Praktisk kalender till Thunderbird + mobilsynk

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Praktisk kalender till Thunderbird + mobilsynk

Inläggav r00t » 2009-11-03 4:27:10

Moderator Barracuber:

Flyttade hit från Tipsa.

****************************

Jag är skitdålig på att planera saker. Jag glömmer bort möten (om jag inte går och tänker på dom hela tiden) och kan inte organisera min vardag speciellt bra, så jag började leta runt efter nåt som kunde hjälpa mig på traven.

En kompis rekommenderade ett tillägg som ger en bra och lättöverskådlig kalender till epostklienten Thunderbird.

http://www.mozilla.org/projects/calendar/lightning/

Lightning baseras på den fristående kalenderprogramvaran Sunbird, och båda varianterna finns tillgängliga för de flesta moderna plattformar.

Lightning kan tex. se ut så här:

Bild

Jag har inte hittat (och inte heller letat efter ) någon svensk version av Lightning, men Sunbird finns på allsköns olika språk.

http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird/

Nu tycker inte jag att en kalender på datorn är så mycket att ha om jag inte även kan synka den till min mobiltelefon så jag letade vidare och hittade en programvara som heter MyPhoneExplorer. Den finns dock bara till Windows i dagsläget, men jag har läst att det finns programvara till åtminstone Linux som sägs stödja de flesta telefonerna.

MyPhoneExplorer kan ni hitta här:

http://www.fjsoft.at/en/

Kalendern i sig var enkel att installera och ställa in, men det kan eventuellt behövas lite handpåläggning för att MyPhoneExplorer ska fungera med just din telefon. Jag behövde dock inte läsa någon dokumentation och fick programmet att synka hela mitt telefoninnehåll på bara några minuter, så det borde inte vara alldeles för svårt för de flesta att konfigurera.

Det kanske är värt att nämnas att jag har en Sony Ericsson K800i, och synkar via Bluetooth. Jag har tidigare ställt in min telefon (och Windows) för det.

Så nu har jag redskapen, nu gäller det bara att komma ihåg att använda kalendern regelbundet och att synka den till telefonen. :)
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:29:01, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2009-11-03 10:53:59

Tråden påminner lite om en tråd som Bror Duktig skapade för ett par månader sedan (när hon skulle köpa netbook och fick argument för smartphone istället).

EDIT: Det var den här tråden jag tänkte på: <a href="http://www.aspergerforum.se/minidator-t12401.html">Minidator</a>.

Det här tipset: <a href="http://www.makeuseof.com/tag/how-to-integrate-google-calendar-into-thunderbird/">How To: Integrate Google Calendar Into Thunderbird</a> använder jag själv och det fungerar suveränt. Jag använder det ihop med min HTC Hero (med Android), som har Google Calendar inbyggt från början.

Windows Mobile har jag kört under ett år och tyckte det var ganska kasst (körde dock inte den nya Windows Phone.) Idag finns det bara två tänkbara system för mig, Android eller iPhone.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:29:01, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Praktisk kalender till Thunderbird + mobilsynk

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-13 13:58:29

r00t skrev:Moderator Barracuber:

Flyttade hit från Tipsa.

****************************

Jag är skitdålig på att planera saker. Jag glömmer bort möten (om jag inte går och tänker på dom hela tiden) och kan inte organisera min vardag speciellt bra, så jag började leta runt efter nåt som kunde hjälpa mig på traven.

En kompis rekommenderade ett tillägg som ger en bra och lättöverskådlig kalender till epostklienten Thunderbird.

http://www.mozilla.org/projects/calendar/lightning/

Lightning baseras på den fristående kalenderprogramvaran Sunbird, och båda varianterna finns tillgängliga för de flesta moderna plattformar.

Lightning kan tex. se ut så här:

Bild

Jag har inte hittat (och inte heller letat efter ) någon svensk version av Lightning, men Sunbird finns på allsköns olika språk.

http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird/

Nu tycker inte jag att en kalender på datorn är så mycket att ha om jag inte även kan synka den till min mobiltelefon så jag letade vidare och hittade en programvara som heter MyPhoneExplorer. Den finns dock bara till Windows i dagsläget, men jag har läst att det finns programvara till åtminstone Linux som sägs stödja de flesta telefonerna.

