Nydiagnostiserad!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nydiagnostiserad!

Inläggav Pinochio » 2013-03-28 11:40:55

Vad händer nu? Har precis fått min diagnos, eller diagnoser kanske jag ska säga. ADD och Asperger.
Vad händer om jag kontaktar habiliteringen? Det enda jag vill ha hjälp med är att få jobb, sen undrar jag vad som händer eller kan hända med mina barn?
Om jag kontaktar kommunen och berättar att jag behöver hjälp med att skaffa jobb pga min asperger, kan dom kontakta soc då med tanke på att jag har barn eller är det inget dom bryr sig om?

Hur gick det för er när ni fick diagnosen och vad gjorde ni efter diagnosen?

Ber om ursäkt om det blev slarvigt skrivet :)
Pinochio
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-03-28

Nydiagnostiserad!

Inläggav edion » 2013-03-28 12:07:13

Hejsan! Jag skulle säga såhär. Nu när du fått diagnoserna förövrigt samma som mig så råder jag till att prata med kuratorn. Den vägen gick jag och fick hjälp med LSS samt att få reda på rättigheter som plötsligt öppnades på arbetsmarknaden. Jag törs lova att du även kan få svar om soc av kuratorn. Lycka Till!
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Nydiagnostiserad!

Inläggav Schmetterling » 2013-03-28 12:12:46

edion skrev:Hejsan! Jag skulle säga såhär. Nu när du fått diagnoserna förövrigt samma som mig så råder jag till att prata med kuratorn. Den vägen gick jag och fick hjälp med LSS samt att få reda på rättigheter som plötsligt öppnades på arbetsmarknaden. Jag törs lova att du även kan få svar om soc av kuratorn. Lycka Till!

Vad pratar du om för kurator? Första kuratorn jag kom på var på habiliteringen.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Nydiagnostiserad!

Inläggav fredrik_192 » 2013-03-28 12:22:51

Pinochio skrev:Om jag kontaktar kommunen och berättar att jag behöver hjälp med att skaffa jobb pga min asperger, kan dom kontakta soc då med tanke på att jag har barn eller är det inget dom bryr sig om?



Fick du sparken och fick två barn på köpet?
fredrik_192
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-01-25

Nydiagnostiserad!

Inläggav Pinochio » 2013-03-28 12:32:38

fredrik_192 skrev:
Pinochio skrev:Om jag kontaktar kommunen och berättar att jag behöver hjälp med att skaffa jobb pga min asperger, kan dom kontakta soc då med tanke på att jag har barn eller är det inget dom bryr sig om?



Fick du sparken och fick två barn på köpet?




Nej jag vill ha ett jobb men behöver hjälp med att skaffa det. Jag har läst en del om folk som kommit i kontakt med kommunen och haft barn, har blivit ifrågasatta om sitt föräldraskap.

Jag har aldrig haft ett jobb, bara varit på massor med intervjuer, haft praktIk mm
Eller jo jag har haft ett jobb men valde att lämna det och chefen där höll med mig då han inte heller tyckte jag "passade in".
Pinochio
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-03-28

Nydiagnostiserad!

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-28 13:01:01

Pinochio skrev:Nej jag vill ha ett jobb men behöver hjälp med att skaffa det. Jag har läst en del om folk som kommit i kontakt med kommunen och haft barn, har blivit ifrågasatta om sitt föräldraskap.


Ifall man anses vara en lämplig förälder beror ju på flera omständigheter och inte enbart på ifall man har ett jobb eller inte. Om man jämför läget där en arbetslös som har svårt att få jobb medvetet väljer att inte försöka få hjälp ifrån kommunen med att få ett jobb, med en annan arbetslös som faktiskt söker all hjälp den kan få till att få ett jobb, så tror jag att din strategi kommer att föranleda ett betydligt mer positivt intryck. Är man lämplig som förälder så söker man ett jobb även via kommunen naturligtvis. Att försöka att dölja sin arbetslöshet är inte ett tecken på att vara en god förälder.

Så jag tror att du kommer att känna dig mer säker på ditt fortsatta föräldraskap ifall du vänder dig till kommunen om hjälp med att finna ett jobb än ifall du inte gör det.

Lycka till =)
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in