Känner ni er ofta trötta?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Känner ni er ofta trötta?

Inläggav Glambilly » 2008-05-12 23:19:08

Känner ni er ofta trötta och hur gör ni? Avslutar ni det ni håller på med och går och lägger er eller har ni någon strategi?
Senast redigerad av Glambilly 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Glambilly
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2008-05-12

Re: Känner ni er ofta trötta?

Inläggav DC » 2008-05-12 23:30:56

Glambilly skrev:Känner ni er ofta trötta och hur gör ni? Avslutar ni det ni håller på med och går och lägger er eller har ni någon strategi?


Jag tycker om att avsluta dagen helt dvs städa och diska och få vakna till en helt ny dag där gårdagens projekt inte släpat efter. Men det händer att jag inte orkar och väljer att först sova istället.

Trötthet för min del har sin naturliga förklaring i form av för lite sömn. Jag sitter vid datorn alldeles för sent på kvällarna och ska sedan upp klockan fem för att laga välling.

Men pradoxalt nog tycker jag att jag var mycket tröttare förr när jag hade mindre att göra och mer tid för sömn.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav sugrövmanövern » 2008-05-12 23:54:09

Jag är alltid trött. Försöker lösa det genom att få igång en adekvat medicinering som på sikt ska göra att jag kan sova på nätterna. Sedan får jag se om det hjälper eller inte. Hoppet är det sista som dör.

Jag avbryter ofta det jag gör och sätter mig vid datorn eller lägger mig i soffan fem minuter. Sedan fortsätter jag om jag pallar, eller så skiter jag i det beroende på hur viktig sysslan var.

Ge hundarna mat: Måste göras även om jag knappt står på benen.
Dammsuga - Kan jag skita i och göra nästa vecka.

Jag är trött, men nästan aldrig sömnig, jag gäspar aldrig och känner aldrig att det ska bli skönt att sova. Så det saknas någon mekanism i John Blundpaketet. Jag tror han ger mig tjack istället för sömnsand den jäveln :twisted: .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Känner ni er ofta trötta?

Inläggav sommar » 2008-05-12 23:59:00

DC skrev:
Glambilly skrev:Känner ni er ofta trötta och hur gör ni? Avslutar ni det ni håller på med och går och lägger er eller har ni någon strategi?


Jag tycker om att avsluta dagen helt dvs städa och diska och få vakna till en helt ny dag där gårdagens projekt inte släpat efter. Men det händer att jag inte orkar och väljer att först sova istället.

Trötthet för min del har sin naturliga förklaring i form av för lite sömn. Jag sitter vid datorn alldeles för sent på kvällarna och ska sedan upp klockan fem för att laga välling.

Men pradoxalt nog tycker jag att jag var mycket tröttare förr när jag hade mindre att göra och mer tid för sömn.


Mkt. som även stämmer in på mig. Anledningen till att man oftast blir tröttare då man går hemma är att man blir försoffad/slö då man gått hemma länge. Så eg. är det inte sjukdom det bero på alla ggr. Tyvärr degar jag igen lite då jag gått hemma länge. :(
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Nilale » 2008-05-13 0:31:43

Är alltid trött men har svårt att somna och när jag väl sover så sover jag oftast inte bra pga mardrömmar eller andra väldigt verkliga och engagerande drömmar. Sover i princip aldrig mer än 4h i sträck, så försöker ta små tupplurer när jag kan.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Zombie » 2008-05-13 0:54:30

Alltid trött, alltid varit det (även om jag inte insåg det som barn och tonåring), de senaste åren ren katastrof. Ren lyx att "hinna med" något som inte är livsnödvändigt, särskilt med AS-hindren som första bergskedja att bestiga vilket sannerligen kräver att man inte är trött.
Har känslan att både vuxenhab och neuropsyk aldrig har träffat en NPF:are med svåra trötthetsproblem förut. Jag fick bli riktigt påstridig för att få in i (den trevliga och kunniga) ADHD-utredaren att mitt huvudproblem var trötthet, inte överaktivitet. Testskaparna hade uppenbarligen inte räknat med det heller.

