Intressanta tillsatser i godis

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav Alien » 2013-03-29 18:57:11

Så här i påsktider brukar folk köpa lösgodis. Det var en himla trängsel framför lösgodishyllan. Jag stod också där. Men annars brukar jag inte köpa lösgodis utan bara choklad. Och förutom socker finns det annat intressant i godis.

UNT skrev:Och utslaget på hela året mumsar vi i oss 17 kilo snask per person och år. Det är mest i hela världen och dubbelt så mycket som genomsnittet i EU. Men vet vi egentligen vad vi stoppar i oss?

Nästan allt rosa, rött eller lila godis innehåller exempelvis ett färgämne som framställs av extrakt från torkade löss. Och för att få fram den sura smaken i vissa karameller jäser man melass eller glukos tillsammans med – mögelsvampar.
– Min känsla är att folk är mer rädda för tillsatser i andra livsmedel än i godis, trots att godis är en av de största källorna till tillsatser, säger Åsa Brugård Konde på Livsmedelsverket i Uppsala.
http://www.unt.se/uppsala/vi-mumsar-pa- ... 49753.aspx

Torkade löss, mumsmums! Ja, på en del ställen äter man gräshoppor, myror och larver. Och vaddå mögel, mögelost är ju en delikatess. :wink:

Det är nog logiskt att vi oroar oss mer för tillsatser i den vanliga maten än i godis. Godis är ju ändå inte något man äter för att det är nyttigt el nödvändigt.

Alla vet förstås inte vad E120 betyder:
– Det är klart att det står ju inte röd färg från lus på förpackningen, säger Åsa Brugård Konde.
Men påpekar sedan att det ändå inte är tillsatserna som är det farliga med godis.
– Nej, det är att det innehåller så mycket socker och dåligt fett.


S k naturgodis tycker jag är godast. Men man ska inte inbilla sig att det är så nyttigt heller.

"Yoghurtdragérad frukt och nötter. Kan låta nyttig, men yoghurten är oftast vit choklad smaksatt med yoghurtarom."

"Skumsvampar innehåller bland annat fyra sorters socker och gelatin från svin."

En jude el muslim som är noga med matreglerna (kosher/halal) kan inte äta skum- el gelégodis då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-29 19:02:18

Hur i hela friden kan man få i sig 1,4 kilo godis per månad?????? Då måste läsk vara inräknat?

Ingen av de där tillsatserna låter särskilt toxiska, löss torde inte vara skadligt att äta saften från...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav Alien » 2013-03-29 19:09:40

Lössen blir väl farliga om man är allergisk:

Ämnet har rapporterats orsaka allergiska reaktioner som anafylaktisk chock, nässelfeber, astma och svullnader. Nästan allt rosa, rött eller lila godis innehåller detta färgämne. Källa: Annika Berge, Råd & Rön
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12924265.ab
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav plåtmonster » 2013-03-29 19:11:15

Annars finns ju E220 som förstör E-vitamin, det ämne som förhindrar att ens kroppskött härsknar medan man lever..

Löss .. zoonoser mums ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav slackern » 2013-03-29 19:14:45

sugrövmanövern skrev:Hur i hela friden kan man få i sig 1,4 kilo godis per månad?????? Då måste läsk vara inräknat?

Ingen av de där tillsatserna låter särskilt toxiska, löss torde inte vara skadligt att äta saften från...


Folk som dricker Campari får också i sej en bladlus. Den röda färgen kommer ifrån en speciell sorts bladlus.

