Problem med Flash i Chrome

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Problem med Flash i Chrome

Inläggav Lilla Gumman » 2011-07-22 22:40:21

Hej!

I Google Chrome har jag svårt att få Macromedia Flash att fungera. Den senaste Adobe Flash-playern är installerad.
Det är ofta en ruta med en pusselbit så fort jag ska spela något eller se ett klipp eller något. Sedan så får jag välja om jag ska tillåta den här gången eller typ uppdatera. Jag kan inte uppdatera, utan bsra tillåta den här gången.

Nu börjar vissa saker att hacka också. Om jag t.ex. ska spela ett spel som jag styr med musen, då kan det gå jättetrögt att styra med piltangenterna. Eller, saker går trögt att ladda.

Några tips?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Problem med Flash i Chrome

Inläggav matgar » 2011-07-22 22:51:23

Jag har då inga problem med flash i Chrome.
Testa gå in på denna sidan.
http://www.adobe.com/software/flash/about/
Det är numera Adobe som äger flash.

Att det går långsamt kan bero på att du har dåligt med system resurser.
Provat att starta om datorn?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Problem med Flash i Chrome

Inläggav Le_inimitable » 2011-07-23 6:52:29

Lilla Gumman skrev:Hej!
I Google Chrome har jag svårt att få Macromedia Flash att fungera. Den senaste Adobe Flash-playern är installerad.

Men till Chrome ska/behöver man ju inte installera Flash separat, väl? Och då är ju "senaste" beroende på vilken version av Chrome man har. Vilken har du och vad säger about:plugins att du har för version av Flash i Chrome?

Fungerar det bättre i nån annan browser?
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: Problem med Flash i Chrome

Inläggav Lilla Gumman » 2011-07-23 9:48:46

Hej!

Det kommer upp en gul list längst upp på den sida där jag är. Där står det:
Plugin-programmet Shockwave kräver ditt tillstånd för att köras. Sedan kan jag välja två knappar i det gula fälter: Kör den här gången och Kör alltid på den här webbplatsen

Väljer jag: "Kör den här gången" så fungerar det.

Men jag ska väl inte behöva tillåta Shockwave varje gång? Visserligen kan jag välja att alltid tillåta på den webbplatsen, men jag ska väl inte behöva tillåta det för varje ny sida jag besöker?

När jag går in på Adobes hemsida så får jag veta att jag har version 10,3,181,35 instsallerad. När jag ska testa om det fungerar, kommer det upp den där beiga/gula rutan med en pusselbit i mitten, sen står det "Det finns inget plugin-program för att visa det här innehållet" under pusselbiten.

Och ibland kommer det upp en popup-ruta där det står att "plugin-programmet har slutat att fungera" men inte vilket plugin-program, och sen kan jag välja att avsluta det eller fortsätta.

Jag har inte flashblocker installerad vad jag vet. Några andra tips?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Problem med Flash i Chrome

Inläggav Le_inimitable » 2011-07-23 12:00:24

Lilla Gumman skrev:Några andra tips?

Vilken version av Chrome har du?
- fasta nyckeln
- om google chrome

Vilken version av Flash har Chrome?
- i adressfältet, skriv about:plugins
- du får en lista av plugin-program, expandera genom att trycka på plustecknet vid "info" till höger
version och plats är intressanta.

Vilka tillägg har du?
- i adressfältet, skriv chrome://extensions/
om du har nån blocker så kan du inaktivera den tillfälligt där och prova
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: Problem med Flash i Chrome

Inläggav Lilla Gumman » 2011-07-23 16:25:05

Hej!

Google Chrome har version: 12.0.742.122

Flash - Version: 10.3.181.35
Shockwave Flash 10.3 r181

Tillägg:
avast! WebRep - Version: 6.0.1125 (antivirusprogrammet)
Babylon Chrome OCR - Version: 1.1
YYGInstantPlay Control - Version: 1.1.0.26 (YoYo Games Instant Play extension, jag vet inte vad YoYo Games är och kan troligen avinstallera, eller?)

