SKÅNSKA, är det inte underbart?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav turtle » 2013-04-16 14:46:56

Jag vet inte varför, men jag har alltid tyckt om dialekter, och tycker mycket om att "härma" dem. Det är intressant att det finns såå många olika dialekter! Men just skånska, gärna Trelleborgs-skånska :wink:, är så galet fint. :-)154

Så - jag vill lära mig lite skånska. Finns det några där ute som är intresserade av att lära mig det?

Drömmen är att bo i Skåne, men jag lär nog få leva i Stockholmland ett braaa tag till. Suck.

Allmänna diskussioner om just skånska är självklart också välkomna i den här tråden. Vill gärna veta vad andra tycker och tänker! :-)Happy


/turtle
turtle
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-04-03
Ort: Stockholm

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Ugglan » 2013-04-16 15:09:54

Skånska är fint men är det för grötigt hör jag knappt vad de säger, men då är jag också norrlänning.

Tycker i och för sig det är tuffast om man behåller sin dialekt..men ok flytta till Skåne och lär dig prata det där, det riskerar att bli en aning tillgjort i annat fall. :wink:
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Huggorm » 2013-04-16 15:12:15

Skånska är ju en massa olika dialekter som inte alls låter likadant. Vissa är vackra, andra låter bara "fel". Det enda jag vet är att malmöistiska låter hårt och fult, men jag vet inte vilka delar av Skåne som låter bra. Blekingemål låter fint så det är kanske bortåt det hållet som skånskan är vackrast?
Huggorm
 
Inlägg: 22293
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Alien » 2013-04-16 15:17:01

Jag saknar fullkomligt förmågan att härma andra dialekter coh kan inte ens skilja på olika skånska dialekter.

Men jag tycker det är kul med dialekter, även skånska. Edvard Persson, Östen Warnebring, Peps Persson, Michael Wiehe, Timbuktu.

Många tycks prata sin dialekt men sjunga på rikssvenska. Fast med Timbuktu tyckte jag det var tvärtom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet


SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav barracuber » 2013-04-16 15:55:43

Alien skrev:Jag saknar fullkomligt förmågan att härma andra dialekter coh kan inte ens skilja på olika skånska dialekter.

Jag har ju musiköra (t.o.m. absolut gehör, även om det har glidit lite med åren) men det betyder inte att jag är bra på att härma alla dialekter. Jag är ganska bra på att härma skånska, småländska, stockholmska, västgötska och göteborgska, dvs klichébilderna av dessa. Däremot är jag värdelös på mer sjungande dialekter som exv värmländska, närkingska, uppländska, sörmländska eller norrländska.

Alien skrev:Många tycks prata sin dialekt men sjunga på rikssvenska. Fast med Timbuktu tyckte jag det var tvärtom.

Vad jag hört både talar och sjunger Timbuktu på skånska.

Per Gessle talar sin genuina dialekt men sjunger på rikssvenska. Lena Philipsson är ett annat exempel på det. Frånsett några få artister så är rikssvenska totalt dominerande inom (populär)musik. Har även hört danska och norska artister sjunga på rikssvenska. Exv Sissel sjunger ibland på rikssvenska, vilket nog inte är helt lätt för henne, som är "frrrra Berrrrgen".
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-04-16 16:08:11

Alien skrev:Jag saknar fullkomligt förmågan att härma andra dialekter coh kan inte ens skilja på olika skånska dialekter.


Jag har också svårt att skilja på skånska dialekter och jag är född i Skåne och bodde där första 28-29 åren av mitt liv..

Syster som är min Bonussyster har en förmåga att plocka upp dialekter så när vi varit nere och hälsat på låter hon precis som min Mamma (som pratar uppländska med skånska drag)

När jag var barn tyckte Mormors väninnor i Stockholm att jag pratade konstigt pga skånskan men hemma i Skåne tyckte de andra barnen också att jag pratade konstigt.

Nu vet jag inte vad jag pratar förutom tyst och snabbt då.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-16 16:46:09

Alien skrev:Men jag tycker det är kul med dialekter, även skånska. Edvard Persson, Östen Warnebring, Peps <persson, Michael Wiehe, Timbuktu.

Det de talar är inte bondskånska, inte på långa vägar.
De talar för artikulerat, civiliserat och tydligt för att ens jämföras med den skånska jag växt upp med.

Åk ut till en skånsk liten by nånstans utanför Tomelilla och lyssna på hur gubbarna i 60-70-årsåldern låter, helst ska de vara bönder, kyrkvaktmästare eller nåt ditåt.
Där har ni skånskan i sin renaste form.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav turtle » 2013-04-16 17:43:47

Ugglan skrev:Skånska är fint men är det för grötigt hör jag knappt vad de säger, men då är jag också norrlänning.


