Praktik alltid dåligt?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Apophis » 2009-08-05 12:27:18

En del verkar ha en nästan överdriven positiv syn på praktik. Motiveringen att det skulle ge "erfarenhet" faller i min mening på att så kallad erfarenhet från praktik i stort sett inte är vatten värt i många arbetsgivares ögon.

Har du som arbetsgivare en som jobbat i ett år, och en som praktiserat i ett år med samma arbetsuppgifter så får väl knappast praktikanten jobbet.
Som ni kanske märker så är jag inte speciellt positivt inställd till praktik. Jag blir så förbannad på de företag som utnyttjar praktikanter som gratis arbetskraft (och ja, jag har själv varit på ett flertal sådana företag) och nästan ser det som en rättighet att få den ena arbetslösa efter den andra skickad av arbetsförmedlare som mycket väl vet vad som pågår, men inte bryr sig.

På ett av dessa företag skulle jag åka till Stockholm på en arbetsintervju en dag. Från där jag bor ungefär 50 mil tur och retur.
Jag struntade/glömde att berätta för chefen att jag skulle vara borta hela den dagen. När jag dagen efter intervjun var tillbaka kom min arbetsförmedlare ungefär en timme in i arbetet, tydligen hade chefen på detta företag ringt ett argt samtal och skvallrat.
Denna arbetsförmedlare fortsatte sedan med att skälla ut mig för att jag åkt på en arbetsintervju, istället för att gå på praktik den dagen, där det alltså var klart från dag ett att det var NOLL chans till jobb.
Hon menade på fullt allvar att jobbet jag sökt var ett "skitjobb", och därmed kunde jag lika gärna gått på praktik den dagen.

Efter det är jag benhård. Ska jag gå ut på praktik SKA det finnas chans till jobb, och minsta tecken på att det är ett företag som bara är ute efter gratis arbetskraft så kommer jag inte vara kvar. Jag har under åren på Arbetsförmedlingen blivit rövknullad så det räcker.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav Lakrits » 2009-08-05 12:52:11

En del verkar ha en nästan överdrivet negativ syn på praktik...

Jag har skaffat mig mina praktikplatser och arbeten på egen hand, utan AF:s inblandning. Det krävde en del rundringning, brevskrivande och besök hos de jag ville arbeta hos. De flesta gångerna blev det ett nej, men några har senare kontaktat mig och frågat om jag fortfarande är intresserad. Vill du inte bli "rövknullad", skall du nog inte gå till förövaren med byxorna nere.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav serpentin » 2009-08-05 12:59:01

Mitt första arbete började med praktik i några veckor. Det fanns inga planer på annat.

Jag ringde själv dit och frågade för jag gick någon slags söka-jobb-kurs och då skulle man praktisera någonstans i ett visst antal veckor.

Men sedan blev jag kvar där i flera år. De insåg väl att jag var oumbärlig :wink:
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Glimma » 2009-08-05 13:15:58

Lakrits skrev:
Apophis skrev:En del verkar ha en nästan överdriven positiv syn på praktik. Motiveringen att det skulle ge "erfarenhet" faller i min mening på att så kallad erfarenhet från praktik i stort sett inte är vatten värt i många arbetsgivares ögon.

En del verkar ha en nästan överdrivet negativ syn på praktik...

Jag har skaffat mig mina praktikplatser och arbeten på egen hand, utan AF:s inblandning. Det krävde en del rundringning, brevskrivande och besök hos de jag ville arbeta hos. De flesta gångerna blev det ett nej, men några har senare kontaktat mig och frågat om jag fortfarande är intresserad. Vill du inte bli "rövknullad", skall du nog inte gå till förövaren med byxorna nere.


Men kom ihåg...bara för att du inte hade ngn bra erfarenhet betyder det inte att det inte finns flera som har haft det. Man kan bara utgå från sig själv. Jag har också ringt och skaffat mina praktikplatser på egen hand. Men även blivit uppringd. Det har funkat bra de flesta av dem.

Moderator Alien: Lade in del av citat från Apophis inlägg, som detta egentligen är svar på.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Lakrits » 2009-08-05 13:34:03

Glimma skrev:
Lakrits skrev:En del verkar ha en nästan överdrivet negativ syn på praktik...