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Problem med Flash i Chrome

Inläggav matgar » 2011-07-23 19:31:32

Lilla Gumman skrev:Det kommer upp en gul list längst upp på den sida där jag är. Där står det:
Plugin-programmet Shockwave kräver ditt tillstånd för att köras. Sedan kan jag välja två knappar i det gula fälter: Kör den här gången och Kör alltid på den här webbplatsen

Väljer jag: "Kör den här gången" så fungerar det.

Men jag ska väl inte behöva tillåta Shockwave varje gång? Visserligen kan jag välja att alltid tillåta på den webbplatsen, men jag ska väl inte behöva tillåta det för varje ny sida jag besöker?

Det där låter som en säkerhetsinställning.
Har du eller någon annan vart inne och pillat på säkerhetsinställningarna i Chrome?
Ett annat alternativ är ju om det kanske är avast grejjen som plockar sånt du inte tillåter.
Har inte kört med deras bar någon gång.
Kanske en screenshot av meddelandet som frågar om flash får köras?
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Problem med Flash i Chrome

Inläggav Le_inimitable » 2011-07-23 19:35:43

Lilla Gumman skrev:Men jag ska väl inte behöva tillåta Shockwave varje gång? Visserligen kan jag välja att alltid tillåta på den webbplatsen, men jag ska väl inte behöva tillåta det för varje ny sida jag besöker?

Jodå, så ska det vara för sånt "som inte är vanligt förekommande" av säkerhetsskäl. Min hypotes var att du hade en gammal version av Flash som därför hade flaggats som osäker/ovanlig. Men så enkelt var det inte för det där är den senaste.

Nu blir det en gissning som jag inte tror så mycket på
- fast nyckel
- alternativ
- under huven
- sekretess / innehållsinställningar
Om det här för Plugin-program är vald "Blockera alla" är det enkelt, välj "Kör automatiskt (rekommenderas)".

Om det inte var så enkelt finns ju kommandoradsflaggan, men det rekommenderar jag inte.

Jag tror att Chrome av nån anledning felaktigt(?) tycker din Flash är osäker/gammal.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: Problem med Flash i Chrome

Inläggav Lilla Gumman » 2011-07-29 19:45:59

Hej!

Jag provade att installera Java. Trots att det gick bra att hämta hem och installera Java, får jag fortfarande samma problem med att "plugin-programmet Java har blockerats eftersom det var inaktuellt". Morr!

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Problem med Flash i Chrome

Inläggav Tommy » 2012-02-14 15:17:16

Jag löste mitt problem! :-)Happy

Testa att göra så här:

1. Gå in på chrome://plugins/

2. Det ska finnas en rubrik som heter Flash med fet skrift med en grå text Shockwave Flash 10.0 r45 eller liknande under. Inaktivera den. Scrolla längre ner. Inaktivera tillägget som heter Shockwave med fet skrift också om ni har ett sådant.

3. Scrolla upp igen och kolla allra längst upp till höger. Det är ett litet + tecken med texten info där. Klicka på det.

4. Under Flash så finns det nu flera olika saker att aktivera. Aktivera endast det som har C:\Windows\system32\Macromed\Flash\NPSWF32.dll som adress.

5. Nu fungerar inte längre testsidan för Shockwave, men alla youtubeklippen som sket sig fungerar nu igen!
-----------------------------------------------------------------------
För att få bort texten om att plugin är gammalt, gör så här:

1. Välj properties på länken du kör igång Chrome med.

2. I adressen C:\Users\*****\AppData\Local\Google\Chrome\Application\chrome.exe så gör du ett mellanslag efter .exe och lägger till denna text: --allow-outdated-plugins

3. Nu är de irriterande uppdateringsmeddelandena om att pluginet är gammalt är borta! Eftersom det var det enda två sakerna jag ville ådstakomma så är jag nöjd! :-)Happy

Lycka till!
Tommy
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till IT-forum



Logga in