Det är lite charmigt tycker jag, att det vid flera tillfällen är nästan lite som ett annat språk. Kan sitta och lyssna på någon som talar skånska nästan hur långe som helst! Även om jag inte alltid kan hålla fokus på VAD de säger alla gånger älskar jag att höra dialekten. :P

Skulle kunna tänka mig ett hus på landet där nere, men tyvärr så hatar pojkvännen skånska. :-)005

Huggorm skrev:Det enda jag vet är att malmöistiska låter hårt och fult, men jag vet inte vilka delar av Skåne som låter bra. Blekingemål låter fint så det är kanske bortåt det hållet som skånskan är vackrast?


Malmöitiska är inte så jättefint tycker jag, även om det också har sin lilla "charm", haha. Södra Skåne, alltså nära vattnet, där pratar de fint - och även obegripligt! Tycker det är högst intressant, att språket kan vara så annorlunda men ändå så likt. Ett exempel är öst-danska, som kan påminna mycket om den "södra skånskan" jag gillar så mycket.

Sedan tycker jag också att de pratar fint i Hässleholm! Har inte varit på tillräckligt många ställen i Skåne för att ha en uppfattning om alla olika dialekter.

Alien skrev:Många tycks prata sin dialekt men sjunga på rikssvenska.


När det gäller musik älskar jag att lyssna på skånsk skönsång. :wink: :-)154 Panda da Panda går att hitta på exempelvis youtube - kommer inte på andra jag brukar lyssna på just nu, tyvärr. :P Och tack, ska kolla in de andra trådarna också. Är lite svårt att hitta ibland... :(

KrigarSjäl skrev:Åk ut till en skånsk liten by nånstans utanför Tomelilla och lyssna på hur gubbarna i 60-70-årsåldern låter, [...]


Har varit i/utanför Tomelilla förut, men det var länge sedan - var mest exalterad (<-- stavning?) över att vi skulle till Tosselilla då.


Någon som har tipsartister som sjunger på skånska? Vi har ju Panda da Panda, Timbuktu, m.fl. Gillar musik där de sjunger om saker som är lite annorlunda, men framförallt viktigt är ju skånskan. :-)154
turtle
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-04-03
Ort: Stockholm

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Alien » 2013-04-16 17:59:58

Så finns ju Frida som sjöng låten Dunka mig gul och blå (om att dra hem ONS för "hårt sex"). Hatar den låten. Hon deltog också i Melodifestivalen med Upp och hoppa.

(Henne vill jag helst förtränga, typiskt att jag inte kan glömma henne.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav slackern » 2013-04-16 18:03:26

turtle skrev:Någon som har tipsartister som sjunger på skånska? Vi har ju Panda da Panda, Timbuktu, m.fl. Gillar musik där de sjunger om saker som är lite annorlunda, men framförallt viktigt är ju skånskan. :-)154


Peps Persson är ju en sköng gammal gubbe.

slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav mnordgren » 2013-04-16 18:04:57

turtle skrev:Någon som har tipsartister som sjunger på skånska? Vi har ju Panda da Panda, Timbuktu, m.fl. Gillar musik där de sjunger om saker som är lite annorlunda, men framförallt viktigt är ju skånskan. :-)154


Kolla in Bob Hund.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Azo85 » 2013-04-16 20:16:51

Jag är främlingsfientlig. Negativt inställd till skåningar och danskar utan rationell grund. Gillar inte skånska.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Mymlan » 2013-04-16 20:28:22

Skånska är fint! Utom den dialekt en tantbekant pratar. Fy f*n *ryser*
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Miche » 2013-04-17 1:12:05

Jo, skånska är inte underbart (skulle bli mitt aspiga svar på trådfrågan), dvs jag har svårt för skånska.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Alien » 2014-04-29 2:00:00

Plötsligt när jag gick med en hund i industriområdet hörde jag två killar prata grötig skånska. Mycket riktigt, de hade hoppat ur en långtradare som det stod Varberg på. Nu ligger visserligen Varberg i Halland och inte i Skåne, men inte kan en fåkunnig uppsvensk som jag höra skillnaden.

Samma dag hörde jag på TV att skånska egentligen är en dansk dialekt. Alltså avvikande från övriga danska dialekter. Men att

- De skorrande R:en kommer från franskan (så då är det egentligen fint med dessa R då?)

