Prekariatet - den nya samhällsklassen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Alien » 2024-01-26 13:59:03

Mer om att arbeta som cykelbud:

UNT Ledarkrönika 19 mars 2023 skrev:Författaren Qaisar Mahmood, till vardags managementkonsult, jobbade under förra våren extra som matbud i centrala Stockholm. Den erfarenheten beskrivs i nyutkomna "En av dem" (Mondial). Men det är inget vanligt wallraffande för att visa hur tufft de mörkhyade matbuden i färgglada kläder och med låda på ryggen har det. Mahmoods slutsats är tvärtom att vi borde beställa mat – men respektera och se människorna som levererar den.

Spoiler: visa
För att helt gå in i rollen som matbud lämnar han mentalt sin identitet som kostymprydde Qaisar Mahmood från medelklassen i Stockholms innerstad, och ”blir” pakistanske "Majid Shah" som hankar sig fram i Europa.

Mahmood, som själv har rötter i Pakistan, konstaterar att "för en gångs skull var mitt utseende till min fördel". Han smälter in bland sina nya kollegor på ett av de större matbudsföretagen. Det går snabbt att tilltalas "bhai" (bror) av andra matbud.
---
Anledningen till att så många av matbuden är pakistanier, indier och bengaler kan delvis förklaras med att de haft engelska i skolan. Migranter som saknat det utför oftare mindre kvalificerade gigarbeten som till exempel Tiptapp, tjänsten för att få skräp och bråte bortforslat.


Som matbud träffar Mahmood kollegor som försöker ge honom goda råd om allt ifrån att ta en tillräckligt stor arbetsjacka till att ha en liten cykelpump med sig. Arbetsgivarens arbets-app, som visar när och var man måste hämta och leverera mat, är stressande. Mahmood vill klättra i poängsystemet och drabbas av panik när cykeln krånglar. Men matbuden han möter verkar göra det bästa av sin situation, de ser sig varken som offer eller svaga.
https://unt.se/ledare/kronika/artikel/s ... k/jd1g581j

Nej, när man lyckas försörja sig själv är det en framgång, även om det inte är drömjobbet. Helt rätt inställning! De kan vara stolta, vilket inte hindrar att de även har dåliga arbetsvillkor.

Det värsta med att vara cykelbud är att bli osynliggjord, säger Mahmood.

Trots den stora väskan och de färgglada kläderna blir Mahmood som genomskinlig. Beställ gärna mat, men säg tack och möt budets blick, välj bort den kontaktlösa leveransen, är hans råd.

Men vid alla leveranser verkar budet ha så bråttom att man knappt hinner säger tack. En del bara ringer på klockan och lämnar paketet utanför dörren. Men jag brukar aldrig beställa just mat (bara under pandemin).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Skogkatt » 2024-01-26 17:10:55

Alien skrev:Alla är inte som de rika norrmännen så de har råd med bil. Det är ju ofta fattiga invandrare som tar de jobben. Dessutom kanske det ingår i Foodoras affärsidé att de som levererar maten ska göra det på cykel, väl synliga i sina rosa jackor.


Foodora borde väl egentligen ha egna bilar också anställa folk för att köra bilarna. Eller mopeder. Att cykla låter lite besvärligt. Använder de cykelbud nu på vintern också? Det måste ju vara nästan hopplöst att komma fram i massor av snö och kyla på en cykel. :-)063 Det är till och med lite farligt att cykla nu.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav slackern » 2024-01-26 18:16:51

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Alla är inte som de rika norrmännen så de har råd med bil. Det är ju ofta fattiga invandrare som tar de jobben. Dessutom kanske det ingår i Foodoras affärsidé att de som levererar maten ska göra det på cykel, väl synliga i sina rosa jackor.


Foodora borde väl egentligen ha egna bilar också anställa folk för att köra bilarna. Eller mopeder. Att cykla låter lite besvärligt. Använder de cykelbud nu på vintern också? Det måste ju vara nästan hopplöst att komma fram i massor av snö och kyla på en cykel. :-)063 Det är till och med lite farligt att cykla nu.


Tydligen väldigt vanligt att dom där matbuden fuskar med skatten och jobbar svart. Var mycket skriverier om det där hösten/vintern 23.

