Har du körkort? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du körkort?

Ja!
116
58%
Nej!
62
31%
Nej, jag har inget behov av körkort..
14
7%
Jag har inte åldern inne.
5
2%
Bilar bullrar och jag blir stressad av dom..
4
2%
 
Antal röster : 201

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav LordNelson » 2013-03-22 12:04:59

tahlia skrev:uppmärsamhets/uthållighetstesterna för att få ett körkortstillstånd.

Va?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav biologic » 2013-03-25 21:25:13

Har körkort, tog det sju år innan jag fick min diagnos... men Habiliteringen har inte sagt någonting om det. De frågade bara om jag hade körkort och bil så att jag kunde ta mig dit enkelt. Sedan var det bra med det!

Jag klarade teoriprovet på första försöket, men fick köra upp två gånger då jag var så stressad och nervös att jag körde väldigt dåligt första gången. Mitt vänstra ben skakade så kraftigt och okontrollerat att jag inte kunde sköta kopplingspedalen...

Är egentligen ganska impulsiv, och de första åren var det en utmaning att hålla koll på alla miljoner saker i trafiken. Jag har krockat en gång; en vecka innan min första uppkörning. Körde in i en bil på en parkering då jag hade uppmärksamheten på ett gäng barn som lekte med kundvagnar...

Men sedan blev bilkörningen rutin, idag är bilen som en "förlängning av min egen kropp", precis som det skall vara.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav _47x_ » 2013-03-25 22:10:25

Jag har några stycken nu. Bil med tungtsläp (BE), motorcykel (A) och nu senast också motorsågskörkort (A+B) :D
_47x_
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Västerbottens län

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav magdalena » 2013-03-25 22:30:02

Ja.
Men vågar inte köra.
magdalena
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2010-12-25

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav utopi » 2013-03-25 23:30:49

Har körtkort, :)
utopi
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-03-25

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav Tubrik » 2013-03-25 23:32:57

Ja har Körkort :)
Tubrik
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-12-25
Ort: Bollnäs

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav marxisten » 2013-03-25 23:47:16

Har B-kort sedan 4 år tillbaka och kör dagligen. Bor man på landsbygden och bussarna går med typ ett dygns intervall så blir det tyvärr så att man använder bilen väldigt mycket.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav ullstrumpan » 2013-03-26 19:15:44

Nej, men jag övningskör.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-26 19:39:51

Nej.
Har haft andra intressen. När jag var i 18-årsåldern lade jag hellre pengar på tatuering & krogen och jag skulle ljuga om jag sa att jag ångrar mig idag.
Tror mycket väl jag skulle klara av att ta körkort, vad som skulle upplevas stressande är allt småfix som tillkommer, alla försäkringar, besiktningar, däckbyten etc och jag försöker minimera graden av praktiskt krux.
Så det är det det fallerar på.
För mig skulle bilägande bli mer av börda än frihet, i synnerhet med min ekonomi.

Sen finns det så mycket som säger att man SKA ta körkort och intressera sig för bilar och då känner jag mer för att göra tvärtom och intressera mig för existentialismen istället.
I min uppväxt fanns det en kompakt anda av antiintellektualism kombinerat med vurmande för praktiska ting och det är väl det jag gör upp med.
Och där finns det knappast bättre förebilder än Jean-Paul Sartre. 8)
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav ullstrumpan » 2013-03-26 20:03:59

KrigarSjäl skrev:Nej.
Har haft andra intressen. När jag var i 18-årsåldern lade jag hellre pengar på tatuering & krogen och jag skulle ljuga om jag sa att jag ångrar mig idag.
Tror mycket väl jag skulle klara av att ta körkort, vad som skulle upplevas stressande är allt småfix som tillkommer, alla försäkringar, besiktningar, däckbyten etc och jag försöker minimera graden av praktiskt krux.
Så det är det det fallerar på.
För mig skulle bilägande bli mer av börda än frihet, i synnerhet med min ekonomi.

