"Begränsad sexualitet"
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
"Begränsad sexualitet"
Halloj.
Läste artikeln om Aspergers Syndrom på Wikipedia.Under fliken "Kognitiva svårigheter" finns punkten: Begränsad sexualitet.
Vad menas med det?
Läste artikeln om Aspergers Syndrom på Wikipedia.Under fliken "Kognitiva svårigheter" finns punkten: Begränsad sexualitet.
Vad menas med det?
Begränsad sexualitet.
Begränsade eller stereotypa intressen.
Begränsad sexualitet.
Fixeringar och låsningar i beteendet
Jag vet inte, men skulle tolka det som aspien vill ha det på samma sätt hela tiden, precis som med sina spacialintressen och andra fixeringar.
Begränsad sexualitet.
Inte för att man ska lita på wikipedia men
Är fler öppet gay/bi/div annat förutom hetero så verkar det helt enkelt orimligt.Nixer skrev: Begränsad sexualitet.
Begränsad sexualitet.
Nixer skrev:Läste artikeln om Aspergers Syndrom på Wikipedia.Under fliken "Kognitiva svårigheter" finns punkten: Begränsad sexualitet.
Vad menas med det?
Sannolikt kan den egenskapen (vilken enligt mig är en felaktig fördom) härledas ur det att man tidigare trodde att personer med Asperger inte i lika hög utsträckning som andra var intresserade utav sexuellt umgänge. Hur man får det till en kognitiv svårighet är dock knepigt för mig att förstå.
Annars kan det ju även vara så som Alien skrev att de kanske syftar på inflexibilitet. Jag känner dock inte till någon ens äldre fördom om att personer med Asperger skulle vara särskilt inflexibla i sin sexualitet. Hur är man ens det? Innebär det att man alltid har sex på samma sätt?
Kanske är det så att de menar just att somligas rituella och stereotypa levnadssätt även skulle innefatta sexualiteten. Det låter dock ändå inte helt som en kognitiv svårighet.
Å vilken klurig fråga. Nu måste jag nästan stanna uppe tills jag har förstått svaret.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Begränsad sexualitet.
Jag har också läst det där på Wikipedia, och när jag gjorde det tänkte jag att det kanske finns en del individer med AS som i princip inte har någon sexlust alls. Alltså att det räknas upp för att det finns en hel del aspergare som påvisar detta, men att det inte gäller alla.
Det lär ju finnas många NTs som inte heller har någon eller nästan ingen sexlust alls, men de blir ju inte "inspekterade" på samma sätt som oss så det kanske verkar som att det är ovanligare bland dem?
Det lär ju finnas många NTs som inte heller har någon eller nästan ingen sexlust alls, men de blir ju inte "inspekterade" på samma sätt som oss så det kanske verkar som att det är ovanligare bland dem?
- Exploitbat
- Anslöt: 2010-11-01
Begränsad sexualitet.
Ja, det där vill man ju gärna få förklarat. Vad i sexualiteten är begränsat? Det står ju inte till exempel 'Begränsad sexlust', vilket i sig är mer direkt beskrivande. Ens sexualitet är ju svårt att se hur den ska kunna vara begränsad.
Menas sexuellt intresse? Sexlust? Dysfunktionella samlag? Eller?
Om man nu har kommit fram till att AS innebär begränsad sexualitet, vore det då så svårt att berätta VAD man kommit fram till är begränsat?
Inväntar med spänning svaret på gåtan om vår knasiga AS-sexualitet
Om man nu har kommit fram till att AS innebär begränsad sexualitet, vore det då så svårt att berätta VAD man kommit fram till är begränsat?

Begränsad sexualitet.
Bluebite skrev:Ja, det där vill man ju gärna få förklarat. Vad i sexualiteten är begränsat? Det står ju inte till exempel 'Begränsad sexlust', vilket i sig är mer direkt beskrivande. Ens sexualitet är ju svårt att se hur den ska kunna vara begränsad.
Svårt att få till det och komma till skott kanske?
Begränsad sexualitet.
Måste vara felaktigt. Vad jag vet så ingår inte sexualitet i diagnoskriterier för AS.
Däremot så är ju asexualitet korrelerat med AS, men det är som sagt inget kriterie, och kan därmed inte anses som "typiskt" för AS.
Däremot så är ju asexualitet korrelerat med AS, men det är som sagt inget kriterie, och kan därmed inte anses som "typiskt" för AS.
Begränsad sexualitet.
slackern skrev:Bluebite skrev:Ja, det där vill man ju gärna få förklarat. Vad i sexualiteten är begränsat? Det står ju inte till exempel 'Begränsad sexlust', vilket i sig är mer direkt beskrivande. Ens sexualitet är ju svårt att se hur den ska kunna vara begränsad.
Det skulle jag kunna acceptera/förstå, men det borde väl kunna beskrivas bättre än 'Begränsad sexualitet'?
Begränsad sexualitet.
Bluebite skrev:slackern skrev:Bluebite skrev:Ja, det där vill man ju gärna få förklarat. Vad i sexualiteten är begränsat? Det står ju inte till exempel 'Begränsad sexlust', vilket i sig är mer direkt beskrivande. Ens sexualitet är ju svårt att se hur den ska kunna vara begränsad.
Det skulle jag kunna acceptera/förstå, men det borde väl kunna beskrivas bättre än 'Begränsad sexualitet'?
Ja absolut det håller jag med om.

