Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Moggy » 2013-04-02 21:12:20

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16527902.ab

Alla som bokar en biljett med Samoa air måste slå in sin uppskattade vikt samt vikt på bagage. Den sammanlagda vikten ligger till grund för biljettpriset.

– Rent spontant är det det dummaste jag hört, om man nu får säga så. Jag funderar på om de som är underviktiga eller barn får betala halva priset då? sa Monica Andreasson, medlem i Överviktigas riksförbunds styrelse till Aftonbladet när förslaget om tjockskatt på flygresor presenterades.

Nu ger flygbolagschefen svaret:

– En familj med två vuxna och två medelstora barn kan resa betydligt billigare än de gjorde tidigare, säger Chris Langton.



Åsikter kring detta? Rätt eller fel?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav slackern » 2013-04-02 21:20:17

Moggy skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16527902.ab

Alla som bokar en biljett med Samoa air måste slå in sin uppskattade vikt samt vikt på bagage. Den sammanlagda vikten ligger till grund för biljettpriset.

– Rent spontant är det det dummaste jag hört, om man nu får säga så. Jag funderar på om de som är underviktiga eller barn får betala halva priset då? sa Monica Andreasson, medlem i Överviktigas riksförbunds styrelse till Aftonbladet när förslaget om tjockskatt på flygresor presenterades.

Nu ger flygbolagschefen svaret:

– En familj med två vuxna och två medelstora barn kan resa betydligt billigare än de gjorde tidigare, säger Chris Langton.



Åsikter kring detta? Rätt eller fel?


Bara att välja ett annat flygbolag om inte villkoren passar en. Det är det fina med kapitalism du kan välja och vraka efter den billigaste biljeten. Kan i och för sej bli jobbigt om det flygbolaget är det enda som flyger till Samoa.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-02 21:21:16

Moggy skrev:Åsikter kring detta? Rätt eller fel?


Jag kan för lite om farkostdesign osv för att veta ifall det är befogat eller ej. Om det är så att vikten påverkar hur mycket bränsle som går åt så är det givetvis korrekt. Att flyga är ju ingen mänsklig rättighet och att diskriminera inom det området kan givetvis vara okej, så länge det är tekniskt befogat. Men det hela beror som sagt på ifall vikten verkligen har så stor inverkan på kostnaden eller inte.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Gafsan » 2013-04-02 21:21:43

Moggy skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16527902.ab

Alla som bokar en biljett med Samoa air måste slå in sin uppskattade vikt samt vikt på bagage. Den sammanlagda vikten ligger till grund för biljettpriset.

– Rent spontant är det det dummaste jag hört, om man nu får säga så. Jag funderar på om de som är underviktiga eller barn får betala halva priset då? sa Monica Andreasson, medlem i Överviktigas riksförbunds styrelse till Aftonbladet när förslaget om tjockskatt på flygresor presenterades.

Nu ger flygbolagschefen svaret:

– En familj med två vuxna och två medelstora barn kan resa betydligt billigare än de gjorde tidigare, säger Chris Langton.



Åsikter kring detta? Rätt eller fel?


Det är väl ingen mänsklig rättighet att bli transporterad till Samoa, heller?!

Jag tycker a) att folk inte borde vara så överviktiga (för sin egen skull och även för skattebetalarnas) och b) att folk inte borde flyga så mycket (för allas vår skull, vi som vill ha ett någotsånär fungerande jordklot).

För mig får de gärna förbjuda ALLA från att flyga till Samoa. Det vore onekligen bättre för miljön... ;)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Wine » 2013-04-02 21:53:19

Jag tycker det är helt rätt, vikten spelar väl roll för hur planet ska lastas, flygsäkerhet samt bränsleåtgång och det är ju uppenbarligen så att utvecklingen går mot att fler och fler människor räknas som överviktiga eller feta. Om man bara räknar med vikten av incheckade väskor samt handbagage men inte att en människa/passagerare kan väga lika mycket som två personer eller fler så kan det ju bli väldigt fel med viktberäkningarna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-02 22:00:49

Wine skrev:Jag tycker det är helt rätt, vikten spelar väl roll för hur planet ska lastas, flygsäkerhet samt bränsleåtgång och det är ju uppenbarligen så att det blir fler och fler människor som räknas som överviktiga eller feta, gravt överviktiga och om man då bara räknar med vikten av incheckade väskor samt handbagage men inte att en människa/passagerare kan väga lika mycket som två personer eller fler så kan det ju bli väldigt fel med viktberäkningarna.