Skrevs redan om det våren 2022.

https://www.svt.se/nyheter/skatteverket ... ska-matbud
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Alien » 2024-01-26 18:21:05

Ja, de cyklar på vintern också. En artikel om ett cyklande matbud under vintern:

UNT 4 januari 2024 skrev:När snön faller tätt och temperaturen ligger långt under nollan väljer en del bort cykeln för andra färdmedel – men inte alla. Ayan Hussain, 19, är en av Uppsalas många cykelbud som jobbar vintern igenom.

Det är tisdag och klockan är snart två. Nittonårige Ayan Hussain, påbyltad från topp till tå, hämtar upp sin sjunde Foodora-beställning för dagen. Temperaturen ligger runt fem minusgrader, men enligt SMHI känns det som minus tretton på grund av vinden.

– Jag cyklar alltid. Det är kallt men jag klarar det.

Den senaste tidens kraftiga snöfall och kyla visar sig genom modd, blockerande snöhögar och isfläckar på stans gång- och cykelvägar.
---
Spoiler: visa
– Oftast cyklar jag på bilvägen för att det är bättre där. När de röjer snö från bilvägarna lämnar de den på cykelbanorna så det blir ännu värre för oss.

Där det inte är snö är det i stället halkrisk på grund av istäcket.


– Jag har ramlat med cykeln och slagit mig många gånger. Mest slår jag i knän och armar. Det är inget allvarligt, men det gör ont, säger Ayan.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... s/jne66p0j

Ja, det är alltid invandrarna som har de värsta jobben, sade dottern.

Har det hänt att du tappar maten du ska leverera när du ramlar?

– Ja, många gånger. Då får man kontakta Foodoras support så att de kan skicka någon annan med beställningen. Foodora är förstående så man får ändå betalt, men kunderna kan bli galna. Om man kommer för sent på grund av snön blir vissa också väldigt arga.

Jäkla kapitalister som bara tänker på sin egen bekvämlighet!

En 19-åring har knappast råd att köpa en egen bil.

– Det är dyrt med bil.
Spoiler: visa
Foodora har tio bilar i Uppsala som man kan köra, men då drar de av en summa. Om man kör egen bil får man bensinpengar av Foodora, men det är väldigt lite.

Foodoras logistikchef Daniel Gustafsson Raba menar dock att man får full ersättning för bensin och slitage när man kör ett eget fordon.

Förutom kylan och halkan finns det andra problem; cykeln bli stulen.

Ayan har själv sparat ihop till sin elcykel som kostar många tusen kronor.

– Förra månaden blev min cykel stulen två gånger medan jag var inne och hämtade beställningar. Jag har försäkring, men det är inte kul.

Är folk för bekväma som beställer hemleverans trots att de bor nära?

– En gång cyklade jag tre kilometer för att hämta mat på Ica, som jag levererade hos en kvinna som bodde hundra meter från butiken.

Ayan, som är ung och frisk, tror att de bara är lata. Men det kan ju vara att de har hälsoproblem så att de inte orkar gå. Och är man äldre med benskörhet vill man inte riskera att falla.

Ayan jobbar 60 timmar i veckan, dels för Foodora, dels för Apotea.

Spoiler: visa
Ayan har jobbat deltid för Foodora i tre års tid, efter att han kom till Sverige från Pakistan för fyra år sedan. Samtidigt har han studerat IT och nätverk på Grillska gymnasiet – en utbildning han nyligen behövde avbryta eftersom hans uppehållstillstånd kräver att han arbetar heltid. Foodora erbjuder bara deltidsanställning på 25 procent, så Ayan jobbar också i Apoteas lager.

Sammanlagt blir det ungefär 60 timmar jobb i veckan, fördelat på alla veckans dagar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Skogkatt » 2024-01-26 19:15:35

Alien skrev:Ayan, som är ung och frisk, tror att de bara är lata.


Jag tycker inte att man kan kalla det lathet, det är så samhället vi lever i är. Vi kan beställa varor och betala för att få dem levererad hem till oss. Inget fel med det. Jag köpte mig nya skor för några dagar sedan, de levererades hem till mig. Om det är lathet så är jag bekväm med att vara lat. :)
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in