Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Wine » 2013-04-03 12:53:06

Här är en artikel från 2003 om att väga passagerare på grund av att fler och fler människor räknas som överviktiga:

NYTimes - F.A.A. Reviews Rules on Passenger Weight After Crash
By MATTHEW L. WALD Published: January 28, 2003

Saying that overloading may have contributed to a fatal plane crash this month in North Carolina, federal aviation officials announced today that thousands of passengers flying on small planes over the next month will have to tell ticket agents how much they weigh, or step on a scale, to check whether existing estimates of average passenger weight are accurate.

The Federal Aviation Administration is ordering all 24 airlines that operate the small planes to collect weight information from a sampling of their flights. Investigators suspect that a Beech 1900 that crashed on takeoff in Charlotte, N.C., on Jan. 8, killing all 21 people on board, was overloaded. Flawed weight estimates could have contributed. If studies show that average passenger weights have increased, that could require airlines to leave some passengers or baggage behind, especially on flights requiring full fuel loads.

Standard guidance from the agency to airlines flying small planes, including US Airways Express, which operated the Charlotte plane, is to allow 180 pounds for each adult in winter and 175 pounds in summer. Both figures include clothing and shoes and 20 pounds for carry-ons. Children ages 2 to 12 are assumed to weigh 80 pounds, year round.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav DIProgan » 2013-04-03 12:54:58

Beroende på antal högviktare som ska med så låter man ett antal platser vara tomma istället så att maxvikten inte överskrids. Tycker inte det finns några konstigheter. Muskelbyggare så väl som fetton får betala extra för det är vikten som gör skillnaden. Jag har inga problem att bli "diskriminerad" för att jag är man och därför större. Möjligtvis kan det bli klurigt om alla går runt och ljuger för att åka billigt.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav rapchic » 2013-04-03 12:59:20

180 Pound är ju "bara" 81 kilo minus 9 chilicarry-ons så räknar dom altså att medelpersonen med skor m.m. väger 72 kilo, det är väl inte många normallånga killar som kommer under det eller?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Wine » 2013-04-03 13:00:08

DIProgan skrev:Möjligtvis kan det bli klurigt om alla går runt och ljuger för att åka billigt.


Man kanske får inrätta ett system där man väger både passagerare samt väskor vid incheckning och så får man betala en tilläggsavgift för total övervikt om maxgräns överskrids.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav alixha » 2013-04-03 13:26:21

@ Wine:
Men om maxgränsen överskrids så borde ju inte planet lyfta av säkerhetsskäl, då borde de passagerarna som har övervikt inte få följa med alls.
Det spelar ju ingen roll om du betalar extra eller inte, planet blir ju för tungt ändå, planet blir inte lättare för att du betalar mer.

Säger det, det är för många kryphål, det är för luddigt, dom måste ha mer specifika regler annars kommer det inte fungera.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav DIProgan » 2013-04-03 13:32:02

Ja ljuger man om sin vikt får man stanna hemma.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Wine » 2013-04-03 13:33:25

alixha skrev:@ Wine:
Men om maxgränsen överskrids så borde ju inte planet lyfta av säkerhetsskäl, då borde de passagerarna som har övervikt inte få följa med alls.
Det spelar ju ingen roll om du betalar extra eller inte, planet blir ju för tungt ändå, planet blir inte lättare för att du betalar mer.

Säger det, det är för många kryphål, det är för luddigt, dom måste ha mer specifika regler annars kommer det inte fungera.


Maxgräns för vad som är ansett som rekommenderad totalvikt för varje passagerare inklusive bagage. Jag antar att det finns vissa marginaler. Flygbolag brukar väl informera om hur mycket bagage man får ha med sig exempelvis.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav plåtmonster » 2013-04-03 13:47:12

Säkerheten är beroende av att man placerar vikt någorlunda jämt i flygplanet. Därav vikten av att veta var det väger någonstans. Den andra aspekten är förstås startvikt och bränsle. Men rent allmänt brukar principen vara att man får betala efter hur mycket resurser man gör av med. Inget konstigt egentligen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav slackern » 2013-04-03 13:52:11

plåtmonster skrev:Säkerheten är beroende av att man placerar vikt någorlunda jämt i flygplanet. Därav vikten av att veta var det väger någonstans. Den andra aspekten är förstås startvikt och bränsle. Men rent allmänt brukar principen vara att man får betala efter hur mycket resurser man gör av med. Inget konstigt egentligen.


Nähe det menar du inte?