Begränsad sexualitet.
slackern skrev:Bluebite skrev:slackern skrev:
Ja absolut det håller jag med om.Fast det är skrivet på Wikipedia utav någon lekman Så vi får väll ta det med en nypa salt och släppa det.
Ja det är klart. Wikipedias stora brist är att vem som helst kan skriva vad som helst.
Begränsad sexualitet.
ninegirl skrev:Tänder bara på sitt specialintresse?
Mitt specialintresse är ju sex...

Begränsad sexualitet.
Miche skrev:ninegirl skrev:Tänder bara på sitt specialintresse?
Mitt specialintresse är ju sex...
Årets raggreplik

Begränsad sexualitet.
rdos skrev:Måste vara felaktigt. Vad jag vet så ingår inte sexualitet i diagnoskriterier för AS.
En egenskap som är vanligt förekommande hos en grupp människor kan sägas vara "typisk" för gruppen. Det är inte nödvändigt att egenskapen ingår i någon diagnos eller liknande.
Begränsad sexualitet.
Wikipedia artikeln om "Asperger" skriver "Begränsad sexualitet." men saknar källor som stöjder påståendet och den engelska versionen skriver inget om det heller. En sökning med google inom wikipedia på "limited sexuality" ger inget vettigt heller. Så påståendet verkar sakna stöd.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Begränsad sexualitet.
plåtmonster skrev:Wikipedia artikeln om "Asperger" skriver "Begränsad sexualitet." men saknar källor som stöjder påståendet och den engelska versionen skriver inget om det heller. En sökning med google inom wikipedia på "limited sexuality" ger inget vettigt heller. Så påståendet verkar sakna stöd.
Jo det har ju redan diskuterats i tråden.
post990038.html#p990038
Begränsad sexualitet.
Någon kanske kan redigera bort det och skriva en kommentar om att det saknas belägg för påståendet.
Begränsad sexualitet.
Raden borde tas bort eftersom den bara förvillar folk. Påståendet är inlagt från 72.167.113.108 (GoDaddy.com, LLC) den 2012-05-20.
Dagen efter beläggs vissa andra påståenden med autismforum.se som drivs av Stockholm Läns Landsting (SLL).
Sidospår..
På autismforum.se: Problemskapande beteende och autismspektrumtillstånd
Orsakerna till ett problemskapande beteende kan vara många:
* Missförstånd
* Svårigheter att göra sig förstådd
* Fysisk sjukdom
* Bristande struktur
* Obegripligt vardagsliv
* Sömnsvårigheter
* Starka ljud
* Psykotiska problem
* Uttråkning
* Orättvisor
osv..
Inte undra på att folk får fnatt.
Dagen efter beläggs vissa andra påståenden med autismforum.se som drivs av Stockholm Läns Landsting (SLL).
Sidospår..
På autismforum.se: Problemskapande beteende och autismspektrumtillstånd
Orsakerna till ett problemskapande beteende kan vara många:
* Missförstånd
* Svårigheter att göra sig förstådd
* Fysisk sjukdom
* Bristande struktur
* Obegripligt vardagsliv
* Sömnsvårigheter
* Starka ljud
* Psykotiska problem
* Uttråkning
* Orättvisor
osv..
Inte undra på att folk får fnatt.

