Lära sig vara social

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lära sig vara social

Inläggav barracuber » 2013-04-24 11:22:00

Anna78a skrev:
biologic skrev:Jag är precis som kattmamma & idiot. :) Har lärt mig "imitera NT-beteende, men det blir aldrig perfekt... Jag avskyr fortfarande att bli tvingad in i sociala situationer.


Hur vet ni att det är ett inlärt beteende? För jag kan inte för mitt liv fatta att ens beteende är inlärt. Det är väl därför man är så trött eller :shock:
..

Ju längre bort det som man försöker spela eller vara är från ens naturliga riktiga jag, desto mer uttröttande är det att hålla på att spela. Självkännedom, att känna in sina känslor, är en viktig pusselbit.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Lära sig vara social

Inläggav magdalena » 2013-04-24 12:38:13

Har aldrig lärt mig, men inte heller velat det. Skulle kännas falskt.
magdalena
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2010-12-25

Lära sig vara social

Inläggav Lyysa » 2013-04-24 12:46:52

Jag har inte lärt mig hur man skaffar vänner, jag kunde det men glömde bort hur man gjorde. Vet inte hur man är social heller då jag inte har någon att vara social med. Visserligen vet jag hur man pratar då jag väl träffar vänner som verkligen känner mig, då vi känt varandra länge. Med dem funkar det naturligt, utan dem funkar det inte alls.

Dock övar jag mig på sånt där som folk tycks tycka är viktigt, som exempelvis ögonkontakt. På såna små saker har jag blivit bättre, men det är för jag har övat i ett antal år med.

Men nej, jag anser inte att jag kan påstå jag har lärt mig hur man ska bete sig socialt då jag får panik av att bara gå ut för att äta middag med släkt.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Lära sig vara social

Inläggav barracuber » 2013-04-24 12:47:33

barracuber skrev:..
Ju längre bort det som man försöker spela eller vara är från ens naturliga riktiga jag, desto mer uttröttande är det att hålla på att spela. Självkännedom, att känna in sina känslor, är en viktig pusselbit.

Det jag skrev hörde jag en gång en pyskolog säga. Det låter väl rimligt och många aspergare kan intyga att det stämmer.

Om även NT blir uttröttade av att spela är svårare att säga. Däremot kan det vara emot deras naturliga sätt att vara, deras personlighet. Ett exempel är advokaten och numera författaren Susan Cain som vi diskuterat förr på forumet tror jag.
DN: Måste alla höras och synas hela tiden?
dn skrev:Vårt samhälle är i allt för stor utsträckning anpassat för utåtriktade personer – trots att en tredjedel av oss är introverta och tystlåtna. Den skriver för­fattaren Susan Cain i sin uppmärksammade bok.

dn skrev:Susan Cains ”TED-talk” har setts av två miljoner människor och sägs vara en av Bill Gates favoriter.

dn skrev:Hur fick du idén att skriva boken?

– Jag har varit medveten om att jag inte passar in i det extroverta idealet ända sedan jag var liten. Även om jag hade många kompisar ville jag hellre träffa dem en och en, inte flera på en gång. Jag höll på med mina egna kreativa projekt och var inte som man ”skulle” vara.

Cain berättar hur hennes föräldrar stoppade ned en massa böcker i hennes väska när hon var nio år och skulle på sommarkollo. För hennes familj var läsning och böcker ett naturligt sätt att tillbringa tiden på och även att umgås med andra runt omkring.

– Man sitter i en stol och läser samtidigt som man interagerar med andra som läser eller gör and­ra saker. Men på lägret förstod jag snabbt att det sågs som konstigt och avvikande. I stället för att läsa skulle vi springa runt och leka och skrika i grupp.

Susan Cain packade ned böckerna i väskan igen och försökte därefter hemlighålla sin inåtvända och reflekterande personlighet.

Hon låter nästan aspig. Men hon lyckades bli advokat i USA och jobbade som det några år innan hon tröttnade på de utåtriktade kraven.

Jag menar inte att det är ovanligt att aspergare blir exempelvis advokater, det finns många sådana exempel. Och jag menar inte heller att alla aspergare är introverta. Säkert en ganska betydande del är det men långt ifrån alla. Vill heller inte gå OT till att handla om introverta kontra extroverta. Att vara introvert är inte samma sak som att vara blyg och många introverta gillar och klarar att vara sociala, om än i lagom doser. Många extroverta gillar dessutom inte att vara sociala hela tiden, även om det brukar heta att extroverta inte kan leva utan att ha människor omkring sig hela tiden. Själv är jag den introverta typen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Lära sig vara social

Inläggav flisan » 2013-04-24 14:32:39

Vad betyder inlärt beteende? Är det något man kan lära sig utan att vara medveten om det?
Många jag träffat genom åren tycker att jag är mycket social men det beror på att jag visar upp en trevlig fasad.Skojar mycket. Själv känner jag mej väldigt ytlig och är helt slut efteråt. Försöker alltid läsa av människor och delar upp dem i goda och onda. Jag har stor skyddsbarriär runt mej och är väldigt misstänksam. Om mitt beteende är inlärt och egentligen strider mot den jag är så kanske det kan förklara varför jag känner mej så identitetslös. Måste göra och borde ha gjort fyller min dag istället för vad vill jag.
flisan
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2013-02-26

Lära sig vara social

Inläggav barracuber » 2013-04-24 17:08:03

Aktuell tråd på temat asperger och att vara introvert, som jag skrev om två inlägg ovan.

Överlappning mellan introvert och asperger
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Lära sig vara social

Inläggav barracuber » 2013-04-24 17:13:37

flisan skrev:Vad betyder inlärt beteende? Är det något man kan lära sig utan att vara medveten om det?
Många jag träffat genom åren tycker att jag är mycket social men det beror på att jag visar upp en trevlig fasad.Skojar mycket. Själv känner jag mej väldigt ytlig och är helt slut efteråt. Försöker alltid läsa av människor och delar upp dem i goda och onda. Jag har stor skyddsbarriär runt mej och är väldigt misstänksam. Om mitt beteende är inlärt och egentligen strider mot den jag är så kanske det kan förklara varför jag känner mej så identitetslös. Måste göra och borde ha gjort fyller min dag istället för vad vill jag.

Får väldigt dåliga googleträffar på inlärt beteende med tanke på att pyskologerna älskar att prata om det.

Som jag uppfattar det är inlärt motsatsen till nedärvt.

Pavlovs hundar brukar ofta nämnas.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Lära sig vara social

Inläggav plåtmonster » 2013-04-24 17:22:16

Man är oftast automatiskt rädd för ormar. Men behöver lära sig att säga "Hur mår du?" men strunta i svaret ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in