Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Hijaal » 2013-03-29 18:25:38

snuggelhund skrev:Fy fan blir illamående av att läsa tråden.
Helvete vilket gäng misogyner det finns här på forumet som tycker att tafs det får en kvinna stå ut med på dansgolvet !!!

Fy skäms. Speciellt på Moggy

Skulle jag ocensurerat skriva vad jag egentligen tycker om er skulle jag få mitt meddelande censurerat. Ni kan ju låta fantasin skena...


Om du blir illamående av att läsa saker så rekommenderar jag dig att uppsöka en psykolog.

Vad är en misogyner?

Ja det är absolut inget fel med tafs och jag är en av dom få män som lever kvar i dagens samhälle, det jag tycker är synd är att folk har blivit hjärntvättade att tycka att tafs är nåt dåligt när det är egentligen nåt bra eftersom tafs visar att man är intresserad utav den andre på ett eller annat plan.

atoms

Såväl i detta inlägg som i detta post986249.html#p986249 uppmanar du andra medlemmar att uppsöka psykolog, som om de hade psykiska problem.

Detta räknas som personangrepp och bryter mot dessa forumregler:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


Du har även brutit mot vad du lovade att hålla i registreringavtalet
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande eller något annat material som kan tänkas bryta mot forumreglerna eller någon tillämplig lag.

Detta gäller inläggen post986391.html#p986391 och post986530.html#p986530, som är stötande och respektlöst gentemot kvinnor.

Du får en tillsägelse för detta. Att det endast blir en tillsägelse och inte en varning beror på att du är ny på forumet. Det ligger i ditt eget intresse att ta reda på vilka regler som gäller.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Hijaal
Bannad
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-03-24

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Miche » 2013-03-29 18:26:49

Hijaal skrev:Vad är en misogyner?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Misogyni
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Moggy » 2013-03-29 18:30:33

snuggelhund skrev:Fy fan blir illamående av att läsa tråden.
Helvete vilket gäng misogyner det finns här på forumet som tycker att tafs det får en kvinna stå ut med på dansgolvet !!!

Fy skäms. Speciellt på Moggy

Skulle jag ocensurerat skriva vad jag egentligen tycker om er skulle jag få mitt meddelande censurerat. Ni kan ju låta fantasin skena...



Tar inte åt mig det minsta då jag inte är nån såndär misogyn.

Vi diskuterar en aktuell händelse som det skrivits om i media?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Sammelsurium » 2013-03-29 18:37:02

Hijaal skrev:Ja det är absolut inget fel med tafs och jag är en av dom få män som lever kvar i dagens samhälle, det jag tycker är synd är att folk har blivit hjärntvättade att tycka att tafs är nåt dåligt när det är egentligen nåt bra eftersom tafs visar att man är intresserad utav den andre på ett eller annat plan.


Jag tycker definitivt inte att det är acceptabelt att tafsa på någon som inte tydligt signalerat att det är okej. Att inte respektera andras gränser är ett vidrigt beteende.

Edit: Strök onödigt hård formulering och tillägger istället att jag hoppas att jag missuppfattat dig. Tycker du verkligen att det är okej att gå fram och tafsa på random person på ett dansgolv?
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav marxisten » 2013-03-29 19:02:13

Gällande personen som tafsade borde han helt klart ha dömts för sexuellt ofredande och inga förmildrande omständigheter skulle ha upptagits då det ej fanns några sådana. Där gjorde rätten fel som friade och jag hoppas att den domen överklagas.

Gällande att hon dömdes så anser jag det är rätt detta då slaget skedde i ett senare tillfälle. Hade slaget kommit i samband med att han tafsade och hon värjde sig mot detta skulle hon helt klart ha friats. Det är rent självförsvar och nödvärnsrätten gäller. Det som räknas som nödvärn slutar dock gälla i samband med att han slutade att tafsa på henne.