Sedan ett drygt halvår inne i en medicinutprovning som sniglar sig fram med läkare på kvartstid eller vad det är. En sjukgymnast som faktiskt kunde något "sparades" bort.
Moment 22. Vet inte hur jag ska få ork eller överblick till att jaga bättre hjälp heller. Ett halmstrå här, lägger undan tills jag orkar... sancta medicina, adjuva me.

Tyvärr innebär tröttheten ingen sömnighet för mig heller (snarare tvärtom). Det är inte så det funkar.
Skulle någon inte förstå, så är det förstår h*n inte gör. Hypotesen att jag är lat undanbedes.
Sitta hemma och dega blir man förvisso inte piggare av, men dagar då man är trött nog uppstår också frågan om energitillskottet överstiger ansträngningen. (En sak till de inte verkar förstå i "vården".)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2008-05-13 16:04:43

Är jag trött dricker jag kaffe och fortsätter glo på dataskärmen.

Concerta skulle säkert funka, men det får man ju bara äta Xmg per dag :)

Hundprommenader funkar, om man nu orkar ta sig utanför dörren.

Orkar man inte promenera, så är ett fönster eller balkongdörren på vid gavel ett alternativ som piggar upp.

Omväxlande iskallt-kokhett vatten i duschen vaknar man också av, det får igång blodcirkulationen.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Känner ni er ofta trötta?

Inläggav Alien » 2008-05-14 0:26:23

Glambilly skrev:Känner ni er ofta trötta och hur gör ni? Avslutar ni det ni håller på med och går och lägger er eller har ni någon strategi?


Hej och välkommen hit!

Jag känner mig lätt trött. Även av sånt som inte tröttar andra, t ex att gå och handla, att jobba när folk pratar runt omkring.

Min mycket enkla strategi är att undvika sånt som tröttar mig. Måste jag göra nåt sånt tar jag det i etapper. Låter det sig inte göra, brukar jag bli jättetrött dan efter och får gå och lägga mig extra tidigt el gå och sova mitt på dan.

Stress, även lite stress, ger mig huvudvärk.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Glambilly » 2008-05-14 22:12:19

Tackar!

Ja alltså nu var ju inte mitt inlägg kanske så informativt... ;)
Senast redigerad av Glambilly 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Glambilly
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2008-05-12

Inläggav thojoh370 » 2008-05-15 10:09:31

Trött är något jag är hela tiden. I skolan är det så många omkring mig och så pass mycket ljud, så det kan jag helt förstå. När jag sedan kommer hem och ska sätta igång med hobbysysslor så håller jag nästan på att somna där jag sitter i datorstolen. Det påverkar även min ergonomi - jag glider ner på stolen så att jag har ryggen på sitsen och huvudet på ryggstödet. När jag märker att jag börjar nicka så brukar det vara så att jag hamnar i sängen inom den närmaste kvarten och sover i 1-2 timmar. När jag sedan vaknar igen är jag inte mycket piggare förrän sent på kvällen ...

Jag har inte hittat någon strategi för att gå emot det här. Men jag försöker att ta fler pauser från arbetet och att spela ett eller annat spel lite då och då - bara för omväxlings skull. Det fungerar ibland, men det händer att spelen gör att jag blir ännu tröttare.

Jag blir ännu tröttare av höga temperaturer (höga temperaturer för mig kan vara runt 20-22 grader). Sitter jag dessutom i ett litet rum med stängt fönster och en datorfläkt som blåser på mig - då jag har datorn ställd på ett aningens underligt sätt - så blir det mycket varmt. Jag vill inte öppna mitt fönster då jag inte vill att spindlar och/eller andra kryp ska ta sig in i rummet och skrämma mig när jag minst anar det.