Jag har skaffat mig mina praktikplatser och arbeten på egen hand, utan AF:s inblandning. Det krävde en del rundringning, brevskrivande och besök hos de jag ville arbeta hos. De flesta gångerna blev det ett nej, men några har senare kontaktat mig och frågat om jag fortfarande är intresserad. Vill du inte bli "rövknullad", skall du nog inte gå till förövaren med byxorna nere.


Men kom ihåg...bara för att du inte hade ngn bra erfarenhet betyder det inte att det inte finns flera som har haft det. Man kan bara utgå från sig själv. Jag har också ringt och skaffat mina praktikplatser på egen hand. Men även blivit uppringd. Det har funkat bra de flesta av dem.

Jag misstänker att du riktar ditt svar till Apophis, men av misstag citerar mig. För om du i mina inlägg kan hitta exempel på negativa erfarenheter, så måste jag bli bättre på att använda ord och formuleringar som återger det jag vill ha sagt.

Jag skulle naturligtvis ha citerat Apophis inlägg, eller åtminstone delar av det. Läs det och sedan mitt inlägg, så får du ljus också på de skuggade områdena.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Tomtenissa » 2009-08-05 14:35:15

Apophis
Fick du Arbetsförmedlingens version av praktik?
Jag skulle inte kalla det för praktik eftersom man isof redan fått en stämpel på sig om att vara "oduglig" och därför får aptråkiga och intelligensbefriade sysslor.

Min syn på AF är att de inte gör ett skit. Jag kan gå dit och de bestämmer sig för att jag inte förstår svenska, skit samma ifall jag har bott här i hela mitt liv och har högskoleutbildning. Nej, jag måste vänta så att jag kan vara med invandrargruppen som har en djävla TOLK. Detta endast baserat på hur jag ser ut. ("Jamen vännen, det kanske är termer som du inte förstår!" .... öh.. säger 1.9 i högskoleprovet något om mina ordkunskaper?... *fortfarande arg på tanten*)
Om man säger såhär: under det halvår som jag potentiellt kunde vara arbetslös mellan praktik och studier så hjälpte AF mig ingenting. Jag gick dit och sökte jobb men de sa bara att jag var över- eller underkvalificerad hela tiden.

Jag skaffade jobb på egen hand. AF ringde upp och var förvånade eftersom det "fanns så få jobb i sthlm då"; att det var ett mirakel att jag kunnat skaffa ett själv efter bara två veckors inskrivning som arbetssökande och arbetslös. Har de hört talas om att man kan ringa och skicka sitt CV helt på egen hand?

Praktiken skaffade jag också på egen hand, mitt uppe i universitetsstudierna.

Jag har inget förtroende för AF. Det kanske märks. ^^;
Det enda de är bra för är väl aktivitetsersättningen.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Milyc » 2009-08-05 14:55:08

imperativ skrev:
Milyc skrev:Praktik får dock inte ses som en ersättning för lönearbete...

Jag vill dock byta "inte" mot "aldrig".
Praktik = Tjäna kunskap.
Jobb = Tjäna pengar på kunskap.


Det var ju precis vad jag menade.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Mördarsnigel » 2009-08-05 16:26:16

Jag har praktiserat på två ställen, Men det verkar inte ha varit "officiell" praktik, utan räknats som en "aktivitet".
Jag antar att det finns något som kallas praktik, som man går via arbetsförmedlingen för att starta upp. Är det bara sådan praktik som ni talar om här?


Jag har enbart kontaktat försäkringskassan för att skriva under ett papper som ger mig rätten till reseersättning, och som gör att jag är försäkrad när jag är på plats. De har sedan inte brytt sig om vad jag gör.

Om jag hade högre aktivitetsersättning än garantibeloppet så skulle jag hellre fortsätta praktisera, för att slippa känna att jag var tvungen att arbeta och slippa känna att jag var fast och inte kunde byta lätt när jag hade lust. Men garantibeloppet är ju löjligt, så jag får väl försöka hitta ett riktigt arbete.