Istället för att låta honom vara och bara anmäla mannen ifråga för sexuellt ofredande såsom hon bör ha gjort, så följde hon efter mannen och skulle tala med honom. Han la då en hand på hennes axel varav hon slog till honom och knäckte näsbenet. Då han slutat tafsa sen tidigare så kan man inte yrka nödvärn här och därav gjorde hon sig skyldig till misshandel, oavsett hur upprörd hon var för det han gjorde tidigare. Däremot skall det ses som förmildrande omständighet.

Så enligt mig bör båda ha dömts. Han för sexuellt ofredande och hon för det slag hon dömdes för. Hade slaget kommit i samband med den tidigare händelsen bör hon dock ha friats. Men då den händelsen var överstökad bör hon ha anmält mannen ifråga till Polisen istället för att ta saken i egna händer. Däremot så bör mannen dömas hårdare än hon då hon hade förmildrande omständigheter.

Att han friades är dock enligt mig helt bisarrt och den domen bör överklagas och ändras.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Alien » 2013-03-29 19:13:26

matterik skrev:Töntigt.


Den kommentaren är så kort att den är obegriplig. Vad är det som är töntigt? Tafsandet, örfilen el domen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Moggy » 2013-03-29 19:42:21

marxisten skrev:Gällande personen som tafsade borde han helt klart ha dömts för sexuellt ofredande och inga förmildrande omständigheter skulle ha upptagits då det ej fanns några sådana. Där gjorde rätten fel som friade och jag hoppas att den domen överklagas.



En sån dom kan ge stora sociala konsekvenser för den som åker på en sån. Han kan stämplas som sexualbrottsling för resten av livet och förlora jobb och vänner och bli trakasserad. Det blir ett väldigt hårt straff för en sån här grej som ändå är ett mer eller mindre accepterat beteende.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Miche » 2013-03-29 19:44:10

Moggy skrev:mer eller mindre accepterat beteende.

Det är det som är felet att beteendet är mer eller mindre accepterat!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav marxisten » 2013-03-29 20:17:15

:D
Moggy skrev:Det blir ett väldigt hårt straff för en sån här grej som ändå är ett mer eller mindre accepterat beteende.


Det är mer eller mindre accepterat att köra 90 på 80-väg också, men det betyder inte du ska slippa böter ifall en fartkamera tar dig.

På 1800-talet så var det olagligt, men allmänt accepterat att våldta kvinnor. Ingen vågade i princip anmäla, för att samhället såg på det på sådant sätt. Detta tills en kvinna, med hjälp av en manlig läkare med lite moral i kroppen gjorde detta och vann ett mål mot mannen ifråga. Mannen förvisades från riket, men kvinnan dömdes av samhället som lögnare i praktiken. Men var det fel att döma våldtäktsmannen för det, bara för samhällets attityd var förkastlig? Det skulle nog alla idag säga det inte var, även om dåtidens samhälle såg det på det sättet.

I vilket fall, samhället förändras, samhällets syn på saker förändras och det är dags att synen på ofredande förändras likväl. Det är skamligt att ett så modernt och jämställt samhälle som Sverige har sådana här attityder gällande tafsande och att samhällets attityder skall avspeglas ända in i rättssalen.

Man skall dömas efter lagen, inget annat. Och ofredande och tafsande skall aldrig accepteras. Tafsar man på någon uppsåtligt skall man dömas för ofredande.
Senast redigerad av marxisten 2013-03-29 20:23:33, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-29 20:18:29

Truckerflata som porrar sig på dansgolvet och njuter av att slå folk. Bra att hon blev straffad.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Moggy » 2013-03-29 20:31:30

Miche skrev:
Moggy skrev:mer eller mindre accepterat beteende.

Det är det som är felet att beteendet är mer eller mindre accepterat!


Ska det ändras så måste vi förbjuda alkohol och stänga alla krogar.

Ställer man sig på ett dansgolv där folk är ute och festar så väljer man att delta i spelet. De allra flesta på ett sånt dansgolv går inte ut där för att det är så roligt att dansa och för att finslipa sin dansteknik, att kalla det dans är en förskönande omskrivning.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-29 20:45:21

Moggy skrev:En sån dom kan ge stora sociala konsekvenser för den som åker på en sån. Han kan stämplas som sexualbrottsling för resten av livet och förlora jobb och vänner och bli trakasserad. Det blir ett väldigt hårt straff för en sån här grej som ändå är ett mer eller mindre accepterat beteende.


