Ta bort rättstavning på nätet

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ta bort rättstavning på nätet

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-26 12:38:25

Vad kan man göra åt att datorn stryker under felstavade ord när man skriver på nätet? Går det att få bort på något enkelt sätt? Jag tycker det är speciellt jobbigt när jag skriver på engelska, för då tycks datorn tolka det som svenska, eller kanske är det t.o.m. TYSKA, för ibland gör den stor bokstav på substantiv, väldigt irriterande!
Kan jag gå in på kontrollpanelen och ta bort något?
Skall tillägga att jag inte kan ett skit om datorer, så ovanstående fråga kanske är helt idiotisk...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ta bort rättstavning på nätet

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 12:48:31

Hm jag har aldrig stött på en webbläsare eller dator som aktivt korrigerar mina stavfel på nätet. Visst är det vanligt att webbsidor innehåller rättstavningsfunktioner som stryker under texten med rött, men att den overridar ditt beslut och skriver om texten är högst ovanligt.

Vilken dator använder du?
Operativsystem?
Webbläsare?
På vilka sidor händer detta?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Ta bort rättstavning på nätet

Inläggav Flia » 2013-03-26 13:33:47

Titta längst ner i webbläsarens ram. Där kan det står SWE, ENG, eller TY. Det betyder att den är inställd på det språket.
Ibland ändrar den inställningen själv, så man får gå in och ändra i inställningarna (minns inte var dock).
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Ta bort rättstavning på nätet

Inläggav kiddie » 2013-03-26 14:33:07

Min webbläsare är inställd på engelska så det känns lite dumt för det blir mycket "felstavningar" här. Skulle egentligen behöva ha rättstavning på svenska oxo eftersom denna datorn missar tangenttryckningar ganska ofta. Men nu skriver jag mkt mer på engelska och orkar inte ändra fram och tillbaka, och på engelska har jag blivit beroende av rättstavningskontrollen, stavar bra men blir osäker och har lärt mig att kontrollen finns där... suck. Innan körde jag aldrig med rättstavning.

Ja, det går att avaktivera rättstavningskontrollen. Lite olika beroende på vilken webbläsare.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ta bort rättstavning på nätet

Inläggav Miche » 2013-03-26 14:36:42

I flera webbläsare (däribland Chrome) högerklickar du i skrivfönstret och får upp en meny där du kan välja rättstavningen (tipset med tangentbordsinställningen ovan tror jag knappast fungerar i någon webbläsare, det byter bara teckenuppsättningen på tangentbordet).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ta bort rättstavning på nätet

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-26 22:54:35

Nu kommer jag att låta riktigt dum här, men vad är skrivfönstret?
Jag märkte att tangentbordsinställningen ändrade hela tangentbordet, så det har jag skippat...
Jag använder Mozilla Firefox, men det här händer även på pappas dator, och han har Internet Explorer.
Operativsystemet är Microsoft Windows.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ta bort rättstavning på nätet

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 23:05:08

Skrivfönstret är den ruta där du klickar och sedan skriver text, som den ruta jag nyss klickade i för att skriva detta. I just detta forum finner du skrivfönstret nederst under allas inlägg.

Högerklicka där nere och testa. För mig kommer fliken "Alternativ för stavningskontroll" upp och där kan man välja vilket språk man vill att texten skall rättas efter. Dock rättas ju texten här på sidan bara genom röd understrykning och inte genom substituering vilket verkar ha varit problemet i ditt fall. Jag tycker fortfarande att det låter väldigt ovanligt att texten helt förändras automatiskt. På vilka sidor sker detta?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Ta bort rättstavning på nätet

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-26 23:07:13

Aha, ja nu gick det att ta bort! :-)Happy
Jag blir "rättad" på de två fora där jag brukar hänga; det här och Behind The Name (ett forum för folk som är intresserade av förnamn).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ta bort rättstavning på nätet

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 23:11:08

Å vad bra!
Ah okej ja men testa med högerklicksknepet i det andra forumet också så ska det nog lösa sig där med.
Lycka till =)
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Ta bort rättstavning på nätet

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-26 23:12:51

Tack!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Språket



Logga in