Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav tahlia » 2013-04-14 21:31:46

Vidare kan vi ju kika på kriterierna:

Kriterier för Aspergerdiagnos:

A. Nedsatt förmåga till social interaktion, vilket visar sig på minst två av följande sätt:

Påtagligt bristande förmåga att använda varierade ickeverbala beteenden såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen

Oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån

Brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)

Brist på social eller emotionell ömsesidighet

B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter, vilket tar sig minst [ii]ett[/i] av följande uttryck:

Omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa eller begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering

Rigid fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer

Stereotypa och upprepade motoriska manér (vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)

Enträgen fascination inför delar av saker

C. Störningen orsakar nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.


Notera min kursivering. Ingen av dessa måste innebära en nedsatt eller på något vis bristande föreställningsförmåga eller ens antyda något liknande. Inte heller viftande, vridande eller liknande berör föreställningsförmågan. Det finns således bara ett kriterie som kan kopplas till det du tidigare hävdat.

Det man skulle kunna koppla det till är "Brist på social eller emotionell ömsesidighet", å andra sidan behöver man inte uppfylla det då det räcker med 2 av kriterierna i den gruppen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav Gafsan » 2013-04-14 21:33:04

tahlia skrev:
Gafsan skrev:Christopher Gillberg (en av Sveriges ledande autismforskare) skriver så här:

AUTISM är en störning i hjärnans funktion med symptom som uppstår tidigt i livet, i allmänhet före tre års ålder. Barn med autism har problem med sociala instinkter och interaktion, kommunikation, föreställningsförmåga och beteende. Autistiska drag finns kvar i vuxen ålder, men är då mer varierande i sin svårighetsgrad.


Länk till Gillberg Neuropsychiatry Center: http://www.gillbergcentre.gu.se/forskni ... tillstand/


Fast nu tenderar ju människor som får Aspergers syndrom som diagnos att ha en normal utveckling de första 3 åren, vilket gör att de just får diagnosen "Aspergers syndrom" och inte "autism". Det är en rätt stor skillnad där så jag tycker inte vi ska blanda ihop dem.


Nej, så är det inte.

Mer Gillberg (från samma sida):
Många experter menar att autism och Aspergers syndrom är samma syndrom, och att skillnaden endast utgörs av språkliga svårigheter och lägre IQ hos den förra diagnosgruppen. I nästa version av Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-V, alltså femte versionen av den diagnostiska och statistiska manualen för psykiska störningar) kommer de två diagnoserna antagligen att slås ihop till en kategori.


Språkliga svårigheter och IQ är alltså det enda som man anser skiljer. Om experterna hade ansett att aspergare, till skillnad från autister, inte hade nedsatt föreställningsförmåga så hade man förmodligen skrivit det.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav Gafsan » 2013-04-14 21:36:03

tahlia skrev:Vidare kan vi ju kika på kriterierna:

Kriterier för Aspergerdiagnos:

A. Nedsatt förmåga till social interaktion, vilket visar sig på minst två av följande sätt:

Påtagligt bristande förmåga att använda varierade ickeverbala beteenden såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen

Oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån

Brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)

Brist på social eller emotionell ömsesidighet

B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter, vilket tar sig minst [ii]ett[/i] av följande uttryck:

Omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa eller begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering

Rigid fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer

Stereotypa och upprepade motoriska manér (vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)

Enträgen fascination inför delar av saker

C. Störningen orsakar nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.


Notera min kursivering. Ingen av dessa måste innebära en nedsatt eller på något vis bristande föreställningsförmåga eller ens antyda något liknande. Inte heller viftande, vridande eller liknande berör föreställningsförmågan. Det finns således bara ett kriterie som kan kopplas till det du tidigare hävdat.

Det man skulle kunna koppla det till är "Brist på social eller emotionell ömsesidighet", å andra sidan behöver man inte uppfylla det då det räcker med 2 av kriterierna i den gruppen.


Tahlia, den bristande föreställningsförmågan tros vara en orsak till de problem som beskrivs i diagnoskriterierna. Därför står den inte med som kriterium. Det är ungefär som att man anser att det finns en stark genetisk komponent vid AS, men det står inte heller med som diagnoskriterium. Förstår du skillnaden? Diagnoskriterierna är utformade för att man ska identifiera personer med AS, däremot innebär de ingen förklaring av symtomen.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav kiddie » 2013-04-14 21:38:42

Jag har trott att de flesta problem och styrkor i aspergersyndromet beror på bristande automatik, färre filter, mer detaljer som når medvetandet. Alltså att hjärnan sållar mindre och således behöver ett starkare stöd, t ex vad gäller att utföra saker, att man har en "plan", istf att man gör det hipp som happ helt automatiserat.

