljering. Jag undrar om du testat detta, Bjäbbmonstret.


Nej men det var ett intressant tips. Det verkar påminna lite om Concept Draw Mindmap. Ska testa.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav TK » 2008-11-28 2:15:18

Senaste version är 0.9.0 Beta 20. Denna är stabil fastän den är karaktäriserad som beta. Den som är ansvarig för utgivningen är en mycket försiktig herre, vilket är anledningen till att den fortfarande rubriceras på det sättet. Du kanske redan hittat hemsidan, annars är den:

http://freemind.sourceforge.net/wiki/in ... /Main_Page
Senast redigerad av TK 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-28 2:30:52

Aha jag hade just dragit ner den äldre versionen, men då tar jag ner den här i stället då...men det får testas nån annan dag. Läggdags!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2008-12-06 23:12:53

Bjäbbmonstret skrev:...
Precis som föreställningen om det perfekta CMS:et.


Har du testat Wordpress, Bjäbbis?

(inte bara som bloggverktyg alltså, utan som CMS?)

http://www.digitalistic.com/2008/09/08/ ... -as-a-cms/

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

RE:Bjäbbmonstret

Inläggav Chrilleb » 2008-12-07 0:20:54

Hej , jag känner igen mig. Sedan jag var liten har jag suttit mycket vid en dator och hållit på med att konfigurera spel ( blev ett intresse hur varje spel skulle startas ) . Har skrivit mycket "edit config.sys" och "edit autoexec.bat"för att sätta rätt inställningar så det spel som var problem med startades till slut. Ibland behövde buffers ändras så minnet allokerades rätt och det ej blev fel under spelets gång vid hämtning av minne.På en datorutbildning jag gick via kommunen på 90-talet underlättade jag för en del lärare med att visa deltagarna hur de kan skapa snygga Powerpoint-presentationer, det var fantastiskt roligt, de ville nästan anställa mig efter detta : ). I övrigt har jag suttit lite med musik-program samt ordbehandling.


Mvh
Chrille
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-07 1:08:04

barracuber skrev:
Bjäbbmonstret skrev:...
Precis som föreställningen om det perfekta CMS:et.


Har du testat Wordpress, Bjäbbis?

(inte bara som bloggverktyg alltså, utan som CMS?)

http://www.digitalistic.com/2008/09/08/ ... -as-a-cms/

/Barracuber


Nej bara som bloggverktyg tyvärr. Annars har jag mest trasslat med Joomla där jag hade för höga förväntningar på den nya versionen. Men där finns ju betydligt fler möjligheter.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-08 22:21:57

Jag har ett par databaser över och är jäkligt sugen på att installera nåt CMS eller liknande som jag inte har prövat förut, bara för att se hur det funkar. Är det någon som har något förslag?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2008-12-09 0:28:04

Som vanligt undrar man, vad f-n menar hon ?? :? :D :wink: (jaja dessa entisar.....eller?)

Vilken databasmotor är det? Vilket format o storlek har filen/filerna?

Var det du som kör PHP och MySQL?

Har fipplat rätt mycket med olika dbs, både i jobbsammanhang (mest DB2 och SQL Server, lite Oracle och postGreSQL) och på fritiden (Access, MySQL och allt tänkbart).

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-09 1:20:45

Mmm....php och MySQL och något färdigt Open Source system. Äh jag vet inte...jag är bara så trött på Joomla och Wordpress.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2008-12-09 1:26:00

Bjäbbmonstret skrev:Mmm....php och MySQL och något färdigt Open Source system. Äh jag vet inte...jag är bara så trött på Joomla och Wordpress.


Kom igen nu! Wordpress är ju för f-n bara point-and-click. Hur kan man bli trött av det???

*retorisk fråga - det är just det jag själv blir trött av*

Om du är trött: Lägg ner för idag.

Vilket data ligger där i dina filer? Var kommer den ifrån och vem/vilka har nytta av att titta på den?

*alltid på jakt efter affärsidéer*

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav apkonstapel » 2008-12-09 1:28:39

Bjäbbmonstret skrev:Mmm....php och MySQL och något färdigt Open Source system. Äh jag vet inte...jag är bara så trött på Joomla och Wordpress.

Jag körde serendipity några år, men rekommenderar det inte längre, eftersom det känns som det hamnat mil efter Wordpress. Fast man kan migrera från bland annat Wordpress och behålla alla inlägg, det är ett plus.

Har du prövat att köra någon Wiki? Och Wikipedia-listan över CMS:er är rolig förresten. Men för guds skull, undvik Plone och Horde. Särskilt Horde. Det är fruktansvärt.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-09 1:35:52

barracuber skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Mmm....php och MySQL och något färdigt Open Source system. Äh jag vet inte...jag är bara så trött på Joomla och Wordpress.


Kom igen nu! Wordpress är ju för f-n bara point-and-click. Hur kan man bli trött av det???

*retorisk fråga - det är just det jag själv blir trött av*

Om du är trött: Lägg ner för idag.


Tröttheten gäller inte bara idag. Det känns som jag har hamnat i en återvändsgränd med mina nuvarande kunskaper. Skulle endera behöva lägga ner allt tekniskt eller på allvar satsa på att lära mig mer.

barracuber skrev:Vilket data ligger där i dina filer? Var kommer den ifrån och vem/vilka har nytta av att titta på den?

*alltid på jakt efter affärsidéer*

/Barracuber


Haha....jag kan PM:a dig om du är nyfiken men jag kan försäkra dig om att såsom affärsidéer är det inte lätt att göra av det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2008-12-09 1:38:11

Bjäbbmonstret skrev:
barracuber skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Mmm....php och MySQL och något färdigt Open Source system. Äh jag vet inte...jag är bara så trött på Joomla och Wordpress.


Kom igen nu! Wordpress är ju för f-n bara point-and-click. Hur kan man bli trött av det???

*retorisk fråga - det är just det jag själv blir trött av*

Om du är trött: Lägg ner för idag.


Tröttheten gäller inte bara idag. Det känns som jag har hamnat i en återvändsgränd med mina nuvarande kunskaper. Skulle endera behöva lägga ner allt tekniskt eller på allvar satsa på att lära mig mer.

barracuber skrev:Vilket data ligger där i dina filer? Var kommer den ifrån och vem/vilka har nytta av att titta på den?

*alltid på jakt efter affärsidéer*

/Barracuber


Haha....jag kan PM:a dig om du är nyfiken men jag kan försäkra dig om att såsom affärsidéer är det inte lätt att göra av det.


PM:a gärna men annars bara släng ut'et här. Med affärsidé menar jag maten på bordet och inget annat.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in