Ah okej.

Ja då måste man givetvis ta hänsyn till det. Konstigt att man inte har gjort det tidigare.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Schmetterling » 2013-04-02 22:20:01

Överviktigas riksförbund, alltså.




:-)012
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav kiddie » 2013-04-03 2:27:05

Fast är man tillräckligt fet så är det så på de flesta flygen att du måste boka och betala för två säten. Så någonstans finns iaf en gräns. Kan tänka mig att många som reser med detta bolag bor på Samoa eller någon ö runt omkring. Och de har flest överviktiga i världen. Så kanske att flygbolaget reagerat på detta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Alien » 2013-04-03 2:34:09

Ja, precis som man får betala mer för övervikt på bagaget. Tycker det låter rimligt.

Aftonbladet skrev:Beroende på sträcka varierar kilopriset mellan en och fyra dollar per kilo hos Samoa air.
Det totala priset beräknas på passagerarens vikt sammanlagt med bagagets vikt.
Varje passagerare vägs tillsammans med sitt bagage i samband med flygningen.


På så sätt så vet ju flygbolaget också hur stor vikten blir i förväg.

I det här fallet tycker jag Överviktigas riksförbunds reagerar med ryggmärgen, "vi blir alltid diskriminerade". Märk väl, ingen har förbjudit dem att flyga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav kiddie » 2013-04-03 2:45:15

Fast man har alltid betalat för övervikt av bagage. Man har aldrig behövt betala mindre för bagaget. Men det verkar nu som de går efter den verkliga vikten av både en själv och bagaget och är det så kan man ju packa lite lättare om man behöver kanske... Känns ju lite vettigare än om man har en fast gräns man får betala extra för om man går över.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Parvlon » 2013-04-03 3:19:19

tror inte det blir av
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav plåtmonster » 2013-04-03 7:11:23

Om det är ett problem så kan ju folk ordna med samköp där man betalar gemensamt för allas totala vikt. De som vill åka i helt egen regi kan då köpa direkt från bolaget. Förslagsvis kan något riksförbund samordna dylikt biljettköp.
På TV reportaget kan man se att flygplanen är väldigt små vilket ger att även små vikter påverkar sådant som flygsäkerhet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav alixha » 2013-04-03 8:40:23

Alla som bokar en biljett med Samoa air måste slå in sin uppskattade vikt samt vikt på bagage. Den sammanlagda vikten ligger till grund för biljettpriset.


Undrar om man blir vägd när man kommer till flygplatsen då? Annars kan ju någon slå in sin uppskattade vikt som 35kg när det egentligen är 135kg :-)063


Detta betyder också att man får betala extra om man är gravid eller har silikontuttar? :lol:


Om det är på grund av flygplanets säkerhet tycker jag att det är rätt men jag tror att det handlar mer om bränslepengar.
Bara för att man betalar extra så blir ju inte flygplanet automatiskt säkrare menar jag, men det kan ju dra mer bränsle om det är tyngre så dom behöver ha in mer pengar för det.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav thefilosofer » 2013-04-03 8:53:55

Finns ju människor som är sjukligt feta, kanske är inriktat till dom? Vi män diskrimineras av det här då vi väger (ofta väldigt mycket) mer än kvinnor. Jag väger nästan dubbelt så mycket som mitt ex fast jag är smal och vältränad. (47 vs 85)
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav radix » 2013-04-03 9:50:35