Har jag helt fel här?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav tahlia » 2013-04-14 21:39:46

Gafsan skrev:Tahlia, den bristande föreställningsförmågan tros vara en orsak till de problem som beskrivs i diagnoskriterierna. Därför står den inte med som kriterium. Det är ungefär som att man anser att det finns en stark genetisk komponent vid AS, men det står inte heller med som diagnoskriterium. Förstår du skillnaden? Diagnoskriterierna är utformade för att man ska identifiera personer med AS, däremot innebär de ingen förklaring av symtomen.


Och om du läser innantill så kan du kanske då förklara hur i hela helvete du ska kunna koppla t.ex viftande med händerna eller förekomsten av specialintressen till "bristande föreställningsförmåga" för det var just det jag pekade på. Som jag sa hittar jag bara ett enda kriterie som på något rimligt vis skulle kunna förklaras (alternativt uppstå till följd av) bristande föreställningsförmåga.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav tahlia » 2013-04-14 21:42:35

Gafsan skrev:Språkliga svårigheter och IQ är alltså det enda som man anser skiljer. Om experterna hade ansett att aspergare, till skillnad från autister, inte hade nedsatt föreställningsförmåga så hade man förmodligen skrivit det.


Vet inte riktigt hur det går ihop med:

E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-14 21:45:55

kiddie skrev:Jag har trott att de flesta problem och styrkor i aspergersyndromet beror på bristande automatik, färre filter, mer detaljer som når medvetandet. Alltså att hjärnan sållar mindre och således behöver ett starkare stöd, t ex vad gäller att utföra saker, att man har en "plan", istf att man gör det hipp som happ helt automatiserat.

Har jag helt fel här?

Jag känner igen mig bra där.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav Gafsan » 2013-04-14 21:48:56

tahlia skrev:
Gafsan skrev:Tahlia, den bristande föreställningsförmågan tros vara en orsak till de problem som beskrivs i diagnoskriterierna. Därför står den inte med som kriterium. Det är ungefär som att man anser att det finns en stark genetisk komponent vid AS, men det står inte heller med som diagnoskriterium. Förstår du skillnaden? Diagnoskriterierna är utformade för att man ska identifiera personer med AS, däremot innebär de ingen förklaring av symtomen.


Och om du läser innantill så kan du kanske då förklara hur i hela helvete du ska kunna koppla t.ex viftande med händerna eller förekomsten av specialintressen till "bristande föreställningsförmåga" för det var just det jag pekade på. Som jag sa hittar jag bara ett enda kriterie som på något rimligt vis skulle kunna förklaras (alternativt uppstå till följd av) bristande föreställningsförmåga.


Bristande föreställningsförmåga kan vara en del av förklaringen till de flesta diagnoskriterierna. En bristande föreställningsförmåga medför svårigheter när det gäller att förstå hur andra människor fungerar och att kommunicera med dem, och innebär även att man upprepar samma beteende gång på gång snarare än att hitta på nya sätt att bete sig. Detta gäller även på rent motorisk nivå - för att röra sig måste man föreställa sig rörelse (inte medvetet naturligtvis), och om föreställningsförmågan är dålig blir rörelsemönstret udda och stereotypt. När det gäller "enträgen fascination inför delar av saker" tror jag däremot att föreställningsförmågan spelar mindre roll. Där är det snarare tendensen till detaljfokus istället för helhetssyn som inverkar.

Jag tycker att det är tråkigt att du svär åt mig. Dina inlägg framstår som ganska aggressiva och tråkiga i tonen.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav kiddie » 2013-04-14 21:49:49

Ska ge ett exempel på vad jag menar.

AS ska gå ut. Han har lärt sig att det inte är bra att gå i med skorna, så han börjar med att hämta nycklarna från en krok i köket. Sedan tar han på sig skorna och sedan jackan, för att tar man jackan innan blir man för varm. Gör samma rutin varje gång AS ska gå ut. Delarna är genomtänkta.

NT ska gå ut. NTs undermedvetna har redan bestämt vilka saker som ska med och hur skorna och jackan ska på, aldrig ens reflekterat över att det är mer än EN sak, konsten att ta sig utanför dörren. Skulle något hända som gör att sakerna måste kastas om, är NT inte ens medveten om att detta händer. Jonglerandet av delhandlingar händer inte i medvetandet. Troligtvis tänker NT på något helt annat än skor och nycklar, kanske på hur roligt det ska bli att gå och träffa barnbarnet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav Gafsan » 2013-04-14 21:52:56

tahlia skrev:
Gafsan skrev:Språkliga svårigheter och IQ är alltså det enda som man anser skiljer. Om experterna hade ansett att aspergare, till skillnad från autister, inte hade nedsatt föreställningsförmåga så hade man förmodligen skrivit det.


Vet inte riktigt hur det går ihop med:

E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.


