Är ni våldsamma?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är ni våldsamma?

Inläggav Lyysa » 2013-03-26 0:22:14

KrigarSjäl skrev:AS har ingenting med våldsbenägenhet att göra.

Sen är det skillnad på våld och våld också.
Våld i syfte att försvara sig är en helt annan sak än att ge sig på folk oprovocerat exempelvis. Det säger sig iofs självt men därifrån finns det många fler aspekter att ta hänsyn till.

Ibland är det absolut berättigat att ge nån på käften eller öppet utmana.
Eftersom man inte alltid kan lösa alla situationer med att bara prata.
Sanningen är att prat funkar ibland och ibland inte.

Först och främst är det unga män som sysslar med våld - oavsett diagnos eller inte diagnos.


Mycket sant det där.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Är ni våldsamma?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-26 0:27:38

Självklart.

För det första är det enkel statistik, för det andra har jag varit ute i svängen mycket.

Det är inte diagnoser som springer och slår folk på käften, det är bristande omdöme och bristande självkontroll till följd av alkohol eller andra droger.
Finns de som petar i sig saker för att bli mer våldsamma och avtrubbade också.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är ni våldsamma?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 0:35:50

Jag känner inte till några belägg för att människor med aspergerdiagnos skulle vara mer våldsbenägna än andra. För mig personligen så har jag inte brukat våld sedan jag slog min syster när jag var fem år gammal. Jag resonerar som så att våldet leder till mer våld eller till straff eller onödiga sjukvårdskostnader. Våld är enligt mig helt enkelt för obefogat. Denna rationella inställning till våld tror jag att jag delar med de flesta personer med Asperger syndrom. Andra människor är ofta mer känslostyrda enligt min erfarenhet och då kan de ibland agera obefogat och irrationellt och exempelvis ta till våld.

Dock skulle jag kunna tänka mig att använda olika former utav absolut våld för att åstadkomma hastiga förbättringar i samhället. Exempel på detta kan vara att gå utöver lagens gränser och låta människor som utsatt mig för kriminalitet försvinna så att de inte kan utsätta andra för liknande i framtiden. Då leder ju inte mitt våld till någon dyr polisutredning eller till några dyra sjukvårdsutgifter för samhället att bära. Dessutom behöver ju inte den kriminelle få dyr kriminalvård vilket hade varit alternativet. Denna alternativa metod är dock någonting jag endast skulle kunna tänka mig att ta till i undantagsfall, och som den jurist jag är skulle jag naturligtvis inte rekommendera andra att göra på samma sätt. Det är dock den våldsbenägenhet som jag besitter: allt eller inget, och hittills har det varit inget.

Men som sagt, aspergare är inte mer våldsbenägna. De kanske dock är mer rationella än andra.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Är ni våldsamma?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-26 0:39:07

Gripandekylig skrev:Dock skulle jag kunna tänka mig att använda olika former utav absolut våld för att åstadkomma hastiga förbättringar i samhället. Exempel på detta kan vara att gå utöver lagens gränser och låta människor som utsatt mig för kriminalitet försvinna så att de inte kan utsätta andra för liknande i framtiden. Då leder ju inte mitt våld till någon dyr polisutredning eller till några dyra sjukvårdsutgifter för samhället att bära.

Det där är bara nipprigt. Fullständigt nipprigt.
Lägg ner och tänk om.

Ring polisen om du ser av nåt brott.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är ni våldsamma?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 0:45:22

KrigarSjäl skrev:Det där är bara nipprigt. Fullständigt nipprigt.
Lägg ner och tänk om.

Ring polisen om du ser av nåt brott.


Hehe ja jag vet och jag håller med dig, men jag är nog bara för ung för att på riktigt komma till samma slutsats än. Naturligtvis använder jag alltid det rättssystem som finns men ändå kan jag i teorin föreställa mig dessa alternativa metoder. Men ja du har rätt och sannolikt lär jag ändra åsikt till din när jag blivit äldre och mer erfaren.

(Jag vet visserligen inte vad ordet nipprigt betyder, men jag gissar att det betyder typ tokigt.)

=)
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Är ni våldsamma?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2013-03-26 2:09:15

Inte valdsam, snarare passiv-aggresiv.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Är ni våldsamma?

Inläggav Aklaim » 2013-03-26 2:48:06

beror på hur jag mår ju sämre jag mår rent psykiskt desto mindre tålamod har jag och när tålamodet tar slut o skyddsmurar börjar spricka så tänder jag fort på alla cylindrar tyvärr
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Är ni våldsamma?