Ja det kan den. Det är ju så enligt våra moraliska värderingar att somliga brott straffar sig dubbelt. Först ett rättsligt straff och därefter ett moraliskt fördömande. Just sexualbrott är ett mycket gott exempel på sådana dubbelbestraffningar. Märk dock väl att trots att detta är en reell dubbelbestraffning så är det inte utav sådan art att den skulle kunna föranleda mildare rättslig dom eftersom dubbelbestraffningen inte grundar sig på två juridiska straff, utan ett är enbart moraliskt och blir därför ointressant för domstolen att ta i beaktande.

Åter till ditt inlägg då.

Ja det ger stora sociala konsekvenser och det är ju inte mer än rätt. Man tafsar inte på andra människor oavsett om såväl gärningspersonen som brottsoffret är nyktra eller berusade. Lagen gäller alltid lika och jag kan lova dig att det i en domstol inte ses som en förmildrande omständighet att ett sexuellt övergrepp skett på en dansklubb. Så var det för 10 år sedan men inte idag. Det har jag och andra jurister sett till.

Och som sagt, en domstol tar inte i beaktande vilket det sociala straffet blir utan enbart vilka juridiska påföljder som kan komma. Exempelvis är det blir det förmildrande om man efter att ha begått tjänstefel förlorar sitt arbete, men det blir inte förmildrande ifall man förlorar vänner eller social status.

Så är det med den saken.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Moggy » 2013-03-29 21:05:57

Gripandekylig skrev:
Ja det ger stora sociala konsekvenser och det är ju inte mer än rätt. Man tafsar inte på andra människor oavsett om såväl gärningspersonen som brottsoffret är nyktra eller berusade. Lagen gäller alltid lika och jag kan lova dig att det i en domstol inte ses som en förmildrande omständighet att ett sexuellt övergrepp skett på en dansklubb. Så var det för 10 år sedan men inte idag. Det har jag och andra jurister sett till.



Jag kan lova dig att det är stor skillnad på vilka konsekvenserna blir om du gör nåt på en krog där folk festar och om du gör samma sak mot nån på bussen eller på Ica. Självklart är det så att det tas hänsyn till vilken miljö nåt sker i och där det är alkohol med i bilden är acceptansen högre för övertramp av typen som sker i berusat tillstånd.

T.ex smockar du till nån på Ica så att näsen spräcks och blodet sprutar så blir det värre konsekvenser än ett par tusen i böter.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Hijaal » 2013-03-29 21:12:31

Sammelsurium skrev:
Hijaal skrev:Ja det är absolut inget fel med tafs och jag är en av dom få män som lever kvar i dagens samhälle, det jag tycker är synd är att folk har blivit hjärntvättade att tycka att tafs är nåt dåligt när det är egentligen nåt bra eftersom tafs visar att man är intresserad utav den andre på ett eller annat plan.


Jag tycker definitivt inte att det är acceptabelt att tafsa på någon som inte tydligt signalerat att det är okej. Att inte respektera andras gränser är ett vidrigt beteende.

Edit: Strök onödigt hård formulering och tillägger istället att jag hoppas att jag missuppfattat dig. Tycker du verkligen att det är okej att gå fram och tafsa på random person på ett dansgolv?


Ja det tycker jag, folk håller på gå åt helvete social, psykiskt, fysiskt, emotionellt så nåt måste göras.

Så du menar utan ens känna en person så ska man helt plötsligt kunna alla gränser den personen har?
Hijaal
Bannad
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-03-24

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Hijaal » 2013-03-29 21:15:58

Miche skrev:
Moggy skrev:mer eller mindre accepterat beteende.

Det är det som är felet att beteendet är mer eller mindre accepterat!


