Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav Gafsan » 2013-03-31 15:16:32

nallen skrev:
Alien skrev:Att kvinnor är bekräftelsekåta?

Ja. Och överhuvud taget att man förväntas snacka en massa om fullständigt ointressanta och ovidkommande ämnen. Och framför allt att man förväntas göra det utan att veta att man får nåt för sina ansträngningar.


Det är väl så att de flesta upplever att de faktiskt får ut någonting av pratandet. Människor brukar sällan göra saker som inte ger någon form av utdelning.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav nallen » 2013-03-31 15:19:30

Är folk så djävla imbecilla? Det borde i och för sig inte vara någon överraskning, men ändå :evil:
nallen
 
Inlägg: 19502
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav Unib12 » 2013-03-31 15:26:06

nallen skrev:
Unib12 skrev:Om Du ger det här med att lära känna personen lite bättre en chans och se om det fungerar.

Det har jag redan skrivit nån spaltmeter om.
I korthet: om nån säger "lyssna på mitt pladder och bjud mig på drinkar ikväll så får du följa med mig hem och smaka på mig sen" så är det nog OK (förutsatt att det inte är mer än 3-4 timmar till stället stänger). Men, eftersom fruntimmer helt tycks sakna förmåga att bestämma sig innan de gör nånting så är det aldrig så klart. Alltså blir det inget; jag pallar inte att lägga ner flera timmar och en massa uppmärksamhet på nåt som kanske inte blir nåt. Det kräver alldeles för mycket.


Men det är svårt att ge någon ligg garanti om man inte får prata först och känna efter om det är bekvämt eller obehagligt. Du kanske har hamnat i någons make eller brake lista och gjorde en brake.

http://m.youtube.com/watch?v=ynMVcsjS9i8
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2013-03-31 15:27:29

lar66 skrev:Men varför man (jag) måste vara bra på att dansa har jag aldrig fattat.


Det beror väl på var man letar och träffas. Är det ett ställe/en fest med dans så förväntas man dansa. Kan du inte gå en danskurs, det brukar vara brist på män där?

Det finns väl också andra sätt att träffas än via krogen/festen. Typ via kurser el på annat sätt via ens intressen. (Blir väl problem om man söker kvinnor och bara har "typiskt manliga" intressen.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46376
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav Gafsan » 2013-03-31 15:28:14

nallen skrev:Är folk så djävla imbecilla? Det borde i och för sig inte vara någon överraskning, men ändå :evil:


Skulle det tyda på mindre imbecillitet att småprata om alla hatade det och inte fick ut någonting av det, då?

Sen är det väl så att småprat blir ointressant för den som har svårt att läsa "mellan raderna" och uppfatta den icke-verbala kommunikation, vilket ju är ett problem för många aspergare. Men för den som förstår den verkliga kommunikationen kan även ytligt sett ointressanta samtal innehålla väldigt mycket information.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2013-03-31 15:29:20

nallen skrev:Är folk så djävla imbecilla? Det borde i och för sig inte vara någon överraskning, men ändå :evil:


Byt ut "imbecilla" mot "sociala" så blir det rätt. För de flesta är inte pratande något outhärdligt jobbigt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46376
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav nallen » 2013-03-31 15:31:07

Unib12 skrev:Men det är svårt att ge någon ligg garanti om man inte får prata först och känna efter om det är bekvämt eller obehagligt.

Larv och velande! Först bestämmer man sig, sen utför man.
nallen
 
Inlägg: 19502
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav nallen » 2013-03-31 15:33:09

Gafsan skrev:Skulle det tyda på mindre imbecillitet att småprata om alla hatade det och inte fick ut någonting av det, då?

Det imbecilla är ämnesvalen och, om det mot förmodan diskuteras något intressant, den låga kunskapsnivån och en total oförmåga att hålla sig till ämnet.
nallen
 
Inlägg: 19502
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav nallen » 2013-03-31 15:34:50

Alien skrev:För de flesta är inte pratande något outhärdligt jobbigt.

Se ovan.
Att prata om nåt helt ointressant är en plåga, särskilt om man egentligen vill göra nåt annat.
nallen
 
Inlägg: 19502
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav Gafsan » 2013-03-31 15:39:37

nallen skrev:Det imbecilla är ämnesvalen och, om det mot förmodan diskuteras något intressant, den låga kunskapsnivån och en total oförmåga att hålla sig till ämnet.


Men som sagt, det är oftast inte det budskapet som ligger i orden som är den huvudsakliga kommunikationen, speciellt inte ragg/flirt-situationer. Därför är det helt ointressant att hålla en hög nivå på vad man säger i ord. Det tar bara bort fokus från det viktiga.

