Presentation och om fotboll

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Presentation och om fotboll

Inläggav 424stil » 2011-10-03 15:31:33

Hej, ny här på forumet, hittade hit idag. Hittade ingen sektion på forumet där man kan presentera sig så jag skriver mitt första inlägg här istället.

Är galet intresserad av fotboll. Har varit det sedan en kompis fick mig att se VM 98.

Har Asperger och mitt specialintresse är vad spelarna heter, vilken position på plan dom har, vilket land dom kommer ifrån och vilka klubbar dom spelat/spelar för. Trots att jag sett på fotboll i nu 13 år så kan jag i princip inget om taktik, jag ser inte på fotboll på det sättet. Dom pratar om offensivt/defensivt, djupled, långa bollar, presspel mm men alla matcher jag ser tycker jag är ingen skillnad på alls. Dom säger att vissa lag som t ex Barcelona eller Arsenal spelar "vacker" fotboll men jag ser ingen skillnad med deras stil jämfört med t ex Stoke City som tydligen spelar "enligt deras resurser" dvs skitfotboll. För mig är all fotboll densamma.

Jag kommer ihåg laguppställningar väldigt tydligt som t ex mitt favoritlag Tottenhams startelva från ligacupfinalen 1999 (som vi vann 1-0 mot Leicester City):

Målvakt - Ian Walker (England)
Högerback - Steve Carr (Irland)
Mittback - Sol Campbell (England)
Mittback - Ramon Vega (Schweiz)
Vänsterback - Justin Edinburgh (England)
Högermittfältare - Darren Anderton (England)
Centralmittfältare - Allan Nielsen (Danmark)
Centralmittfältare - Steffen Freund (Tyskland)
Vänstermittfältare - David Ginola (Frankrike)
Anfallare - Les Ferdinand (England)
Anfallare - Steffen Iversen (Norge)

Jag kommer ihåg samtliga Tottenhams A lagspelare sedan säsongen 1998/1999.

Mitt favoritlag är från säsongen 2005/2006, då hade vi ett intressant gäng med härliga karaktärer i laget. Säsongen som sådan var också spännande och vi tog nästan en plats i champions league, det avgjordes på sista matchen som vi tyvärr förlorade. Då såg laget oftast ut så här:

Målvakt - Paul Robinson (England)
Högerback - Paul Stalteri (Kanada, av alla ställen, ovanligt fotbollsland)
Mittback - Ledley King (England)
Mittback - Michael Dawson (England)
Vänsterback - Lee Young-Pyo (Sydkorea)
Högermittfältare - Aaron Lennon (England)
Centralmittfältare - Jermaine Jenas (England)
Centralmittfältare - Michael Carrick (England)
Vänstermittfältare - Edgar Davids (Holland)
Anfallare - Mido (Egypten)
Anfallare - Robbie Keane (Irland) eller Jermain Defoe (England)

Vi nådde champions league säsongen 2009/2010 och spelade i champions league säsongen 2010/2011 och slog bland annat ut AC Milan med Zlatan Ibrahimovic i laget innan Real Madrid slog ut oss. Laget gjorde en heroisk insats som jag aldrig kommer glömma.

Vi ser starka ut den här säsongen, vi har en bra mix av unga hungriga spelare, några som är i sina bästa år kryddat med några ärrade veteraner. Vi har också kaptenen Ledley King som spelat i ungdomslaget och tillför laget sitt hjärta. Det behövs.

Jag har varit i London en gång och sett mitt lag spela, det var lördag 24 Oktober 2009. Vi förlorade hemma mot Stoke City med 1-0. Stämningen var magisk, mycket tyngre tryck än på en svensk fotbollsmatch. Det var fullsatt och över 36,000 personer på läktarna, mäktigt.

Just nu är jag sjukskriven men om jag får jobb i framtiden kommer jag spara pengar och åka till London vid jul varje år och se på fotboll. Under jul spelas det matcher tätt i England och till exempel denna jul hade man kunnat se en match den 26 dec, en den 31 dec och en den 2 jan. Inte bara då med Tottenham utan även andra lag i London som t ex Millwall och Watford i detta fall. Det hade varit kul att se lagen i dom lägre divisionerna och deras arenor.