- Diftongerna kommer från fornnordiskan (ja, allt riktigt gammalt är fint, när det gäller dialekter iaf)

- De melodilösa sammansättningsorden kommer från tyskan (landsväg, lusthus)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav CarolusRex » 2014-04-29 4:54:59

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Men jag tycker det är kul med dialekter, även skånska. Edvard Persson, Östen Warnebring, Peps <persson, Michael Wiehe, Timbuktu.

Det de talar är inte bondskånska, inte på långa vägar.
De talar för artikulerat, civiliserat och tydligt för att ens jämföras med den skånska jag växt upp med.

Åk ut till en skånsk liten by nånstans utanför Tomelilla och lyssna på hur gubbarna i 60-70-årsåldern låter, helst ska de vara bönder, kyrkvaktmästare eller nåt ditåt.
Där har ni skånskan i sin renaste form.

Vad gör den ene skånskan renare än den andre egentligen?

Av någon anledning så faller dialekterna i mellersta Skåne ofta bort när det ska snackas skånska. Av de fem ovan så pratar jag mest likt Peps då vi kommer från samma kommun.

Såhär låter det när Peps pratar: http://youtube.com/watch?v=ntGKwq2ksCc

Jag tycker att han pratar tydligt men frågan är vad ni upplänningar tycker. Det är faktiskt inte alltid jag förstår vad ni säger heller. :P
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Miche » 2014-04-29 10:19:19

Alien skrev:Samma dag hörde jag på TV att skånska egentligen är en dansk dialekt.
Skitsnack, de flesta danskar har svårare att förstå skånska än rikssvenska. Visserligen har skånskan lånat in en del ord från danskan men det vore som att påstå att svenska är en fransk dialekt för att svenskan har lånat in ord från franskan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav kvicksilver » 2014-04-29 10:29:02

Alien skrev: De skorrande R:en kommer från franskan (så då är det egentligen fint med dessa R då?))


Skorrande r finns även i tyskan, var lite förvånad att det skulle vara franskt.

Gillar malmöitiska, annars är jag inget större fan av skånska.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Miche » 2014-04-29 10:30:31

kvicksilver skrev:Gillar malmöitiska, annars är jag inget större fan av skånska.
Här är det snarare tvärtom, malmöitiskan är den skånska jag absolut inte kan med, övrig skånska är mera charmig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Savanten Svante » 2014-04-29 11:31:33

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Alien » 2014-04-29 13:03:54

Haha, riskfritt för en skåning att skrika förolämpningar och hot till en icke-skåning! Åas, visst vill man väl att ens välfunna skällsord ska förstås av måltavlan?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav CarolusRex » 2014-04-29 13:07:00

Miche skrev:Skitsnack, de flesta danskar har svårare att förstå skånska än rikssvenska. Visserligen har skånskan lånat in en del ord från danskan men det vore som att påstå att svenska är en fransk dialekt för att svenskan har lånat in ord från franskan.

Lånat vettefan, riksdanskan är ju delvis baserad på sydvästskånska dialekter. Hur språkutvecklingen i Skåne egentligen har sett ut tvistas det fortfarande om så om det är östdanskt eller sydsvenskt beror på hur man ser på det.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Alien » 2014-04-29 13:07:10

Miche skrev:
Alien skrev:Samma dag hörde jag på TV att skånska egentligen är en dansk dialekt.
Skitsnack, de flesta danskar har svårare att förstå skånska än rikssvenska. Visserligen har skånskan lånat in en del ord från danskan men det vore som att påstå att svenska är en fransk dialekt för att svenskan har lånat in ord från franskan.


Stor skillnad. Sverige har aldrig tillhört Frankrike, men Skåne har tillhört Danmark. När Skåne blev svenskt så utvecklades de övriga danska dialekterna åt ett håll, skånskan åt ett annat.

Skånskan - en särart av danskan
Den skånska dialekten utvecklades tidigt mot en egen särart inom det danska språket. Medan inflytandet från det tyska språket inverkade betydligt på dialekterna i Jylland och på de danska öarna, så påverkades inte skånskan lika mycket.
Den skånska dialekten gick alltså sin egen väg, även om skånskan har påverkats både utav danskan och svenskan.
Mycket gemensamt med själländskan
Det skånskan bland annat har gemensamt med danskan, och då i synnerhet själländskan, är att t ofta uttalas som d, mat uttalas t.ex. många gånger mad, på samma sätt förhåller det sig med t.ex. tak som uttalas tag, k blir alltså g.
http://www.ts.skane.se/fakta/skaanskan- ... vaa-lander
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Språket



Logga in