Inläggav Cyan » 2013-03-26 3:11:54

Oja, jag är väldigt våldsam och det har jag alltid varit. Om någon i grundskolan sa eller gjorde något som retade upp mej, oftast småsaker tror jag det var, så brukade jag genast attackera och slå dem trots att de alla var starkare än mej, och oavsett hur mycket äldre de var dessutom, så alla brukade oftast undvika att reta upp mej. En gång så slängde jag till exempel en sten i huvudet på en klasskamrat av nån anledning jag inte minns, även om det mest var ren tur att den träffade för det var på kanske tio-tjugo meters avstånd och han stod inte still.

Och jag har inte slagit nån sen jag var sådär 14 år, även om det varit riktigt nära några gånger, men om någon inom räckhåll lyckades reta upp mej tillräckligt för att slå den numera så skulle det förmodligen kunna sluta illa. Eftersom jag som sagt blir väldigt våldsam när jag blir arg och alla andra tankar och känslor helt bleknar bort och försvinner då. Och därför så gör jag så gott jag kan för att försöka undvika personer som någonsin skulle kunna reta upp mej, och undvika den sortens situationer, för jag gillar inte att bli arg och vill helst aldrig mer bli arg igen i hela mitt liv.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Är ni våldsamma?

Inläggav LordGarithos » 2013-03-29 6:48:32

Jag tror aldrig att jag ens har varit nära att slå någon i mitt 25-åriga liv. Tvärtom så drar jag mig gärna undan ifall det blir hetlevrat.

Självklart kan jag bli irriterad som vilken annan människa som helst, men det blir aldrig mer än kanske någon spydig kommentar ifall personen i fråga förtjänar det. Blir jag arg då vill jag hålla det för mig själv.
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

Är ni våldsamma?

Inläggav 424stil » 2013-03-29 7:33:07

Jag har aldrig varit särskilt våldsam av mig. Jag slogs en del i låg- och mellanstadiet (hände nån gång på högstadiet också) men det var oftast folk som hoppade på mig och jag fick försöka försvara mig.

Nåt som jag blir jävligt frustrerad och arg över är dock när teknik inte fungerar och man har ingen kontroll över det. T ex för nån vecka sen hade jag sett fram emot att se Law & Order - Special Victims Unit på kanal 9 och det var nåt strul med digital tv boxen och jag kunde inte se det. Men jag blev inte aggressiv, mer jävligt förbannad bara och fick lugna ner mig.

Jag kunde bli fly förbannad förr i tiden över tv spel också, speciellt Football Manager. Har kastat en del saker i väggen i raseri, men det var länge sen nu.

Sen blir jag galet förbannad om jag ser på Tottenham spela och dom förlorar på grund av inkompetens. Som förra säsongen mot City borta, det är runt 30 sekunder kvar och det enda jag tänker är "håll i bollen nu, spela den inom laget" för det är oavgjort. Då slår nån idiot en lång passning, dom bryter och passar in den i vårat straffområde, en av våra backar lägger in en sen tackling och det blir straff. Givetvis sätter dom den och vinner matchen. Sånt gör mig helt vansinnig, jag tror nästan att jag hade varit kapabel till att örfila hela laget om dom varit i mitt vardagsrum då. Därför ser jag sällan på Tottenhams matcher, jag klarar inte av 90 minuter av ångest, skräck, besvikelse osv. Jag vill helst att vi ska leda med 3-0 efter en kvart och att det ska vara totalt ospännande.

Annars när jag ser våld på riktigt så blir jag väldigt påverkad, det är otäckt med folk som tappar all behärskning och kontroll på sig själva.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Är ni våldsamma?

Inläggav Braincandy » 2013-03-29 13:39:26

Våldsamhet har inget samband med asperger... enda gången jag varit "våldsam" var vid ett tillfälle på högstadiet då jag blivit retad så pass länge (hela högstadiet) och jag "exploderade" helt enkelt, irritationen inombords svämmade över och resulterade i slagsmål.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Är ni våldsamma?

Inläggav radix » 2013-03-29 13:52:54

Ämne: Är ni våldsamma?


Nope, enligt min erfarenhet är våld nåt mer normala sysslar med..
(dessutom är jag stark och skulle vara rädd att skada)
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Är ni våldsamma?

Inläggav nallen » 2013-03-29 17:00:39

Nej, jag har inte varit i slagsmål på över 20 år.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Är ni våldsamma?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-29 18:52:23

Jag är nog en tickande bomb. Jag var alltid sådan att jag lät mig slås och slås och slås. Jag sade inte ens nej, eller sluta! För låt säga 15 år sedan.

