Svårigheter med Theory of mind

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svårigheter med Theory of mind

Inläggav kiddie » 2013-03-26 16:00:06

Zokka skrev:"Theory of mind" handlar om förmågan att förstå att varje människa har egna tankar och känslor och att dessa påverkar människans beteende. Många med Aspergers syndrom har troligtvis en begränsad Theory of mind.

Föreställningsförmågan använder vi bland annat när vi ska tänka oss en ny situation. Om föreställningsförmågan är svag kan det till exempel vara svårt att vara flexibel.

Ovanstående känns igen från beskrivningar av Aspergers syndrom men är det verkligen så?

Jag tänker ofta att det är precis tvärtom. Den som har asperger vet att han är och tänker annorlunda och förväntar sig inte att andra ska tänka likadant. Däremot har de flesta "normalstörda" väldigt svårt att förstå att det finns fler sätt att tänka och vara på än deras eget.


PRECIS så har jag tänkt. Ska du bo i min hjärna får du betala hyra. :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svårigheter med Theory of mind

Inläggav Zokka » 2013-03-26 16:09:49

kiddie skrev:PRECIS så har jag tänkt. Ska du bo i min hjärna får du betala hyra. :wink:

Underbart kiddie :D
Hoppades och trodde jag skulle få gehör för mina tankar i det här forumet. Sen jag fick diagnosen känns det viktigt att diskutera normalitetsbegreppen lite. Jag vill inte bli idiotförklarad bara för att min personlighet skiljer sig från flertalet. Inte sjuk- eller stördförklarad heller.
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

Svårigheter med Theory of mind

Inläggav kiddie » 2013-03-26 16:11:13

En sak som jag tror det handlar om är att vissa av oss är övertränade. Vi har hela tiden fått höra att VI är annorlunda, blir något fel är det pga oss osv. Så vi måste förstå andra. Därför att de inte kommer att lyfta ett finger för att förstå oss. Och för att vi vet att det gör ont att bli missförstådda så vi försöker förstå andra.

Andra får allt gratis. De är ju "normala" så varför ska de behöva träna på ngt? Resonerar de. De är ju bäst, smartast, mest normala. Alltså behöver de inte öva sig på att förstå andra. Det får de "mindre begåvade" göra, det är deras uppgift. Då undrar man, om de är så himla bra, hur kommer de sig att de inte verkar kunna lära sig att tänka sig in i andra???

Nej, de utgår frå sig själva, att alla har samma känslor, åsikter och erfarenheter som de. Så projicerar de dem på andra.

När jag säger "vi" här, menar jag inte de som kanske är väldigt unga, inte bryr sig eller har en annan anledning att inte försöka sätta sig in i andra. Jag menar de som vill eller tvingats till att lära sig. Och med "dem" menar jag de som jag retar mig mest på, som anser att bara för att de fötts "normala" behöver de inte anstränga sig, de är små jesusar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svårigheter med Theory of mind

Inläggav notwoodstock » 2014-01-10 7:53:13

"Bump" ?!

Intresserad nybörjare på området undrar om:

"Theory of mind"
"spegelneuroner"
"Neuropsykiatri"

Vad skall man kolla närmare på för att förstå sig själv - jag upplever att jag har en pusselbit som är AS, även om schizofrenin är det stora trasslet. För den kanske blir bättre om jag får stöd för AS. (!?)

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Svårigheter med Theory of mind

Inläggav plåtmonster » 2014-01-10 10:59:14

kiddie skrev:PRECIS så har jag tänkt. Ska du bo i min hjärna får du betala hyra. :wink:

Den där sista delen missar många.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Svårigheter med Theory of mind

Inläggav Zokka » 2014-01-10 11:45:47

Missade gjorde jag inte, men jag slank undan lite förstulet för att inte bli krävd på lokalhyra ... ;-)
Zokka
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-06-06
Ort: Roslagen

Svårigheter med Theory of mind

Inläggav notwoodstock » 2014-01-16 6:59:28

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Nytt om ToM

Inläggav notwoodstock » 2014-03-15 23:25:47

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in