Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Wine » 2013-08-07 9:55:43

Hörde i morse på nyheterna att Afrosvenskarnas riksförbund polisanmält Pridefestivalen på grund av att en vit person gått i paraden utklädd och sminkad till att se ut som en somalisk pirat:

SvD - Pride anmäls för hets mot folkgrupp
7 augusti 2013 kl 08:17 , uppdaterad: 7 augusti 2013 kl 09:46

Afrosvenskarnas riksförbund polisanmäler Pridefestivalen sedan en vit person, med så kallad blackface-sminkning för att föreställa en somalisk pirat, gått i paraden i Stockholm i helgen. Stockholm Pride beklagar det inträffade.

Anmälan, mot festivalchefen och personen i förklädnaden, gäller hets mot folkgrupp.


Jag undrar var gränsen för hets mot folkgrupp går, det verkar nu som att det alltså inte ens längre är ok att klä ut sig och sminka sig till att likna en person ur en annan folkgrupp?

Då kanske det inte heller skulle vara ok för en mörkhyad person att bleka huden och försöka efterlikna en vit person?

När jag var liten var det ingen som upprördes över exempelvis peppargubbar i luciatåget och vi hade ju också personer av utländskt ursprung och med mörkare hudton i det området där jag växte upp. Varför har det blivit så känsligt nu, jag förstår det inte.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Feldwebel » 2013-08-07 10:20:58

Haha ironi på högsta nivå när bögarna och afrikanerna börjar anklaga varann för hets mot folkgrupp :D med tanke på att dem ska vara naturliga allierade mot den onda vita kristna mannen som dessutom föredrar kvinnor
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Wine » 2013-08-07 10:27:18

Såg just att jag skrev fel i startinlägget ovan, pepparkaksgubbar ska det ju vara, inte peppargubbar. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Alien » 2013-08-07 10:41:33

Jag tycker personligen det är urlöjligt. Får man öht klä ut sig utan att någon överkänslig jävel känner sig kränkt?

Alltså får Othello sättas upp svartsminkad? Antagligen räknas det också som "hets mot folkgrupp" då. Kan man ens spela Köpmannen i Venedig, där Shylock förekommer, det är väl också "hets mot folkgrupp", judar i det fallet.

Att Josephine Baker skulle spelas av en svartsminkad var ju också hets mot folkgrupp, och den ansvariga fick göra en pudel.

Jag tycker det måste finnas fall som kan vara olämpliga och okloka utan att det för den skull är ett lagbrott. Har inte avsikten något att göra med saken? Den ursprungliga "black-face"-traditonen gick väl ut på att förlöjlga de svarta, men måste man för den skull påstå att alla som sminkar sig mörkare förlöjligar de svarta?

Den brunmålade statisten under 150-årsfirandet väckte starka reaktioner.
Nu gör nöjespalatset Berns en pudel.
– Jag förstår att folk känner sig kränkta, säger vd:n Yvonne Sörensen Björud.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17234638.ab

I detta fall letade de nog inte tillräckligt noga. Men avsikten med brunsminkningen var ju itne att förlöjliga Josephine Baker el att förnedra svarta i allmänhet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Kanin » 2013-08-07 10:56:09

Det svårt att bedöma hur motiverad anmälningen är utan att ha sett hur personen såg ut, men jag betvivlar inte utklädnaden var osmaklig och olämplig i sammanhangen.

Det är naturligtvis lätt för er att håna de som känner sig utsatta.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav slackern » 2013-08-07 11:06:43

Kanin skrev:Det svårt att bedöma hur motiverad anmälningen är utan att ha sett hur personen såg ut, men jag betvivlar inte utklädnaden var osmaklig och olämplig i sammanhangen.

Det är naturligtvis lätt för er att håna de som känner sig utsatta.


Handlar inte det här fallet om att personen har klätt ut sej till pirrat? Så det handlar väll om generaliseringen att somalier är pirater. För det är typ dom ända nyheterna från Somalia om sjörövare.

Jag personligen blir stött när folk säger att alla tyskar och österrikare är nazister. För jag har österrikiska rötter och är verkligen inte nazist.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Wine » 2013-08-07 11:15:13

Men om en mörk man skulle klä ut sig till en vit pirat eller sjörövare, skulle det då också kunna tolkas som en generalisering av vita, att de är pirater? Pirater är väl inte bara mörkhyade och i filmer är det väl i huvudsak vita personer som man sett spela pirater. Eller om man skulle klä ut sig till en italiensk maffioso, innebär detta då också att italienare skulle kunna känna sig kränkta?

slackern skrev:...
Jag personligen blir stött när folk säger att alla tyskar och österrikare är nazister. För jag har österrikiska rötter och är verkligen inte nazist.