Vilket är bra, det borde vara acceptabelt till 100% för att det är ett naturligt sätt att plocka upp en partner eller visa intresse för en partner.
Hijaal
Bannad
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-03-24

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-29 21:24:00

Hijaal skrev:
Ja det tycker jag, folk håller på gå åt helvete social, psykiskt, fysiskt, emotionellt så nåt måste göras.

Så du menar utan ens känna en person så ska man helt plötsligt kunna alla gränser den personen har?


Fast nu är det ju så att tafsa på kreti och pleti är inte ett socialt accepterat beteende i vår kultur så av den anledningen kan man lära sig att det inte är ok.

Att på en dejt däremot visa sitt intresse med beröring är en helt annan sak - jag vet inte om det är det du menar här? Men i dom situationerna har man ju haft tid och pejla in läget och kan lättare avgöra att den andre parten är med på noterna. Men bland främlingar: nej inte ok.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Alien » 2013-03-29 21:27:34

Moggy skrev:
marxisten skrev:Gällande personen som tafsade borde han helt klart ha dömts för sexuellt ofredande och inga förmildrande omständigheter skulle ha upptagits då det ej fanns några sådana. Där gjorde rätten fel som friade och jag hoppas att den domen överklagas.


En sån dom kan ge stora sociala konsekvenser för den som åker på en sån. Han kan stämplas som sexualbrottsling för resten av livet och förlora jobb och vänner och bli trakasserad. Det blir ett väldigt hårt straff för en sån här grej som ändå är ett mer eller mindre accepterat beteende.


Överdriver du inte nu? Att dömas för ofredande är inte detsamma som att dömas för våldtäkt. Om hans vänner ser det som ett naturligt beteende att tafsa på dansgolvet (och gör samma sak själva) så borde de väl inte fördöma honom, like litet som om han åkt fast för fortkörning utan bara se det som om han hade otur.

Med samma resonemang så gjorde mannen fel som anmälde kvinnan, nu blir hon sedd som en våldsbrottsling resten av livet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Sammelsurium » 2013-03-29 21:43:50

Hijaal skrev:
Ja det tycker jag, folk håller på gå åt helvete social, psykiskt, fysiskt, emotionellt så nåt måste göras.

Så du menar utan ens känna en person så ska man helt plötsligt kunna alla gränser den personen har?


Kanske inte alla gränser, men vad gäller många saker kan man göra ganska säkra antaganden.

Med den inställningen du har skulle man likaväl kunna gå fram till granntanten och slicka henne i örat. Hur ska jag veta vad hon har för gränser, liksom.

Att förstå att man inte ska nypa okända kvinnor i rumpan är ju förskolenivå vad gäller sociala konventioner.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-29 21:49:08

Moggy skrev:Jag kan lova dig att det är stor skillnad på vilka konsekvenserna blir om du gör nåt på en krog där folk festar och om du gör samma sak mot nån på bussen eller på Ica.


Som sagt. Tidigare tolkades dessvärre lagen så just när det gällde sexualbrott begångna gentemot tjejer i festmiljöer. Det hör dock till historien. Möjligen finns det någon envis tingsrätt som fortfarande idag hänvisar till de rättsfall som stakade ut det tillämpandet, men i de flesta rättssalar idag så dömer man samma straff oavsett hur flickan klätt sig, oavsett ifall hon varit berusad eller oavsett vart övergreppet skett.

Hijaal skrev:Ja det är absolut inget fel med tafs och jag är en av dom få män som lever kvar i dagens samhälle, det jag tycker är synd är att folk har blivit hjärntvättade att tycka att tafs är nåt dåligt när det är egentligen nåt bra eftersom tafs visar att man är intresserad utav den andre på ett eller annat plan.


Nej Hijaal, nej.
Varje individ har rätt att värna sin egen kropp och ingen annan person ska få kränka en annan människas rätt till att själv bestämma vem den vill bli sexuellt berörd utav. Det du just gav uttryck för där uppe tolkar jag som att du anser att det är ett okej beteende att tafsa på människor man inte fått tillstånd att tafsa på. Det är olagligt och därmed, ifall jag tolkade ditt inlägg rätt, så är du en brottsbenägen individ.