Jag väger också lika mkt som två lågviktiga tjejer, är ändå inte 'överviktig' eller 'fet'. Ska jag diskrimineras för de gener jag fått (utöver den biten med att min mat kostar dubbelt så mkt som för en sådan smal person varje dag), för att folk ogillar feta människor och vill straffa dem? Förstår inte logiken riktigt.. :roll:
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav DIProgan » 2013-04-03 10:15:43

Boeing 737-800 är ett av SAS vanligaste passagerarflygplan. Det kan max lastas med 21.000kg. En vikt reducering på 318kg sägs minska bränsleförbrukningen med 0.5% på en tomlastad variant.

Det finns ~180 platser i ett sådant plan. Säg att skillnaden i vikt är 55kg per person från 65kg till 120kg. Det är 21600kg istället för 11700kg, en förändring på i princip 10.000kg och dessutom över max tillåtna vikt och då har vi inte pratat om bagagets vikt.

Till en början lät det för mig som att människornas vikt skulle vara obetydlig men 180 personer gör en del skillnad i vikt uppenbarligen. Flygplanen flyger redan på bristningsgränsen. Nu skulle man såklart kunna sänka antalet platser för att bota detta men det är ju förenat med ekonomiska förluster det också.

Förutom bränsleförbrukningen så har flygbolagen räkningar som är baserade på flygplanets maxvikt (t.ex. flygtrafik och landningar). Den certifierade maxvikten kan sänkas för att sänka dessa kostnader.

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav dasunbedingte » 2013-04-03 10:17:16

Moggy skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16527902.ab

Alla som bokar en biljett med Samoa air måste slå in sin uppskattade vikt samt vikt på bagage. Den sammanlagda vikten ligger till grund för biljettpriset.

– Rent spontant är det det dummaste jag hört, om man nu får säga så. Jag funderar på om de som är underviktiga eller barn får betala halva priset då? sa Monica Andreasson, medlem i Överviktigas riksförbunds styrelse till Aftonbladet när förslaget om tjockskatt på flygresor presenterades.

Nu ger flygbolagschefen svaret:

– En familj med två vuxna och två medelstora barn kan resa betydligt billigare än de gjorde tidigare, säger Chris Langton.



Åsikter kring detta? Rätt eller fel?


Va, finns det en förening för överviktiga i Sverige? Damn. Vad är nästa, Fat Pride?
Klart som fasiken feta ska betala mer om de upptar mer utrymme och/eller väger alldeles för mycket.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Wine » 2013-04-03 10:21:43

dasunbedingte skrev:Va, finns det en förening för överviktiga i Sverige? Damn.


Ja att bilda föreningar verkar väl vara ett bra sätt att trigga känslor hos enskilda av kränkthet samt upprördhet och att hetsa varandra. Ungefär som hos exempelvis fotbollssupportrar i grupp.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav slackern » 2013-04-03 10:26:29

DIProgan skrev:Boeing 737-800 är ett av SAS vanligaste passagerarflygplan. Det kan max lastas med 21.000kg. En vikt reducering på 318kg sägs minska bränsleförbrukningen med 0.5% på en tomlastad variant.

Det finns ~180 platser i ett sådant plan. Säg att skillnaden i vikt är 55kg per person från 65kg till 120kg. Det är 21600kg istället för 11700kg, en förändring på i princip 10.000kg och dessutom över max tillåtna vikt och då har vi inte pratat om bagagets vikt.

Till en början lät det för mig som att människornas vikt skulle vara obetydlig men 180 personer gör en del skillnad i vikt uppenbarligen. Flygplanen flyger redan på bristningsgränsen. Nu skulle man såklart kunna sänka antalet platser för att bota detta men det är ju förenat med ekonomiska förluster det också.

Förutom bränsleförbrukningen så har flygbolagen räkningar som är baserade på flygplanets maxvikt (t.ex. flygtrafik och landningar). Den certifierade maxvikten kan sänkas för att sänka dessa kostnader.