Är det inte en viss skillnad på att klä ut sig i en parad eller på en fest, maskerad eller dyl. och att göra ett uttalande och generalisera om att ett helt lands befolkning skulle vara nazister?
Senast redigerad av Wine 2013-08-07 11:18:46, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav kullan » 2013-08-07 11:18:33

Detta är så löjligt. Man får inte äta negerbollar,inte sjunga " vi komma från papparkakeland" och man får inte klä ut sig till pirat. Störtlöjligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Zirre » 2013-08-07 11:20:08

kullan skrev:Detta är så löjligt. Man får inte äta negerbollar,inte sjunga " vi komma från papparkakeland" och man får inte klä ut sig till pirat. Störtlöjligt.

Klart man får :lol:
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav kullan » 2013-08-07 11:22:37

Zirre skrev:
kullan skrev:Detta är så löjligt. Man får inte äta negerbollar,inte sjunga " vi komma från papparkakeland" och man får inte klä ut sig till pirat. Störtlöjligt.

Klart man får :lol:


Nä det får man inte för då blir man rasist helt plötsligt. Att skriva ut ett recept på negberbollar på internet går inte utan att man får löjliga utrop om att så där får man inte kalla dom.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Zirre » 2013-08-07 11:25:29

kullan skrev:
Zirre skrev:
kullan skrev:Detta är så löjligt. Man får inte äta negerbollar,inte sjunga " vi komma från papparkakeland" och man får inte klä ut sig till pirat. Störtlöjligt.

Klart man får :lol:


Nä det får man inte för då blir man rasist helt plötsligt. Att skriva ut ett recept på negberbollar på internet går inte utan att man får löjliga utrop om att så där får man inte kalla dom.

Tror du fått det lite om bakfoten.
Man får göra allt de du skrev. Finns ingen lag som förbjuder det.

Sen att folk stör sig på det osv är en annan femna.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav kullan » 2013-08-07 11:28:38

Zirre skrev:Tror du fått det lite om bakfoten.
Man får göra allt de du skrev. Finns ingen lag som förbjuder det.

Sen att folk stör sig på det osv är en annan femna.


Men i detta samhället är det ju vad den lilla männsiksan anser som är den rådande lagen. Eller rättare sagt:

anser rektorn på en skola att svenska flaggan är kränkande tas den bort. Tycker Admin för en sajt att negerbollar är kränkande får man en varning eller tillsägelse och sen tas inlägget bort. att det sen inte står i Svea Rikes Lag är ju en annan femma.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Azo85 » 2013-08-07 11:28:53

Kanin skrev:Det är naturligtvis lätt för er att håna de som känner sig utsatta.


Det är det absolut och även korrekt om reaktionen är överdriven handlingen. Människor får sluta vara så lättkränkta. Just människor med afrikanskt sub-sahariskt ursprung har rimlig orsak att vara känsligare än många andra grupper. Att klä ut sig till en person med afrikanskt sub-sahariskt ursprung innebär inte per automatik att man värderar människor olika beroende på fysiska attribut, ej heller att man diskriminerar.

Möjligt att kostymen var tillräckligt groteskt för att tydligt vissa på rasers olika värde och de lät bli att anmäla förra året så de är kanske inte så känsliga. Men med tanke på vad som står i artikeln är det lätt att få bilden att de vid andra tillfällen reagerat överdrivet. Sedan är rasistiska uttryck offentligt väldigt tabu och om dräkten tydligt signalerade olika rasers värde ser jag det inte som rimligt att ingen där agerar.

Tror det är en överdriven reaktion även om man absolut kan klä ut sig i syfte att förlöjliga eller förmedla människors olika värde. Bara svårt att se hur det skulle ske på en stor parad i Stockholm.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav slackern » 2013-08-07 11:29:39

Wine skrev:Är det inte en viss skillnad på att klä ut sig i en parad eller på en fest, maskerad eller dyl. och att göra ett uttalande och generalisera om att ett helt lands befolkning skulle vara nazister?


Alltså om någon klär ut sej i en SS-uniform så rör det mej inte ett dugg i ryggen. Det får dom göra. Men om någon börjar peka ut alla österrikare till nazister blir jag kränkt. Var på en föreläsning var någon känd kvinna som överlevde koncentrationsläger som sa att alla österrikare är antisemiter. Då kände jag mej jävligt illa till mods och tappa all som helst sympatier till henne.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sv: Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Zirre » 2013-08-07 11:32:02

kullan skrev:
Zirre skrev:Tror du fått det lite om bakfoten.
Man får göra allt de du skrev. Finns ingen lag som förbjuder det.

Sen att folk stör sig på det osv är en annan femna.