Bild
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav LordNelson » 2013-04-03 13:57:20

Samoaner

BildBild
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav alixha » 2013-04-03 14:53:39

Undrar hur dom gör när det är VM i sumobrottning, måste bli väldigt dyrt att flyga :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-03 15:11:50

radix skrev:Ska jag diskrimineras för de gener jag fått (utöver den biten med att min mat kostar dubbelt så mkt som för en sådan smal person varje dag), för att folk ogillar feta människor och vill straffa dem? Förstår inte logiken riktigt.. :roll:


Det handlar inte om att flygbolaget vill straffa någon utan om att det är dyrare att transportera mer vikt.

alixha skrev:Säg att en överviktig människa väger 120kg och därför måste betala extra för detta, är det samma då för en person med muskler som också väger 120kg?

Dom borde göra så att man får betala för 2 stolar och därmed delar upp vikten om 120kg på 2.


Ja egentligen vore det ju även av intresse för flygbolagen att ta hänsyn till kollits storlek.

DIProgan skrev:Beroende på antal högviktare som ska med så låter man ett antal platser vara tomma istället så att maxvikten inte överskrids.


Ja det skulle ju blir lite mer trubbigt än att istället samla in mer detaljinformation om varje passagerare i sig. Exempelvis kanske man hade kunnat få med en väldigt liten lättviktare bredvid en tyngre och bredare tungviktare. Man skulle kunna tänka lite mer som speditionsbolagen.

alixha skrev:@ Wine:
Men om maxgränsen överskrids så borde ju inte planet lyfta av säkerhetsskäl, då borde de passagerarna som har övervikt inte få följa med alls.


Jag tror främst att det handlar om bränsleutgiften. Planet tankas lite mer än det egentligen behöver och kan med delar utav detta extrabränsle kompensera för övervikten ombord. Visst kan det i extremfall ha att göra med säkerhetsfrågor också men den främsta anledningen till att man vill införa ett dylikt system är så som jag kan se det att man vill att var och en bara betalar för det bränsle som den själv konsumerar.

Jag tycker att man kan samla in mer information:
- Bagagevikt, bagagemått
- Personvikt, personmått

Då blir det lättare att bygga ett datasystem som pusslar ihop billiga och säkra flygresor där passagerarna bekostar sina egna kostnader i bränsle och stolsutrymme.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav DIProgan » 2013-04-03 15:33:35

Gripandekylig skrev:Ja det skulle ju blir lite mer trubbigt än att istället samla in mer detaljinformation om varje passagerare i sig. Exempelvis kanske man hade kunnat få med en väldigt liten lättviktare bredvid en tyngre och bredare tungviktare. Man skulle kunna tänka lite mer som speditionsbolagen.
Förutom att folk är väldigt känsliga för sin integritet och inte vill bli behandlade mer som logistiskt boskap än nöden kräver.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav plåtmonster » 2013-04-03 16:43:32

Enkelt, vikten sätts till 120 kg. De som vill få rabatt kan väga sig ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav kiddie » 2013-04-03 17:55:29

alixha skrev:Om det är på grund av flygplanets säkerhet tycker jag att det är rätt men jag tror att det handlar mer om bränslepengar.
Bara för att man betalar extra så blir ju inte flygplanet automatiskt säkrare menar jag, men det kan ju dra mer bränsle om det är tyngre så dom behöver ha in mer pengar för det.


Just vad gäller små flygplan kan jag komma på två flygolyckor på rak arm som orsakats av övervikt, dvs att man räknat för lågt. Efter det ville man väga alla innan de klev på, men det blev inte av, är väl för pinigt. Så man ökade schablonvikten istället.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Kristofer » 2013-04-03 18:04:48

DN skrev:– Vi tar inte betalt per säte även om ett barn måste ha en egen flygstol, vi bara väger dem. Så en familj som består av två vuxna och ett par mellanstora barn och mindre barn kan resa avsevärt billigare än tidigare, säger Chris Langton, vd för Samoa Air, till Radio Australia.

[...]

– Det finns inga extra kostnader för extraväskor eller någonting åt det hållet – det är bara ett kilo är ett kilo är ett kilo, säger Chris Langton till ABC Radio.

För säkerhets skull kommer passagerarna och deras bagage att vägas även när de checkar in.

[...]