Som jag tolkar det så anses man ha svårare problem om ens beteende är påtagligt stört redan före tre års ålder, och då får man diagnosen autism. Men svårigheterna finns naturligtvis där från början. Det är ju inte så att AS dyker upp helt plötsligt senare i livet (annat än i mycket sällsynta fall, vad jag förstår). Den bristande föreställningsförmågan och helhetsuppfattningen finns redan från början men har inte hunnit ställa till så mycket problem under de första åren, antar jag.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav Gafsan » 2013-04-14 21:57:52

kiddie skrev:Jag har trott att de flesta problem och styrkor i aspergersyndromet beror på bristande automatik, färre filter, mer detaljer som når medvetandet. Alltså att hjärnan sållar mindre och således behöver ett starkare stöd, t ex vad gäller att utföra saker, att man har en "plan", istf att man gör det hipp som happ helt automatiserat.

Har jag helt fel här?
kiddie skrev:Ska ge ett exempel på vad jag menar.

AS ska gå ut. Han har lärt sig att det inte är bra att gå i med skorna, så han börjar med att hämta nycklarna från en krok i köket. Sedan tar han på sig skorna och sedan jackan, för att tar man jackan innan blir man för varm. Gör samma rutin varje gång AS ska gå ut. Delarna är genomtänkta.

NT ska gå ut. NTs undermedvetna har redan bestämt vilka saker som ska med och hur skorna och jackan ska på, aldrig ens reflekterat över att det är mer än EN sak, konsten att ta sig utanför dörren. Skulle något hända som gör att sakerna måste kastas om, är NT inte ens medveten om att detta händer. Jonglerandet av delhandlingar händer inte i medvetandet. Troligtvis tänker NT på något helt annat än skor och nycklar, kanske på hur roligt det ska bli att gå och träffa barnbarnet.


Bristande automatisering tror jag är en följd av bristande helhetssyn och föreställningsförmåga. Sen vet jag inte om jag tror på det där med "filter" för det verkar vara så individuellt om man tar in mer eller mindre information från omgivningen än vad andra gör. Det som verkar mera generellt tycks vara att vi är dåliga på att ta in lagom mycket information och ofta dåliga på att välja att fokusera på det som är viktigt i en situation. Vissa är överkänsliga för intryck och andra är underkänsliga. Kanske är det helt enkelt bara ytterligare ett uttryck för bristande automatisering - vår omvärldsanalys är inte automatiserad och därför krävs det en massa medveten styrning av hur man tar in och hanterar intryck, vilket inte alltid funkar så bra.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav Schmetterling » 2013-04-14 22:37:28

ninegirl skrev:Finns fler som håller på med saker irl. Nej jag skrev bara vad jag tyckte och inget annat. Jag skrev inte att du skrev fel :)
Punkt.

Okej, du höll också på med saker IRL? Vad menar du med den upplysningen? Jag försökte förklara varför jag blev för kortfattad, eventuellt klumpig och kanske misstolkad, eftersom du kallade det jag skrev för trångsynt. Jag tycker inte att jag var trångsynt. Jag frågar igen: Vad var fel (det vill säga trångsynt)?
Senast redigerad av Schmetterling 2013-04-14 22:41:38, redigerad totalt 1 gång.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav kiddie » 2013-04-14 22:39:25

IRL är en mycket mycket svår och invasiv hallucination.

Försök mota bort den om det går! :-)006
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav Schmetterling » 2013-04-14 22:48:51

kiddie skrev:IRL är en mycket mycket svår och invasiv hallucination.

Försök mota bort den om det går! :-)006

IRL fanns mitt barn som jag försökte göra i ordning för att gå ut. "Dessvärre" tar barnet mycket illa vid sig om jag försöker mota bort det.

I stället borde jag inte försöka delta i forumdiskussioner samtidigt som jag håller på med något. Min simultanförmåga är verkligen och uppenbarligen inte stor nog för att kommunicera tydligt och adekvat samtidigt som jag har fokus på annat. :-)004
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav kiddie » 2013-04-15 1:16:42

Förlåt om du tog illa vid dig av mitt skämt. Det var mest menat för sådana som mig där man faktiskt börjar undra ibland vad verkligheten är... (och vart man kan ladda ner den från...)

Det kan köra ihop sig och en bra regel är att IRL har förtur. Det kan bli rörigt för alla, det är inte bara du.

Ta det lugnt. :-)Hug
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav Schmetterling » 2013-04-15 7:24:19

kiddie skrev:Förlåt om du tog illa vid dig av mitt skämt. Det var mest menat för sådana som mig där man faktiskt börjar undra ibland vad verkligheten är... (och vart man kan ladda ner den från...)

Det kan köra ihop sig och en bra regel är att IRL har förtur. Det kan bli rörigt för alla, det är inte bara du.