Jag har tatuerat klubbmärket över hela ryggen och längst upp står det THFC (Tottenham Hotspur Football Club) och under står det med liten text "THE PRIDE OF NORTH LONDON SINCE 1882". På höger underarm har jag tatuerat in "TOTTENHAM" och på vänster "HOTSPUR FC". Vår arena heter White Hart Lane och jag tänkte tatuera in "WHITE AT HEART" på magen. Tänkte också göra THFC på högerhandens fingrar och 1882 på vänster.

Det roliga är att jag kollar nästan aldrig på fotboll, är inte så intresserad av själva matcherna. Tycker alla matcher är likadana och ganska tråkiga. Jag sätter på tvn när det är match och surfar på internet istället och lyssnar och tittar när det blir mål. Som nu när jag skriver så har jag på Bordeaux - Montpellier från den franska ligan på tvn, jag kollar laguppställningarna och slutresultatet intresserar mig. Jag gillar namnen på spelarna och var i laget dom spelar och hur gamla dom är och vilket land dom spelar för. Det är intressant. Mina favoritspelare är baserade på vad dom heter och inte hur duktiga dom är.

Några av mina favoritspelare är Taye Taiwo (häftigt namn som låter coolt, han är vänsterback och har spelat i Marseille men spelar nu för Milan och för Nigerias landslag), Francesco Totti är en annan favorit (hans namn rimmar på spotti och i ett europamästerskap spottade han på den danska spelaren Poulsen, Totti blev Spotti och sedan dess en av mina favoriter) han har spelat hela sin karriär i Roma i Italien och vunnit VM guld. Min favoritspelare i Tottenham är Ledley King för han heter King i efternamn och är kapten för laget, ett roligt sammanträffande.

På en säsong följer jag ungefär 300 engelska matcher, 60 champions league matcher, 20 europa league matcher, 60 svenska matcher, 60-70 franska matcher, 60-70 spanska matcher, 40 tyska matcher, några italienska, argentinska och engelska division 2 matcher. Om det är EM en sommar så lägg till 30 och VM 60 matcher. Jag gillar mest studiosnacket när dom visar laguppställningarna så jag kan jämföra med tidigare laguppställningar och fundera varför en viss spelare spelar där han gör t ex igår hade Chelsea satt Frank Lampard som defensiv centralmittfältare, detta förundrade mig och gav mig en del att tänka på. Jag gillar också när dom pratar och drar historier om spelarna men taktiksnacket är jag inte så intresserad av för jag fattar det inte.

Som tur är så är min bästa vän minst lika galen i fotboll som jag (han har dock inte Asperger och kan mycket mer om taktik än jag och kan se skillnader i lags sätt att spela) och vi kan diskutera fotboll i flera timmar och vi spelar ofta spelet Football Manager på PC där man spelar tränaren i ett lag och köper/säljer spelare och väljer startelvan för vilka som ska spela osv. Jag spelar alltid 4-4-2 med en defensiv mittfältare centralt och en speluppläggare oavsett vilket lag jag spelar.

Igår vann Tottenham mot våra ärkerivaler Arsenal med 2-1 på hemmaplan. Då tittade jag delar av matchen för den var så spännande. När det är verkligt viktiga matcher kan jag se delar av dom.

Det var lite om mig. Mitt användarnamn 424stil är från postkoden 424 i Angered i norra Göteborg där jag har bott hela mitt liv. Hiphopgruppen Ison & Fille har en låt som heter "127 stil" och det är från (tror jag) Skärholmens postnummer i södra Stockholm så jag snodde iden och har kallat mig för det på internet i flera år.

Tack om du orkade läsa detta, men jag förstår om någon inte brydde sig. :-)


Moderator Alien: Ändrade rubriken.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Återgå till Intressanta intressen



Logga in