– Folk har alltid betalat för flygstolen när de flugit, men för flygbolag är det vikten som är det viktiga, inte antalet säten, säger han.

http://www.dn.se/ekonomi/flygresenarer- ... r-sin-vikt
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Geisha » 2013-04-03 18:27:53

Jag pendlar mellan att väga 39-46 kilo, så jag behöver nog inte oroa mig för att det skulle kosta mig en förmögenhet att flyga om de gjorde en lag av att man betalar sin vikt.
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Unib12 » 2013-04-03 18:48:59

Men eftersom det förmodligen är blandad pott på plan så borde de väl vara onödigt med extra dyra biljetter? De borde ju liksom räknat med att vissa är stora och vissa små och kommit fram till något genomsnitt.
Det låter som ett sätt att luska pengar.
Dessutom har vi väl inte så många tungviktare? De flesta ligger ju bara mellan 50-90 kg. Det borde inte vara så vanligt med fetma i Sverige att det blir till ett problem. (jag kan ha skev syn då jag jobbar på en fysisk arbetsplats).
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-03 18:52:13

Unib12 skrev:Men eftersom det förmodligen är blandad pott på plan så borde de väl vara onödigt med extra dyra biljetter?


Jag tror inte att biljetterna skulle bli extra dyra utan helt enkelt mer individanpassade. Ifall man gör av med 400 liter fotogen så får man stå för den kostnaden och ifall man bara gör av med 250 liter så får man betala för det. Så biljetten blir kanske dyrare för de tunga, men billigare för de lätta - vilket borde vara ett mer rättvist system att använda än att som idag låta alla betala lika.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav DIProgan » 2013-04-03 19:39:05

Historien säger i och för sig att allt som kan tjänas pengar på kommer tjänas pengar på men det är likväl så att våran faktiska vikt avgör våran kostnad i det här fallet oavsett om det finns en schablon eller inte. Sedan kan man fråga sig om flygbolagen verkligen behöver tjäna mer än de gör. Har jag ingen data på.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Geisha » 2013-04-03 19:47:07

Gripandekylig skrev:Jag tror inte att biljetterna skulle bli extra dyra utan helt enkelt mer individanpassade. Ifall man gör av med 400 liter fotogen så får man stå för den kostnaden och ifall man bara gör av med 250 liter så får man betala för det. Så biljetten blir kanske dyrare för de tunga, men billigare för de lätta - vilket borde vara ett mer rättvist system att använda än att som idag låta alla betala lika.


Jag tycker din tanke Gripandekylig låter smart, det vore faktiskt bra om de stora/tunga människorna betalade mer och de normalviktiga/smala mindre. Det är ju inte taskigt på något sätt, jag menar; man får väl ta konsekvenserna av sin vikt och storlek, är man fet så kostar det väl i regel mer och stora personer tar ju mycket mera plats också.



Titti

Det är viktigt att citera korrekt så att det tydligt framgår vem som citeras och vilken text det är som är citerad. Mer om konsten att citera finns att läsa här. Genom att förhandsgranska inlägget kan man enkelt kontrollera att det blir korrekt.

I det här inlägget har jag korrigerat citatet.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-03 19:55:37

DIProgan skrev:Sedan kan man fråga sig om flygbolagen verkligen behöver tjäna mer än de gör. Har jag ingen data på.


Jag tror att även konsumenter skulle tjäna på att slippa betala för tjänster de inte utnyttjar. Lågprisflygbolag skulle säkerligen kunna konkurrera med andra bolag genom att införa kolli-system. När det gäller flygbolagens behov av att öka sin omsättning är det idag ett reellt behov för många bolag, inte minst för SAS. Just flygbranschen är för övrigt extra intressant i detta anseende med tanke på de historiska värderingarna om lyx, total service och bekvämlighet som präglat branschen. Idag förväntar sig många konsumenter samma behandling fast till ett lägre pris vilket blir olönsamt. Att därför införa dylika reformer tror jag att alla skulle tjäna på: såväl konsumenter som flygbolag.

Geisha skrev:man får väl ta konsekvenserna av sin vikt och storlek


Ja absolut.

Vi får ju komma ihåg att vi inte talar om reformer av tillgängligheten utav någon mänsklig rättighet utan om just flygresor. Jag tycker att det är konstigt att inte exempelvis ryanair har genomfört reformer som dessa tidigare. Finns det några reella hinder vad ni kan se?
Senast redigerad av Gripandekylig 2013-04-03 20:02:09, redigerad totalt 1 gång.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Kvasir » 2013-04-03 20:01:21

Om det var möjligt att differentiera priserna efter vikt så skulle Ryanair ha gjort det för länge sedan. ;)
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-03 20:03:18

Kvasir skrev:Om det var möjligt att differentiera priserna efter vikt så skulle Ryanair ha gjort det för länge sedan. ;)


Ja jag tänker likadant. Kanske finns det hinder i EU-lagstiftningen... Någon som vet vad hindret är?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in