Jag har praktiserat för att se om jag klarar av att hålla tider under längre perioder, för att se hur trött jag blir av att inte få ombyte, och för att se om jag klarar av monotona arbetsuppgifter som inte egentligen intresserar mig (det gick inte). Just nu praktiserar jag för att få inblick i branschen jag tror att jag kan trivas i, för att få foten inne, samt för att få meriter att använda i ansökan till utbildning inom branschen.

Ett krav för att jag skulle få vara sjukskriven i fortsättningen var att praktiken skulle förvandlas till arbetsträning, så nu är det väl lite fler regler som gäller, och reseersättningen är numera lägre, så jag orkar inte ens ansöka.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Tomtenissa » 2009-08-05 17:14:34

Mördarsnigel skrev:Jag har praktiserat på två ställen, Men det verkar inte ha varit "officiell" praktik, utan räknats som en "aktivitet".
Jag antar att det finns något som kallas praktik, som man går via arbetsförmedlingen för att starta upp. Är det bara sådan praktik som ni talar om här?


*ryser av obehag* inte jag iaf

*pekar på sitt inlägg tidigare på sidan som mest var riktat mot Apophis*

Dessutom leder den "fejkpraktiken" sällan till jobb och är mest AFs sätt att bli av med en i ett par månader. (Jag har en vän som slussades mellan sådana ett tag.)
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Glimma » 2009-08-05 19:13:02

Lakrits skrev:
Glimma skrev:
Lakrits skrev:En del verkar ha en nästan överdrivet negativ syn på praktik...

Jag har skaffat mig mina praktikplatser och arbeten på egen hand, utan AF:s inblandning. Det krävde en del rundringning, brevskrivande och besök hos de jag ville arbeta hos. De flesta gångerna blev det ett nej, men några har senare kontaktat mig och frågat om jag fortfarande är intresserad. Vill du inte bli "rövknullad", skall du nog inte gå till förövaren med byxorna nere.


Men kom ihåg...bara för att du inte hade ngn bra erfarenhet betyder det inte att det inte finns flera som har haft det. Man kan bara utgå från sig själv. Jag har också ringt och skaffat mina praktikplatser på egen hand. Men även blivit uppringd. Det har funkat bra de flesta av dem.

Jag misstänker att du riktar ditt svar till Apophis, men av misstag citerar mig. För om du i mina inlägg kan hitta exempel på negativa erfarenheter, så måste jag bli bättre på att använda ord och formuleringar som återger det jag vill ha sagt.

Jag skulle naturligtvis ha citerat Apophis inlägg, eller åtminstone delar av det. Läs det och sedan mitt inlägg, så får du ljus också på de skuggade områdena.


Ja just det, jag riktade in mig på Apophis inlägg sorry Lakrits.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Lakrits » 2009-08-05 19:25:36

Glimma skrev:
Lakrits skrev:
Glimma skrev:Men kom ihåg...bara för att du inte hade ngn bra erfarenhet betyder det inte att det inte finns flera som har haft det. Man kan bara utgå från sig själv. Jag har också ringt och skaffat mina praktikplatser på egen hand. Men även blivit uppringd. Det har funkat bra de flesta av dem.

Jag misstänker att du riktar ditt svar till Apophis, men av misstag citerar mig. För om du i mina inlägg kan hitta exempel på negativa erfarenheter, så måste jag bli bättre på att använda ord och formuleringar som återger det jag vill ha sagt.

Jag skulle naturligtvis ha citerat Apophis inlägg, eller åtminstone delar av det. Läs det och sedan mitt inlägg, så får du ljus också på de skuggade områdena.


Ja just det, jag riktade in mig på Apohis inlägg sorry Lakrits.

Ingen fara :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Mördarsnigel » 2009-08-05 20:22:47

Det finns nog fördelar att skaffa platsen själv. Om en myndighet kontaktar arbetsplatsen först så kan de nog börja tro att de ska behöva husera en person som är utvecklingsstörd eller nåt, eftersom ingen kan något om AS.

Jag har faktiskt blivit erbjuden att arbeta på mitt praktikställe nästa säsong eller i framtiden, eftersom de tycker att jag är bra med kunderna och kan mycket, men jag vill helst skaffa en utbildning först, för jag själv tycker att jag har för många luckor.
Plus att jag har ögonen på en annan handelsträdgård som ligger lite närmare mitt hus...
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav TORatANDET » 2009-08-06 18:21:37

Mördarsnigel skrev:Det finns nog fördelar att skaffa platsen själv. Om en myndighet kontaktar arbetsplatsen först ...