Ta det lugnt. :-)Hug

Jag tog inte illa vid mig. :-)Happy
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav kiddie » 2013-04-15 8:48:08

Bra det!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav Banzai » 2013-04-15 22:23:06

Oj, mycket intressant att läsa igenom. :-)Happy

Kan bara utgå från mig själv, som vanligt, i frågan och det jag lagt märke till är att jag har, och har alltid haft, mycket livlig fantasi, men att jag verkar ha svårt att föreställa mig saker. T.ex. läser jag en skönlitterär text som beskriver utseendet på en karaktär så kan jag se de individuella dragen (blont hår, stor näsa, bred mun etc.) men få ihop det till en helhet är omöjligt. Jag har även svårt att "se" karaktärer jag hittar på själv, däremot så "ser" jag vissa drag lättare än om jag läser någon annans beskrivning och kan jag få ner dem på papper, så kan jag avgöra om teckningen föreställer personen eller ej.

Jag har alltså ett rikt inre fantasiliv och jag minns inte vem som skrev det, men jag tror att fantisera för mig är ett sätt att slippa ifrån den så mycket mer komplicerade verkligheten. En sak jag märkt dock, är att mitt fantasiliv är väldigt beroende av yttre stimulans i form av film/böcker/serier/verkligheten för att inte bli för repetitivt och bara köra trista sommarrepriser.

Jag föredrar skönlitterära böcker men ogillar abstrakt konst. Jag är väl något av en amatörkonstnär med förkärlek för Fantasy och manga, men har märkt att min hjärna sätter upp många hinder för mitt "skapande". Jag har t.ex. en tendens att haka upp mig på smådetaljer och pilla med dessa i en evighet så jag blir aldrig klar, jag tycks även vara oförmögen att skapa något som logiskt sett inte "fungerar" (är värdelös på monster just för att min hjärna envisas med att lägga sig i och komma med kommentarer såsom; "Så många tänder kan den ju inte ha, hur ska den kunna stänga munnen?") så saker jag tecknar blir i regel rätt meh. :-)003

Vet inte om något av detta kan tyda på bristande föreställningsförmåga eller ej, inbillar mig att min oförmåga att få ihop beskrivande text till något jag kan "se" kan vara det.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav Schmetterling » 2013-04-15 22:26:34

Banzai skrev:Oj, mycket intressant att läsa igenom. :-)Happy

Kan bara utgå från mig själv, som vanligt, i frågan och det jag lagt märke till är att jag har, och har alltid haft, mycket livlig fantasi, men att jag verkar ha svårt att föreställa mig saker. T.ex. läser jag en skönlitterär text som beskriver utseendet på en karaktär så kan jag se de individuella dragen (blont hår, stor näsa, bred mun etc.) men få ihop det till en helhet är omöjligt. Jag har även svårt att "se" karaktärer jag hittar på själv, däremot så "ser" jag vissa drag lättare än om jag läser någon annans beskrivning och kan jag få ner dem på papper, så kan jag avgöra om teckningen föreställer personen eller ej.

Jag har alltså ett rikt inre fantasiliv och jag minns inte vem som skrev det, men jag tror att fantisera för mig är ett sätt att slippa ifrån den så mycket mer komplicerade verkligheten. En sak jag märkt dock, är att mitt fantasiliv är väldigt beroende av yttre stimulans i form av film/böcker/serier/verkligheten för att inte bli för repetitivt och bara köra trista sommarrepriser.

Känner igen mig i det citerade. :) (Det är så skönt när folk formulerar saker åt mig, danke! 8))
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav kiddie » 2013-04-15 23:08:42

Jag har inte lätt att se vare sig påhittade personer eller verkliga framför mig. En påhittad person kan jag ha en idé om, han kanske är kort och har spretigt svart hår, ganska mager, klädd i trasiga svarta jeans (bara ett exempel). Kan ha starka idéer hur han är som person. Men helheten, nej... det går bara inte. Det är helt undflyende.

Men jag vet inte hur verkliga människor ser ut heller. Bara de jag umgås med ofta nog att deras utseende ständigt uppdateras i min inre databank kan jag känna igen av ren reflex. Andra får jag räkna ut på deras beteende om de verkar känna mig, det kan bli lite spännande. Det kallas tydligen prosopagnosi.

Trots detta och att jag dessutom glömmer bort namn oxo, så minns jag ofta vad jag upplever som kärnan i denna person. Så jag minns personer jag glömt utseendet på samt namnet! Och väldigt väl dessutom!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fantasi och föreställningsförmåga hos autister/aspergare

Inläggav Anagram » 2013-10-07 22:53:45



@tahlia
Tack för dessa länkar, och någon till i ett annat inlägg!
Intressant diskussion, bra och seriös.
Jag instämmer i mycket och känner igen mig. Med min relativt färska as-diagnos känns det väldigt bra att bli bekräftad i det, här.
Anagram
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2013-09-23
Ort: Sverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in