Sen finns det så mycket som säger att man SKA ta körkort och intressera sig för bilar och då känner jag mer för att göra tvärtom och intressera mig för existentialismen istället.
I min uppväxt fanns det en kompakt anda av antiintellektualism kombinerat med vurmande för praktiska ting och det är väl det jag gör upp med.
Och där finns det knappast bättre förebilder än Jean-Paul Sartre. 8)

Fast du behöver ju inte äga en bil för att ta körkort
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav Fenren » 2013-03-26 20:06:27

fast har man inte regelbunden tillgång till bil är det ju bortkastat med ett körkort... som inte direkt är gratis.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-26 20:10:20

Ullstrumpan har rätt, man kan ha körkort utan att äga bil...och det kan komma till användning i många lägen. Men för mig är det en prioriteringsfråga. Om jag skulle ta körkort skulle det innebära att jag inte kan göra nåt annat under ett års tid.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-26 20:13:52

Fenren skrev:fast har man inte regelbunden tillgång till bil är det ju bortkastat med ett körkort... som inte direkt är gratis.


Nej det är inte gratis. Cirka 3000 tror jag att det kostar med en uppkörning, lite halkbana och teoriprov. Sedan behöver man ju träna en del dessförinnan vilket kan kosta lite pengar beroende på hur man går tillväga. Dock är det alltid fint i sitt CV att ha ett körkort. Det är ju inte enbart meriterande då man söker jobb där det ingår bilkörning utan dessutom meriterande därför att det framför allt idag är ett mått på hur duktig och driven man är som person. Jag brukar resonera att ju fler certifikat man har desto bättre. Dykcert, fallskärmscert, SRT-cert, klass 8-utbildningar osv är ju alla fina att ha med i sitt CV därför att de visar på att man kan studera, är disciplinerad och är lite mångfacetterad.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav ullstrumpan » 2013-03-26 20:42:57

Gripandekylig skrev:
Fenren skrev:fast har man inte regelbunden tillgång till bil är det ju bortkastat med ett körkort... som inte direkt är gratis.


Nej det är inte gratis. Cirka 3000 tror jag att det kostar med en uppkörning, lite halkbana och teoriprov. Sedan behöver man ju träna en del dessförinnan vilket kan kosta lite pengar beroende på hur man går tillväga. Dock är det alltid fint i sitt CV att ha ett körkort. Det är ju inte enbart meriterande då man söker jobb där det ingår bilkörning utan dessutom meriterande därför att det framför allt idag är ett mått på hur duktig och driven man är som person. Jag brukar resonera att ju fler certifikat man har desto bättre. Dykcert, fallskärmscert, SRT-cert, klass 8-utbildningar osv är ju alla fina att ha med i sitt CV därför att de visar på att man kan studera, är disciplinerad och är lite mångfacetterad.

fast har man körkort har man t.ex fler arbeten att välja på, och skulle man åka på semester kan man ju t.ex hyra en bil.

Vad är SRT-cert., resp. klass-8-utb. ?
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav ullstrumpan » 2013-04-23 22:04:27

Nu övningskör jag inte längre, utan Jag har numera körkort,
I skrivande stund har jag haft körkort i 10,5 timmar.

Jippie ................ :)
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2013-04-23 22:05:30

ullstrumpan skrev:Nu övningskör jag inte längre, utan Jag har numera körkort,
I skrivande stund har jag haft körkort i 10,5 timmar.

Jippie ................ :)
Blev nästan chockad efter uppkörningen, Jag sade bara Va ? Är det sant och gapade , efter att inspektören sagt att min körning var Godkänd.


Stort grattis. :) Får du slå på stort och införskaffa en smörgåstårta. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2013-04-23 22:06:17

ullstrumpan skrev:Nu övningskör jag inte längre, utan Jag har numera körkort,
I skrivande stund har jag haft körkort i 10,5 timmar.

Jippie ................ :)

Vad sitter du framför datorn för då, du skall ju vara ute och åka 8) Helt rätt tidpunkt på året du har valt i alla fall
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav ullstrumpan » 2013-04-23 22:10:47

slackern skrev:
ullstrumpan skrev:Nu övningskör jag inte längre, utan Jag har numera körkort,
I skrivande stund har jag haft körkort i 10,5 timmar.

Jippie ................ :)
Blev nästan chockad efter uppkörningen, Jag sade bara Va ? Är det sant och gapade , efter att inspektören sagt att min körning var Godkänd.