Ja, jag håller med. Men mest för att det då troligen är en person som verkligen vill ha praktiken och vet varför den vill ha det. Och just detta av man själv har en klar bild av vad man vill ha ut av det (och inte bara blivit ditskickad av AF) tror jag är det som mest avgör hur bra en praktik kommer att fungera.

Organisationer som fick brevet idag har redan hört av sig till oss.
Så jag kan ju tipsa att om det är någon här som ev. är intresserad, så maila oss ganska snart. Annars är det risk att andra hinner före och får platserna.

http://www.andet.se/praktik.pdf
Senast redigerad av TORatANDET 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Inläggav Apophis » 2009-08-10 12:19:40

Här blev det minsann en del upprörda känslor ser jag :D .
Kan ju som ett exempel säga att jag under grundskolan, gymnasiet, lumpen och åren på Arbetsförmedlingen har varit ute på sammanlagt 17 olika praktikplatser, och 8 av dem har jag varit på vid två olika tillfällen. Och på många av dem har jag ringt själv och tagit kontakt.
Väldigt konstigt att jag inte lyckats få jobb med tanke på all "erfarenhet" och alla "kontakter" all denna praktik har givit mig....
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-08-10 14:04:25

Jag tror man har störst nytta av praktik (eller exempelvis meriter från ideelllt engagemang) i kombination med arbete. Om man till exempel har jobbat litegrann med en sak men också har andra erfarenheter som stödjer eller kompletterar att man har kompetens för det man har jobbat med så tror jag att praktiken kan fungera som en merit.

I tider med stor arbetslöshet eller stor konkurrens inom yrket när det är svårt att komma in i en viss bransch och alla vet det, så kan också praktiken fungera som en biljett framför den som inte har någon dokumenterad praktik alls.

Ett CV med bara praktik och särskilt flera upprepade sådana inom olika områden lär väl kanske inte göra någon arbetsgivare positivt inställd såvida de inte är ute efter just billig arbetskraft för enklare uppgifter.

Eller?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Lakrits » 2009-08-10 14:53:45

Bjäbbmonstret skrev:Jag tror man har störst nytta av praktik (eller exempelvis meriter från ideelllt engagemang) i kombination med arbete. Om man till exempel har jobbat litegrann med en sak men också har andra erfarenheter som stödjer eller kompletterar att man har kompetens för det man har jobbat med så tror jag att praktiken kan fungera som en merit.

I tider med stor arbetslöshet eller stor konkurrens inom yrket när det är svårt att komma in i en viss bransch och alla vet det, så kan också praktiken fungera som en biljett framför den som inte har någon dokumenterad praktik alls.

Ett CV med bara praktik och särskilt flera upprepade sådana inom olika områden lär väl kanske inte göra någon arbetsgivare positivt inställd såvida de inte är ute efter just billig arbetskraft för enklare uppgifter.

Eller?

Första och andra styckena: Håller med.

Tredje stycket: Ja, det kan nog se avskräckande ut, men jag tror att det går att sälja in om man är bra på att tala för sig. Ett problem är ju tyvärr att många av oss med AS, AD(H)D, TS etc. har svårt med just den biten. Själv är jag inte så vidare värst bra på att presentera mig själv under en intervju, men jag lärde mig efter några stycken vad som funkade bäst för mig. Andra har det betydligt enklare.

Jag har en gammal kompis från skoltiden som har lyckats nästla sig in på de mest skilda arbetsplatser och med de mest skilda arbetsuppgifter egentligen enkom för att hon är så in i helsike trygg och självsäker, att hon kan förklara varför hon skulle passa bäst för ett visst arbete.

En annan skolkamrat (t.o.m. klasskamrat) har också lyckats med det mesta han har velat göra, av samma anledning. Men istället för att ha prövat olika saker, så visste han redan i mellanstadiet att han ville bli bilformgivare. Han gick från gymnasiet till en mycket bra formgivarhögskoleutbildning i Sverige, sedan till bilformgivningsskolan i Detroit som tar in fem elever per år och sedan någon slags utbildning i London. Nu är han chefsformgivare vid en av SAAB:s produktionsgrenar, konceptbilar tror jag (han försöker flytta nu p.g.a. allt som händer).