Campari was invented in 1860 by Gaspare Campari in Novara, Italy. It was originally coloured with carmine dye, derived from crushed cochineal insects, which gave the drink its distinctive red colour.


http://en.wikipedia.org/wiki/Campari

Bild
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav Joakoni » 2013-03-29 19:21:05

Bläh!... Jo, att alt gelégodis är gjort av svin, det visste jag. Men löss...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-29 19:21:49

plåtmonster skrev:Löss .. zoonoser mums ;)
Vilka zoonoser sprids från torkade och efter det ursaftade löss?


slackern skrev:Folk som dricker Campari får också i sej en bladlus. Den röda färgen kommer ifrån en speciell sorts bladlus.
Lol, alkoholistdricka typ.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav slackern » 2013-03-29 19:27:59

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:Folk som dricker Campari får också i sej en bladlus. Den röda färgen kommer ifrån en speciell sorts bladlus.
Lol, alkoholistdricka typ.


Du tänker inte på Rosita eller röd vermouth? Jag har för mej att Campari är rätt dyrt. Så alkisarna tar röd vermouth eller Rosita.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-29 19:31:35

Marinella :lol:
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav Lindansare » 2013-03-29 20:01:26

Tja. I spannmål får vi ju i oss något kg småkryp varje år, så just det upprör mig föga. Men jag blir närmast glad när jag hittar en myra i salladen. Då är det förmodligen sallad och inget konstgjort. Eller så är myran ett nogrannt tillsatt tillbehör.... Hmm.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav rapchic » 2013-03-29 20:07:33

e_120 har jag inte ätit på flera år inte heller skinnslamsor, klövar och annat äckligt (gelatin) (om än det är bra att om man nu måste slakta ett djur att delar inte bara slängs för att folk är petiga)

möglet vet jag inte äter sällan sura godisar, vanligast är lakrits och mörk choklad (gelatin, mjölk och E-120 fritt godis)

edit: fattar inte heller hur folk kan äta så mkt. jag kommer inte i närheten av det och då finns det ju folk som äter ännu mer
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav Zima33 » 2013-03-29 20:16:08

sugrövmanövern skrev:Hur i hela friden kan man få i sig 1,4 kilo godis per månad??????

Det är nog inte så svårt. 50 g per dag slinker ju ner ganska lätt. :oops:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav Joakoni » 2013-03-29 20:21:31

Zima33 skrev:
sugrövmanövern skrev:Hur i hela friden kan man få i sig 1,4 kilo godis per månad??????

Det är nog inte så svårt. 50 g per dag slinker ju ner ganska lätt. :oops:


Japp, tyvärr...
Det bara låter mycket, men en chokladkaka på två dagar... Lätt gjort.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav rapchic » 2013-03-29 20:28:50

Joakoni skrev:
Zima33 skrev:
sugrövmanövern skrev:Hur i hela friden kan man få i sig 1,4 kilo godis per månad??????

Det är nog inte så svårt. 50 g per dag slinker ju ner ganska lätt. :oops:


Japp, tyvärr...
Det bara låter mycket, men en chokladkaka på två dagar... Lätt gjort.

jag bor (kanske som tur är) alldeles för långt bort från en affär för att det ska vara lätt gjort
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-29 20:35:50

Jag missbrukar andra grejer typ ost. Sötsaker mår jag mest illa av. Jag kräks och får diarré av godis. Jag skulle vara konstant magsjuk om jag åt det dagligen i mängder som skulle ge ens 5 kilo per år....

Så atte någon annan äter mitt godis, 34 kilo om året :lol: . Jag äter kanske den personens ost i gengäld :P .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav kullan » 2013-03-29 20:40:32

Jag äter 200 gram mjölkchoklad om dagen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav rapchic » 2013-03-29 21:58:20

sugrövmanövern skrev:Jag missbrukar andra grejer typ ost. Sötsaker mår jag mest illa av. Jag kräks och får diarré av godis. Jag skulle vara konstant magsjuk om jag åt det dagligen i mängder som skulle ge ens 5 kilo per år....

Så atte någon annan äter mitt godis, 34 kilo om året :lol: . Jag äter kanske den personens ost i gengäld :P .

det tänkte jag på också att många äter mycket mer än 17 kilo/år för det finns ju dom som äter inget, lite eller bara mindre än det godis (jag hör väl inte till lite men mindre än 17 kilo är självklart. hitills i veckan är det då 25 gram men eftersom det är påsk läggs det väl på ca 200g imorgon... om jag nu orkar det
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav Moggy » 2013-03-29 22:00:30

kullan skrev:Jag äter 200 gram mjölkchoklad om dagen.