När två personer träffas på krogen och småpratar med varandra så handlar ju faktiskt ofta den viktigaste (ordlösa) diskussionen om det som är relevant i situationen: Huruvida man uppfattar varandra som attraktiva och potentiella sexpartners, och huruvida man i så fall avser att skrida till handling.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav nallen » 2013-03-31 15:44:49

Varför då inte göra processen kort och säga vad man vill utan förvillande omskrivningar. För en sugen tjej/kvinna (om det nu finns såna) bör det vara i stort sett riskfritt, baserat på tidigare diskussioner.
nallen
 
Inlägg: 19502
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav Gafsan » 2013-03-31 15:50:25

nallen skrev:Varför då inte göra processen kort och säga vad man vill utan förvillande omskrivningar. För en sugen tjej/kvinna (om det nu finns såna) bör det vara i stort sett riskfritt, baserat på tidigare diskussioner.


Jag tror att de flesta NT tycker att såna här diskussioner är lättare att föra med icke-verbala medel. Det talade språket är klumpigt och stelt jämfört med de fina nyanser som man kan förmedla med hjälp av ansiktsuttryck, kroppsspråk, tonläge osv.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav nallen » 2013-03-31 16:00:26

Då har de helt enkelt fel.
Ord har givna betydelser som går bra att slå upp i lämplig ordlista. Så kallat kroppsspråk har såvitt jag vet ingen entydig betydelse och är följaktligen helt odugligt för kommunikation.
nallen
 
Inlägg: 19502
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav Flia » 2013-03-31 16:14:13

nallen skrev:Då har de helt enkelt fel.
Ord har givna betydelser som går bra att slå upp i lämplig ordlista. Så kallat kroppsspråk har såvitt jag vet ingen entydig betydelse och är följaktligen helt odugligt för kommunikation.


Riktigt OT - jag vet - fast ändå kanske inte...
Nallen: har du ingen som helst handikapp-insikt (mitt eget ord, funktionshinderinsikt kan man kalla det också)?
Det finns ju en orsak till att du befinner dig på det här forumet från början, och det är förmodligen att det finns ett språk ute bland majoriteten av befolkningen som många av oss här inte förstår.
Där ingår bl.a kroppspråk (själv kan jag läsa hyfsat, men inte "prata" språket).

Jag är kvinna, och i NT-männens åsikt alldeles för "på" när det gäller sex. Men det betyder fortfarande inte att jag inte behöver kolla av att du inte är en total-idiot, nazist, våldsverkare eller luktar illa innan jag hoppar i säng med dig.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav rdos » 2013-03-31 16:15:15

Alien skrev:Huruvida kvinnor "inte vill ha sex", då skulle man behöva statistik om fler kvinnor är asexuella el demisexuella än män. Det finns ju trådar och även omröstningar men inte uppdelade på kön, vad jag vet.


Gör gärna det. Jag har gjort en liknande undersökning, och enligt den så är betydligt fler Aspie tjejer asexuella. Dessutom så korrelerar asexuell mest med att inte vilja ha sex för annat än reproduktion.

Så jag tror att för någon som vill ha sex bara för nöjes skull, så är nog bästa tipset att leta efter NTs. För NTs så ingår det att smöra och kallprata.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav Gafsan » 2013-03-31 16:20:56

nallen skrev:Då har de helt enkelt fel.


Men nallen, om de kommunicerar på ett språk som du inte kan förstå så kan du omöjligt bedöma om deras kommunikation lyckas uttrycka vad de vill ha sagt på ett bra sätt.

Om folk hade tyckt att verbal kommunikation vore det bästa sättet att kommunicera på så hade de gjort det. Nu är det inte så. Det är tråkigt för oss som har svårt för icke-verbal kommunikation men det är icke desto mindre uppenbarligen sant.

Flia skrev:Nallen: har du ingen som helst handikapp-insikt (mitt eget ord, funktionshinderinsikt kan man kalla det också)?
Det finns ju en orsak till att du befinner dig på det här forumet från början, och det är förmodligen att det finns ett språk ute bland majoriteten av befolkningen som många av oss här inte förstår.


Det här undrar jag också. Inte för att vara otrevlig, men du verkar ju inte korkad, så varför vägrar du så konsekvent att inse detta?
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav rdos » 2013-03-31 16:32:54