Båda de som beskrivs ovan har åtminstone AD(H)D. Den sistnämnde har drag av AS. Men deras sociala, extroverta färdigheter är det inget fel på.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Mariette » 2009-08-11 16:36:49

Apophis skrev:Här blev det minsann en del upprörda känslor ser jag :D .
Kan ju som ett exempel säga att jag under grundskolan, gymnasiet, lumpen och åren på Arbetsförmedlingen har varit ute på sammanlagt 17 olika praktikplatser, och 8 av dem har jag varit på vid två olika tillfällen. Och på många av dem har jag ringt själv och tagit kontakt.
Väldigt konstigt att jag inte lyckats få jobb med tanke på all "erfarenhet" och alla "kontakter" all denna praktik har givit mig....


Oavlönad praktik är ingen merit hos varande eller kommande arbetsgivare. Praktik är något som ofta ingår i en utbildning vilket är helt i sin rätt.

I dagens arbetslöshetstider utnyttjar arbetsgivare dessvärre det faktum att de får gratis arbetskraft utan att behöva anställa. De får istället betalt. En arbetsgivare som tar sig an en person från jobb och utvecklingsgarantin får 225 kronor per dag skattefritt, medan den som får praktik och har garantibeloppet (jobb och utvecklingsgarantin) får 223 kronor om dagen innan skatt hos försäkringskassan. Efter skatt får praktikanten ut 178 kronor om dagen för ett heltidsarbete och får söka kompletterande socialbidrag för att komma upp till normen för existensminimum.

Istället för praktik borde det vara provanställning med lön i sex månader. Är inte den provanställde eller arbetsgivaren nöjda med varandra så blir det tack och hej. Rättvist! Att arbetsgivare tillåts komma så billigt undan med motiveringen att "jag/vi kanske eventuellt anställer dig när du har arbetat gratis hos oss si eller så länge" är att utnyttja människors utsatthet om inga garantier finns att få fortsätta. Arbetsgivaren ser i den som ställer upp på detta, en individ som de aldrig skulle vilja anställa. De som ställer upp likt slavar inger inget förtroende och därför kan de hunsas med.

Arbetsgivare vill ha drivna människor och inga menlösa får. Det är så som arbetsgivaren resonerar. Om denne hunsade praktikanten får nog och inte vill vara kvar, vet arbetsgivaren att det står mängder av andra praktikanter på kö vilka blir utskickade av AF eller Socialen med hot om att förlora a-kassan eller socialbidraget om de inte ställer upp och ger arbetsgivaren det han/hon vill.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 20:49:18, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav ragnevi » 2009-08-11 16:53:40

Apophis skrev:En del verkar ha en nästan överdriven positiv syn på praktik. Motiveringen att det skulle ge "erfarenhet" faller i min mening på att så kallad erfarenhet från praktik i stort sett inte är vatten värt i många arbetsgivares ögon.


Fast hemligheten ligger i att aldrig berätta om att du har haft praktik, utan skriva det som yrkeserfarenhet.
Har du haft praktik på ett välkänt företag, haft vettiga arbetsuppgifter och dessutom fått lite kontakter så smäller det högre än om du arbetat på Seven-eleven under ett år.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 20:49:18, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Mariette » 2009-08-11 18:54:57

ragnevi skrev:
Apophis skrev:En del verkar ha en nästan överdriven positiv syn på praktik. Motiveringen att det skulle ge "erfarenhet" faller i min mening på att så kallad erfarenhet från praktik i stort sett inte är vatten värt i många arbetsgivares ögon.


Fast hemligheten ligger i att aldrig berätta om att du har haft praktik, utan skriva det som yrkeserfarenhet.
Har du haft praktik på ett välkänt företag, haft vettiga arbetsuppgifter och dessutom fått lite kontakter så smäller det högre än om du arbetat på Seven-eleven under ett år.


Arbetsgivaren kan kolla upp den arbetssökanden. Om arbetsgivaren ser att personen i fråga har haft praktik men inte fått arbete så kan han/hon utnyttja det. Punkt slut!
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in