- plåtmonster
Begränsad sexualitet.
Är det detta som menas med "begränsad sexuelitet":
"Det kan uppstå problem som har att göra med sexuell närhet. Personer med Aspergers syndrom är inte romantiska till sin natur och förstår inte värdet av erotik, förspel och fysisk kontakt.--- Kunskapen om sex kan vara begränsad eller ge upphov till oro." (Tony Attwood: Den komplettea guiden till ASpergers syndrom, kap. Långvariga relationer)
Tycker det låter som aspergermannen är en riktig träbock.
Mera om aspergare och sex:
"Sex kan bli ett specialintresse ... Behovet av sexuella aktivitetet och sexuell intimitet kan bli omåttligt, närmasat tvångsmässigt." (En annan variant av aspergermannen, låter utmattande.)
---
"Men det är vanligare att partnern till en man eller kvinna med Aspergers syndrom är bekymrad över bristen på sexuellt intresse än över att den är omåttlig. Partnern med Aspergers syndrom kan bli asexuell när han eller hon fått barn eller när paret formaliserat sin relation."
"Det kan uppstå problem som har att göra med sexuell närhet. Personer med Aspergers syndrom är inte romantiska till sin natur och förstår inte värdet av erotik, förspel och fysisk kontakt.--- Kunskapen om sex kan vara begränsad eller ge upphov till oro." (Tony Attwood: Den komplettea guiden till ASpergers syndrom, kap. Långvariga relationer)
Tycker det låter som aspergermannen är en riktig träbock.

Mera om aspergare och sex:
"Sex kan bli ett specialintresse ... Behovet av sexuella aktivitetet och sexuell intimitet kan bli omåttligt, närmasat tvångsmässigt." (En annan variant av aspergermannen, låter utmattande.)
---
"Men det är vanligare att partnern till en man eller kvinna med Aspergers syndrom är bekymrad över bristen på sexuellt intresse än över att den är omåttlig. Partnern med Aspergers syndrom kan bli asexuell när han eller hon fått barn eller när paret formaliserat sin relation."
Begränsad sexualitet.
---
Moderator: Resterande del av inlägget återfinns här: post991315.html#p991315
Sedan angående trådens ämne så anser jag att texten begränsad sexualitet bör tas bort från listan med de kognitiva svårigheterna på svenska Wikipedia. Sajten autismforum tar ju upp både det ena och det andra när det gäller Asperger och en möjligtvis något kontroversiell flik på deras hemsida beskriver en undersökning gjord på människor med Asperger angående deras sexvanor. Där står det:
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/sexualitet/aspergares_sexuella_profil/
Jag kan nog inte dra mig till minnes någon situation där jag upplevt sådana missförstånd men kanske har jag inte tänkt igenom det hela ordentligt.
Känner ni igen er i att svårigheter med sociala koder och kommunikation ofta leder till missförstånd i intima sammanhang?
Moderator: Resterande del av inlägget återfinns här: post991315.html#p991315
Sedan angående trådens ämne så anser jag att texten begränsad sexualitet bör tas bort från listan med de kognitiva svårigheterna på svenska Wikipedia. Sajten autismforum tar ju upp både det ena och det andra när det gäller Asperger och en möjligtvis något kontroversiell flik på deras hemsida beskriver en undersökning gjord på människor med Asperger angående deras sexvanor. Där står det:
Sammanfattningsvis kan man säga att studien tyder på att människor med Aspergers syndrom har samma sexuella lust och behov som de flesta andra. Men deras svårigheter med sociala koder och kommunikation leder till att de missförstår och blir missförstådda i intima sammanhang. Vad de behöver är träning, träning och åter träning.
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/sexualitet/aspergares_sexuella_profil/
Jag kan nog inte dra mig till minnes någon situation där jag upplevt sådana missförstånd men kanske har jag inte tänkt igenom det hela ordentligt.
Känner ni igen er i att svårigheter med sociala koder och kommunikation ofta leder till missförstånd i intima sammanhang?
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Begränsad sexualitet.
Tror det kvalar under sociala problem, att en del helt enkelt inte har partner för att det är svårt att hitta en. Sedan inbillar jag mig att iaf vissa aspergare är mer monogama än andra, i vårt samhälle är det vanligast att man lever i seriell polygami (innefattar alla relationer här som är stadiga, behöver inte handla om giftermål.) Så kanske färre partners?
Sedan finns det ju de aspergare som bara har sexualitet gentemot sig själv, dvs ingen social sexualitet, även om det nog är mer ovanligt än man trodde innan.
Sedan finns det ju de aspergare som bara har sexualitet gentemot sig själv, dvs ingen social sexualitet, även om det nog är mer ovanligt än man trodde innan.
Begränsad sexualitet.
Tycker det är ett märkligt uttryck, om aspergare har begränsad sexualitet vad har då alla andra? Obegränsad sexualitet 

Begränsad sexualitet.
Alla som är normala har fri sexualitet, alltså inom den normala ramen då. Det som kollektivet sanktionerar. Man kan då variera inom normen vilket leder till att man återkommer till samma teman vilket kan vara stereotypt. Eller vänta nu, det var ju det normalas karakterisering av det där otäckt o-normala 

- plåtmonster
Återgå till Övriga Aspergerfrågor