Alla dagar?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav Mymlan » 2013-03-29 22:18:26

Jag som är sockerberoende vill inte ens prata om de mängder lösgodis jag vräker i mig ibland. Försöker tygla mig, men ibland går det totalt åt skogen... Och eftersom jag inte kan äta choklad, blir det mest gelégodis, så jag har väl fått i mig ganska mycket löss vid det här laget...

På tal om insekter, som Alien skrev om i första inlägget, kommer jag ihåg då en missionär var och pratade på mitt fritids då jag gick på ettan eller tvåan. Hon avslutade med att bjuda oss på torkade myror. "Det här äter barnen i Afrika som godis!" Jag tog inte av det "godiset" :-)006
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav Gafsan » 2013-03-29 22:42:09

Mäh, kan man äta stora djur som grisar, kor och älgar så borde man väl kunna äta löss också :)

Om inte annat så känns de etiska aspekterna avsevärt mindre besvärande ("hur stora burar har lössen och har de möjlighet till utomhusvistelse?").

Jag har faktiskt inga som helst problem med detta. Tvärtom så tycker jag att det vore ett stort framsteg om det fanns mera insektsbaserad mat. Då skulle man ju kunna sluta föda upp fjäderfä och däggdjur under koncentrationslägerliknande former.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav Schmetterling » 2013-03-29 22:45:13

kullan skrev:Jag äter 200 gram mjölkchoklad om dagen.

Varför?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav Mymlan » 2013-03-29 22:50:24

Gafsan skrev:Mäh, kan man äta stora djur som grisar, kor och älgar så borde man väl kunna äta löss också :)

Om inte annat så känns de etiska aspekterna avsevärt mindre besvärande ("hur stora burar har lössen och har de möjlighet till utomhusvistelse?").

Jag har faktiskt inga som helst problem med detta. Tvärtom så tycker jag att det vore ett stort framsteg om det fanns mera insektsbaserad mat. Då skulle man ju kunna sluta föda upp fjäderfä och däggdjur under koncentrationslägerliknande former.


Så du skulle hellre ha smörstekt jättespindel eller friterade flugor på menyn istället för broilerstrimlor och lövbiff?
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav Gafsan » 2013-03-29 22:59:07

Mymlan skrev:
Gafsan skrev:Mäh, kan man äta stora djur som grisar, kor och älgar så borde man väl kunna äta löss också :)

Om inte annat så känns de etiska aspekterna avsevärt mindre besvärande ("hur stora burar har lössen och har de möjlighet till utomhusvistelse?").

Jag har faktiskt inga som helst problem med detta. Tvärtom så tycker jag att det vore ett stort framsteg om det fanns mera insektsbaserad mat. Då skulle man ju kunna sluta föda upp fjäderfä och däggdjur under koncentrationslägerliknande former.


Så du skulle hellre ha smörstekt jättespindel eller friterade flugor på menyn istället för broilerstrimlor och lövbiff?


Tja, varför inte? En spindel eller en fluga verkar ju inte särskilt aptitretande, men å andra sidan har jag aldrig tittat på en kyckling eller en kossa heller och tänkt att "mums, den där skulle jag vilja äta". Ärligt talat så känns den tanken ganska oaptitlig. Så jag gissar att man skulle kunna vänja sig vid att äta flugor och spindlar också.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Intressanta tillsatser i godis

Inläggav Flawed » 2013-03-30 0:05:04

Nej jag förstår inte varför jag skulle känna något äckel inför att det finns lus extrakt i maten.
Men det finns ju E-102,E-104,E-110.E-122.E-124,E-129 tex om man inte vill ha läskiga löss.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in