Jag hoppas verkligen att jag misstolkat det du skrev och att du egentligen, likt det Pentti Varg skrev, menar att det kan vara okej att beröra en annan människa intimt ifall båda parter är överens om det så som under förspel till samtyckt samlag och liknande.

Kom ihåg: det är olagligt att tafsa på andra människor ifall de inte givit sitt tillstånd.

Så, Hijaal. Hur menade du?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Moggy » 2013-03-29 21:57:18

Gripandekylig skrev:
Moggy skrev:Jag kan lova dig att det är stor skillnad på vilka konsekvenserna blir om du gör nåt på en krog där folk festar och om du gör samma sak mot nån på bussen eller på Ica.


Som sagt. Tidigare tolkades dessvärre lagen så just när det gällde sexualbrott begångna gentemot tjejer i festmiljöer. Det hör dock till historien. Möjligen finns det någon envis tingsrätt som fortfarande idag hänvisar till de rättsfall som stakade ut det tillämpandet, men i de flesta rättssalar idag så dömer man samma straff oavsett hur flickan klätt sig, oavsett ifall hon varit berusad eller oavsett vart övergreppet skett.



Nu byter du samyalsämne och pratar om nåt helt annat. Du vet att det är som jag säger. Självklart är omständigheterna kring det hela en faktor när domstolen dömer.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Hijaal » 2013-03-29 22:18:45

Pentti Varg skrev:
Hijaal skrev:
Ja det tycker jag, folk håller på gå åt helvete social, psykiskt, fysiskt, emotionellt så nåt måste göras.

Så du menar utan ens känna en person så ska man helt plötsligt kunna alla gränser den personen har?


Fast nu är det ju så att tafsa på kreti och pleti är inte ett socialt accepterat beteende i vår kultur så av den anledningen kan man lära sig att det inte är ok.

Att på en dejt däremot visa sitt intresse med beröring är en helt annan sak - jag vet inte om det är det du menar här? Men i dom situationerna har man ju haft tid och pejla in läget och kan lättare avgöra att den andre parten är med på noterna. Men bland främlingar: nej inte ok.


Vad är Kreti och Pleti?

Jag skiter fullständigt om det är socialt accepterat eller inte, jag har inte varit delaktigt i att det beslutet det har gjorts över mitt huvudet för att rita in mig i en låda utav regler.

Samhället har bara gjort negativa saker mot mig i 25år strax 26år så samhället kan dra åt helvete. Samhället har gett mig mitten fingret i 25år snart 26år och under den tiden har jag varit snäll så nu ska jag börja ge mitten fingret till samhället.

Nej menar inte bland dejt, menar när jag känner för det.
Hijaal
Bannad
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-03-24

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-29 22:52:30

Moggy skrev:Du vet att det är som jag säger. Självklart är omständigheterna kring det hela en faktor när domstolen dömer.


Som jurist med mycket erfarenhet av hur framtidens lagstiftning utvecklas såg jag redan under min utbildnings första år hur justitieråd, professorer och andra juridiskt sakkunniga genomgående var eniga om att just kvinnors klädsel, grad av berusning eller brottsplatsens läge inte är faktorer man tar med i beräkningen vid bedömandet av huruvida ett sexualbrott är begånget eller ej. Ja, det finns flera äldre rättsfall som dömt på motsatt vis, men de är just äldre rättsfall och inte aktuella. Dessa tre faktorer är idag ovidkommande.

Sedan kan givetvis andra omständigheter väga in. Vidare när det gäller övriga brott kan en mängd omständigheter vägas in. Det är inte så att jag hävdar att alla omständigheter alltid är oväsentliga. Det jag vill framföra är vad som står i första stycket.

Och så till fallet Hijaal.

Hijaal skrev:Ja det är absolut inget fel med tafs och jag är en av dom få män som lever kvar i dagens samhälle, det jag tycker är synd är att folk har blivit hjärntvättade att tycka att tafs är nåt dåligt när det är egentligen nåt bra eftersom tafs visar att man är intresserad utav den andre på ett eller annat plan.