MyPhoneExplorer kan ni hitta här:

http://www.fjsoft.at/en/

Kalendern i sig var enkel att installera och ställa in, men det kan eventuellt behövas lite handpåläggning för att MyPhoneExplorer ska fungera med just din telefon. Jag behövde dock inte läsa någon dokumentation och fick programmet att synka hela mitt telefoninnehåll på bara några minuter, så det borde inte vara alldeles för svårt för de flesta att konfigurera.

Det kanske är värt att nämnas att jag har en Sony Ericsson K800i, och synkar via Bluetooth. Jag har tidigare ställt in min telefon (och Windows) för det.

Så nu har jag redskapen, nu gäller det bara att komma ihåg att använda kalendern regelbundet och att synka den till telefonen. :)

Om du läser..:
Hur synkar man MyPhoneExplorer med thunderbird eller outlook? Det står att den enkelt synkar adresser mellan sig och dessa, men jag hittar ingen knapp för det.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:29:03, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav r00t » 2010-03-29 7:21:20

Du går in på file->settings, väljer Sync och sen väljer du din klient kontakter, kalender och anteckningar.

För att synka enbart din kalender sen, tryck på Organizer på höger sida, välj calendar och klicka på syncronize (den blå bollen med två vita pilar på). Du får sen upp ett nytt fönster där du kan välja om du ska uppdatera kalendern bara på dator/telefon eller båda osv.
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:29:03, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-29 9:07:03

r00t skrev:Du går in på file->settings, väljer Sync och sen väljer du din klient kontakter, kalender och anteckningar.

För att synka enbart din kalender sen, tryck på Organizer på höger sida, välj calendar och klicka på syncronize (den blå bollen med två vita pilar på). Du får sen upp ett nytt fönster där du kan välja om du ska uppdatera kalendern bara på dator/telefon eller båda osv.

Tack, jag hittade. Jag fattade inte att det (den blå bollen med pilar) skulle synka det jag ville (med program i stället för telefon), när jag letade runt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:29:03, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Karro » 2010-04-29 10:51:46

Lösningen för mig var att skaffa en handdator, som håller koll på allt jag behöver komma ihåg. Inte bara möten, utan saker jag behöver göra, eller överhuvudtaget något jag i stunden kommer på att jag vill komma ihåg. Den varnar mig i god tid när det är någon tid jag behöver passa. Nu har jag dessutom en handdator med mobil, som då håller reda på allt, plus att det går att få tag på mig, om nu någon skulle komma på idén.

Kalender och komihåglista går att synka med datorn.
Senast redigerad av Karro 2011-05-04 22:29:03, redigerad totalt 1 gång.
Karro
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2010-03-31
Ort: Norrland

Inläggav barracuber » 2010-04-29 11:24:27

Karro skrev:Lösningen för mig var att skaffa en handdator, som håller koll på allt jag behöver komma ihåg. Inte bara möten, utan saker jag behöver göra, eller överhuvudtaget något jag i stunden kommer på att jag vill komma ihåg. Den varnar mig i god tid när det är någon tid jag behöver passa. Nu har jag dessutom en handdator med mobil, som då håller reda på allt, plus att det går att få tag på mig, om nu någon skulle komma på idén.

Kalender och komihåglista går att synka med datorn.


Är det smidigt att lägga in saker i kalendern i din Palm?

Många brukar tycka smartphones är alldeles för plottriga - jag är en av dem. Ändå äger jag en. Android är trots allt det bästa jag kört hittills (har aldrig testat iPhone eller Palm).

Synkningen mot Google Calendar och Gmail är suverän och helt automatisk.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:29:03, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Karro » 2010-04-29 11:42:13

barracuber skrev:Är det smidigt att lägga in saker i kalendern i din Palm?

Jepp, det är att peka och klicka och så skriva in på tangentbordet.

Bild
Senast redigerad av Karro 2011-05-04 22:29:04, redigerad totalt 1 gång.
Karro
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2010-03-31
Ort: Norrland

Inläggav barracuber » 2010-04-29 11:46:40

Karro skrev:
barracuber skrev:Är det smidigt att lägga in saker i kalendern i din Palm?

Jepp, det är att peka och klicka och så skriva in på tangentbordet.

Bild


Fysiskt tangentbord rockar!

* saknar min gamla X1:a *
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in