Pressad över gränsen hela tiden

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Pressad över gränsen hela tiden

Inläggav kitsove » 2012-07-04 13:10:37

Hej

Jag har ett stort problem med försäkringskassan som jag delar med mig här.
Det är så att jag just nu har aktivitetsersättning och samtidigt går i en arbetslivsintroduktion i samarbete mellan FK och AF, det har fungerat bra i några månader och stora framsteg har gjorts på min sida.

Planen som är upplagd är att jag ska kunna vara på en praktikplats på 45%, hittills har jag lyckats bra med ca 30% närvaro, låt mig påpeka detta nu att jag "praktiserar" och inte "jobbar", alltså jag är på plats, tittar på och lär mig samt prövar på att utföra mindre jobb under den tiden jag faktiskt är där.

Till saken nu är att helt plötsligt har Försäkringskassan slutat skicka brev om uppföljning och handläggaren "ringer" gång på gång och börjar prata om mycket som jag inte alls förstår, som jag även behöver hjälp att förstå när det står på papper.
Det sista samtalet pratade hon om att jag nu är 60% arbetsför och då kan hon trappa upp mitt beslut samt plocka bort min aktivitetsersättning då jag nu klarar av att jobba, trots att jag inte ännu uppnått nuvarande skrivna målet.
Jag vet inte om det gick fram när jag försökte förklara att jag inte håller med för om jag provar på att "jobba" som alla andra på arbetsplatsen så klarar jag inte av ens hälften av närvaron som nu då min energi inte räcker till.

Det känns mycket ångestfullt då denna plan har varit bra och i min egen takt tror jag att jag kan lyckas stort i slutändan men nu plötslig försöker handläggaren ödelägga arbetet och stödet som lagts på mig genom att plocka och tidsbegränsa allt, jag förstod även att hon lite cyniskt sa att jag klarar mig bra utan mitt enda ekonomiska stöd i nuläget, dvs aktivitetsersättningen.

Jag får anta att hennes chefer kräver resultat omedelbart och att detta inte gör henne till en ond person som vill mig ont, men hur ska jag ta mig till nu? Jag levde under en trappa innan diagnosen och allt stöd kom till och vill helst inte komma tillbaka till det levnadssättet igen.
kitsove
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2011-04-10

Re: Pressad över gränsen hela tiden

Inläggav kattkvinna » 2012-07-07 8:06:27

Jag önskar jag kunde ge dig ett bra svar, men jag har inget.

Ofattbart att de stjälper människor med cyniska och ologiska beslut. Hur kan de mena att du är fullt arbetsför när din närvaro är trettio procent? Jag blir så jävla ledsen och arg när FK ödelägger andra människors liv. :evil:

Jag känner några vänner som fått sin tillfälliga sjukersättning indragen. Det handlar om kroniska värktillstånd, välkända och väldokumenterade, utan möjligheter till förbättring. FK upphäver all medicinsk och vetenskaplig bedömning av människors hälsa med sina förvridna, omänskliga politiska beslut.

Du orkar inte slåss ensam. Sök hjälp och stöd hos din Habilitering i kampen mot FK. De kan inte göra några underverk men de är vana att ha med FK och Af att göra.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Pressad över gränsen hela tiden

Inläggav Syrenlila » 2012-07-07 8:47:03

Jag vet hur det är, det tog lång tid för mig att övertyga min psykiater att jag inte skulle kunna jobba heltid igen. Jag fick till slut göra en bedömning hos en arbetsterapeut som konstaterade att jag max skulle klara 50 %. Efter det hade vi ett möte med försäkringskassan där min arbetsterapeut förklarade vilka mina svårigheter var och hur mycket jag beräknades kunna klara av.

Så mitt tips är att få hjälp av en arbetsterapeut (helst från din psykmottagning och inte försäkringskassan) som kan göra en ordentlig bedömning.
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Re: Pressad över gränsen hela tiden

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-07-10 23:47:07

Jag har inte varit involverad i sånthär när det gäller aktivitetsersättning men jag skulle nog göra ungefär såhär:

Säg till din handläggare om hon ringer igen att hon inte kan ringa dig eftersom du blir stressad och saknar förmåga att ta in information om du får den muntligen. Sen begär du ut hela din journal hos Försäkringskassan och läser den. Nästa steg är att skriva ett brev där du begär skriftligt svar på allt du inte förstår eller tycker är felaktigt och där du eventuellt också kan motivera hur du själv ser på saken beroende på vad du tycker är lämpligt. Svaret begär du att du ska få inför ett speciellt datum som du motiverar. Det kan vara bra om du har någon som hjälper dig med detta så det framgår att du själv egentligen inte orkar hålla på med allt detta. Får du inte svaret när du vill ha det skickar du ett nytt brev som påminnelse. I något skede kan det också vara vettigt att styrka dina uppgifter med intyg. Sen kan du få hålla på sådär ett tag beroende hur det fungerar. Avsätt en speciell tid varje vecka för att ägna dig åt skiten och försök att inte oroa dig för mycket däremellan.

Vitsen med hela proceduren är att du får den på papper och det är svårare för dem att hävda att du har missuppfattat muntliga uppgifter. Vitsen med att göra såhär är att du påverkar Försäkringskassans dokumentation och det gör att det blir mer uppenbart om de försöker köra över dig utan skäl för det finns risk att det blir tydligare om de bryter mot sina egna regler .Är handläggaren allt för dålig kan du också be att få byta. Det lär funka ibland men kan säkert också bli värre.

Moderator: Delade in texten i stycken så den blir mer lättläst.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Pressad över gränsen hela tiden

Inläggav DIProgan » 2012-07-11 2:50:19

Allt jag kan säga är att försäkringskassan ska bekämpas med alla medel och inget som kan vara dig till last ska yppas för dem. De som fortfarande jobbar på försäkringskassan är bottenskrapet i samhället eller på väg mot en egen förtidspension/döden.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Pressad över gränsen hela tiden

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-07-11 15:21:51

Jag tycker du har fel DIProgan. Jag har hört om en del folk som faktiskt fått vettiga handläggare. Mitt intryck är att de som jobbar med rehabilitering av folk med sjukpenningen och träffar folk ibland kan vara lite vettigare medan de som har skitjobbet med att undvika att släppa in folk i försäkringen är värre att ha att göra med. Och även om en del av dem som jobbar på Försäkringskassan och försöker stå ut med en ohållbar situation är idioter så är det ju ett större problem vilka direktiv de har fått att jobba efter.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in