Men skulle jag hamna i en våldsam situation idag är jag den som greppar en kniv. Typ 2011 drämde jag med full kraft upp min lägenhetsdörr rätt i en gubbjävel som stod och försökte ta sig in. (Vi hade en pågående konflikt).
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Är ni våldsamma?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-29 20:08:57

Vi har ju redan diskuterat aggressionsvåld och att agera i affekt och sådant. Dock har vi bara koncentrerat oss på fysiskt våld.

Är det någon som brukar psykiskt våld?
Vilka former av psykiskt våld är ni benägna att ta till, och i vilka situationer?

Vidare har vi ju som sagt mest behandlat emotionellt föranlett våld och inte i samma utsträckning tagit upp rationellt våld.

Vilket våld anser ni kan vara rationellt?
Skulle ni kunna tänka er att använda er utav mer rationellt grundat våld?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Är ni våldsamma?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-29 20:26:56

Gripandekylig skrev:Är det någon som brukar psykiskt våld?
Vad är det?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Är ni våldsamma?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-29 20:35:27

sugrövmanövern skrev:
Gripandekylig skrev:Är det någon som brukar psykiskt våld?

Vad är det?


Psykiskt våld är ett brett område. Exempelvis täcker dagens lagstiftning om misshandel även in psykisk misshandel efter några förhållandevis färska prejudikat från HD.

Psykiskt våld kan vara:
- När någon mobbar en annan person utan att ta till fysiskt våld.
- När någon obefogat angriper en annan människa verbalt eller skriftligt.
- När någon även befogat angriper en annan människa i överdrift verbalt eller skriftligt.
- Olika former utav psykisk tortyr.
- När någon medvetet angriper en annans hjärna "inifrån" genom kommunikativ penetration.

Eller i en mer lättläst version:
- När någon säger eller skriver dumma saker om en annan människa för att orsaka lidande.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Är ni våldsamma?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-29 20:57:21

Gripandekylig: Vilken bra sammanfattning! Svaret på frågan blir Ja, jag brukar psykiskt våld. Mest i självförsvar men också i manipulativt syfte mm. Jag blir även själv utsatt för det dagligen av min alkoholiserade far som bla kallar mig dum i huvudet.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Är ni våldsamma?

Inläggav Parvlon » 2013-03-29 21:04:06

Gripandekylig skrev:kommunikativ penetration
Intressant ordblandning, ny för mig. Kan du ge exempel?
Senast redigerad av Parvlon 2013-03-29 21:05:35, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Är ni våldsamma?

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-29 21:04:24

Gripandekylig skrev:
Är det någon som brukar psykiskt våld?
Vilka former av psykiskt våld är ni benägna att ta till, och i vilka situationer?


Jag vet då inte om gräl och verbal ilska i sådana situationer skulle gå under denna kategori? (jag har inte orkat läsa hela tråden kanske har ni redan diskuterat detta...) I såna fall: ja. Jag har i relationer (kärleks-) varit, som dom flesta antar jag, i gräl där båda parter medvetet/omedvetet sårar varandra. Det kan väl vara både rationellt och icke rationellt gissar jag. Man kan ju i stundens hetta verkligen vilja såra den andra parten i en sån situation.

Annars är jag inte alls en våldsam person fysiskt, har aldrig varit även om det slår mig nu att jag faktiskt hotat att "kasta ut" en dåvarande killes ex som kom o bråkade. Det stannade vid ord dock.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Är ni våldsamma?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-29 21:13:34

sugrövmanövern skrev:Svaret på frågan blir Ja, jag brukar psykiskt våld. Mest i självförsvar men också i manipulativt syfte mm. Jag blir även själv utsatt för det dagligen av min alkoholiserade far som bla kallar mig dum i huvudet.


Ah okej ja det blir jag också utsatt för utav min far och det har ju inte varit optimalt när man skall fostra en ung människa till att känna självförtroende och optimism. Jag har stor erfarenhet utav det helvetet som blir extra pinande då det utförs utav en människa man nästan oundvikligen ser upp till och lyssnar till.

Ah ja i manipulativt syfte. Det håller jag nog med om att även jag gör ibland. En gång på gymnasiet t.ex. så hade en lärare behandlat mig riktigt illa under en lektion och betett sig väldigt oprofessionellt åt. Det gick naturligtvis enkelt att väcka opinion bland eleverna, och med vår välutvecklade skriftliga kommunikationsförmåga, lyckades vi kontakta rektorn på ett sådant vis att den läraren blev avskedad inom en vecka.

