Ett konstruerat jag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ett konstruerat jag?

Inläggav plåtmonster » 2013-04-05 8:01:58

Lite som när man gömmer saker bakom ryggen för riktigt små bebisar och de tror att föremålet har försvunnit .. :D eller teaterkuliss, det ser ut på ett sätt som får folk att känna på ett visst sätt men har lite med verklighet att göra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ett konstruerat jag?

Inläggav Colours » 2013-04-05 18:39:38

Vad är verklighet dåe? :?
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

Ett konstruerat jag?

Inläggav plåtmonster » 2013-04-05 19:13:30

Den som man upplever och som besvaras av faktiska resultat. I synnerhet det senare.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ett konstruerat jag?

Inläggav Colours » 2013-04-05 20:24:11

Varför inte bara den fysiska världen som den är och som vi ser den?!
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

Ett konstruerat jag?

Inläggav Laika » 2013-04-07 3:16:18

Jag håller med Gripandekylig:

Att kunna släppa konceptet "jag" är att tänka utanför boxen. Vi som klarar av detta har därmed en viktig roll att spela för hela mänskligheten. Utan att släppa egocentriciteten så hade sannolikt inte viktiga upptäckter så som exempelvis evolutionsläran tillkommit.


Annars kan jag inte precis säga att jag känner igen mig i det som skrivs i tråden. I många år har jag snarare känt att jag inte vill vara ett jag. Jag vill stå utanför begränsningen "individ" och slippa ha något så fixerat och stabilt som en personlighet. Tyvärr upplever jag mitt jag jättetydligt. Även om jag inte vet riktigt hur mitt jag är så vet jag att det är.

Jag konstruerar ett fejk-jag att använda bland folk men mitt riktiga jag finns alltid bakom och gör ofta motstånd. Det är det där äkta jaget bakom som jag vill slippa. Jag vill även slippa ha en kropp. Kanske är det den här typen av känslor som får vissa att börja experimentera med hallucinogener.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Ett konstruerat jag?

Inläggav UDFy-38135539 » 2013-04-07 10:05:14

Laika skrev:I många år har jag snarare känt att jag inte vill vara ett jag. Jag vill stå utanför begränsningen "individ" och slippa ha något så fixerat och stabilt som en personlighet. Tyvärr upplever jag mitt jag jättetydligt. Även om jag inte vet riktigt hur mitt jag är så vet jag att det är.


Att inte vilja vara ett jag, kan vara en rimlig förklaring till att jag har så svårt att hitta och definiera det.

Laika skrev:Jag konstruerar ett fejk-jag att använda bland folk men mitt riktiga jag finns alltid bakom och gör ofta motstånd. Det är det där äkta jaget bakom som jag vill slippa. Jag vill även slippa ha en kropp.


Att vara sin yrkesroll är okomplicerat, till skillnad från att vara den egna personen. Jag börjar tro att det egna svårdefinierade jaget kan bli sårat och kränkt, till skillnad från det officiella jaget som egentligen inte berör en personligen.
UDFy-38135539
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2010-11-01
Ort: En bit ifrån den närmaste

Ett konstruerat jag?

Inläggav Frimodig » 2013-04-07 10:26:31

Tallbarr skrev:Jag har spenderat en hel del tid på sistone med att försöka förklara för min sambo hur jag fungerar, tänker och varför jag tycker bl.a. sociala sammanhang är så obehagliga. Jag är intresserad av att veta om någon annan känner igen sig eller har något som kan hjälpa mig vidare i mina tankar. Detta behöver inte ha med AS att göra.

Jag uppfattar mitt jag som en konstruktion för att kommunicera med omvärlden. Något som helt enkelt krävs i vissa lägen för att förhålla mig till omvärlden. Jag har upptäckt att mitt "jag" försvinner när jag är ensam eller arbetar med något jag tycker om.

Det jag kallar "jag" har åsikter, värderingar, planer och tidsuppfattning och det jag upplever som obehagligt är att jag för att kommunicera med andra måste frammana "jaget".
Ett exempel på vad jag menar med avsaknad av "jag" är när jag arbetar med de bin som bor i mina kupor. Allt arbete med bina handlar om deras välmående och överlevnad. Jag är fullt fokuserad på att förstå och tolka binas beteende och allt annat försvinner.

Ett annat exempel är när jag inte gör något särskilt och oftast direkt efter att jag är klar med något jag varit fullt fokuserad på. Fullt fokus kan istället hamna på upplevelsen av det som finns omkring mig, oavsett vad det är. Det kan ibland vara fruktansvärt obehagligt som att det inte riktigt går att hitta det där "jaget" igen och ingenting av det jag upplever kan jag förhålla mig till. Allting är mystiskt, nytt och någonstans i grunden obegripligt. Min upplevelse är att jag på något sätt och för en stund kan se verkligheten så som den är och det obehagliga i det är att det är så långt ifrån den verklighet som ”jaget” lever i.

Är jag ensam så kan jag kalla på ”jaget” då och då för att lyckas planera och bestämma vad jag ska äta exempelvis men det är en minimal nivå som inte är särskilt jobbig att upprätthålla. I kontakt med andra, oavsett form så krävs så fantastiskt många ställningstaganden som oftast inte är intressanta eller begripliga.

Finns det inga andra så finns inte behovet av ett jag heller och kanske fungerar alla på detta sätt bara det att jag är sen att förstå det.


Jag fungerar annorlunda.

Jag är totalt uppfylld av mitt jag. Det är nån äventyrsresa att fatta. Allt jag läser berättar lite om mitt jag. Jag är en sorts evig upptäcksfärd.