Gripandekylig skrev:Det du just gav uttryck för där uppe tolkar jag som att du anser att det är ett okej beteende att tafsa på människor man inte fått tillstånd att tafsa på. Det är olagligt och därmed, ifall jag tolkade ditt inlägg rätt, så är du en brottsbenägen individ.
Så, Hijaal. Hur menade du?

Hijaal skrev:Nej menar inte bland dejt, menar när jag känner för det.


Och där, Hijaal, slog du just fast att du:

Inte anser att det är fel att tafsa på andra människor när du känner för det trots att du inte har deras samtycke.

Du begriper väl att du just var extremt nära att begå anstiftan till sexuellt övergrepp?

Jag rekommenderar dig att fundera igenom hur långt du kan gå i ditt begär att tafsa.
- Skulle du tafsa utan att fråga om lov?
- Skulle du tafsa i vardagssituationer?
- Skulle du tafsa så grovt att brottet hade kunnat föranleda fängelsestraff enligt lag?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav slackern » 2013-03-29 23:02:36

Gripandekylig skrev:
Moggy skrev:Du vet att det är som jag säger. Självklart är omständigheterna kring det hela en faktor när domstolen dömer.


Som jurist med mycket erfarenhet av hur framtidens lagstiftning utvecklas såg jag redan under min utbildnings första år hur justitieråd, professorer och andra juridiskt sakkunniga genomgående var eniga om att just kvinnors klädsel, grad av berusning eller brottsplatsens läge inte är faktorer man tar med i beräkningen vid bedömandet av huruvida ett sexualbrott är begånget eller ej. Ja, det finns flera äldre rättsfall som dömt på motsatt vis, men de är just äldre rättsfall och inte aktuella. Dessa tre faktorer är idag ovidkommande.

Sedan kan givetvis andra omständigheter väga in. Vidare när det gäller övriga brott kan en mängd omständigheter vägas in. Det är inte så att jag hävdar att alla omständigheter alltid är oväsentliga. Det jag vill framföra är vad som står i första stycket.

Och så till fallet Hijaal.

Hijaal skrev:Ja det är absolut inget fel med tafs och jag är en av dom få män som lever kvar i dagens samhälle, det jag tycker är synd är att folk har blivit hjärntvättade att tycka att tafs är nåt dåligt när det är egentligen nåt bra eftersom tafs visar att man är intresserad utav den andre på ett eller annat plan.

Gripandekylig skrev:Det du just gav uttryck för där uppe tolkar jag som att du anser att det är ett okej beteende att tafsa på människor man inte fått tillstånd att tafsa på. Det är olagligt och därmed, ifall jag tolkade ditt inlägg rätt, så är du en brottsbenägen individ.
Så, Hijaal. Hur menade du?

Hijaal skrev:Nej menar inte bland dejt, menar när jag känner för det.


Och där, Hijaal, slog du just fast att du:

Inte anser att det är fel att tafsa på andra människor när du känner för det trots att du inte har deras samtycke.

Du begriper väl att du just var extremt nära att begå anstiftan till sexuellt övergrepp?

Jag rekommenderar dig att fundera igenom hur långt du kan gå i ditt begär att tafsa.
- Skulle du tafsa utan att fråga om lov?
- Skulle du tafsa i vardagssituationer?
- Skulle du tafsa så grovt att brottet hade kunnat föranleda fängelsestraff enligt lag?


Hur kan du vara jurist om utbildningen är 4.5 år och du är endast 22 år?

Eller nu ser jag vem som helst kan kalla sej för jurist.

Jurist är inte någon skyddad titel. Vanligen brukar man med jurist mena en person som avlagt jur. kand.-examen, men vem som helst får kalla sig jurist och starta en juridisk byrå. Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för att kalla sig jurist och erbjuda juridisk rådgivning i Sverige

http://www.advokatsamfundet.se/Behover- ... n-advokat/
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Han tafsade, hon gav en örfil, bara hon blev straffad

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-29 23:06:25

Hijaal skrev:
Vad är Kreti och Pleti?


"Kreti och pleti" är ett uttryck man kan använda. Det betyder ungefär "vem som helst".
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in