Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 20:48:30

Jo det finns ju vissa kriterier och egenskaper som aspergare ofta har.

Jag undrar vad beror det på.

Jag vill veta allt ni vet om detta. Om ni har länkar till sidor,artiklar, boktips m.m å även bara vad ni har hört och läst.

Jag undrar lite saker om mig själv t.ex
varför har jag så svårt att sätta igång med saker
varför har jag så svårt att avbryta saker jag håller på med
varför är jag så ivrig och intensiv och har så svårt att vänta
varför klarar jag så lite stress och press
varför är struktur ofta viktigt för en aspie
varför är rättvisa ofta viktigt?
Varför ser man ofta detaljer mer

osv osv

Jag vet att det är vanligt när man har asperger. Jag vet att man har problem med exekutiva funktoiner och mentalisering och bla bla men varför?
Vad är det i våra hjärnor som skiljer sig från NT hjärnor och hur påverkar de vårat sätt att vara och tänka???????
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Inläggav ninegirl » 2013-03-23 21:29:51

Haha ja det är faktiskt bra frågor. Undrar samma sak dagligen.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Inläggav Gafsan » 2013-03-23 23:38:08

Det finns böcker som förklarar det här. Återigen så vill jag rekommendera Autism - gåtans lösning av Uta Frith. Den ger bra svar.

Jag skulle kunna sammanfatta boken men jag tycker att det låter som om du är tillräckligt intresserad för att hellre läsa boken själv. Det finns också många andra bra böcker om autism och AS och även en hel del information som man kan hitta på nätet.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Inläggav tahlia » 2013-03-24 0:11:39

Gafsan skrev:Det finns böcker som förklarar det här. Återigen så vill jag rekommendera Autism - gåtans lösning av Uta Frith. Den ger bra svar.

Jag skulle kunna sammanfatta boken men jag tycker att det låter som om du är tillräckligt intresserad för att hellre läsa boken själv. Det finns också många andra bra böcker om autism och AS och även en hel del information som man kan hitta på nätet.


Om du orkar skulle jag gärna läsa en sammanfattning (har absolut inte ork eller tid att plöja boken själv men är trots allt intresserad av slutsatsen).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Inläggav Gafsan » 2013-03-24 0:15:18

tahlia skrev:Om du orkar skulle jag gärna läsa en sammanfattning (har absolut inte ork eller tid att plöja boken själv men är trots allt intresserad av slutsatsen).


Jag ska försöka, men får se när det blir (nytt jobb, sjuka barn och andra faktorer gör att jag helst skjuter upp det till något tillfälle när jag kan tänka någotsånär klart och ostört och inte lider av akut sömnbrist...)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Inläggav tahlia » 2013-03-24 0:16:21

Gafsan skrev:
tahlia skrev:Om du orkar skulle jag gärna läsa en sammanfattning (har absolut inte ork eller tid att plöja boken själv men är trots allt intresserad av slutsatsen).


Jag ska försöka, men får se när det blir (nytt jobb, sjuka barn och andra faktorer gör att jag helst skjuter upp det till något tillfälle när jag kan tänka någotsånär klart och ostört och inte lider av akut sömnbrist...)


Det är lugnt, jag har tålamod. Ta det när du orkar, ingen panik. :)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-24 1:47:20

AnnaSue skrev:varför har jag så svårt att sätta igång med saker

ADD?, svårt att byta aktivitet. Om det är svag koherens mellan de olika delarna i hjärnan så kan det vara svårt för en del att kommunicera till en annan del att byta uppgift.

AnnaSue skrev:varför har jag så svårt att avbryta saker jag håller på med

Se ovan.

AnnaSue skrev:varför är jag så ivrig och intensiv och har så svårt att vänta

Att det blir fokus på en sak. Oftast något som man är intresserad av i en positiv återkopplingsloop, och svårt att bryta till att göra annat?

AnnaSue skrev:varför klarar jag så lite stress och press

Svårt att koordinera hjärnaktiviteterna? möjligtvis kan man träna upp detta.

