Programmering

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Programmering

Inläggav AnGeLBLue » 2008-07-19 22:12:21

Jag har funderingar på att bli programmerare.

Har läst endel programmering på Universitet och upptäckte att det
var något jag hade väldigt lätt för.

Jag tänkte höra med er som jobbar som programmerare hur ni gick tillväga för att komma in i It-branschen.

Vilken utbildning/meriter har ni?
Vilken utbildning rekommenderar ni?
Senast redigerad av AnGeLBLue 2011-05-04 14:42:46, redigerad totalt 1 gång.
AnGeLBLue
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2008-04-20

Inläggav nallen » 2008-07-20 18:39:08

Jag hade (under första halvan av 90-talet) antagligen fått jobb som programmerare även utan högskoleutbildning. Läste till högskoleingenjör (80p) på en liten högskola, nåt som jag idag INTE rekomenderar; små universitet och högskolor saknar en massa resurser. Satsa på LiTH, Chalmers eller LuTH, alla tre har gott rykte i branchen. OM du sen läser D E eller teknisk fysik, spelar nog mindre roll egentligen, bara du har tagit ett lämpligt antal kurser i algoritmer och liknande.

Det skolan är riktigt dålig på är att ge eleverna praktiska färdigheter, sånt får man antagligen bäst genom att arbeta med (d.v.s ägna tid och ansträngning åt) projekt som faktiskt blir (del av) nånting färdigt, till skillnad från demonstrationsexemplen på lektioner och övninger. Det är en djäkla skillnad på ett projekt om 500 rader och ett på 100000...
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 14:42:46, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav OnionKnight » 2008-07-21 1:05:33