När det gäller kommunikation i samband med relationer (även rent sexuella), så tror jag bästa strategin är att man är naturlig och inte försöker lära sig hur NTs gör (möjligen med undantag för om man aldrig vill ha något mera varaktigt som Nallen),. För det är ju så att om man förställer sig för att skaffa partner så måste man fortsätta förställa sig under hela förhållandet, vilket kommer att ta extremt mycket på krafterna. Dessutom så finns det naturlig kommunikation Aspies emellan som snabbt och enkelt kan användas för att sortera in folk i lämpliga eller olämpliga partners. Att typ 99% av alla kommer att hamna i facket "olämpliga" spelar ingen roll när det finns miljoner människor att välja mellan.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav Gafsan » 2013-03-31 16:35:42

rdos skrev:När det gäller kommunikation i samband med relationer (även rent sexuella), så tror jag bästa strategin är att man är naturlig och inte försöker lära sig hur NTs gör (möjligen med undantag för om man aldrig vill ha något mera varaktigt som Nallen),. För det är ju så att om man förställer sig för att skaffa partner så måste man fortsätta förställa sig under hela förhållandet, vilket kommer att ta extremt mycket på krafterna. Dessutom så finns det naturlig kommunikation Aspies emellan som snabbt och enkelt kan användas för att sortera in folk i lämpliga eller olämpliga partners. Att typ 99% av alla kommer att hamna i facket "olämpliga" spelar ingen roll när det finns miljoner människor att välja mellan.


Fast att lära sig nya sätt att kommunicera innebär väl inte nödvändigtvis att man är "onaturlig" eller att man "förställer sig"?
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2013-03-31 16:38:56

nallen skrev:Visst, det är ju jättevanligt... :-)051


Det händer inte dagligen precis, men det är fruktansvärt när det händer. För offret och dess anhöriga. I detta fall var ett barn som också kunde ha dött (av törst el svält) och som vistades tillsammans med sin döda blodiga mor i timmar. Vilka traumatiska minnen skapade det?

Jag skulle säga att försiktighet är en evolutionär fördel för kvinnor, eftersom de är generellt svagare än männen. Men även en man kan övermannas av en annan man, kanske för att han är inriktad på sex och inte på fara.

Det finns en orsak till att mord är en riskfaktor för prostituerade. Ingen vet hur deras kunder är.

Så ska man ett första möte med en okänd borde man alltid berätta för någon vart och till vem man ska. Blir man mördad så ska åtminstone mördaren åka fast!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46376
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2013-03-31 16:47:07

Stock men inte första bästa som erbjuds.
slackern
 
Inlägg: 43838
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2013-03-31 16:49:41

Ta seden dit man kommer, heter det ju. Och invandrare förväntas lära sig språket i sitt nya hemland.

Som aspergare är man i minoritet och måste lära sig majoritetens språk. Precis som en person från Långtbortistan inte kan förvänta sig att svenskarna ska lära sig hans språk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46376
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav rdos » 2013-03-31 17:41:32

Gafsan skrev:Fast att lära sig nya sätt att kommunicera innebär väl inte nödvändigtvis att man är "onaturlig" eller att man "förställer sig"?


Det går inte att lära sig NTs kommunikation och automatisera detta på ett sätt som gör att man smälter in fullständigt. Istället så kräver det mängder av arbete att lära sig reglerna, och sedan energi för att kunna använda. Därmed inte sagt att man bara ska strunta i det, utan snarare att det är lämpligt att lära sig till en nivå där man klarar sig tillräckligt bra, och så att det inte går ut över ens energi. Men i ett partnersförhållande där ena parten lurat den andra att den är "NT" så kan man inte sedan sluta spela med och få acceptans för att man inte klarar detta i längden, utan då har man egentligen lurat sin partner och utgett sig för att vara något man inte är eller kan leva upp till.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav rdos » 2013-03-31 17:43:38

Alien skrev:Som aspergare är man i minoritet och måste lära sig majoritetens språk. Precis som en person från Långtbortistan inte kan förvänta sig att svenskarna ska lära sig hans språk.


Måhända att man till viss del måste lära sig att umgås med NTs, men däri ingår inte att man måste behärska deras parningsritualer.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad vill tjejer/kvinnor egentligen ha? [Avdelad tråd]

Inläggav Gafsan » 2013-03-31 17:47:21

rdos skrev:
Gafsan skrev:Fast att lära sig nya sätt att kommunicera innebär väl inte nödvändigtvis att man är "onaturlig" eller att man "förställer sig"?


Det går inte att lära sig NTs kommunikation och automatisera detta på ett sätt som gör att man smälter in fullständigt. Istället så kräver det mängder av arbete att lära sig reglerna, och sedan energi för att kunna använda. Därmed inte sagt att man bara ska strunta i det, utan snarare att det är lämpligt att lära sig till en nivå där man klarar sig tillräckligt bra, och så att det inte går ut över ens energi. Men i ett partnersförhållande där ena parten lurat den andra att den är "NT" så kan man inte sedan sluta spela med och få acceptans för att man inte klarar detta i längden, utan då har man egentligen lurat sin partner och utgett sig för att vara något man inte är eller kan leva upp till.


Nej såklart inte. Det är inte bra att lägga sig på en nivå av kommunikation som man egentligen inte behärskar eller orkar upprätthålla i längden.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in