AnnaSue skrev:varför är struktur ofta viktigt för en aspie

Omställning lär kräva mycket tankeverksamhet. Alltså undviker man det.

AnnaSue skrev:varför är rättvisa ofta viktigt?

Rättvist är väl mer sant och strukturerat.

AnnaSue skrev:Varför ser man ofta detaljer mer

Man söker fokus och stannar sedan i det?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Inläggav Autismsmurfen » 2013-03-24 8:51:44

Gafsan skrev:
tahlia skrev:Om du orkar skulle jag gärna läsa en sammanfattning (har absolut inte ork eller tid att plöja boken själv men är trots allt intresserad av slutsatsen).


Jag ska försöka, men får se när det blir (nytt jobb, sjuka barn och andra faktorer gör att jag helst skjuter upp det till något tillfälle när jag kan tänka någotsånär klart och ostört och inte lider av akut sömnbrist...)


Jag vill också läsa sammanfattningen, så jag skriver detta för att kunna hålla koll på tråden...
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Inläggav Hijaal » 2013-03-24 11:28:49

Jag undrar lite saker om mig själv t.ex
varför har jag så svårt att sätta igång med saker
varför har jag så svårt att avbryta saker jag håller på med
varför är jag så ivrig och intensiv och har så svårt att vänta
varför klarar jag så lite stress och press
varför är struktur ofta viktigt för en aspie
varför är rättvisa ofta viktigt?
Varför ser man ofta detaljer mer


1. Du kan ha svårt att sätta igång med saker för att du tycker dom är jobbiga, för att du saknar motivation, för att du är deprimerad på grund av alla dom negativa saker som händer där ute, för att sakerna du ska göra är för enkla och du ser det som barn saker.

2. Antagligen för att du gillar dom saker du gör vilket gör att din kropp släpper ut ett hormon kallat endorfiner vilket är som ett inbyggt lycko piller i kroppen.

3. Därför människan är skapt som en väldigt aktiv varelse men i dagens samhälle så går det knappt att vara aktiv överhuvudtaget så all den energi man har i kroppen samlas ihop och tillslut blir det att den antänder sig självt då och då.

4. För att du inte har vänt dig vid det, jag klarade inte stress i början men nu har jag inga problem med det dock är det nåt jag försöker undvika eftersom det är inget bra för kroppen i slutändan om du inte stressar på rätt sätt.

5. Därför då har man koll på det som händer runt omkring en så man aldrig blir tagen på sängen.

6. Rättvisa är otroligt viktigt eftersom om inte rättvisan följs så blir det kaos.

7. På grund av att detaljer är väldigt viktigt det gör att man kan se hela helheten på ett sannlighets enligt sätt, dom flesta andra som ser helheten ser inte den riktiga helheten för dom har inte tittat på vsrenda detalj och lagt ihop det som ett pussel.

/Hijaal
Hijaal
Bannad
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-03-24

Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Inläggav AnnaSue » 2013-03-24 11:33:29

Intressanta tankar plåtmonster. Jag skulle gärna läsa boken men vet intw om jag kan få tag på den på biblan. Hoppas:-)
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-24 11:46:53

AnnaSue skrev:Intressanta tankar plåtmonster. Jag skulle gärna läsa boken men vet intw om jag kan få tag på den på biblan. Hoppas:-)

Du kan be ditt bibliotek att beställa den.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-24 16:39:43

Gafsan skrev:så vill jag rekommendera Autism - gåtans lösning av Uta Frith.


Är det inte "Autism : gåtans förklaring / Uta Frith" (1994) som den heter?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad vet ni om varför aspergare har de egenskaper vi har?

Inläggav Gafsan » 2013-03-24 17:25:56

plåtmonster skrev:
Gafsan skrev:så vill jag rekommendera Autism - gåtans lösning av Uta Frith.


Är det inte "Autism : gåtans förklaring / Uta Frith" (1994) som den heter?


Jo, såklart! Tack för att du rättade mig.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in