Sen kan jag bli extremt obehaglig. Det är nån grej med Auschwitz och så. Jag och exfrun sov i ss-barackerna 2 nätter, jag kanske blev lätt ilsken. Jag kanske blev lätt mordisk. Jag kanske blev potentiellt riktigt obehaglig.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Ett konstruerat jag?

Inläggav Tallbarr » 2013-04-08 13:18:28

Laika skrev:I många år har jag snarare känt att jag inte vill vara ett jag. Jag vill stå utanför begränsningen "individ" och slippa ha något så fixerat och stabilt som en personlighet. Tyvärr upplever jag mitt jag jättetydligt. Även om jag inte vet riktigt hur mitt jag är så vet jag att det är.

Jag konstruerar ett fejk-jag att använda bland folk men mitt riktiga jag finns alltid bakom och gör ofta motstånd. Det är det där äkta jaget bakom som jag vill slippa. Jag vill även slippa ha en kropp. Kanske är det den här typen av känslor som får vissa att börja experimentera med hallucinogener.


Jag blev mycket intresserad av varför du vill slippa vara ett jag. Varifrån kommer önskan att vilja slippa vara ett jag och en kropp?
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Ett konstruerat jag?

Inläggav Tallbarr » 2013-04-10 9:15:44

Frimodig skrev:
Jag fungerar annorlunda.

Jag är totalt uppfylld av mitt jag. Det är nån äventyrsresa att fatta. Allt jag läser berättar lite om mitt jag.



Är det så att du lär dig om dig själv eller hittar du saker som du tycker passar med ditt jag och som du helt enkelt lägger till? Frågan är helt enkelt om det redan fanns där eller om du lägger till det.

Frimodig skrev:Jag är en sorts evig upptäcksfärd.


Gillar ovanstående formulering!
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Ett konstruerat jag?

Inläggav treeman » 2013-04-10 10:14:01

Alla "jag" är fejkade lögnkonstruktioner.

Själv saknar jag ett "jag" och trivs alldeles sällsamt bra med det.

Jag uppfinner en karaktär när jag känner för det och denna har således ett "jag". Sen kastar jag skiten.

En gång så uppfann jag ett "jag" som var ett "du" men då blev jag kallad psykotisk gubbe och således har jag slutat att göra detta.

:-)196


Jag har ingen personlighet, inget jag, ingen permanent karaktär.


Hur vanliga apor står ut med ett enda "jag" ett helt liv förblir för mig ett mysterium.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Ett konstruerat jag?

Inläggav Tallbarr » 2013-04-10 11:16:12

@Treeman

Hur fungerar ditt minne? Minns du de "jag" du varit och varför det "jaget" gjort som det gjort, minns du enbart handlingarna som tolkas om vid varje nytt "jag" eller hur fungerar det?

Hur reagerar människor du har längre kontakt med när du byter "jag"?
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Ett konstruerat jag?

Inläggav treeman » 2013-04-10 11:24:05

Tallbarr skrev:@Treeman

Hur fungerar ditt minne? Minns du de "jag" du varit och varför det "jaget" gjort som det gjort, minns du enbart handlingarna som tolkas om vid varje nytt "jag" eller hur fungerar det?

Hur reagerar människor du har längre kontakt med när du byter "jag"?


Jo "jag" minns allt. Eller det mesta.

Om jag gillar någon så brukar jag vara på ett visst sätt alltid. Så det jaget är permanent. Glömde säga det. Att vara sjysst. Det jaget är kontruerat.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Ett konstruerat jag?

Inläggav plåtmonster » 2013-04-10 14:31:50

Jättebra att kunna byta "jag" med vilje. Då kan man byta social miljö snabbt och passa in.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ett konstruerat jag?

Inläggav Frimodig » 2013-04-10 19:38:10

Tallbarr skrev:
Frimodig skrev:
Jag fungerar annorlunda.

Jag är totalt uppfylld av mitt jag. Det är nån äventyrsresa att fatta. Allt jag läser berättar lite om mitt jag.



Är det så att du lär dig om dig själv eller hittar du saker som du tycker passar med ditt jag och som du helt enkelt lägger till? Frågan är helt enkelt om det redan fanns där eller om du lägger till det.

Frimodig skrev:Jag är en sorts evig upptäcksfärd.


Gillar ovanstående formulering!


Sen i början av tonåren har jag försökt förstå varför jag inte är normal.

För mig är "normal" en mkt positiv egenskap, nåt eftersträvansvärt, nåt ställe där jag inte platsar.

Steg på självförståelsevägen.
Psykoanalys enligt Karen Horney och efterkrigstida psykoanalyter.
The Outsider, av Colin Wilson. A mind-blowing read.
Maoismen. För att dölja sig bakom att vara del av en god rörelse. FNL-grupperna, kfml, skp och sånt.
Jobba med att försöka hjälpa människor som det objektivt är synd om. Mentalsjuka, kriminella, asylsökande, långtidsarbetslösa, långtidssjukskrivna, m.fl.
En massa romaner och berättelser på vägen. Jag är mkt svag för Coetzee och Naipaul, de är helt fel enligt varje normal måttstock.
Jag har en förkärlek för otrevliga människor, jag tror Joyce Carol Oates är rätt otrevlig innerst inne.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Ett konstruerat jag?

Inläggav Tallbarr » 2013-04-11 11:32:19

Stötte på detta i samband med bokcirkeln och lustigt nog verkar det beröra detta ämne:


Anm. Det är samma länk som finns i diskussionstråden kring boken.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in