Stort grattis. :) Får du slå på stort och införskaffa en smörgåstårta. :)

Ja, det var ett bra förslag, :D Smörgåstårta som är så gott, Det är riktig festmat,
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2013-04-23 22:16:43

ullstrumpan skrev:
slackern skrev:
ullstrumpan skrev:Nu övningskör jag inte längre, utan Jag har numera körkort,
I skrivande stund har jag haft körkort i 10,5 timmar.

Jippie ................ :)
Blev nästan chockad efter uppkörningen, Jag sade bara Va ? Är det sant och gapade , efter att inspektören sagt att min körning var Godkänd.


Stort grattis. :) Får du slå på stort och införskaffa en smörgåstårta. :)

Ja, det var ett bra förslag, :D Smörgåstårta som är så gott, Det är riktig festmat,


Exakt det jag tänkte på. Att det ska firas och att du är värd det. :) Kul att du gillade idéen.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav ullstrumpan » 2013-04-23 22:21:18

Huggorm skrev:
ullstrumpan skrev:Nu övningskör jag inte längre, utan Jag har numera körkort,
I skrivande stund har jag haft körkort i 10,5 timmar.

Jippie ................ :)

Vad sitter du framför datorn för då, du skall ju vara ute och åka 8)
Ha ha.Jo jag har tagit en sväng idag, Märklig känsla att för första gången få köra helt själv , utan att ha nån som sitter jämte
Huggorm skrev: Helt rätt tidpunkt på året du har valt i alla fall
Jo, fast jag blev lite försenad med mitt körkort, trodde faktiskt från början att jag skulle ta det redan mars, Jag gjorde två uppkörningar som blev underkända, på min andra uppkörning hade det snöat dagen innan så jag råkade köra över en heldragen linje utan att jag visste det för den var täckt av snö,
Men den här gången gick det vägen, Tredje gången gillt liksom, ....Fast det är klart du har rätt i att det är lättare att köra den här årstiden,
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav ullstrumpan » 2013-04-23 22:41:51

slackern skrev:
ullstrumpan skrev:
slackern skrev:
Stort grattis. :) Får du slå på stort och införskaffa en smörgåstårta. :)

Ja, det var ett bra förslag, :D Smörgåstårta som är så gott, Det är riktig festmat,


Exakt det jag tänkte på. Att det ska firas och att du är värd det. :) Kul att du gillade idéen.
Självklart ska det firas, Har inte riktigt bestämt hur än bara, Kanske det blir nån form av fest, :-)Happy Med smörgåstårta :-)Happy
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav atoms » 2013-04-24 4:32:13

Jag höll på ett år och tog körlektioner men läste inte så mycket teori. En kamrat sa ständigt att han skulle hjälpa mig med det där, var ju skoltrött som det var - samt ganska okunnig/ointresserad om/av bilar. Till slut gav jag bara faan i allt men visst hade det var användbart med bil - boendefrågan hade varit löst och möjligheten att ta hand om och samla saker hade också varit oändligt mycket större.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav 424stil » 2013-04-24 6:24:43

Jag har aldrig varit intresserad av bilar, varken att leka med dom (som liten), prova att köra dom (som stor), att titta på dom (motorsport etc) eller så.

Jag gillar att åka kollektivt och bor i en stor (nåja) stad med bra kollektivtrafik, både spårvagn, buss och pendeltåg. Däremot kan det vara mysigt om man nån gång då och då får skjuts av nån, att inte alltid behöva åka samma buss eller vagn till samma hållplats utan stanna i ett garage istället. Lite spännande.

Är inte heller bra med tekniska saker och simultanförmågan är kass så jag hade nog blivit en usel förare. Blir nästan stressad bara jag tänker tanken att ratta en bil i stadsmiljö. Jag njuter mycket hellre lugnt och avslappnat av utsikten som syns från fönstret från passagerarplatsen.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Har du körkort? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2013-04-24 6:35:54

LordNelson skrev:
tahlia skrev:uppmärsamhets/uthållighetstesterna för att få ett körkortstillstånd.

Va?


Det där hade jag tydligen missat.
Jo, vet inte hur det ser ut i övrigt men här, förutsatt att man är ärlig vid ansökan om körkortstillstånd och talar om att man har AS, så behövs ett läkarintyg och för att få det så blir man tvungen att göra uppmärksamhets/uthållighetstester, reaktionsförmåga bedöms i samma veva. Som att t.ex höra/se specifika siffror och knappa in motsvarande siffra. Jäkligt tröttsamt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in