Men i detta samhället är det ju vad den lilla männsiksan anser som är den rådande lagen. Eller rättare sagt:

anser rektorn på en skola att svenska flaggan är kränkande tas den bort. Tycker Admin för en sajt att negerbollar är kränkande får man en varning eller tillsägelse och sen tas inlägget bort. att det sen inte står i Svea Rikes Lag är ju en annan femma.
Nu la du till massa saker som du inte skrev tidigare.
Först skrev du bara att man inte får och nu att man får inte om ditten och datten tycker det ör okej. Jag går och sjunger tre pepparkaksgubbar istället.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Alien » 2013-08-07 11:32:34

Kanin skrev:Det svårt att bedöma hur motiverad anmälningen är utan att ha sett hur personen såg ut, men jag betvivlar inte utklädnaden var osmaklig och olämplig i sammanhangen.

Det är naturligtvis lätt för er att håna de som känner sig utsatta.


Men jag vänder mig mot att alla som känner sig kränkta automatiskt anses som kränkta. Dvs enbart känslorna hos den anmälande gäller, inte avsikterna hos de anmälda.

Har den som känner sig kränkt alltid rätt rent juridiskt? Vad blir följden, att det är både omoraliskt och olagligt att öht klä ut sig till en annan folkgrupp? En av de tre vise männen brukar vara svart, helt förbjudet att markera. Och Othello får givetvis aldrig sminkas. När det gäller operan, så kanske inte den perfekte svarte tenoren finns tillgänglig.

Alltså, jag anser att Afroförbundet har rätt att ifrågasätta och kritisera. Det jag tycker är löjligt är polisanmälan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Azo85 » 2013-08-07 11:33:46

kullan skrev:Detta är så löjligt. Man får inte äta negerbollar,inte sjunga " vi komma från papparkakeland" och man får inte klä ut sig till pirat. Störtlöjligt.


Just "negerboll" kan jag förstå. "Neger" har en väldigt tydlig koppling till något som inskränker människors rättigheter och lika värde.

Edit: Pepparkaksgubbar förstår jag inte hur det har kunnat kopplas till värdeskillnad på grund av ras.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Re: Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Zirre » 2013-08-07 11:36:33

Finns alltid folk som stör sig på något och ska klaga på det. "Gnällkäringar" kallas det ibland. Vad den manliga varianten och henvarianten kallas vet jag ej.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav sugrövmanövern » 2013-08-07 11:42:05

sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Kanin » 2013-08-07 11:42:28

Jag känner mig kränkt av alla unga vita män som känner sig kränkta av människor som upplever sig kränkta.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav slackern » 2013-08-07 11:47:01

Kanin skrev:Jag känner mig kränkt av alla unga vita män som känner sig kränkta av människor som upplever sig kränkta.


Nu har väll medelålderskvinnor i den här tråden också dryftat samma saker. Känner du dej inte kränkt utav dom?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav dasunbedingte » 2013-08-07 12:03:39

Wine skrev:Hörde i morse på nyheterna att Afrosvenskarnas riksförbund polisanmält Pridefestivalen på grund av att en vit person gått i paraden utklädd och sminkad till att se ut som en somalisk pirat:

SvD - Pride anmäls för hets mot folkgrupp
7 augusti 2013 kl 08:17 , uppdaterad: 7 augusti 2013 kl 09:46

Afrosvenskarnas riksförbund polisanmäler Pridefestivalen sedan en vit person, med så kallad blackface-sminkning för att föreställa en somalisk pirat, gått i paraden i Stockholm i helgen. Stockholm Pride beklagar det inträffade.

Anmälan, mot festivalchefen och personen i förklädnaden, gäller hets mot folkgrupp.


Jag undrar var gränsen för hets mot folkgrupp går, det verkar nu som att det alltså inte ens längre är ok att klä ut sig och sminka sig till att likna en person ur en annan folkgrupp?

Då kanske det inte heller skulle vara ok för en mörkhyad person att bleka huden och försöka efterlikna en vit person?

När jag var liten var det ingen som upprördes över exempelvis peppargubbar i luciatåget och vi hade ju också personer av utländskt ursprung och med mörkare hudton i det området där jag växte upp. Varför har det blivit så känsligt nu, jag förstår det inte.


Hahahaha. Nu får väl Afrosvenskarnas Förbund ge sig.
Men vad ska en förvänta sig av en förening med fanatiska muselmaner.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav sugrövmanövern » 2013-08-07 12:07:59

Afrosvenskarnas riksförbund verkar vara en samling grälsjuka och lättkränkta muppar.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Pridefestivalen anmäld för hets mot folkgrupp

Inläggav Azo85 » 2013-08-07 12:09:29

Kanin skrev:Jag känner mig kränkt av alla unga vita män som känner sig kränkta av människor som upplever sig kränkta.


Att man kritiserar, ifrågasätter eller inte håller med andra betyder inte att man är kränkt. Är inte det minsta förolämpad eller kränkt men jag tycker det är urbota löjligt.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in