Jag har inte mycket till förslag till dig, men ... pågår din sysselsättning oavbrutet i flera timmar? (Som t.ex att man sitter vid datorn i flera timmar oavbrutet och arbetar.) Om du gör det så bör du ta en paus minst en gång i halvtimmen. Jag själv har inte lyckats med det men du kanske klarar det bättre ... ;)
Senast redigerad av thojoh370 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
thojoh370
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-26
Ort: Linköping

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-15 12:30:40

Är väldigt trött väldigt ofta. Inte så mycket fysiskt som mentalt. Jag kan gå en mil utan problem och gör det gärna, men HJÄRNAN är inte med, eller går på nåt slags kajko autopilot.

Vad som är AS och andra npf i det vet jag inte då jag fortfarande inte fått diagnos (väntar på utredning). Är sjukskriven för vidbrändhet som jag faktiskt tror mest är en bokstavscocktail som löpt amok under den tokpressade situation jag levt i under de senaste åren.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Apophis » 2008-05-16 10:00:55

alfapetsmamma skrev:Är väldigt trött väldigt ofta. Inte så mycket fysiskt som mentalt.



Ungefär samma sak i mitt fall. Åratal av bråk med AF och de diverse åtgärder som följt har satt sina spår.
Men rent fyskiskt är det inte något fel. Finns många tips till att gå ner i varv.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-16 11:58:15

Glömde tipsen ja... Jag går och går och går, så kroppen får sitt i alla fall. Och så pärlar jag, det hjälper mot rastlösheten, som ihop med trötthet är mördande plågsam. Orkar jag varken eller så tittar jag i taket och tänker att jag jobbar suicidpreventivt, typ.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-05-16 15:11:14

thojoh370 skrev:Jag blir ännu tröttare av höga temperaturer (höga temperaturer för mig kan vara runt 20-22 grader). Sitter jag dessutom i ett litet rum med stängt fönster och en datorfläkt som blåser på mig - då jag har datorn ställd på ett aningens underligt sätt - så blir det mycket varmt. Jag vill inte öppna mitt fönster då jag inte vill att spindlar och/eller andra kryp ska ta sig in i rummet och skrämma mig när jag minst anar det.

Jag blir inte skrämd men däremot irriterad om det kommer in kryp eller flygfän och stör mig när jag hyperfokuserar på nåt. Har löst problemet genom att sätta myggnät på alla fönster som jag öppnar regelbundet. Finns ju numera såna där utmärkta där det ingår smala kardborreband som man fäster runt fönstret och som håller nätet på plats utan att man behöver sätta dit en extra träram. Finns i byggvaruhus och kostar nån dryg hundralapp (om jag minns rätt) för en bit som räcker till två normalstora fönster. (Finns för dörr också; där får man två långa bitar som överlappar, fast det är rätt krångligt att trassla sig igenom.)

Jag mår inte heller bra av värme. Förra sommaren gick an men den innan var närmast olidlig. Inköp av enkel bordsfläkt gjorde att jag överlevde de olidligt varma kvällarna när det inte ens hjälpte att öppna alla fönster.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav tahlia » 2008-05-16 18:47:32

Jag har varit konstant trött i 7 år och jag börjar bli otroligt less. Ett tag tog jag Modiodal för att piggna till lite, men (som med alla andra mediciner jag vid något tillfälle tagit en lite längre tid) så mattades effekten av rätt snabbt och efter ett tag gjorde det ingen som helst skillnad.
Är så less på den här toleransen/resistansen jag bygger upp på nolltid mot mediciner.

Men, på den positiva sidan, måste jag påpeka att jag (trots att jag ännu är konstant trött) är mycket piggare idag än jag var förra året! ;)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav VaiSing » 2008-05-18 9:35:57

Jag sover 10 - 12 timmar per dygn, sover sån tur är hur bra som helst på natten + att jag utan problem kan sova nån timme på dan. Ha lätt för att sova finns i familjen, så jag gissar att det är inlärt hemifrån eller sitter i generna...