Dock nöjde jag mig inte där, och nu kommer även en annan intressant parameter in: affekt eller rationalitet. Jag ansåg honom nämligen som så okvalificerad att arbeta som gymnasielärare att jag ville försäkra mig om att han aldrig skulle kunna få anställning igen. Då inledde jag en form utav psykisk misshandel när jag spred inkriminerande information om honom över Internet, på en bred front för att det riktigt skulle fastna i Googles sökmotor. Och resultatet vart lyckat: ett år senare berättade en bekant som hade hans syster som lärare att han blivit långtidsarbetslös. Dock fick jag i samband med mina nätattacker tala med min rektor som ansåg att skolan inte alls ville synas i de sammanhang jag beskrivit den dåliga läraren i. Därför tog jag ned de bloggar och den information jag kunde, men operationen var ju redan framgångsrikt genomförd.

Den psykiska misshandeln var inte resultatet av någon ilska från min sida, eller av något hämndbegär eller annan affekt utan en rationell lösning för att skydda andra gymnasieelever.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Är ni våldsamma?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-29 21:28:50

Parvlon skrev:
Gripandekylig skrev:kommunikativ penetration

Intressant ordblandning, ny för mig. Kan du ge exempel?


Det jag menar med det är hur man kan skada en människa på olika sätt men med samma mål: att orsaka ett mentalt upplevt lidande, en sänkt självkänsla eller en krossad världsbild.

Fysisk misshandel:
Ifall en angripare slår och sparkar på någon så angriper man hjärnan genom de sensoriska intryck hjärnan får ifrån smärtan personen upplever. Detta måste därefter behandlas utav offrets hjärna: tydas och tolkas tills att den utsatte har begripit varför den blev slagen. Den processen kan ibland vara långdragen och ibland går aldrig budskapet riktigt fram så som angriparen hade tänkt sig.

"Var det för att jag sagt något konstigt?"
"Var det för att jag klär mig konstigt?"
"Var det för att de vet att jag är helt värdelös?"

Psykisk misshandel:
Ifall angriparen istället genom verbal, eller skriftlig kommunikation direkt angriper hjärnan via de auditiva intrycken så kommer man att få en betydligt mer direkt metod att uppnå sitt mål. Människor förstår nämligen verbalt tal och skrift, och vi tänker i verbal kommunikation. Därför behöver angriparen inte låta offret själv analysera, koppla och fundera fram de budskap angriparen vill förmedla utan den kan säga dem rakt ut.

"Du är värdelös".

Sedan är angriparen inne.

Naturligtvis är detta en mycket mycket grav förenkling utav metoden och vanligtvis behöver angriparen först bryta ned offret mentalt för att få den fria access till dess tankar som angriparen behöver för att fritt kunna förmedla in sina egna angrepp.

Det är ändock en mer direkt form utav penetration och någonting som är väldigt svårt att uppnå med fysisk misshandel. För målet när man vill skada en annan människa är ju inte lika mycket att man vill att det ska få en blåtira eller bli rullstolsbunden som det är att bryta ned människan från grunden. Det görs mentalt. Därmed är den mentala skadan det viktigaste målet.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Är ni våldsamma?

Inläggav Parvlon » 2013-03-29 21:33:51

Gripandekylig skrev:För målet när man vill skada en annan människa är ju inte lika mycket att man vill att det ska få en blåtira eller bli rullstolsbunden som det är att bryta ned människan från grunden. Det görs mentalt. Därmed är den mentala skadan det viktigaste målet.
Sannolikt så är det att du pratar för dig själv, känner iaf inte igen mig i din text, men tack för förklaringen.

Visst brukar jag psykisk våld men skulle snarare vilja kalla dem fällningar om vi ska hitta något fysiskt att jämföra med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Är ni våldsamma?

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-29 21:39:58

Gripandekylig skrev:
Det är ändock en mer direkt form utav penetration och någonting som är väldigt svårt att uppnå med fysisk misshandel. För målet när man vill skada en annan människa är ju inte lika mycket att man vill att det ska få en blåtira eller bli rullstolsbunden som det är att bryta ned människan från grunden. Det görs mentalt. Därmed är den mentala skadan det viktigaste målet.


Ja, men brottsoffer/våldsoffer som fått stora skador fysiskt får ju också ett enormt stort psykiskt lidande, inte minst genom många olika rädslor, flashbacks, PTSD mm. Så jag kan egentligen inte se att det är så stor skillnad utan fysiskt våld kan orsaka enorma psykiska men.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in