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737


I platserna är även personalen inräknad i dom 180 platserna? För om även dom ska räknas med så ökar även vikten på dom.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav slackern » 2013-04-03 10:27:35

dasunbedingte skrev:
Moggy skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16527902.ab

Alla som bokar en biljett med Samoa air måste slå in sin uppskattade vikt samt vikt på bagage. Den sammanlagda vikten ligger till grund för biljettpriset.

– Rent spontant är det det dummaste jag hört, om man nu får säga så. Jag funderar på om de som är underviktiga eller barn får betala halva priset då? sa Monica Andreasson, medlem i Överviktigas riksförbunds styrelse till Aftonbladet när förslaget om tjockskatt på flygresor presenterades.

Nu ger flygbolagschefen svaret:

– En familj med två vuxna och två medelstora barn kan resa betydligt billigare än de gjorde tidigare, säger Chris Langton.



Åsikter kring detta? Rätt eller fel?


Va, finns det en förening för överviktiga i Sverige? Damn. Vad är nästa, Fat Pride?
Klart som fasiken feta ska betala mer om de upptar mer utrymme och/eller väger alldeles för mycket.


Yes finns en förening för överviktiga som heter OA. ;)

http://www.oasverige.org/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav Wine » 2013-04-03 10:33:16

slackern skrev:
dasunbedingte skrev:
Moggy skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16527902.ab




Åsikter kring detta? Rätt eller fel?


Va, finns det en förening för överviktiga i Sverige? Damn. Vad är nästa, Fat Pride?
Klart som fasiken feta ska betala mer om de upptar mer utrymme och/eller väger alldeles för mycket.


Yes finns en förening för överviktiga som heter OA. ;)

http://www.oasverige.org/


Tycker mig ha sett det där OA i något sammanhang, känner igen det. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav slackern » 2013-04-03 10:41:40

Wine skrev:
slackern skrev:
dasunbedingte skrev:
Va, finns det en förening för överviktiga i Sverige? Damn. Vad är nästa, Fat Pride?
Klart som fasiken feta ska betala mer om de upptar mer utrymme och/eller väger alldeles för mycket.


Yes finns en förening för överviktiga som heter OA. ;)

http://www.oasverige.org/


Tycker mig ha sett det där OA i något sammanhang, känner igen det. :wink:


Eller det är väll överätare känns som att visa utav dom kan vara rätt runda.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav DIProgan » 2013-04-03 11:44:24

slackern skrev:I platserna är även personalen inräknad i dom 180 platserna? För om även dom ska räknas med så ökar även vikten på dom.
Nej personalen ingår i planets vikt som "tomt". Vad schablonen är på personalen i sig vet jag inte men som helhet väger planet då ~41.400kg. Vidare kan planet tankas 26.000 liter och dess totala maxvikt vid start får vara 79.000kg. Kan jämföras med Boeing 747 som rör sig med en maxvikt på ibland över 400.000kg beroende på modell eller Airbus-A380F 590.000kg.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Pris på flygbiljett efter hur mycket man väger.

Inläggav alixha » 2013-04-03 12:40:57

Det finns så många "om och men" i denna frågan så jag skulle tvivla på att det går igenom.

Säg att en överviktig människa väger 120kg och därför måste betala extra för detta, är det samma då för en person med muskler som också väger 120kg?
Var drar man gränsen? Hur fet/vältränad en person ser ut? Eller ska folk provsitta flygstolarna innan och se om det väller ut på sidorna?

Om det är bränsleförbrukning dom tänker på så kostar det lika mycket att transportera 120kg fett i en låda som 120 kg muskler i en låda, det är ju fortfarande 120kg.

.. och flygbolagen sänker ju inte maxvikten bara för att man får betala mer, det är ju fortfarande samma vikt som går ombord på planet även om man betalat mer.
Dom borde göra så att man får betala för 2 stolar och därmed delar upp vikten om 120kg på 2.

Det är för luddigt hittills, dom behöver mer specifika regler för detta tycker jag.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in