Jag blir mindre trött om jag slipper ha kontakt med många olika människor, på jobbet är det helt avhängt på hur många kunder jag behöver träffa, de dagar jag är helt själv och ingen änns ringer är bäst.

Jag försäker hitta en balans så jag aldrig blir supertrött, funkar ju inte alltid, men det är bättre att vila i förebyggande syfte än att försöka sova när man är jättetrött redan...?!
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 14:07:42, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Re: Känner ni er ofta trötta?

Inläggav VaiSing » 2008-05-18 9:38:39

När jag blir trött slutar jag fungera, jag kan tänka att saker ska bli gjort...men inget händer. Jag blir disträ, kan inte göra mat, inte duscha, inte klä på mig, ingenting... Därför försöker jag undvika att nå den nivån genom att vila i förebyggande syfte.


Glambilly skrev:Känner ni er ofta trötta och hur gör ni? Avslutar ni det ni håller på med och går och lägger er eller har ni någon strategi?
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 14:07:44, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Inläggav sommar » 2008-05-18 14:47:38

Ja, om jag inte får någon sysselsättning o. AF. vägrar hjälpa till. *suck Dock har det löst sig nu för en tid iaf. :)

Annars inte mer än någon annan o. får min sömn trots även den tidigare period då jag genomgick som mest sk*t. Drömmer dock ibland, men blir sällan störd av det tack & lov.

Gäller att försöka syssesätta sig med vettiga grejer* om man inte har jobb, praktik eller liknande, så man inte degar igen helt. Men, lätt är det inte alla ggr.

* = träna både insidan & utsidan, försöka träffa folk, försöka delta i aktiviteter, göra ngt. kreaetivt, sköta hushållet, mm. mm.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:07:44, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Trötthet

Inläggav VaiSing » 2008-05-28 21:32:45

Verkar som många som känner trötthet har svårt att sova på natten och så...

Är det fler än jag, som INTE har sömnproblem, som ändå har dålig uthållighet/stort sömnbehov/blir trött fort? Jag känner ofta att jag saknar energi och att det är mitt största hinder i vardagen.

Just nu mår jag för övrigt jättebra, jag äter bra, sover bra osv.
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 14:07:44, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Re: Trötthet

Inläggav mixpippi » 2008-05-29 0:16:49

VaiSing skrev:Är det fler än jag, som INTE har sömnproblem, som ändå har dålig uthållighet/stort sömnbehov/blir trött fort? Jag känner ofta att jag saknar energi och att det är mitt största hinder i vardagen.

Ja, ena stunden kan jag vara jättepigg och nästa stund jättetrött. Känner alldrig nåt mellanläge.

Men jag sover gott om natten och sommnar på en gång när jag lägger mig. Klarar mig på 4-5 timmars sömn nu på den ljusa årstiden, vid hösten kan jag behöva 10 timmar.
Senast redigerad av mixpippi 2011-05-04 14:07:45, redigerad totalt 1 gång.
mixpippi
 
Inlägg: 211
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Västernorrland

Inläggav Matulda » 2008-05-29 19:23:30

är ständigt trött...
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 14:07:45, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Joosen » 2008-05-29 20:38:34

Försov mig idag. Sov från 22:30 till 11:30. ;P fast jag är i regel rätt pigg. Kan bero på allt kaffe jag dricker.
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 14:07:45, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Inläggav S@nti » 2008-05-30 3:17:20

Ok 1 tips till alla som håller på och äter massa tabletter för att piggna.

SLUTA.

Motionerar ni något? GÖR DET. Ni kommer att märka att ni är SÅ mycket piggare. Skaffa rutiner så att ni vaknar / äter / sover vid ungefär samma tidpunkt varje dag och ni kommer att se att ni inte går och gäspar dag ut och dag in.
S@nti
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2008-05-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in